Hardlopen deel 5

02-05-2016 12:55 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor alle hardlopers.

Beginners, gevorderden, opnieuw-beginners, semi-professionals: iedereen is welkom.



Deel hier je ervaringen, tips en vragen over alles wat met hardlopen te maken heeft: wedstrijden, rust, trainingen, schoenen, eten, kleding, muziek, blessures, etc.



Deel 4 vind je hier



Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat

The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.

8 Hardloopapps voor android Gratis apps die je begeleiden bij het opbouwen van je conditie en/of die je gelopen afstanden, snelheid en routes bijhouden. Met o.a. het beginnersprogramma van Evy Gruyaert.

5 apps voor iPhone

Runinfo handig voor het samenstellen van schema's

Couch to 5k (Engels) oftewel: vanaf de bank naar 5 km lopen. Uitgeschreven schema met drie trainingen per week op de pagina, met onderaan een link naar de app.
What a nuanced anxiety
Wauw Rolu, in een training zo hard. Ik kom niet eens in de buurt van mijn wedstrijdtempo in mijn trainingen, ook niet met intervallen moet ik bekennen. Het biedt wel perspectief voor een wedstrijd, want meestal loop je daar automatisch wat harder.



Ik heb vandaag een wedstrijdje gelopen. Viel alleen niet mee, het was behoorlijk koud (rond het vriespunt) en ik had vooraf al 2 uur buiten staan wachten vooraf. Nog wel ingelopen, maar uiteindelijk begon het pas nu 4 km een beetje te lopen (en ontdooiden mijn voeten) en dat is wat laat als je een 5 km loopt. Op zich liep ik geen slechte tijd (24.30 min), maar ik had eigenlijk wel weer eens een lage 24 min willen lopen. Nou, dat moet een volgende keer dan maar (ik hoop dat ik de komende weken zonder onderbrekingen kan trainen).
quote:Goal2016 schreef op 23 oktober 2016 @ 13:12:

ik heb echt moeite met de kou... krijg meteen een euh... koude kuch.. ik weet niet hoe ik dat moet omschrijven maar de koude lucht inademen vind ik heel vervelend als ik vervolgens op moet rennen..

ook mijn spieren hebben zoveel langer nodig om warm te worden..

gisteren naar buiten geweest maar na 3km met continu wisselende tempos omdat ik mijn tempo niet kon vinden, maar weer gestopt..



morgen staat er soort conditietest op het programma dus maar even niet lopen. hopelijk woensdag weer..Ik ken dat wel, volgens mij is een het soort koude-astma. Een paar snelle intervallen tijdens het inlopen schijnen te helpen heb ik weleens gehoord.
Alle reacties Link kopieren
Maechtje, gewoon volhouden hoor, dan went je vriend er vanzelf aan. Zo te lezen gaat het nu ook lekker met je schema!



Cerulli wat goed dat je gegaan bent, heerlijk zo'n loop waarin alles goed voelt.



Rolu, wat goed zeg. Heb je bepaalde doelen voor de wedstrijden?



Anky en goal, jammer dat dit niet jullie seizoen is... Anky was jij nou ook degene die zo blij werd van de hittegolven?

In het donker lopen heb ik nog nooit gedaan, lijkt me vervelend.



Net heerlijk gelopen in de duinen, duurloop van 75 minuten (bijna 14 km). Was voor mij een prima temperatuur (en ik was niet de enige, gezien de vele lopers, ruiters en wandelaars, en het gezin dat naakt ging zwemmen).
What a nuanced anxiety
quote:tyche schreef op 23 oktober 2016 @ 15:22:





Anky en goal, jammer dat dit niet jullie seizoen is... Anky was jij nou ook degene die zo blij werd van de hittegolven?

In het donker lopen heb ik nog nooit gedaan, lijkt me vervelend.



Net heerlijk gelopen in de duinen, duurloop van 75 minuten (bijna 14 km). Was voor mij een prima temperatuur (en ik was niet de enige, gezien de vele lopers, ruiters en wandelaars, en het gezin dat naakt ging zwemmen).



Ja, dat was ik . Ik temperaturen van boven de 30 graden, kan er ook goed tegen, i.t.t. tot kou.



Naakt zwemmen met dit weer, dat is echt mijn nachtmerrie .
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sowieso minimaal 15min nodig om in te lopen alvorens een echte versnelling te doen en als het koud is heb ik die tijd zelfs al nodig alvorens in een duurloop twee tempo te gaan. Dus goal ik denk dat je gewoon nog niet goed opgewarmd was. Dat is altijd belangrijk maar zeker nu het weer kouder wordt. En zelf doe ik voor een intervaltraining of wedstrijd na het inlopen dan nog een paar steigerungen. Geen snelle intervallen zoals anky want als ik die al tijdens het inlopen doe dan weet ik zeker dat ik blessures ga lopen met de nog niet helemaal opgewarmde spieren. Maar dus op stukken vanuit een langzame tred even de snelheid langzaam opvoeren tot sprint weer even gas terug en dan zo een paar keer herhalen.



Vanmorgen 85min het viaduct op en af gelopen. Op dat moment zat alles potdicht dus ik kon niet zien hoe saai mijn heen en weertjes waren.
Die intervallen tijdens de warming up doe ik ook niet hoor Baukje. Dat durf ik ook niet aan. Warming up was vandaag ook veel te kort. Ongelukje met dochter zorgde er voor dat ik nog maar 10 min tot de start had.



Hier ook dichte mist en vannacht -5 hoorde ik net, gelukkig kwam tijdens mijn race de zon er doorheen.
Alle reacties Link kopieren
Dat is inderdaad heel krap aan met deze temperatuur. Nou toch een hele knappe tijd gelopen dan. Het lijkt overigens wel of ik ieder jaar slechter tegen de koude kan hoor en dat de warming up die ik nodig heb steeds langer wordt onder koude omstandigheden.
Dat gevoel heb ik ook, ik merk dat vooral mijn knieën soms moeite hebben met koud weer. En dan was het vandaag windstil weer, dus eigenlijk nog niet zo heel slecht.

Ik zag mezelf net weer oo een kort finishfilmpje en man man, wat doet dat pijn aan mijn ogen. Ik was al nooit een technisch loopwonder, maar het is nu wel heel erg, ik lijk wel een snelwandelaar, zo weinig beenheffing. Het enige wat ik kan bedenken is meer snelle intervallen doen en wat loopscholingsoefeningen, maar de ellende is dat ik in mijn trainingsintervallen niet eens in de buurt meer kom van mijn wedstrijdtempo tegenwoordig.
Alle reacties Link kopieren
Anky dat heb ik ook hoor dat mijn voeten soms nauwelijks loskomen van de grond. En ik doe wel interval trainingen en heuvel sprintjes ed en dan gaat het gewoon goed. maar zodra ik een langere afstand ga lopen en dus in een langzamer tempo of tegen het einde van een wedstrijd wordt het meer schuifelen. maar ik vind het altijd weer heel confronterend de filmpjes te zien.
Alle reacties Link kopieren
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Alle reacties Link kopieren
Opwarmen vind ik hier ook lastig en doe ik waarschijnlijk te kort. Ik doe thuis vast wat rek- en strekoefeningen. Ik vind dit wel heeeerlijk weer om te lopen, dat kille, natte herfstweer! Ben benieuwd hoe het in de winter in de vrieskou gaat...



Net weer geweest en het ging beter dan de vorige keer. Ik let nooit zo op mijn tempo; mijn doel is om te blijven rennen. Net toch maar eens gekeken. Dat 30 min. hardlopen gaat over twee weken zeker lukken, maar 5km? Ik ben blij als ik er straks vier loop. Heb ik wel mooi vast mijn nieuwe doel te pakken...
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
quote:Goal2016 schreef op 23 oktober 2016 @ 13:12:

ik heb echt moeite met de kou... krijg meteen een euh... koude kuch.. ik weet niet hoe ik dat moet omschrijven maar de koude lucht inademen vind ik heel vervelend als ik vervolgens op moet rennen..



Heel herkenbaar. Ik wil op een gegeven moment ook absoluut niet meer lopen als ik niets aan heb dat heel hoog om mijn keel sluit.



Vanuit het werk gaan lopen vind ik ideaal. Nadeel aan een vereniging in de plaats waar je werkt lijkt me dan weer dat je helemaal niets meekrijgt van het verenigingsleven. Je beperkt je dan echt tot die ene training, als ze een keer een wedstrijd organiseren oid sta je veel verder van alles. En als je vakantie hebt of een vrije dag lijkt de drempel om in een andere plaats te gaan trainen me heel hoog.



Cerulli: voor je 10km

(hmm, dat klinkt bijna of ik dat ook al kan, zo ver ben ik nog lang niet )



Opwarmen vind ik ook een lastige. Ik loop nu de hele training stukjes van 3, 4 en 5 minuten die ik afwissel met wandelpauzes. Dus echt opwarmen daar bovenop lijkt me een beetje veel. Dat is natuurlijk anders als je al gewend bent aan lange kilometers. Ik probeer wel de eerste stukjes langzaam te lopen, merk het meteen als ik te snel begonnen ben.
quote:baukje schreef op 23 oktober 2016 @ 19:35:

Anky dat heb ik ook hoor dat mijn voeten soms nauwelijks loskomen van de grond. Zo herkenbaar! Over zulke trainingen zeg ik altijd gekscherend dat ik loop als een Belgische knol. Stamp stamp slof slof
Voor de kou op mijn keel gebruik ik een buff. Heb er altijd trouwens een aan zomer en winter. fijne dingen!
quote:jac-79 schreef op 24 oktober 2016 @ 19:32:

[...]





Zo herkenbaar! Over zulke trainingen zeg ik altijd gekscherend dat ik loop als een Belgische knol. Stamp stamp slof slofHet zal je nog verbazen hoe hard die kunnen Heb in mijn jonge jaren nog wel eens het ringrijden gewonnen op zo'n Zeeuwse knol
Ringrijden gaat inderdaad best nog hard.



Buff heb ik ook altijd om, ideale dingen inderdaad.



Mother, fijn dat je zonder klachten gelopen hebt.



Ik ben nu toch aangestoken door zoon. Hij was al flink verkouden en vannacht heel onrustig (gaaaap) en niet fit. Ik nu dus ook.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als een lekkere training, mother. Hoe bevalt je baan?



Maechtje, dat is ook precies goed! Je bouwt nu je uithoudingsvermogen op, en als je een basis hebt van 30 minuten kun je meer gaan letten op afstand en snelheid. Misschien inschrijven voor een leuke 5km in het voorjaar? Rond maart beginnen de evenementen weer toe te nemen.



Beterschap anky!



Ik heb net 40 minuten gelopen in het bos. De eerste kilometer was ik nog wat stijf en houterig, daarna ging het lekker en liep ik zo rond de 5'15 per km. Het voelde intensief maar nog wel goed, ik ging zeker niet voluit.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Voor wie niet goed weet hoe op te warmen: hier vind je wat goede ideeen. Al deze warming ups duren een minuut of 5, je kunt ze thuis doen of buiten. Ik heb er zelf veel baat bij en kom veel lekkerder op gang als ik de tijd neem om een paar minuten warm te worden voor ik aan de slag ga.



Langdurig stretchen schijn je beter niet te kunnen doen voordat je gaat lopen, het heeft geen toegevoegde waarde en je kunt zelfs een grotere kans lopen op blessures. Na afloop stretchen vind ik wel prettig, het voorkomt stijfheid de volgende dag.
Alle reacties Link kopieren
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht van het weekend dat het echt gedaan was voor dit jaar met de korte broeken maar zojuist toch maar weer met korte broek en shirt met korte mouwen gelopen. Wisselduurloop van 100min.Was goed voor ruim een halve marathon. de blokjes duurloop twee gingen sneller dan nodig maar dat zal wel door het ideale loopweer komen.

Mijn warming up en cooling down bestaat enkel uit in en uitlopen maar voor een beginnende loper is inderdaad niet te doen dus dan moet je wat anders verzinnen. Stretchen doe ik regelmatig maar eigenlijk nooit rondom het hardlopen maar dat pak ik mee in de (bijna) dagelijkse oefeningen.
Alle reacties Link kopieren
Ik stretch altijd van tevoren, dat staat niet in mijn schema maar ik loop zo veel fijner als ik het wel doe. Ik krijg anders echt heel erg veel last van mijn kuiten. Nu het kouder is doe ik dat meestal binnen, en dan loop ik daarna vier-vijf minuten warm.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Als ik een intervaltraining heb, warm ik altijd 5 minuten op met rustig lopen, beetje zijwaarts, achterstevoren, tikkertje ed. Ik ben dan meestal ook echt wel warm, lang inlopen is voor mij best funest. Vriend loopt voor een wedstrijd minimaal 15 minuten warm. Als we samen trainen, heeft hij vaak ook pas na 15-20 minuten dat hij lekker gaat lopen.

Ik loop nu al weer een paar weken met een lange broek, omdat mijn benen anders te veel afkoelen en stijf voelen. Bovenlijf kan veel hebben, maar mijn benen blijkbaar niet.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
ja ik vind het lastig.. ik loop zeker in, maar loop meestal maar 30 minuten dus om nou daarvoor 15 min in te lopen.. dat is de helft van.mijn looptijd..



ook ik moet echt stretchen daarna. anders blaas ik mijn kuiten op, tenminste zo voelt dat!
Alle reacties Link kopieren
Oeps twee keer.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Alle reacties Link kopieren
I do not stop when I am tired, I stop when I am done

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven