kleuter loopt steeds weg

26-10-2016 11:38 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn 4-jarige loopt steeds weg als hij buiten speelt. Het maakt dan niet uit of hij voor of achter het huis speelt. Gisteren speelde hij achter het huis, ik wilde hem binnenroepen, was hij er gewoon stiekem vandoor gegaan. Even later kreeg ik telefoon van de moeder van zijn vriendje, B is hier. Ben hem ook gelijk op gaan halen. Maar dit was al de 4e keer in 2 weken tijd. Hij krijgt als straf dat hij niet mag spelen en ik maak hem ook duidelijk dat het niet mag/gevaarlijk is/wij ongerust zijn als hij er niet is. Ook heb ik het omgedraaid, wat zou je ervan vinden als mama zomaar weg gaat zonder te zeggen waarheen? Dat leek wel indruk te maken, maar helaas, hij heeft het wel weer gedaan.

Als je boos op hem wordt word hij een dramaqueen inclusief krijsend op de grond liggen. Dan dringt er niets meer tot hem door.



Graag zou ik tips willen hoe hier mee om te gaan.



Hij mocht altijd een rondje om het blok fietsen, het is niet zo dat hij helemaal niet buiten de poort mag komen, alleen ik heb dat nu dus wel aan banden gelegd vanwege het weglopen.
Alle reacties Link kopieren
Als hij steeds wegloopt, dan niet meer alleen buiten spelen. Simpel. Af en toe eens proberen, als het weer mis gaat dezelfde consequentie!
Alle reacties Link kopieren
quote:Cathelyne schreef op 26 oktober 2016 @ 12:50:

Seriously 4 jaar en alleen buiten... wat een wereld.Dat vind ik dan weer een beetje overdreven. Ik ken zat kinderen van (nog geen) 4 die alleen buiten mogen spelen, ook in de randstad. Uiteraard op een veilige plek en met duidelijke afspraken. Er zijn best kinderen van 4 die dat aankunnen. Maar ook kinderen van 4 die dat nog niet aankunnen, zoals die van mij en van TO.
quote:wilma36 schreef op 26 oktober 2016 @ 13:06:

[...]



Ik woon niet in de achterhoek, maar in Drenthe, hier kan dat ook. Alleen mijn jongste dus niet.En dat is toch prima voor nu? Blijkbaar kan hij die vrijheid niet handelen nog en dat heb jij als moeder nu goed ingeschat. Beter een boze kleuter dan een onvindbare. (of erger) Wacht gewoon tot je zeker weet dat hij het aankan en hij ook begrijpt wat bepaalde regels inhouden en waarom. Komt goed!
Alle reacties Link kopieren
Dan kan hij dus niet meer buiten de tuin spelen..

Volgend voorjaar dan maar weer opnieuw proberen.
Geef je oudste een sleutel en draai die deur inderdaad op slot.
Alle reacties Link kopieren
quote:wilma36 schreef op 26 oktober 2016 @ 13:05:

Tot nu toe ging het prima. Hij ging op zijn fiets een paar rondjes om het blok en dat ging prima. Gisteren speelde hij in de achtertuin en is hij er door de garage vandoor gegaan. De achtertuin is niet groot genoeg meer om in te fietsen. Hij mocht hetzelfde als zijn broer op die leeftijd en die kon dat prima aan. Hij dus duidelijk niet.

Gisteren was hij om 15.15 vrij van school, we waren tegen half 4 thuis en is hij buiten gaan spelen (dus in de achtertuin, die afgesloten is, je kunt er alleen in als je door de garage of door de bijkeuken gaat). Ik ben met oudste naar binnen gegaan, even wat drinken pakken en toen ik hem wilde roepen was hij al weg. Om 4 uur belde de andere moeder.



Tot nu toe was het niet nodig om de voordeur van de garage op slot te doen, maar dat moet dan maar wel. Heeft niet mijn voorkeur, want dan kan oudste ook niet meer vrij in en uitlopen. Hij kan dat prima aan.



Overigens, als hij een rondje om het blok fietst fietst hij grotendeels over de stoep. Het stukje wat hij wel over de weg moet is een klein straatje waar je alleen komt als je er moet zijn, daar rijden amper auto's (ja ik weet het hij hoeft er maar onder 1 te komen, maar hij kan thuis ook van de trap vallen). Het blok telt 6 2 onder 1 kap woningen(3 blokken), daar rijd hij dan omheen.



Aha, dan snap ik het beter. Lastig als je echt deuren op slot moet gaan doen omdat hij anders weg is. En ook vervelend ivm je oudste die dan beperkt wordt.



Ik zou denk ik het om het blok fietsen niet meer doen (alleen als jij ook buiten bent, als hij dan niet binnen een minuut weer om de hoek is weet je dat je hem moet zoeken). Mijn zoon kan ook niet in onze tuin fietsen en kan dus alleen fietsen met ons erbij. Jammer dan, het zij zo. Het moet voor hem in ieder geval duidelijk zijn dat hij buiten de tuin niet alleen mag spelen. Nu is dat misschien verwarrend: waarom mag het bij het om het blok fietsen wel en is het dan opeens verkeerd als hij in de tuin speelt en naar buiten wil? Voor hem is dat misschien hetzelfde, hij begrijpt niet dat het voor jou anders is.



De schuurdeur zou ik denk ik niet op slot doen, want dat hij niet zelf zomaar daardoor naar buiten mag vind ik wel iets dat je van een 4-jarige kunt vragen/verwachten. Zeker als het gewoon duidelijk is dat alleen buiten het hek niet toegestaan is. Ik zou hem voorlopig dan wel continu in de gaten blijven houden als hij in de tuin speelt en direct ingrijpen als het mis gaat. Consequentie zou bij mij zijn als hij die deur uitglipt direct terughalen en verder binnen spelen.
quote:lilalinda schreef op 26 oktober 2016 @ 13:08:

[...]



juist, jij VINDT dat, jouw mening is niks meer waard dan die van een ander, dus houd je toon beleefd en gebruik je geen Ik geef beleefd mijn mening. En als ik wil gebruiken omdat ik iets stom of idioot vind dan doe ik dat.
Alle reacties Link kopieren
Je kind kan het nog niet to, over paar maanden nog eens proberen. Mijn oudste kon het wel met 4 en mijn jongste niet, het kan zo verschillen.



En ik vind de reacties van dat het belachelijk is met 4 jaar echt altijd zo zwart-wit.. ene kind is de andere niet. Ongelukken gebeuren overal en je kunt ze niet in een glazen doosje houden. Het is je taak als ouder om je kind te leren een zelfstandige volwassene te worden, en daarbij hoort stapsgewijs loslaten en ruimte geven. Ook op deze leeftijd. Daarbij is oa karakter van het kind een belangrijkere leidraad dan leeftijd.
Alle reacties Link kopieren
Sommige kinderen kunnen dat op die leeftijd aan hoor! Helaas jouw kindje nog niet.

Ik zou hem alleen in de tuin alleen laten spelen en af en toe samen lekker naar buiten. Tijdens die momenten kan je alvast goed oefenen met wachten bij de weg en goed kijken of er auto's aankomen.

Verder kunnen kinderen van die leeftijd zich nog niet inleven in een ander. Dus de rollen omdraaien heeft helaas geen enkele nut. Ze zullen knikken, maar cognitief is het nog onmogelijk om zich echt in te leven.
Alle reacties Link kopieren
De mijne van 4 mag alleen naar buiten met zijn zus van 12, en dan nog alleen in de straat. Alleen zeker niet. Die loopt zo onder een auto of met iemand mee idd.
In plaats van de garagedeur op slot kun je er misschien een verklikker opzetten. Net als bij een winkeldeur, dat er een geluidje gaat als de deur opengaat.



Sowieso misschien handig?
Alle reacties Link kopieren
quote:Anouscha schreef op 26 oktober 2016 @ 14:27:

In plaats van de garagedeur op slot kun je er misschien een verklikker opzetten. Net als bij een winkeldeur, dat er een geluidje gaat als de deur opengaat.



Sowieso misschien handig?

Nee, dat wordt een spelletje als ze dat weten. Op de deur kan ik er geen plaatsen, dan moet ik er al 1 nemen die afgaat als je door de deuropening gaat. Die kosten al gauw 60-70 euro en gaan af iedere keer als er iemand door de deur gaat (dus ook als mijn man in de tuin bezig is en 20 keer van voor naar achter loopt). Ik hoop toch echt dat mijn zoon dit op korte termijn afleert.



Hij wilde zonet ook naar buiten (snap ik wel, ze zijn in de straat bomen aan het kappen, veel grote trekkers en andere machines), maar dat mocht dus niet. Ik ga niet weglopen zei die. Maar het mocht toch niet. Hij was wel even boos, maar ging uiteindelijk toch lekker spelen. Nu kijkt hij af en toe naar buiten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cathelyne schreef op 26 oktober 2016 @ 12:50:

Een kind van 4 zonder toezicht van een volwassene alleen buiten laten spelen. En dan vind jij het raar dat hij wegloopt?



Dat je het überhaupt durft in deze tijd meer al die achterlijke mensen, hybride auto's die je niet hoort etc.



Seriously 4 jaar en alleen buiten... wat een wereld.Tjjeeee. Mijn kinderen speelde met 4 ook alleen buiten. Liepen niet weg en gingen niet de straat op. En wanneer je net achterlijke mensen pedofielen bedoelt: meeste sexuele misbruik is door familieleden. Zelden door vreemden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen spelen wel altijd samen buiten. Mocht er iets zijn komt de ander me halen.
Alle reacties Link kopieren
Is de oudste ook groter? Dan kan je een simpel schuifslot of kettingslot op de deur zetten, waar de jongste dan niet aan kan. Moet je ook niet met sleutels bezig zijn.
Hier nog zo een.

Ook elders dan thuis. Vooruit rennen, wegrennen etc etc etc.

En als ik dan besluit zelf eens weg te rennen maakt dat geen enkele indruk.





Tot ik een keer ergens was waar het enorm druk was. Ik verstopte me achter een mede-bezoeker en had kind dus wel degelijk in het oog echter wilde de reactie zien.



Toen was het paniek. Ik heb toen gebruik gemaakt van die situatie door uit te leggen dat ik me zo voel wanneer kind zomaar wegloopt. Maakte op dat moment indruk. Of dit blijvend is weet ik nog niet.
Wat een negatieve reacties. Mijn kind speelt ook met 4 jaar zonder mij buiten. Wel altijd met vriendjes zodat ze elkaar controleren. Ze heeft wel een fase gehad met te ver over de afgesproken grens en kreeg dat ook flink straf want erover praten maakte te weinig indruk. Bij ons hielp het om dan een aantal dagen binnen te spelen terwijl vriendjes wel buiten waren. Misschien iets langer binnen laten als straf of even met toezicht buiten spelen? Stickerkaart maken met 'ik houd me aan de regels buiten' en na 10 x iets gezelligs doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:nephthys schreef op 26 oktober 2016 @ 15:34:

Is de oudste ook groter? Dan kan je een simpel schuifslot of kettingslot op de deur zetten, waar de jongste dan niet aan kan. Moet je ook niet met sleutels bezig zijn.Er zit een schuif op de garagedeur aan de binnenkant. Daar kan oudste wel bij, maar hij heeft nog net niet genoeg kracht om hem eraf te krijgen. Daarnaast, dan haalt hij de schuif eraf, maar die zit aan de binnenkant. Dus dan is de deur alsnog open. Sleutel mee is geen optie. Die raakt oudste kwijt of hij vergeet het. (oudste vergeet zijn kont nog als die niet vast zat)
Alle reacties Link kopieren
quote:floor_ste schreef op 26 oktober 2016 @ 23:11:

Wat een negatieve reacties. Mijn kind speelt ook met 4 jaar zonder mij buiten. Wel altijd met vriendjes zodat ze elkaar controleren. Ze heeft wel een fase gehad met te ver over de afgesproken grens en kreeg dat ook flink straf want erover praten maakte te weinig indruk. Bij ons hielp het om dan een aantal dagen binnen te spelen terwijl vriendjes wel buiten waren. Misschien iets langer binnen laten als straf of even met toezicht buiten spelen? Stickerkaart maken met 'ik houd me aan de regels buiten' en na 10 x iets gezelligs doen?Dit is nu net een deel van het probleem. De vriendjes wonen net wat verder weg. En daar gaat hij heen (soms ook nog met een omweg). Stickervel wil ik nu niet aan beginnen, hij heeft er nu een voor duimen en een voor een droge broek. Om er dan nog 1 naast te hangen vind ik te veel.
quote:Troeteltje schreef op 26 oktober 2016 @ 15:45:

Hier nog zo een.

Ook elders dan thuis. Vooruit rennen, wegrennen etc etc etc.

En als ik dan besluit zelf eens weg te rennen maakt dat geen enkele indruk.





Tot ik een keer ergens was waar het enorm druk was. Ik verstopte me achter een mede-bezoeker en had kind dus wel degelijk in het oog echter wilde de reactie zien.



Toen was het paniek. Ik heb toen gebruik gemaakt van die situatie door uit te leggen dat ik me zo voel wanneer kind zomaar wegloopt. Maakte op dat moment indruk. Of dit blijvend is weet ik nog niet.Zelfde manier als je een hond aanleert om op te letten zeg maar?
In plaats van een schuif hadden wij en haak. Oudste twee konden die open en dicht maken want haak zat in het kozijn en was van binnen en buiten te bedienen. Jongste bleef zo binnen. Deur stond dan op een kiertje van 10 cm.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven