Het huis opruimen, wie doet er mee!

30-12-2013 16:05 2947 berichten
Jep, zo rond de jaarwisseling klinkt het als een goed voornemen voor 2014... maar nee hoor, het huis is nu op het moment zo'n zooi dat ik er niet meer tegenaan kan kijken en nu genoodzaakt ben er wat mee te gaan doen.



In juni ga ik bevallen van mijn eerste kind en dat vond ik wel een goede motivatie om het huis eens goed aan te pakken. Ik ben vijf jaar geleden uit huis gegaan, de spullen zijn er neergezet en veel dingen zijn geeneens meer uitgepakt sindsdien. Ook is er een hoop bijgekocht wat achteraf niet nodig was of kapot is gegaan.



Voor de discipline leek het mij een fijn idee om met anderen er over te praten. Wellicht kunnen we een leuke club vormen.



Dus: toekomstige opruimers, wie doet er mee?
Alle reacties Link kopieren
quote:Hoezitdit schreef op 18 oktober 2016 @ 06:49:

Hebben jullie er ook zo'n moeite mee met mensen die je steeds iets willen geven. Familie die iets wil geven als ze langskomen, een vriendin (die niet vaak komt) maar altijd standaard iets meeneemt. In de categorie prullaria. NEE, denk ik dan. Ik hoef jullie zooi niet. Maar ja, dat is weer zo onaardig.



Wat irritant. Ik heb er gelukkig niet zo'n last van, het is hier niet zo'n gebruik. Onze omgeving is ook verre van materialistisch, dat scheelt misschien. De meeste mensen nemen niks mee als ze hier langs komen (omgekeerd ook niet) en als ze het wel doen is het meestal een zelfgebakken cake, een fles wijn of bloemen. Dat vind ik prima! Ook het verschijnsel van opa's en oma's en ooms en tantes die hun kleinkinderen waanzinnig verwennen met cadeautjes kennen we niet. Op hun verjaardag krijgen ze een (bescheiden) cadeau en dat is het. Wel prettig, want dan houd je het zelf in de hand. Het enige wat hier nog wel eens gebeurt is dat mijn moeder, die niks kan weggooien, met dingen aankomt die anders weggegooid zouden worden en waarvan ze denkt dat wij die nog wel kunnen gebruiken. Dan laat ik bijv. eens vallen dat ik een knoflookpers wil aanschaffen en dan komt zij de volgende keer met een verroest exemplaar uit de keukenla van mijn oma aanzetten.



Kun je die met die mensen van de prullaria niet eens een gesprekje erover aangaan? Misschien niet op een directe manier, als dat te ondankbaar overkomt, maar bijv. eens vertellen dat je zo lekker aan het ontspullen bent? Dat je afgelopen weekend een doos vol prullaria naar de kringloop hebt gebracht en dat het nu zo heerlijk leeg is dat je er blij van wordt? Of als ze een keer met iets eetbaars aankomen aangeven dat je dat zo fijn vindt, omdat je al zoveel spullen hebt en iets eetbaars veel meer waardeert? En dat je het zelfs nog fijner zou vinden als ze eens lekker met lege handen kwamen, omdat hun gezelschap je zoveel meer waard is dan wat ze ook maar meebrengen? Als je het op zo'n manier brengt is het niet heel bot toch?
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk topic, heb even een beetje meegelezen (de laatste pagina's) en goed bezig jullie ook leuk dat iedereen andere struikelblokken heeft. Wat betreft de prullaria: je kan het aangeven als je denkt dat ze het begrijpen, zo niet zullen ze nooit meer naar hun prullen vragen dus weggeven lijkt me een prima optie. Ben ook totaal niet van het bewaren van cadeaus omdat het anders lullig zou zijn, dan staat je huis zo weer vol en heb je er ook nog eens geen controle over.



Zelf ben ik niet erg materialistisch, heb ook niet heel veel spullen en ben gek op opruimen. Toch is er altijd wat te doen met 25 huisdieren in huis ;) Ik ben morgen en overmorgen vrij, heb een behoorlijke to do lijst dus hoop dat ik daar iets van kan doen. Wil mijn keuken lekker soppen (afwas overal... ) en eigenlijk ook eens de gordijnen in de woonkamer wassen en/of zoomen. Ze hangen tot de grond en dat is met witte gordijnen niet echt praktisch als je twee langharige honden heb met zwarte en bruine haren. Heb een naaimachine staan maar verder geen ervaring met zoomen, dus dat is spannend. Ook hoop ik dat de vlek die er in zit er uit komt met wassen. Verder: administratie bijwerken, ook voor mijn stichting, wat spullen op MP knallen.



Wie gaat er de komende dagen ook even met de schouders er onder?
Alle reacties Link kopieren
quote:2koffie schreef op 18 oktober 2016 @ 09:55:

Zo'n ouderwetse tent, wat zouden jullie daar mee doen? Ik kwam er net eentje tegen. Sowieso zie ik hier niemand gaan kamperen de komende paar jaar....



Marktplaats! Lukt dat niet dan kringloop of vuilnisbak.





De kaasschaafmethode werkt bij mij ook. Ben met weinig begonnen en inmiddels gooi ik overbodig spul sneller weg. En zie ik meer overbodig spul.

Begin van de maand een deel naar de stort gebracht en een deel op marktplaats gezet. De helft daarvan is verkocht en de andere helft niet, jammer maar enkele reis container.



Schoonmoeder was van het prullaria en niet nodige dingen geven, inmiddels is het vanzelf afgezwakt en verwisseld voor het kleren kopen voor ons kind. Prima!



ToughCookie, beterschap! Fijn dat de stamceltherapie goed aanslaat. Krijg je nog botversterkers?
Alle reacties Link kopieren
Twee keer hoeft niet
Alle reacties Link kopieren
Jullie kunnen mij misschien wel helpen.

Vriend en ik wonen klein. Maar wel leuk. De woonkamer, keuken en gang zijn netjes. Wat we benden net kwijt kunnen gaat naar de slaapkamer. Alleen daar is het een troep. We hebben daar niet ruimte voor hoge kasten. Nu staat daar alles los op de vloer.

We willen graag een paar lage kasten. Maar we zijn er niet uit wat handig is.

Het gaat vooral voor voorraad shampoo, dierenvoer, bakspullen. boeken. En ook schoenen/laarzen wat niet meer in de kledingkast past. Weten jullie misschien een idee voor handige kasten? We hebben al een bed met opberg ruimte eronder
Mag ik ook weer een tijdje meelezen en schrijven?



Ik had de boel goed op orde ... tot de zomervakantie. Kasten zijn een zooitje en de kinderen hebben echt van alles verzamelt in de woonkamer en hun kamers. Ik moet nodig de keuken en badkamer uitmesten en heb geen idee waar ik moet beginnen.



Net wel de gangkast en kapstok aangepakt. Alleen winterjassen en passende schoenen enzo.



Vrijdag en zaterdag en zondag heb elke dag een uurtje of 2 over om echt even echt alles leeg te halen.



Daarna heb ik nog zoveel plekjes die ik wil opruimen en meteen handig wil indelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:zonnebloemje schreef op 19 oktober 2016 @ 17:56:

Jullie kunnen mij misschien wel helpen.

Vriend en ik wonen klein. Maar wel leuk. De woonkamer, keuken en gang zijn netjes. Wat we benden net kwijt kunnen gaat naar de slaapkamer. Alleen daar is het een troep. We hebben daar niet ruimte voor hoge kasten. Nu staat daar alles los op de vloer.

We willen graag een paar lage kasten. Maar we zijn er niet uit wat handig is.

Het gaat vooral voor voorraad shampoo, dierenvoer, bakspullen. boeken. En ook schoenen/laarzen wat niet meer in de kledingkast past. Weten jullie misschien een idee voor handige kasten? We hebben al een bed met opberg ruimte eronderMoeilijk om tips te geven als je niet weet hoe het zit met je indeling. Heb je geen plek die wel uit het zicht is maar makkelijk bereikbaar, waar je goed een aantal planken kan maken?
Alle reacties Link kopieren
quote:zonnebloemje schreef op 19 oktober 2016 @ 17:56:

Jullie kunnen mij misschien wel helpen.

Vriend en ik wonen klein. Maar wel leuk. De woonkamer, keuken en gang zijn netjes. Wat we benden net kwijt kunnen gaat naar de slaapkamer. Alleen daar is het een troep. We hebben daar niet ruimte voor hoge kasten. Nu staat daar alles los op de vloer.

We willen graag een paar lage kasten. Maar we zijn er niet uit wat handig is.

Het gaat vooral voor voorraad shampoo, dierenvoer, bakspullen. boeken. En ook schoenen/laarzen wat niet meer in de kledingkast past. Weten jullie misschien een idee voor handige kasten? We hebben al een bed met opberg ruimte eronderIk denk een kast op maat maken, het liefst met deurtjes ervoor. Dan heb je maximale bergruimte zonder verloren hoekjes waar je en niks kwijt kunt en ook nooit bij kan om schoon te maken. In onze gang hebben we dus een kast gemaakt van een stellingkast van Ikea die we op MP hebben gekocht voor heel weinig. Keukendeurtjes erin gemaakt en nu hebben we een superleuke en handige kast. Die deurtjes kunnen natuurlijk alleen maar als je met de maten uitkomt, ik weet niet hoe dat bij jullie is natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:ArevWoem schreef op 19 oktober 2016 @ 19:03:

[...]





Moeilijk om tips te geven als je niet weet hoe het zit met je indeling. Heb je geen plek die wel uit het zicht is maar makkelijk bereikbaar, waar je goed een aantal planken kan maken?



Het probleem is, de slaapkamer heeft alleen maar schuine muren.

We zouden aan beide kanten van het bed kasten kunnen en ook tegenover het bed.
quote:zonnebloemje schreef op 19 oktober 2016 @ 19:23:

[...]





Het probleem is, de slaapkamer heeft alleen maar schuine muren.

We zouden aan beide kanten van het bed kasten kunnen en ook tegenover het bed.Wij hebben onder onze trap deze kast van Ikea. Is er in meerdere kleuren. Misschien is het ook wat voor jullie voor je schuine wanden.

Alle reacties Link kopieren
quote:zonnebloemje schreef op 19 oktober 2016 @ 17:56:

Jullie kunnen mij misschien wel helpen.

Vriend en ik wonen klein. Maar wel leuk. De woonkamer, keuken en gang zijn netjes. Wat we benden net kwijt kunnen gaat naar de slaapkamer. Alleen daar is het een troep. We hebben daar niet ruimte voor hoge kasten. Nu staat daar alles los op de vloer.

We willen graag een paar lage kasten. Maar we zijn er niet uit wat handig is.

Het gaat vooral voor voorraad shampoo, dierenvoer, bakspullen. boeken. En ook schoenen/laarzen wat niet meer in de kledingkast past. Weten jullie misschien een idee voor handige kasten? We hebben al een bed met opberg ruimte eronderWij hebben 2 Malm ladenkasten van Ikea in de slaapkamer, die vind ik ideaal. Schoenen staan onderin de kledingkast, als het daar niet past dan hebben we teveel schoenen en moeten er een paar weg. Ik zou met een klein huis ook oppassen om niet teveel voorraad te halen. Max 1 fles shampoo, 1 zak dierenvoer op voorraad, etc. Want eigenlijk horen de spullen die je nu noemt niet in je slaapkamer maar in de badkamer/keuken/boekenkast. En mijn ervaring is dat als je dat soort dingen dan allemaal ergens anders op gaat slaan het een zootje wordt van heel verschillende dingen door elkaar, het overzicht kwijtraakt en je die dingen nooit gebruikt omdat je niet eens meer wist dat je ze had.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger, toen ik nog thuis woonde hadden we dat probleem ook. Mijn ouders hebben toen bij een goede winkel voor mijn kamer 3 kasten gekocht. Een kledingkast, een vitrine kast en een ladenkast. Elke kast was weer wat lager als de vorige. Het was trapsgewijs. Zo kun je wel veel spullen kwijt.
Ik heb van de week weer een rondje naar de kringloop gemaakt met twee volle zakken kleding. Heerlijk die opgeruimde kledingkast.
quote:zonnebloemje schreef op 19 oktober 2016 @ 17:56:

Jullie kunnen mij misschien wel helpen.

Vriend en ik wonen klein. Maar wel leuk. De woonkamer, keuken en gang zijn netjes. Wat we benden net kwijt kunnen gaat naar de slaapkamer. Alleen daar is het een troep. We hebben daar niet ruimte voor hoge kasten. Nu staat daar alles los op de vloer.

We willen graag een paar lage kasten. Maar we zijn er niet uit wat handig is.

Het gaat vooral voor voorraad shampoo, dierenvoer, bakspullen. boeken. En ook schoenen/laarzen wat niet meer in de kledingkast past. Weten jullie misschien een idee voor handige kasten? We hebben al een bed met opberg ruimte eronderHet klinkt eerlijk gezegd alsof jullie teveel spullen hebben. Kan je niet alles een keer lekker uitmesten, zodat je het allemaal kan bewaren waar je het gebruikt? En dat alles gewoon past waar het hoort? Ik vind dat dierenvoer en bakspullen gewoon in de keuken horen. En kleding in de kast. Eventueel kan je altijd nog een kast erbij kopen, maar lekker opruimen kan al een heel stuk helpen. Heb je het boek Opgeruimd! al eens gelezen?
Alle reacties Link kopieren
quote:bubbelwijn schreef op 19 oktober 2016 @ 22:27:

[...]





Wij hebben onder onze trap deze kast van Ikea. Is er in meerdere kleuren. Misschien is het ook wat voor jullie voor je schuine wanden.

[img]http://www.ikea.com/nl/nl/images/produc ... 161_S4.JPG[/img]



Die kast is misschien wel wat.





quote:nicole123 schreef op 19 oktober 2016 @ 22:36:

[...]





Wij hebben 2 Malm ladenkasten van Ikea in de slaapkamer, die vind ik ideaal. Schoenen staan onderin de kledingkast, als het daar niet past dan hebben we teveel schoenen en moeten er een paar weg. Ik zou met een klein huis ook oppassen om niet teveel voorraad te halen. Max 1 fles shampoo, 1 zak dierenvoer op voorraad, etc. Want eigenlijk horen de spullen die je nu noemt niet in je slaapkamer maar in de badkamer/keuken/boekenkast. En mijn ervaring is dat als je dat soort dingen dan allemaal ergens anders op gaat slaan het een zootje wordt van heel verschillende dingen door elkaar, het overzicht kwijtraakt en je die dingen nooit gebruikt omdat je niet eens meer wist dat je ze had.



Die Malm laden kast ziet er ook mooi uit.

Zomerschoenen hebben we wel in de kledingkast. Maar onze winterschoenen passen er niet bij. Vooral mijn laarzen niet. Die zijn de hoog. En de kast is vol. Ik ruim het elk halfjaar op. Maar niet alles kan weg.

Dat we niet te veel voorraad moeten hebben klopt. En dat hebben we ook niet. Maar we kopen wel shampoo enz als het in de reclame is. Maar we hebben er wel een systeem in, dus weet echt hoeveel er is. Dus raak het overzicht niet kwijt.





quote:FunnyFace8 schreef op 20 oktober 2016 @ 04:29:

[...]





Het klinkt eerlijk gezegd alsof jullie teveel spullen hebben. Kan je niet alles een keer lekker uitmesten, zodat je het allemaal kan bewaren waar je het gebruikt? En dat alles gewoon past waar het hoort? Ik vind dat dierenvoer en bakspullen gewoon in de keuken horen. En kleding in de kast. Eventueel kan je altijd nog een kast erbij kopen, maar lekker opruimen kan al een heel stuk helpen. Heb je het boek Opgeruimd! al eens gelezen?



Het klopt dat die spullen eigenlijk niet in slaapkamer horen. We hebben voor die spullen echt geen andere plek. Spullen wat nu in de keukenstaat gebruiken we ook vaak. We hebben ook geen plek benden om nog een kast neer te zetten.

En die spullen die op de slaapkamer liggen, hebben we ook echt nog/is handig om een kleine voorraad te hebben.

Wil wel graag een grote kast voor dit soort dingen. Maar dat past niet. Dus zijn we opzoek naar een kleine/lage kasten die toch handig zijn. Want we willen de slaapkamer wat netter hebben. Word gek van de dozen en losse spullen.

Dat boek ken ik niet. Zal ik eens op zoeken.
Heb je een balkon of tuin? Ik zie wel eens dat mensen op hun balkon ook nog een kast hebben staan. Misschien kan dat bij jouw tuin/balkon ook wel? Het zijn meestal wel overdekte balkons dat ik dat zie en ik heb ook geen idee wat ze erin hebben staan natuurlijk.
Dit hebben wij en ik vind het echt ideaal! Het hangt bij ons aan de binnenkant van de gangkast. Er kunnen ontzettend veel schoenen in. Laarzen leg ik er plat in. Het was anders toch loze ruimte geweest.





Een kast op het balkon vind ik eerlijk gezegd wat troeperig staan.
quote:bubbelwijn schreef op 20 oktober 2016 @ 13:47:

Dit hebben wij en ik vind het echt ideaal! Het hangt bij ons aan de binnenkant van de gangkast. Er kunnen ontzettend veel schoenen in. Laarzen leg ik er plat in. Het was anders toch loze ruimte geweest.

[img]http://static.webshopapp.com/shops/0399 ... 1476963933[/img]



Een kast op het balkon vind ik eerlijk gezegd wat troeperig staan.



Maar losse dozen dierenvoer op je slaapkamer ook



En die schoenenkast is handig! Maar wat ik nu merk bij ons schoenenrek is dat de kinderschoenen nog niet groot genoeg zijn, en er doorheen vallen. Nog even wachten dus.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn nog steeds met ons 'project zolder' bezig, we willen hem eind van de maand opgeruimd hebben. Ik ben benieuwd of mijn man de 10 verhuisdozen met zijn spullen die hij al 3 jaar ongeopend heeft staan een beetje weet weg te werken. Hij ziet er nogal tegenop. Iemand nog een mooie slogan om hem wat moed in te spreken?



Ik loop zelf tegen wat 'hoofdpijndossiers' aan, die niet voor niks op de zolder beland zijn. Zoals een enorme doos met duizenden afgedrukte foto's, uit de tijd dat ze nog niet digitaal waren. Ik kom er niet uit wat daarvoor nou handig is.

- in fotomapjes doen per onderwerp/jaar (maar dan heb je tig fotomapjes, misschien ook niet handig)

- in ordners doen in insteekhoezen (maar die verkruimelen bij mij op een gegeven moment)

- in ordners doen op fotobladen (maar ik haat foto's plakken en de lijm gaat op een gegeven moment loslaten)

- in een gewoon fotoalbum plakken (zie hiervoor plus het nadeel dat je zit als je opeens nog meer foto's ontdekt die er nog tussen moeten)

- in schoenendozen o.i.d. bewaren (maar dan kun je ze niet bekijken en heb je er nog niks aan)

- eerst de boel grondig uitdunnen en alleen de foto's bewaren die heel veel betekenis voor me hebben (maar dan ben ik bang dat ik spijt krijg en foto's krijg je nooit meer terug)



Iemand tips?
quote:2koffie schreef op 21 oktober 2016 @ 15:52:

[...]





Maar losse dozen dierenvoer op je slaapkamer ook



En die schoenenkast is handig! Maar wat ik nu merk bij ons schoenenrek is dat de kinderschoenen nog niet groot genoeg zijn, en er doorheen vallen. Nog even wachten dus.



Je kan toch een klein hard plastic placematje kopen? Of een grote door de midden knippen? Leg je die erin en schoenen erop.

Doe ik ook in mijn apothekerskast waar iedere keer kleine troepjes doorheen vielen.
Alle reacties Link kopieren
quote:nicole123 schreef op 26 oktober 2016 @ 13:50:

Wij zijn nog steeds met ons 'project zolder' bezig, we willen hem eind van de maand opgeruimd hebben. Ik ben benieuwd of mijn man de 10 verhuisdozen met zijn spullen die hij al 3 jaar ongeopend heeft staan een beetje weet weg te werken. Hij ziet er nogal tegenop. Iemand nog een mooie slogan om hem wat moed in te spreken?



Ik loop zelf tegen wat 'hoofdpijndossiers' aan, die niet voor niks op de zolder beland zijn. Zoals een enorme doos met duizenden afgedrukte foto's, uit de tijd dat ze nog niet digitaal waren. Ik kom er niet uit wat daarvoor nou handig is.

- in fotomapjes doen per onderwerp/jaar (maar dan heb je tig fotomapjes, misschien ook niet handig)

- in ordners doen in insteekhoezen (maar die verkruimelen bij mij op een gegeven moment)

- in ordners doen op fotobladen (maar ik haat foto's plakken en de lijm gaat op een gegeven moment loslaten)

- in een gewoon fotoalbum plakken (zie hiervoor plus het nadeel dat je zit als je opeens nog meer foto's ontdekt die er nog tussen moeten)

- in schoenendozen o.i.d. bewaren (maar dan kun je ze niet bekijken en heb je er nog niks aan)

- eerst de boel grondig uitdunnen en alleen de foto's bewaren die heel veel betekenis voor me hebben (maar dan ben ik bang dat ik spijt krijg en foto's krijg je nooit meer terug)



Iemand tips?



Ik zou alles uitzoeken. Wat onbelangrijk is, kan weg (bijv mislukte foto's). De rest zou ik inscannen, zodat je ze niet kwijt kan raken.



Ik heb mijn foto's in een fotobewaardoos zitten en daar blijven ze ook in zitten. Mocht ik ze ooit vaker willen zien, maak ik met de ingescande foto's wel een digitaal fotoboek.
Alle reacties Link kopieren
Dank je sugarbaby. Als ik ze moet gaan inscannen dan weet ik zeker dat ik het tot Sint Juttemis ga uitstellen, wat een rotwerk vind ik dat. En voor duizenden foto's duurt het eeuwen voordat het af is, dus dan is de drempel om te beginnen torenhoog. Misschien wil ik ooit nog wel wat foto's inscannen hoor, maar ik zoek nu een vooral simpele en snelle manier om ze zo te organiseren dat ik ze makkelijk kan bekijken en bewaren. Onbelangrijke foto's wegdoen is inderdaad een goede, al ken ik mezelf en ga ik daar ook heel lang over doen, want er is altijd zo'n categorie twijfelgevallen die er precies tussenin zit wat betreft houden en wegdoen.
Alle reacties Link kopieren
quote:nicole123 schreef op 26 oktober 2016 @ 16:03:

Dank je sugarbaby. Als ik ze moet gaan inscannen dan weet ik zeker dat ik het tot Sint Juttemis ga uitstellen, wat een rotwerk vind ik dat. En voor duizenden foto's duurt het eeuwen voordat het af is, dus dan is de drempel om te beginnen torenhoog. Misschien wil ik ooit nog wel wat foto's inscannen hoor, maar ik zoek nu een vooral simpele en snelle manier om ze zo te organiseren dat ik ze makkelijk kan bekijken en bewaren. Onbelangrijke foto's wegdoen is inderdaad een goede, al ken ik mezelf en ga ik daar ook heel lang over doen, want er is altijd zo'n categorie twijfelgevallen die er precies tussenin zit wat betreft houden en wegdoen.Alles wat je met duizenden foto's wil doen is rotwerk en duurt eeuwen. Het is gewoon een groot project. Ik zou eerst beginnen met uitzoeken: wegdoen wat weg kan (twijfelgevallen houd je want op 1000den foto's maken 25 meer of minder ook niet uit). Dan op een logische manier bij elkaar zoeken: vakantie 1998 bij elkaar, kerst 1995 bij elkaar etc. Van karton tabbladen maken en die bij de doos in doen zodat wat uitgezocht is, ook uitgezocht blijft. Tegen de tijd dat je daar klaar mee bent, heb je alles in handen gehad en heb je een veel beter beeld wat je er mee wil. Vond je het leuk om na 20 jaar de foto's weer te zien, maar hoef je ze voorlopig niet te zien? Dan met tabbladen in de doos laten zitten. Wil je je kerst 1995 foto's zien, dan kan je ze makkelijk terugvinden. Wil je er wel wat mee doen, kan je dat nu per categorie doen. Plakken, scannen, wat dan ook van 1000den foto's kost veel tijd, dus je zult het toch in gedeelten moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Dat vind ik wel een goede oplossing inderdaad, aan het alleen uitzoeken en per categorie bij elkaar zoeken durf ik me denk ik nog wel te wagen. Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Fijn om te lezen dat dit topic al 2 jaar erg levendig is!

Ook ik ben de laatste tijd steeds meer bezig met manieren om je huis te organiseren. Ik ben net begonnen aan het boek van Marie Kondo en ben heel enthousiast geworden. Ik heb eigenlijk wat vraagjes die voor mij tot nu toe nog onbeantwoord blijven, specifiek (tenminste, het liefst) voor mensen die bekend zijn met de KonMari-methode:

1) ik ben een studente die op kamers woont. Mijn kamer is echter klein en ik heb ook nog een kamer bij mijn ouders, waar ik elk weekend kom. Ik heb dus veel spullen dubbel, maar dit is vaak ook wel nodig. Ook heb ik een grote zolder bij mijn ouders, waar een groot deel bezet wordt door mijn troep. Ik wil heel graag mijn spullen minimaliseren, maar ik weet niet wat de KonMari methode in dit geval voorschrijft: eerst de hele volgorde volgen in de studentenkamer en dan nogmaals alles langs in de kamer in mijn ouderlijk huis, of de volgorde opdelen: eerst kleding in de ene kamer, dan kleding in de andere kamer. Dan boeken in kamer 1, dan boeken in kamer 2, etc. etc.?

Ik ben bang dat dat "schrik"-effect van zien hoeveel je hebt bij mij niet gaat werken als ik het in tweeën zie, dus ik wil heel graag de beste manier kiezen om dit alsnog zo goed mogelijk aan te pakken!

2) ik ben nu bezig met het boek "Opgeruimd!", terwijl ik weet dat "Spark Joy" al uit is. Wat is het slimst? Moet ik boek 1 lezen en tegelijkertijd uitvoeren wat hierin staat, en pas later aan boek 2 beginnen? Moet ik Spark Joy tegelijk lezen met Opgeruimd? Of moet ik alleen boek 2 lezen? Wat is het verband tussen deze boeken?

Graag hoor ik van jullie! Jullie klinken in ieder geval als mensen die al een stapje verder zijn dan ik!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven