Welk kledingstuk ben jij aan het maken?

06-03-2012 09:46 1932 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit op naailes en ben er erg enthousiast over! Ik koop stofjes en speur Knipmode en Burda's af naar leuke kledingstukken om te maken!!!



Het lijkt me leuk om hier te schrijven over wat je aan het maken bent, welk stofje je gebruikt, waar je mooie/leuke/goedkope stoffen kunt kopen etc.
Ik heb sinds kort naailes, dus even een verkapte tVP;-)
Alle reacties Link kopieren
Wat leer je op naailes? (Serieuze vraag, ik heb nooit naailes gehad)
Alle reacties Link kopieren
quote:perzikboom6 schreef op 25 oktober 2016 @ 11:30:

Wat leer je op naailes? (Serieuze vraag, ik heb nooit naailes gehad)



Je krijgt hulp bij de dingen waar je tegenaan loopt. Dus als jij als beginner niet weet hoe je een patroon uit een knipmode overneemt, wordt dat uitgelegd. Of hoe je de pijpen van een broek aan elkaar naait bijv. Je naait gewoon samen, het is geen echte les waar je gezamenlijk naar de juf luistert. als ik nu overnieuw zou moeten beginnen, zou ik geen les nemen, maar dingen op youtube/pinterest opzoeken.



Ik ben begonnen met de pop uit het boek. Ik ben bezig om de onderdelen vd pop in elkaar te zetten. Tot nu toe zie ik nog geen grote problemen, maar ik vraag me wel af of ik het patroon niet 140% had moeten vergroten. De kleren moeten dat nl wel. Vandaag maar eens kijken of de kleertjes een beetje in verhouding zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Avondzon schreef op 24 oktober 2016 @ 19:25:

Ik heb sinds kort naailes, dus even een verkapte tVP;-)Leuk! Ga ik ook nog eens doen, ooit... ;)
Ik wist nog niet eens hoe zo'n ding aanmoest, dus een naaicursus is in mijn geval noodzakelijk om uberhaupt iets van youtube-filmpjes te begrijpen



Ik heb 1 vriendin die een naaimachine heeft, maar zij komt zelf ook niet verder dan wat verstelwerk en een knikkerzak naaien. Ik heb een naaicursus per maand, dus ik kan best in januari zeggen: tot de zomervakantie ga ik zelf aan de slag en daarna kom ik weer bij je langs.

Ik heb een speldenkussen gemaakt, waar minstens 1 sierlintje op moest zitten. Vervolgens heb ik een schortje gemaakt, met baisband (kraist, wat een toestand). Ik ben zelf aan de slag gegaan met een oproletui: 1x thuis geknutseld en 1 met behulp van de naaijuf. En nu ga ik met tricot/joggingstof een stoer jurkje maken voor mijn dochter. Dat is dus iets wat ik thuis nog niet aandurf: ander soort stof, andere naald. Bij kleding ben ik heel kritisch. Als ik het niet mooi vind, wordt het niet gedragen. Dus om daar thuis mee aan de slag te gaan, durf ik nog niet zo goed.

En wat Sugarbaby zegt: Ik werk aan mijn eigen project en als ik een volgende stap moet gaan maken, dan krijg ik hulp bij hoe ik dat aanpak.
Alle reacties Link kopieren
Een beetje weten hoe een naaimachine werkt is inderdaad wel handig voor je aan de youtubefilmpjes begint. Mijn moeder naaide vroeger. Geen ingewikkelde dingen, maar wel zo vaak dat ik de basisdingen vd machine wel heb meegekregen.



Ik vind het een drama om goed passende patronen voor mezelf te vinden. Ik kan proberen om ze aan te passen, maar dat is er tot nu toe niet van gekomen. Ik heb een hele tijd niet genaaid, maar vind het toch wel erg leuk om er nu weer mee bezig te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik had er altijd een heel klassikaal beeld bij. Hebben je ook een lockmachine en coverlock machine tot je beschikking op naailes? Dan zou ik het tricot jurkje daarmee maken, anders blijft het er naar mijn mening altijd een beetje zelf gemaakt uitzien.
Alle reacties Link kopieren
Zelf heb ik nooit op naailes gezeten, ik heb het van mijn moeder geleerd die geleerd heeft voor coupeuse. Alleen mijn moeder heeft dat verplicht moeten doen en nooit echt leuk gevonden dus is niet zo precies, laat deelnaden weg want dat is minder werk.

Begin jaren 90 heb ik veel genaaid. Maar dat was een tijd dat alles oversized was. Nu kleding veel strakker valt is het toch lastiger, en moet je patronen aanpassen. Omdat mijn bovenkleding een maat groter valt dan mijn broeken/rokken moet ik vooral jurken erg aanpassen. Nu zit mijn zus wel op naailes, die helpt me daar nu mee.
quote:perzikboom6 schreef op 26 oktober 2016 @ 08:58:

Ik had er altijd een heel klassikaal beeld bij. Hebben je ook een lockmachine en coverlock machine tot je beschikking op naailes? Dan zou ik het tricot jurkje daarmee maken, anders blijft het er naar mijn mening altijd een beetje zelf gemaakt uitzien.Ja. Ik heb kleding bij mijn vriendin gezien zonder lockmachine en nu op naailes meerdere kledingstukken met lockmachine en ik zou er niet over denken om dat zonder lockmachine te doen. Ik moet er wel extra voor betalen voor gebruik van de lockmachine. Dat vind ik raar, maar goed, weinig keuze Het is niet veel hoor, €1,50 voor elk kledingstuk. Maar toch vind ik het raar.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eerst 1 keer een lockmachine geprobeerd bij een naaicafe. Daar moest je ook extra betalen voor het gebruik van de lockmachine en betaalde je per uur. (Je betaalde dus ook lockmachibe-tarief voor de tijd dat je aan het solden, uithalen of praten was. Na 2 keer heb ik mijn eigen lockmachine gekocht.
Als ik het naaien echt leuk vind, dan denk ik dat er ook een lockmachine komt. Maar als ik relatief weinig kledingstukken maak, dan kan ik het daar dus ook doen voor €1,50 per kledingstuk.
Alle reacties Link kopieren
Misschien weet een van jullie wat ik bedoel: er bestaat een soort klittenband dat niet plakt. Alleen aan de andere kant, maar dus niet aan je sjaal enzo. Ik ken het van duurdere buitensportspullen.

Hoe noem je zulk klittenband? Ik wil het kopen, maar heb geen flauw idee hoe ik het noemen moet.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Voor 1,50 per kledingstuk kan je het inderdaad best een tijdje proberen. Bij het naaicafe was het 6 euro per uur.quote:Avondzon schreef op 26 oktober 2016 @ 13:41:

Als ik het naaien echt leuk vind, dan denk ik dat er ook een lockmachine komt. Maar als ik relatief weinig kledingstukken maak, dan kan ik het daar dus ook doen voor €1,50 per kledingstuk.
Alle reacties Link kopieren
Als je op zoekt bent naar een voordelige lockmachine: Lidl heeft af en toe singer lockmachines in de aanbieding voor €149. Doet het perfect.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet wat je bedoelt may_ka, sorry.



Ik dacht dat ik het allemaal wel zelf kon leren met filmpjes e.d., maar achteraf had ik beter les kunnen nemen. Dan had ik waarschijnlijk meteen geweten dat m'n naaimachine achteruit kon naaien en zulke, toch wel handige ;) , dingen.



6 euro per uur is wel duur, zeg. Zou ik ook nog gestrest van raken dat ik snel klaar ben haha. Alles wat ik voor m'n lol doe, daar heb ik graag geen haast bij
Alle reacties Link kopieren
May_ka: bedoel je zoiets?

http://www.alfatex.nl/42/producten/textiel/16/2-in-1/
Alle reacties Link kopieren
quote:helena2 schreef op 26 oktober 2016 @ 22:16:

May_ka: bedoel je zoiets?

http://www.alfatex.nl/42/producten/textiel/16/2-in-1/

Ik denk het niet, maar het lijkt er wel op dat zij moeten weten wat ik bedoel.

Ik heb ze een mailtje gestuurd.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een tijd afwezig geweest, te druk om veel te naaien, maar onlangs wel 2 missionmaxi jurken gemaakt. Leuk patroon en heel snel te maken! (met de overlock tenminste )



Nu het patroon geprint voor de southport dress en de fameuze burda 7828. Daar had ik een vraagje over, diegenen die hem al hebben gemaakt (Beeldig geloof ik?) heb je er veel aan aangepast? Hij lijkt me groot vallen, dat sowieso, zal wel eerst een proef moeten maken? Ik kan hier in het Midden Oosten geen tricot stof krijgen, dus moet het doen met de stoffen die ik heb, en die zijn allemaal te leuk eigenlijk om er een mislukking van te maken (dacht er wel aan om een tricot bedlaken te gebruiken voor de proef, maar ja, die hebben veel meer stretch dan de tricot die ik voor deze jurk had gekocht dus dat schiet niet op )



We vertrekken zo voor een lang weekend weg, maar maandag wil ik er toch eens mee aan de slag..
Ik moet van de naaijuf meer naai-uren maken. Dus ik maakte vanavond een etuitje 3x verkeerd, dus weggegooid. Daarna dacht ik een simpel patroon te nemen. Geen ritsen, geen ingewikkelde dingen. Dit patroon:



http://stikplezier.blogspot.nl/2013/08/in-123.html



Een mandje. Ik loop dus dan al vast op een van de eerste zinnen.



Neem 2 verschillende stoffen en knip 4 gelijke delen.

Bovenzijde is 33 cm, zijkanten 26 cm. De rechthoeken zijn vierkanten van 6 cm/6 cm.

Met dit plaatje:





Hoe kan ik nu rechthoeken maken die 6x6 zijn. Ik heb echt heel vaak en goed gekeken, maar ik zag geen vierkant van 6x6 in de uitgeknipte delen, dus ik dacht dat het dan vast 3x6 moest zijn. Mandje is af, en het had dus toch 6x6 moeten zijn, want hij is nu langwerpig ipv vierkant. Geen man overboord, maar hoe kan ik de volgende keer zoiets in 1x snappen? Of is dit gewoon een stomme uitleg
Alle reacties Link kopieren
Rechthoeken van 6x6 bestaan niet natuurlijk. Dus dat is raar gezegd.



Maar als ik het plaatje zie zou ik denken: de langste kanten zijn 33 cm, de korte kanten 26. Dan knip je vierkantjes van 6x6 uit de hoeken. Dan is die kant namelijk 27 cm plus een flapje om omhoog te kunnen zetten van 6 cm plus 1 cm voor naaien/omslag ofzoiets?



Maar ik weet niet of dat klopt. Het is een slechte uitleg, dat is zeker. Dus dat je het niet snapt ligt niet aan jou. Vind ik dan
Ja, die rekensom had ik ook wel gemaakt: Langste kant is 33, zijkant is 26. Maar die onderkant is die dan 33-12 (6cm aan elke zijkant) of 33-6 (3cm aan elke zijkant). ondertussen is het geen raadsel meer, maar het is dus 33-12
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nooit zo goed in me voorstellen hoe het zit.

Lastig soms hè? Maar goed, je hebt weer naaiervaring opgedaan
Dat is ook echt mijn probleem en ik zal meer moeten naaien om makkelijker te doorzien hoe dingen eruit komen te zien.



Mijn brein begrijpt gewoon niet hoe dingen er omgekeerd uitzien. Dus je naait iets binnenstebuiten, maar ik begrijp gewoon niet hoe dat er omgekeerd uit gaat zien. Vertrouwen op het patroon. Ik hoop uiteindelijk dat ook mijn brein het gaat snappen. Ik zit zovaak na te denken, haha. Dat kost echt heel veel tijd.



Maar wat je zegt, ik heb wel weer wat genaaid. En ik heb een leuk mandje voor in de badkamer. Niet mooi vierkant, maar wel mooi langwerpig
Alle reacties Link kopieren
Haha herkenbaar hoor. En ik heb al heel wat genaaid. Wat ik vaak doe is het vastpinnen met spelden en dan omkeren. Als het dan niet goed is, dan weet ik dat mijn idee dus weer eens niet klopt.

Of rijgen, dan zie ik het ook en is een stuk minder werk dan naaien en loshalen.



Maar soms, soms, dan weet ik het heeeeel zeker. Dan naai ik het. Draai ik het om en: neeeeeeeee, verkeerd! Balen is dat. Vooral als het netjes naaien heel goed is gelukt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven