nieuwe leerkracht klikt niet

25-10-2016 22:41 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, ik zit een beetje te twijfelen. Het zit zo. Mijn zoon heeft een nogal hobbelige schoolloopbaan gehad. Hij heeft ADHD en is hb. Wij hebben altijd veel overleg gehad met leerkrachten en de laatste jaren loopt alles eigenlijk best vlot. Hij zit nu in groep 8 en ik durf eindelijk met een beetje vertrouwen naar de middelbare school te kijken. In groep 5 is hij even naar een leonardoschool gegaan en het klikte daar helemaal niet met de leerkracht. Dit heeft zijn zelfvertrouwen echt weggevaagd en we zijn echt meer dan een jaar bezig geweest het zelfvertrouwen op te bouwen.



Hij gaat nu 1x per week een ochtend naar de plusklas. Het is daar altijd goed gegaan. Maar nu is er een nieuwe juf. En nu gaat het dus elke keer fout. Elke week krijg ik mail dat het niet goed gaat. Ik ben al eens met haar in gesprek gegaan maar het enige wat ik zie is enorme ergernis. Nu hoorde ik van de leerkracht van groep 8 daar hij met haar gesproken had omdat ze erg negatief was over mijn zoon tijdens de overdracht. Ik heb daarna ook nog over de mail contact gehad en ik heb een afspraak over twee weken. Uit alles blijkt alleen maar ergernis en vooral de totale weerstand om naar haar eigen rol te kijken. Aan de ene kant denk ik volgend jaar zal hij vast ook wat mindere leerkrachten hebben, het is maar 1 ochtend in de week. Hij moet er maar mee om gaan. Aan de andere kant, de plusklas was altijd heel belangrijk voor hem en hij wil nu echt niet meer gaan. Ik ben ook bang dat het harde werk van ons teniet wordt gedaan dit deze juf.

Iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hem niet laten gaan als hij echt niet wilt.

Is het geen optie om alternatieven te zoeken, soort plus-klas buiten school met wel een toffe leerkracht dan?

Hangt ook van jullie financiële situatie af natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Er is dus contact tussen eigen leerkracht en plus-juf? Met die 2 nog eens samen om tafel? Valt de plus-juf onder jullie reguliere directeur, zo ja daar aankaarten?

Als dat niet helpt, zou ik t laten gaan. Hij heeft inderdaad volgend jaar allerlei verschillende leerkrachten met wie t heus ook niet allemaal zal klikken.



Sterkte, het kan een zoektocht zijn, maar heb ook vertrouwen in je kind. Die vooruitgang die hij heeft geboekt wordt heus niet meer in een half jaar afgebroken.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Wat gaat er precies mis?



Lastig, volgend jaar zit hij op de middelbare, heeft hij voor elke klas een andere docent en is er vast ook iemand (of meerdere iemanden) waar hij geen klik mee heeft... maar om hem nou de rest van het jaar naar de plusklas te laten gaan terwijl hij niet wil...



Heb je er met hem inhoudelijk al over gepraat, wat er volgens hem gebeurt en wat voor oplossingen hij ziet (anders dan niet gaan)?



Overigens vind ik het onprofessioneel van de leerkracht van groep 8 dat hij met jou bespreekt dat hij haar negatief vindt. Dat komt jouw klik met haar waarschijnlijk sowieso niet ten goede.
Alle reacties Link kopieren
Nou hij zei het niet letterlijk. Hij zei om haar een positievere blik te geven. Ik heb het gevoel dat hij ook niet zo over haar te spreken is maar dat zegt hij niet. Ik heb voorgesteld om met zijn 3en om tafel te gaan zitten. Dit wil ze niet want; ze heeft helemaal geen ondersteuning nodig het probleem ligt niet bij haar.



Ik vind dat hij sowieso dit semester af moet maken maar het tweede semester is optioneel. Kinderen missen dan veel leuke dingen in hun eigen klas door de plusklas. Je moet dan wel gemotiveerd zijn. De extra uitdaging is heel belangrijk voor hem dus het zou beter zijn als hij blijft.



Hij heeft zelf aan dat hij niet gehoord wordt, dat ze steeds op hem let en als negatief uitlegt. Hij wordt daar dan dwars van .
V
Alle reacties Link kopieren
quote:Minimuiss schreef op 25 oktober 2016 @ 23:00:

Nou hij zei het niet letterlijk. Hij zei om haar een positievere blik te geven. Ik heb het gevoel dat hij ook niet zo over haar te spreken is maar dat zegt hij niet. Ik heb voorgesteld om met zijn 3en om tafel te gaan zitten. Dit wil ze niet want; ze heeft helemaal geen ondersteuning nodig het probleem ligt niet bij haar.



Ik vind dat hij sowieso dit semester af moet maken maar het tweede semester is optioneel. Kinderen missen dan veel leuke dingen in hun eigen klas door de plusklas. Je moet dan wel gemotiveerd zijn. De extra uitdaging is heel belangrijk voor hem dus het zou beter zijn als hij blijft.



Hij heeft zelf aan dat hij niet gehoord wordt, dat ze steeds op hem let en als negatief uitlegt. Hij wordt daar dan dwars van .Een juf die niet wil praten terwijl een kind ongelukkig wordt bij haar in de klas? Dan zou mijn kind ook niet meer hoeven.
Alle reacties Link kopieren
Hmmm, ik zou kijken of het gesprek over 2 weken nog nieuwe inzichten oplevert en zo niet, dan zou ik je zoon voor dit laatste half jaartje basisschool zelf laten kiezen. Vooral ook omdat hij in zijn eigen klas leuke dingen gaat doen die misschien wel minder uitdagend zijn, maar wel leuk en nuttig zijn voor zijn afscheid van de basisschool.
Alle reacties Link kopieren
Het is groep 8, gun je zoon een leuke afsluiting van zijn basisschooltijd.
Girls compete with each other, women empower one another
Alle reacties Link kopieren
Serieus? Een kind wil stoppen met een plusklas en de leerkracht wil daar geen gesprek over met ouder en groepsleerkracht? Dat vind ik echt heel vreemd.
Zou sowieso het niet accepteren dat de juf geen gesprek wil aangaan, wat ben je dan voor leerkracht. Als is het niet voor je kind, dan voor andere kinderen na hem.
Alle reacties Link kopieren
Vraag aan de leerkracht op ze je zoontje leuk vindt. Zoniet dan stoppen met die plusklas en teeugspiegelen dat zij de volwassene is en dus zich bewust moet zijn van haar negatieve klank en kijk naar je zoontje.



Informeer ook de directeur hierna, mogelijk is deze negatieve houding al eens aangekaart.

Maar verwacht geen verandering op korte termijn.



Ik heb zelf een schooljaar een nare juf gehad, ik bleef vervolgens thuiis met buikpijn en se enige fijne herrinnering is dat mijn moeder voor me opkwam.



Zorg wel dat je zoon voorbereid naar middelbaar onderwijs gaat! Krijgt hij hulp bij zijn adhd?
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil jij je kind ongelukkig zien?

Hij moet dit semester afmaken van jou. Warom in hemelsnaam?

Wat levert het hem op behalve dat hij zich er ongelukkig door voelt?



Een volwassene die een hekel heeft aan zijn baas gaat ook op zoek naar edn andere baan.

Enig idee hoevedl volwassenen zich ziek melden omdat de sfeervop hun werk niet meer hanteerbaar is?



Maar als je 11 of 12 bent dan moet je overal maar tegen kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik lees dat er over 2 weken een gesprek gepland staat. Dat zou ik eerst maar eens ingaan. Als je met één collega waar je één ochtend mee moet samenwerken niet klikt, begin je ook niet morgen met een nieuwe baan. Dan ga je eerst in gesprek (zoals TO dus ook doet). Ik vind jouw eerste zin kwetsend en absoluut onnodig, Sugarmiss.
Alle reacties Link kopieren
Goh wat bijzonder dat hier gelezen wordt dat hij van mij moet gaan in het tweede semester. Dat hoeft hij namelijk absoluut niet. Sterker nog liever niet. Maar mijn zoon gaat als hij zich verveelt zelf bezigheden zoeken die niet altijd bevorderlijk zijn voor zijn gedrag in de klas. Vandaar het advies om ook het tweede semester te gaan.

De leerkracht houdt hier dan rekening mee wbt oefenen voor de musical en meer ongein.

(Overigens vind ik wel dat we eerst ons best moeten doen om dit semester af te maken want mijn zoon geeft makkelijk op als het ff niet lukt maar als hij echt niet meer wil dan gaat hij gewoon naar school)



En sugarmiss jouw reactie zegt meer over jou dan over mij. Ik heb de laatste jaren keihard gevochten om mijn kind gelukkig te krijgen (want dat was hij niet) . De plusklas waas voor hem het toetje van de week. Ik bak ervan dat dat ik zes weken zo veranderd is.
Alle reacties Link kopieren
Aan de ene kant denk ik volgend jaar zal hij vast ook wat mindere leerkrachten hebben, het is maar 1 ochtend in de week. Hij moet er maar mee om gaan. Aan de andere kant, de plusklas was altijd heel belangrijk voor hem en hij wil nu echt niet meer gaan. Ik ben ook bang dat het harde werk van ons teniet wordt gedaan dit deze juf.





Heerlijk. De basisschooltijd, de enige bijna onbezorgde periode van je jeugd. Waarin er nog tijd is voor leuke dingen, spelen, niet teveel huiswerk en verplichtingen. Ik denk daar met plezier aan terug. Ik vind zo vreemd dat ouders van nu, hun kinderen die onbezorgde tijd niet meer gunnen.



Mijn zoon is ook slim, en die mocht ook wat extra doen, of een plusklas. Maar hij zei; "mama, ik speel liever buiten, spreek met vrienden af of ga lekker trainen met de pony..." Dan ben ik de laatste die mijn kind zijn onbezorgde tijd ga afnemen.



Je MOET al zo vreselijk veel in het leven, en al zo vroeg. Waarom mogen kinderen niet gewoon kind zijn? En moeten er al zo snel mogelijk zoveel mogelijk uit gehaald worden? Al dan niet onder druk van ouders en school. Ik begrijp het niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Minimuiss schreef op 26 oktober 2016 @ 09:00:

Goh wat bijzonder dat hier gelezen wordt dat hij van mij moet gaan. Dat hoeft hij namelijk absoluut niet. Sterker nog liever niet. Maar mijn zoon gaat als hij zich verveelt zelf bezigheden zoeken die niet altijd bevorderlijk zijn voor zijn gedrag in de klas. Vandaar het advies om ook het tweede semester te gaan.

De leerkracht houdt hier dan rekening mee wbt oefenen voor de musical en meer ongein.



En sugarmiss jouw reactie zegt meer over jou dan over mij. Ik heb de laatste jaren keihard gevochten om mijn kind gelukkig te krijgen (want dat was hij niet) . De plusklas waas voor hem het toetje van de week. Ik bak ervan dat dat ik zes weken zo veranderd is.



Sorry Muis, dat las ik ook in het zinnetje "al ons werk voor niks geweest.."



Maar het is natuurlijk nooit voor niks. Kennis is altijd mooi, extra leren ook. Maar als het plezier eraf is, dan zou ik wat anders voor hem zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Jouw kind wil liever spelen. Mijn kind dus niet. Hij vindt de plusklas super leuk. En spelen dus niet. Het harde werk gaat ook niet over cognitieve inzet maar juist de inzet om zich lekker in zijn vel te laten zitten. En een juf doet dat teniet want mijn zoon gaat alweer langzaam aan zichzelf twijfelen. En dat vind ik pijnlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou naar dat gesprek gaan en als dat niets oplevert je zoon de keus geven of hij het tweede semester nog wil. Hij zit in groep 8 dus het is nog maar een schooljaar en dan gaat hij naar de middelbare. Zoals iemand al zei waren dit soort dingen er vroeger helemaal niet en is het met de meeste heus goedgekomen. Een plus klas kan leuk zijn als het kind dat ook vindt, zo niet dan laat je het gewoon want zo enorm belangrijk is dat nou ook weer niet. Het is veel belangrijker dat hij zich goed in zijn vel voelt dan dat hij een uurtje per week wat extra stof krijgt. Ik zou er allemaal geen te groot ding van maken. Je kunt thuis ook met hem aan de slag of buitenschool iets zoeken wat hem uitdaagt.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Als het echt niet klikt, dan gaat het waarschijnlijk ook niet meer klikken na een gesprek en dan zou ik zoon voor dat laatste half jaartje gewoon niet meer laten gaan. Je kunt natuurlijk in overleg met school naar alternatieven zoeken.

Ik zou het vooral niet te zwaar opnemen. Het is jammer, maar soms lopen dingen zo en daar doe je niets tegen. Jullie hebben je best gedaan en zoon heeft er een leuke tijd gehad, toch?
De plusklas is maar een paar uur per week he, het is niet dat als hij daar niet meer naar toe gaat het alles voor hem verpest. Wat hij binnen de klas krijgt de rest van de week is veel belangrijker.

Ik zou het tweede semester laten zitten. Veel scholen doen helemaal geen plusklas in het tweede semester van groep 8. Een juf kan meer kapot maken dan ene paar maanden geen plusklas.

Haal hem weg en ga met zijn huidige leerkracht in gesprek of hij in die paar uur geen extra project in zijn eigen klas kan doen. Levelwerk, spreekbeurt, werkstuk, presentatie, wiskunde. Wat hij maar leuk vind.
Alle reacties Link kopieren
Wat balen Muis, dat juist het onderdeel waar hij het plezier uit haalt nu niet meer leuk is.



Je hebt over 2 weken een afspraak staan, is er een goede reden dat dit niet eerder kon? Vind het best lang duren. Juf staat blijkbaar niet open voor gesprek met reguliere leerkracht en zegt ook dat het probleem buiten haar ligt. Valt zij onder dezelfde basisschool en directeur? Dan zou ik waarschijnlijk heel snel na gesprek met leerkracht een stap hogerop doen. De verhouding tussen jouw kind en juf komen niet meer goed, maar het gebrek aan zelfreflectie van de juf mag wel ter discussie worden gesteld. Zeker als je juf bent van een plusklas. Misschien kun je samen met de leerkracht extra uitdaging voor je kind regelen tijdens de reguliere lessen voor de rest van dit jaar.
quote:Minimuiss schreef op 26 oktober 2016 @ 09:08:

Jouw kind wil liever spelen. Mijn kind dus niet. Hij vindt de plusklas super leuk. En spelen dus niet. Het harde werk gaat ook niet over cognitieve inzet maar juist de inzet om zich lekker in zijn vel te laten zitten. En een juf doet dat teniet want mijn zoon gaat alweer langzaam aan zichzelf twijfelen. En dat vind ik pijnlijk.



Dan zou ik hier aan gaan werken. Probeer de plusklas hier los van te zien en maak het, ook tegenover je zoon, niet te groot. Misschien kan je zoon meedenken over alternatieven voor de plusklas? Misschien wil hij thuis een cursus volgen?

Je kunt zoon gewoon uitleggen dat het niet altijd met iedereen klikt en dat niet alle mensen je altijd begrijpen.
Is er er een ervaringsdeskundige in de buurt? Die zou misschien voor een vertaalslag tussen school en je zoon kunnen zorgen, op een andere manier dan jij nu doet. Daarnaast kan je zoon daar veel steun uit halen.



Zelf ondersteun ik ouders en leerlingen met ass, en ik hoor steeds terug dat dat een enorm verschil kan maken.



Optie is misschien om te kijken of je zoon tijdens dat laatste semester in de klas aan iets anders mag werken als hij klaar is. Decor voor de musical, tekst leren voor een extra grote rol, of bijvoorbeeld een taal leren een moeilijk boek lezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:MwTheelepel schreef op 26 oktober 2016 @ 09:09:

Ik zou naar dat gesprek gaan en als dat niets oplevert je zoon de keus geven of hij het tweede semester nog wil.

.Zoon geeft toch al aan niet meer te willen. Hij heeft zijn keus al lang gemaakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven