Werk & Studie alle pijlers

Leerkrachten hoe doen jullie dit?

25-10-2016 20:36 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben erg veel bezig met mijn werk. Sowieso op de dagen dat ik werk, maar ook als ik vrij ben.
binkie wijzigde dit bericht op 30-12-2017 08:26
58.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ontslag genomen en andere baan gezocht. Ik trok het ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Is bij mij grotendeels overgegaan toen ik kinderen kreeg en het thuis druk(ker) had met andere dingen. Nu check ik alleen nog mn mail op mn vrije dagen
Alle reacties Link kopieren
quote:Jempo schreef op 25 oktober 2016 @ 22:39:

[...]





Hoezo? Daar leer je enorm veel van.Tuurlijk dat is ook precies de gedachte erachter. Want door jezelf te controleren kun je zien of er nog verbeterpunten zijn en daar direct op inhaken. En daarna kijk ik het werk nogmaals door. Dus lijkt mij juist zeer zinvol . Als je het alleen als leerkracht zou bekijken doe je dat einde vd dag en dan wordt het vaak vergeten om het de volgende dag terug te pakken of er is simpelweg geen tijd voor.
Alle reacties Link kopieren
Wel fijn om een hoop herkenning te lezen hoor .



Toevallig hadden een collega en ik er vandaag een praatje over toen zij zuchtend even binnenviel.

Dat het werk nooit af is en je oneindig door zou kunnen werken .

En die veranderingen die elk jaar plaatsvinden helpen ook niet zo mee. Bijvoorbeeld in ons geval je rekenles loopt net lekker en je moet het jaar erop weer anders lesgeven. Dat gebeurt bij ons dus erg vaak.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pinkiepink schreef op 25 oktober 2016 @ 23:43:

ontslag genomen en andere baan gezocht. Ik trok het ook niet.Snap ik ook. Wat ben je uiteindelijk gaan doen?
quote:binkie schreef op 26 oktober 2016 @ 06:31:

[...]





Tuurlijk dat is ook precies de gedachte erachter. Want door jezelf te controleren kun je zien of er nog verbeterpunten zijn en daar direct op inhaken. En daarna kijk ik het werk nogmaals door. Dus lijkt mij juist zeer zinvol . Als je het alleen als leerkracht zou bekijken doe je dat einde vd dag en dan wordt het vaak vergeten om het de volgende dag terug te pakken of er is simpelweg geen tijd voor.Nee leren ze niets van en kost te veel tijd. Dit is de taak van de juf.
Mijn vriend heeft hetzelfde, bij zijn vorige school minder maar hij is net op een nieuwe school gestart dus het hele riedeltje wat jij beschrijft begint overnieuw. Het hoort een beetje bij het karakter, maar ook bij het werk denk ik. Soms help ik hem als ik merk dat hij toch teveel doorgaat met kleine dingen.
quote:hgjb266 schreef op 26 oktober 2016 @ 07:58:

[...]





Nee leren ze niets van en kost te veel tijd. Dit is de taak van de juf.



Waar baseer je deze stelling op? Heb je dat zelf zo ervaren of heb je andere bronnen?



Ik vind dit bijvoorbeeld een overtuigend artikel over de verschillende werkvormen waarin je het nakijken kunt gieten: http://wij-leren.nl/nakij ... n-feedback-beoordelen.php
quote:WestCovina schreef op 26 oktober 2016 @ 09:58:

[...]





Waar baseer je deze stelling op? Heb je dat zelf zo ervaren of heb je andere bronnen?



Ik vind dit bijvoorbeeld een overtuigend artikel over de verschillende werkvormen waarin je het nakijken kunt gieten: http://wij-leren.nl/nakij ... n-feedback-beoordelen.php



Ervaren op de school van mijn kinderen. Alleen maar gezeur ermee. Is veel over geklaagd. Was daar ook wel extreem. 3 Klassen bij elkaar. Kinderen van groep 5 moesten werk van groep 7 nakijken. Maar sowieso ik vind het de taak van de juf. Lees het stukje van TO. Het wordt door haar gedaan om zelf minder werk te hebben.

Tuurlijk je eigen fouten nazien is prima. Maar niet de leerlingen zelf van alles na laten kijken, zelfs van een ander, om zelf minder werk te hebben.

In die tijd kan ook wat nuttigers gedaan worden.
quote:hgjb266 schreef op 26 oktober 2016 @ 14:36:

[...]

Ervaren op de school van mijn kinderen. Alleen maar gezeur ermee. Is veel over geklaagd. Was daar ook wel extreem. 3 Klassen bij elkaar. Kinderen van groep 5 moesten werk van groep 7 nakijken. Maar sowieso ik vind het de taak van de juf. Lees het stukje van TO. Het wordt door haar gedaan om zelf minder werk te hebben.

Tuurlijk je eigen fouten nazien is prima. Maar niet de leerlingen zelf van alles na laten kijken, zelfs van een ander, om zelf minder werk te hebben.

In die tijd kan ook wat nuttigers gedaan worden.

Dat wordt ook niet gezegd. De enige juiste manier van nakijken is dat de leerling het eigen werk nakijkt. Het heeft geen zin als een ander (juf of medeleerling) dit doet, aangezien er in het weekrooster geen tijd is om de lessen nog eens te bekijken. Het leren van fouten omdat de juf heeft nagekeken moet dan thuis. Dan kiezen veel leerkrachten ervoor om het kind zelf na te laten kijken. Dit kan klassikaal of individueel.



Erg nuttig!



En ja, het scheelt ook werk, is altijd een fijne bijkomstigheid. Maar ik gok maar zo niet de reden dat TO dit zo doet.
Als het doel is puur om tijd te besparen (voor de leerkracht), dan komt het sowieso niet goed uit de verf, vermoed ik. Zoals jij het beschrijft hgjb266, dat kinderen lessen van een heel andere klas moeten nakijken, lijkt me inderdaad ook zinloos. Elkaars antwoorden nakijken en bespreken kan wel goed werken, net als het nakijken van je eigen antwoorden en bepalen waar je meer ondersteuning bij nodig hebt. Hoe dan ook vragen al die vormen om tijd en inzet van de docent, dus het kan niet simpelweg bijdragen aan lastenverlichting.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij compleet zinloos om als kind werk van een andere leerling na te kijken,helemaal uit een andere klas.

Mijn doel erbij is je eigen werk nakijken en daarvan leren. En bij tijd het indien nodig verbeteren . Het is niet bedoeld als verlichting voor mij , want ik kijk het alsnog door.



Ik weet wel dat mijn meester het vroeger ook zo deed hoor dat je werk van de klas mocht nakijken was echt een ere baantje.
Alle reacties Link kopieren
quote:hgjb266 schreef op 26 oktober 2016 @ 14:36:

[...]





Ervaren op de school van mijn kinderen. Alleen maar gezeur ermee. Is veel over geklaagd. Was daar ook wel extreem. 3 Klassen bij elkaar. Kinderen van groep 5 moesten werk van groep 7 nakijken. Maar sowieso ik vind het de taak van de juf. Lees het stukje van TO. Het wordt door haar gedaan om zelf minder werk te hebben.

Tuurlijk je eigen fouten nazien is prima. Maar niet de leerlingen zelf van alles na laten kijken, zelfs van een ander, om zelf minder werk te hebben.

In die tijd kan ook wat nuttigers gedaan worden.Misschien is het dan handig om dit soort dingen niet te roepen, als je geen leerkracht bent en duidelijk niet weet waar je het over hebt. Wat een zinloze bijdrage aan dit topic.
Alle reacties Link kopieren
Op mijn vrije dagen check ik mijn mail bewust niet. Mocht je door overdracht toch een moment nodig hebben, plan dan een vast moment in. En wat mij helpt is alles wat mij te binnen schiet of waar ik nog wat mee wil op te schrijven. Kun je je op andere dingen richten en vergeet je het niet. Af en toe thuis met werk bezig zijn is niet erg, maar het moet idd wel leuk blijven. Waar je niet aan toe komt, kom je niet aan toe. Dat is dan jammer maar geen ramp. Ik blijf de scheiding ook lastig vinden hoor, maar het gaat steeds beter :-)
Enjoy the ride while you're on it!
[quote]Eki12 schreef op 27 oktober 2016 @ 00:03:

[...]





Misschien is het dan handig om dit soort dingen niet te roepen, als je geen leerkracht bent en duidelijk niet weet waar je het over hebt. Wat een zinloze bijdrage aan dit topic.[/quote



Jij bebt zeker een juf die ook de kinderen hun eigen werk na laat kijken?
Alle reacties Link kopieren
quote:hgjb266 schreef op 27 oktober 2016 @ 13:33:

[quote]Eki12 schreef op 27 oktober 2016 @ 00:03:

[...]





Misschien is het dan handig om dit soort dingen niet te roepen, als je geen leerkracht bent en duidelijk niet weet waar je het over hebt. Wat een zinloze bijdrage aan dit topic.[/quote



Jij bebt zeker een juf die ook de kinderen hun eigen werk na laat kijken?



Ben je altijd zo'n zuigerd?

Ik geef les aan een derdejaars VO klas, dus niet echt van toepassing.
Ik werk (net) in het vo, dus misschien dat het dan iets anders is. Ik heb doordeweeks geen vrije dagen, maar ik probeer wel alles in eventuele tussenuren af te werken. Avonden hou ik bewust vrij. Ergens moet je je ook kunnen ontspannen. Soms, als ik de dag erna een toets heb check ik mail tot 19:00, zodat leerlingen nog vragen kunnen stellen, maar daarna is het klaar.



In het weekend werk ik alleen als ik veel toetsen moet nakijken (lees 11 toetsen in een week). Verder werk ik in de vakanties tijdens het schooljaar wel vaak een aantal dagen en ik merk dat veel collega's van mij dit niet doen. Vaak zijn dit dingen als toetsen maken etc, zaken die ik gewoon nog niet heb liggen. Dat komt vanzelf wel. Ik ben mijn arsenaal van toetsen, opdrachten en lesvoorbereidingen nog aan het opbouwen.



Ik herken je probleem wel heel goed, maar het kan nu eenmaal niet allemaal perfect. Je doet je best en dat is goed. Wat voor mij wel heel erg helpt is alles inplannen. Ik plan alles in mijn agenda, bijna tot op het uur aan toe. Daar hou ik me dan ook zoveel mogelijk aan en dat zorgt dat ik dingen 's avonds ook los kan laten omdat in mijn agenda al keurig staat wanneer ik er aan moet beginnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:hgjb266 schreef op 27 oktober 2016 @ 13:33:

[quote]Eki12 schreef op 27 oktober 2016 @ 00:03:

[...]





Misschien is het dan handig om dit soort dingen niet te roepen, als je geen leerkracht bent en duidelijk niet weet waar je het over hebt. Wat een zinloze bijdrage aan dit topic.[/quote



Jij bebt zeker een juf die ook de kinderen hun eigen werk na laat kijken?Wat is je punt?
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Bekend verschijnsel bij kenniswerkers (niet alleen in het onderwijs). Lichamelijk werk is vrij simpel: als je je gereedschap neerlegt ben je klaar. Je hoofd kan je niet makkelijk uitzetten.



Het hoeft ook niet erg te zijn: door van een afstandje met je werk bezig te zijn kan je verfrissende ideeën krijgen. Pas als je er last van krijgt kan het een probleem worden. Zelf vind ik het helemaal niet erg: je werk is immers een groot deel van je identiteit.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar, ik ben ook teveel met mijn werk bezig. En als invaller heb ik dan ook nog eens het gevoel altijd een tandje harder te moeten lopen, om mezelf te laten zien. Want tja, die vaste baan hè...

De tip van opschrijven neem ik mee, want in alle drukte ben ik altijd bang iets te vergeten.
Ik werk twee dagen in de week als docent, dinsdag en donderdag. Maandag is de dag dat ik extra taken mag doen, lessen voorbereiden, werk nakijken, maandag hebben we regelmatig een vergadering etc. De andere dagen verplicht ik mezelf om niks te doen voor school. Alleen bij hoge uitzondering, bv een diplomauiteeiking of een belangrijke studiedag. Maar ik kom niet naar zomaar elke bijeenkomst en doe al helemaal geen lesvoorbereidend werk, ik open m'n werkmail niet op die dagen etc. Dat is soms lastig, maar ik vertik het om meer dan 3 dagen met m'n 0,4 fte bezig te zijn dus ik ben streng tegen mezelf. Ik doe daarnaast nog een opleiding dus heb de andere dagen ook wel echt nodig. Als ik merk dat ik over school aan het nadenken ben op een niet-schooldag sta ik dat toe, vind ik dat niet zo erg, maar ik denk er wel bij: nou, dat kan ik maandag dan misschien gaan doen.



Het scheelt wel dat ik in een team zit waar veel mensen parttime werken en het issue werk meenemen naar huis op je vrije dagen wel speelt (meerdere burnouts afgl jaren). We stimuleren elkaar om onze vrije dagen ook echt vrij te nemen, storen elkaar alleen als het écht niet anders kan met vragen etc.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar..

Sportenhelpt wel..
Alle reacties Link kopieren
Probeer soms ook echt grens te trekken..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven