Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 5

19-10-2016 16:19 3009 berichten
Happy new topic!! ;)



Links over besparen, consuminderen etc:



Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)

www.In10jaarfo.blogspot.nl

www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl

www.Spaarolifantje.wordpress.com

www.Jongengeld.nl

http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/

http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index

http://geld-is-tijd.blogspot.nl/





Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)



Mis je nog een link? Graag via PB
Alle reacties Link kopieren
Bah, na ruim 12 jaar vandaag voor het eerst post gehad van het CJI, een boete van 42 euro voor te hard rijden.

Toch jammer...
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Alle reacties Link kopieren
Ah hier zijn jullie gebleven!



O ik ben dol op kerst! Sinterklaas daar doen wij niet aan.

Het liefst haal ik nu al de kerstboom in huis en alle gekleurde versiering die daar bij hoort, maar ik houd me in. Met de familie van mijn vriend is het 1 grote dolle boel, heel erg gezellig altijd. Mijn familie is het tegenovergestelde want die bestaat welgeteld uit 2 personen, 3 nu met mijn vriend er bij Dus dat is altijd rustig en relaxed.

Heel kneuterig maar dol op gourmetten. Niet alleen met kerst maar gewoon de winterse dagen. Ik neem de laatste jaren vaak zelf hapjes mee naar andere mensen omdat ik vegetarisch eet. Hartstikke lief als mensen het voor mij halen maar dat zijn vaak gortdroge happen. Ik koop hier en daar gewone vega verpakkingen en die verdeel ik dan over een aantal porties en doe ik dan in de vriezer. Elke keer als we weg gaan neem ik dan een zakje mee. Dit jaar ga ik denk ik ook wat gemarineerde groentes maken. Wel neem ik altijd wat extra mee omdat er altijd mensen willen proeven (wat uiteraard goed is, go vega!)

Dat is dan wel weer een beetje consuminderig, niet de speciale feestuitvoeringen kopen haha. Verder ga ik helemaal los in december, geef mij glitters!



toevoeging: hadden jullie het een tijd geleden niet over valkuilen (ja ik ben een stalker mee-lezer) nou dit is du van mij haha
quote:cybermeisje schreef op 23 oktober 2016 @ 16:38:

Bah, na ruim 12 jaar vandaag voor het eerst post gehad van het CJI, een boete van 42 euro voor te hard rijden.

Toch jammer...



beroerd is dat.

Hier een boete omdat ik een omleiding volgde, die schijnbaar door een afgesloten straat ging. Toch grappig als het omleidingsbord halverwege die straat staat. Bezwaar aangetekend, geilustreerd met foto's, ben benieuwd hoe ze dat uit gaan legggen.

Vraag me af of het zin zou hebben om hem voor te laten komen mochten ze het bezwaar onterecht vinden.
Heeft iemand hier ervaring met crowdfunding? Ik kwam het ergens tegen en ik vind het wel iets sympathieks hebben. Maar hoe begin je en wat leg je ongeveer in? Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft.
Ik vind dat altijd wel leuk, Bubbelwijn. Maar het is wel afhankelijk van wat ik er voor terugkrijg. Als het alleen maar voor de goodwill is, dan doe ik het niet



Ik heb 2 langdurige projecten lopen. Ik heb 2x ingelegd in korte projecten: een boek en een ooievaarsnest. Ik heb ook ingelegd in 2 langdurige projecten. Bij het ene project heb ik geïnvesteerd in een pipowagen die nog helemaal opgebouwd moet worden. Als de pipowagen af is, mag ik er met mijn gezin een weekend in verblijven. Inleg was €25,00. Het andere project is een wijngaard bij mij in de buurt. Over 4 of 5 jaar rollen de eerste wijnflessen van de band en als het goed is, krijg ik dan een fles. Of jaarlijks een fles. Ik weet het eigenlijk niet. Ik weet wel dat het volledig biologisch is en wijn. Nou, goede combi Inleg was €25,00
Maar het is dus wel afhankelijk van het doel en van de opbrengst.



Tot nu toe zijn het wel projecten geweest van mensen waar ik op een of andere manier mee verbonden ben.
Dat vind ik best leuke dingen Avondzon. Maar dat heb je dus via via en niet van een bepaalde website. Mij lijkt die pipowagen best leuk om te doen. Maar hoe kom ik daar als leek dan tussen?
Dat project duurt veel langer dan gepland, en ik weet ook niet of het ooit nog wel afkomt. Ik heb al betaald toen mijn dochter nog niet geboren was, dus dat was in 2009. Ik denk dat alles nu op de helft is. Het is in elk geval nog lang niet af. Het heeft een paar jaar op z'n gat gelegen, omdat de vrouw die dit ging doen borstkanker kreeg. Ze is weer aan het opkrabbelen, gelukkig.



Dat is wel het risico van crowdfunding. Het project kan om wat voor reden ook niet doorgaan en dan ben je wel je geld kwijt. In dit geval vind ik het een verwaarloosbaar bedrag.
quote:bubbelwijn schreef op 23 oktober 2016 @ 21:58:

Heeft iemand hier ervaring met crowdfunding? Ik kwam het ergens tegen en ik vind het wel iets sympathieks hebben. Maar hoe begin je en wat leg je ongeveer in? Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft.



Ja, ik! Hier vooral crowdfunding op het gebied van culturele en duurzame initiatieven. Er zijn veel websites met start-ups en initiatieven waar je op kunt inschrijven, varierend van 10 tot 1000 euro of meer. Wat je er voor terugkrijgt staat er altijd bij. Cultureel gezien steun ik vooral beginnende ondernemers/artiesten omdat mij dat erg aan het hart gaat na de enorme bezuinigingen afgelopen jaren. Daarvoor meestal tot 50 euro.



Duurzaam heb ik al vaker meer ingelegd, vooral bij start ups met een goed idee (met duurzame achtergrond) deze bedragen zijn hoger, maar hebben vaak ook meer te bieden. Vergelijk het met beleggen. soms keren ze winst/dividend uit, soms in de vorm van product,enz. Kans is ook dat je geld kwijt kunt raken, maar je krijgt dan wel een verantwoording.





Een voorbeeld: zo heb ik ingelegd voor de uitgave van een manusscript dat ik erg goed vond. Dit boek wordt nu uitgegevenen naast het boek krijg je dan ook een x bedrag als het boven een drempel komt qua inkomsten.



Als je dit overweegt: kijk altijd goed naar het 'rendement' of kies iets waar je een binding mee hebt en kijk of je het gevraagde bedrag ook daadwerkelijk wilt inleggen. Sommige initiatieven kan het jaren duren voordat je er iets van terugziet, anderen leveren sneller resultaat op.
Alle reacties Link kopieren
Oeps... let niet op mij
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Zo, net weer even goed bezig geweest door oud speelgoed te verkopen. In totaal €100
Alle reacties Link kopieren
Jaarafrekening van het water binnen, in een jaar 27 M3 verbruikt. Ik vond het nog veel, 27.000 l in mijn eentje. Totdat ik bij het Nibud las dat een gemiddeld eenpersoonshuishouden 46 M3. Wat veel. En ik krijg volgende maand ook 5€ terug aan teveel betaald voorschot.
Alle reacties Link kopieren
Happy new topic! (Dat mag nog, toch? )



Ik ben eigenlijk best in mijn nopjes met 2016 op financieel gebied. Eind vorig jaar hebben we alles goed op een rijtje gezet en een planning voor 2016 gemaakt. Zonder er al te veel moeite voor te doen blijven we netjes binnen de lijntjes en sparen we wat we voor ogen hadden of zelfs meer.

We hebben een auto gekocht, zijn getrouwd en op vakantie geweest, ook allemaal netjes binnen de begroting die we voor die zaken hadden staan.

Het volgende grote project is het volledig aflossen van wat er nog openstaat van de studieschuld van mijn man. We willen over 1 á 2 jaar verhuizen naar een andere koopwoning en het is handiger om voor die tijd de studieschuld volledig afgelost te hebben. Als alles volgens planning verloopt zijn we in november volgend jaar klaar.



Ook ga ik vanaf december een halve dag per week meer werken en gaat de jongste naar de bso in plaats van het kinderdagverblijf. Dat zou per maand ook aardig wat moeten gaan schelen.



Ik ben al bezig met de financiële planning voor 2017. Ik krijg er steeds meer lol in.



Momenteel kijk ik naar een doorlopende reis- en annuleringsverzekering. De vorige hebben we in 2012 opgezegd; het jaar waarin de jongste geboren werd. Inmiddels gaan we weer wat vaker op vakantie of weekendjes weg. Door verschillende omstandigheden wil ik altijd in ieder geval een annuleringsverzekering en de reisverzekering is ook wel welkom.

Hebben jullie een verzekering die jullie aanraden? Ik twijfel momenteel tussen polissen bij Zelf, Univé, Reaal en Allianz.
Gister heb ik even de financien bijgewerkt. We hebben het de afgelopen maand supergoed gedaan. Netto-waarde is flink gestegen, de spaarrekening is gegroeid en we hebben ook wat extra afgelost. Ik ben dus erg tevreden en ik hoop dat we deze goede weg gaan volhouden.



Verder vandaag met mijn vader naar de kringloop geweest met de auto, ik heb heel veel spulletjes weggebracht. Ook wel wat spullen die ik misschien nog had kunnen verkopen in plaats van weggeven, maar vanwege tijdgebrek en behoefte aan snel meer ruimte en minder troepjes heb ik het toch maar weggegeven. Aangezien wij verder geen goede doelen steunen zie ik het ook maar als een manier om de plaatselijke voedselbank te steunen, want alles wat verkocht wordt is voor de voedselbank.



Nu er weer wat meer 'noodzaak' is om te besparen merk ik dat ik er ook direct weer meer motivatie voor heb, terwijl dat het afgelopen jaar soms moeilijk te vinden was. Maar blijkbaar is het eventueel een lange neus kunnen maken naar mijn werkgever en goede motivatie voor mij om te gaan besparen
Gecondoleerd atalanta en heel veel sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig Bumba! Maar waarom dat extra aflossen als je baan op de tocht staat? Waarom is het zo'n must voor je om continu extra af te lossen? Ik zou in jouw geval niks meer extra aflossen maar alles opsparen (al dan niet in een digitaal 'aflos-potje' waar je in principe niet aan komt). Dan kun je over een half jaar ofzo eens kijken of je het echt aflost of dat je het hard nodig hebt als buffer. Die ene euro (of die orde van grootte in ieder geval) die het tot die tijd per maand scheelt aan netto maandlasten zou me mijn nachtrust echt niet waard zijn!
Dat is lekker bubbelwijn en een mooie opbrengst en weer wat spullen opgeruimd.



Wat bedoel je precies met nettowaarde bumba? Ik herken dat wel hoor, dat sparen en aflossen me veel beter afgaat als ik er echt de noodzaak van in zie.



Ik heb een eerste extra aflossing gedaan op onze persoonlijke lening. Maar ik heb toch ook weer een klein bedrag op onze spaarrekening gezet. Daar krijg ik dan amper rente op en de rente op de lening is hoger maar dat geld is wel vrij beschikbaar. Onze auto moet aankomende maand voor de APK en een grote beurt en dat is elk jaar toch een flinke kost.



Klinkt alsof jullie heel erg goed bezig zijn Marici. Fijn als het zo lekker gaat. En lekker kunnen sparen maar ook nog mooie doordachte aankopen kunnen doen.
@Nicole123: die extra aflossing was aan het begin van de maand gedaan, vlak voordat ik had gehoord dat er zoveel contracten niet werden verlengd en dat die uren zo raar werden. Nu gaan we inderdaad niet meer extra aflossen voorlopig.



De afgelopen dagen hebben we alles op een rijtje gezet en gelukkig hoeven we sowieso niet wakker te liggen; we hebben het al die tijd gered op mijn man zijn salaris, dat gaat nu ook gewoon weer lukken als het nodig is. Inmiddels hebben we zonnepanelen wat ons geld scheelt per maand, als het goed is gaan we binnenkort nog wat naar beneden met hypotheekrente vanwege rentemiddeling, dus moet helemaal gaan lukken sowieso
@Mevrouw stippel: nettowaarde is je saldo's + eventueel waarde van je huis en spullen (spullen doe ik niet erbij!) minus de leningen en hypotheek.
Alle reacties Link kopieren
Aha, dan snap ik het Bumba. Klinkt verder allemaal heel positief, super!
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig dat het in het ergste geval toch nog allemaal goedkomt met jullie, Bumba! Dat moet een fijn gevoel zijn, na een eerste paniekreactie. Dat is voor mij en vriend een belangrijke reden om alles goed op orde te houden: met name hij komt uit een gezin dat van calamiteit naar calamiteit hobbelde, omdat er nooit vooruit gekeken of gedacht werd. Mijn schoonmoeder kan bijvoorbeeld helemaal in paniek zijn over een rekening voor APK/onderhoud aan de auto, omdat dat voor haar heel onverwacht komt en er ook echt niet zomaar geld voor is. Dat soort zorgen, om 'normale' rekeningen, zijn er bij ons niet, ook al is ons inkomen ook niet enorm hoog, omdat het allemaal ingecalculeerd is. Nu is mogelijk baanverlies natuurlijk niet een 'normale' situatie, en enige paniek vind ik gerechtvaardigd, maar omdat je alles goed op orde hebt, kunnen jullie er samen voor gaan zitten een avondje en dan kom je er vrij snel achter dat de paniek niet nodig is. Ik hoop natuurlijk dat je je baan houdt omdat je het er goed naar je zin hebt, maar fijn dat je niet zomaar akkoord hoeft te gaan met dingen die je niet ziet zitten.



Die nettowaarde is een leuk idee, dat ga ik ook eens uitrekenen! Ik denk dat die nét of nét niet positief is. Ons inkomen stijgt de afgelopen paar jaar steeds behoorlijk, en dat is leuk, maar dat leidt ook tot het achteraf moeten terugbetalen van huur- en zorgtoeslag. Over 2015 betalen we nu huurtoeslag terug en ik verwacht dat ik door een loonverhoging vorige maand de zorgtoeslag over 2016 ook terug ga moeten betalen. Dat is even zuur, maar dat is een fase waar we doorheen moeten op weg naar een hoger inkomen. Ik heb ervoor gekozen om het over 24 maanden terug te betalen, aangezien we het wel op de spaar hebben, maar de buffer dan flink zou slinken en de BD heel makkelijk is met gespreid terug betalen. Na de aankoop van ons huis anderhalf jaar geleden begint de buffer eindelijk weer op peil te raken. Het gaat nu hard vooruit, omdat ik normaal een aantal zaken per jaar betaal en ik die in die periode tijdelijk op maandbetaling heb gezet en daarnaast ook spaarde voor de jaarbetaling van het jaar erna. Nu houden dus een aantal maandbetalingen op en staat het geld voor de jaarbetaling ook klaar. Nu hoef ik dus alleen nog maar maandelijks te reserveren en niet ook nog te betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bumba1985 schreef op 26 oktober 2016 @ 16:04:

@Mevrouw stippel: nettowaarde is je saldo's + eventueel waarde van je huis en spullen (spullen doe ik niet erbij!) minus de leningen en hypotheek.



en bereken je dat elke maand?

waarom, als ik vragen mag, wat is de meerwaarde ervan om dat te weten? motivatie om verder te sparen/af te lossen of zo?
Ik bereken het inderdaad elke maand aan het eind van de financiele maand. Het heeft niet echt nut, maar ik vind het gewoon leuk om dat bij te houden Net zoals ik als kind eens per maand ofzo mijn spaargeld telde, berekenen ik nu dan mijn nettowaarde.



Voorheen berekende ik ook altijd het percentage dat we spaarden van de inkomsten, maar dat doe ik niet meer zo uitgebreid. Wat in Afas staat is voldoende.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het nooit eerder voor mezelf berekend, maar op mijn werk bereken ik het elke maandag voor mijn baas.



Ik kom uit op ongeveer 3000 positief. Dan heb ik qua schulden niet alleen de hypotheek meegenomen, maar ook nog één lopende betalingsregeling (de laatste, loopt deze maand af) mijn volledige schuld bij DUO en de openstaande toeslagen bij de BD. Qua bezit heb ik niet alleen de spaarrekeningen meegenomen, maar ook mijn pensioenpotje (in eigen beheer, niet bij een fonds) en de helft van onze gezamenlijke spaar. Het valt me nog niet tegen eigenlijk. Bij aanvang lag onze hypotheek op 98% van de koopprijs, de rest uit eigen middelen betaald, na anderhalf jaar zitten we nu op 96% door een stijging van de huizenprijzen en onze normale maandelijkse aflossing. Er is nog een lange weg te gaan, maar voor twintigers aan het begin van onze carrière doen we het prima. Dat besef is deze week goed binnen gekomen na een paar gesprekken met vrienden: mensen tegen wie ik een beetje 'opkeek' en waarvan ik dacht dat ze het financieel stukken beter voor elkaar hadden dan wij, blijken het toch een stuk minder goed te doen dan wij. Eentje roept er altijd over zijn fantastische salaris en laat het breed hangen, maar blijkt hetzelfde te verdienen als ik en forse schulden te hebben ("dat is geen echte schuld, dat is bij de DUO, 20.000 euro is niks als je een leuke studententijd hebt gehad en dat betaal je makkelijk terug") en ook paar anderen blijken dan wel een veel ruimer leven dan wij te hebben, maar geen cent op de spaarrekening achter de hand. Die informatie zette mij weer helemaal met mijn voeten terug op aarde, ik hoef me niet meer af te vragen hoe het komt dat iedereen voor allerlei dingen geld heeft behalve wij

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven