Tortelduif als kuiken hier gekregen, nu inmiddels huisduif..

24-10-2016 23:05 182 berichten
Oké, een x-tal weken geleden kwam mijn buurvrouw in lichte paniek aan mijn deur met een piepjong duivenjong, praktisch geen veren en nog helemaal geel. de kat had 'm te pakken gehad en ze wist niet wat ze er mee aan moest. Om verdere hysterie te besparen heb ik het beestje aangepakt en had eigenlijk weinig hoop voor het diertje. Na wat research en wat geknutsel heb ik van een spuitje een heuse "moederbek" kunnen maken en godsbovenwonder snapte het beestje vrij direct dat het eten betekende maar nu, weken later heeft het diertje geen enkele intentie om zich als duif te gedragen, ik heb 'm al buiten gezet, vliegen kan ze als de beste. Alleen breekt ze nog net niet in om weer terug naar binnen te willen nu weet ik niet zo goed wat ik hier mee aanmoet, ze is echt enorm tam, dus ik ben bang dat uitzetten niet meer gaat. Maar wat nu? Houden? Ik weet dat het een beschermd diertje is en dat het niet in gevangenschap gehouden mag worden, maar ze heeft absoluut geen kans als ik ze nu uitzet....
Alle reacties Link kopieren
Gooiloib, ik snap je redenatie best. Ik snap echter óók heel goed dat spieker het duiffie niet zomaar buiten kon zetten. Het is nu eenmaal zo dat Spieker met haar beste bedoelingen het duiffie heeft opgelapt en dat duiffie nu een huisduiffie lijkt te zijn geworden.

Wat raad jíj aan Spieker aan om te doen, om het even concreet op de situatie te maken?

En dan svp niet een verhaal dat ze het in het verleden anders aan had moeten pakken, want dat is voorbij. (En ik vind het echt super lief van haar dat ze duiffie heeft opgevangen.)

Is het bouwen van die open kooi in de lente een optie? Ik vind dat best goed klinken!
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
quote:Gamayun schreef op 26 oktober 2016 @ 10:59:

Gooiloib, ik snap je redenatie best. Ik snap echter óók heel goed dat spieker het duiffie niet zomaar buiten kon zetten. Het is nu eenmaal zo dat Spieker met haar beste bedoelingen het duiffie heeft opgelapt en dat duiffie nu een huisduiffie lijkt te zijn geworden.

Wat raad jíj aan Spieker aan om te doen, om het even concreet op de situatie te maken?

En dan svp niet een verhaal dat ze het in het verleden anders aan had moeten pakken, want dat is voorbij. (En ik vind het echt super lief van haar dat ze duiffie heeft opgevangen.)

Is het bouwen van die open kooi in de lente een optie? Ik vind dat best goed klinken!

Doeffie is nu het beste af binnen. Dus ook niet proberen te verwilderen, die vogel is gevlogen;)



Beestje heeft geen weerstand en geen verstand van voedsel zoeken of verdedigen. Als hij ooit "op straat" komt (gedwongen als vrijwillig) zal dat resulteren in ziek worden, gegeten worden of verhongeren. Doeffie is NU dus beter af als huisduif.
En daarna dan? Want de TO schreef al dat ze de duif van de winter binnen laat zijn.
quote:miekemv schreef op 26 oktober 2016 @ 11:22:

En daarna dan? Want de TO schreef al dat ze de duif van de winter binnen laat zijn.Het duifje zou nooit meer zelfstandig buiten kunnen overleven
quote:miekemv schreef op 25 oktober 2016 @ 21:22:

Ik geloof trouwens niks van jouw hele verhaal Gooloib.





Dan heb je echt niet goed opgelet bij biologie.

Ik vind de "toon" van gooloib ook niet erg aardig maar ik ben het wel eens met wat ze zegt.



Alleen heeft TO niks meer aan het advies om het duivenkuiken in de natuur te laten.

Voor nu zou ik advies vragen aan een vogelopvang.
anoniem_65e729deb0f24 wijzigde dit bericht op 26-10-2016 11:57
Reden: Naam fout
% gewijzigd
quote:miekemv schreef op 26 oktober 2016 @ 08:39:

Gooloib je kunt zelf niet lezen. Jij doet je werk in Phantasialand. Fijne dag.

.Wauw wat kinderachtig.
TO ik lees wel dat ze parasieten bij zich kunnen hebben. Als ik zo iets zou houden tot aan de lente zou ik me daar wel zorgen over maken.



Als je de duif wil laten verwilderen zul je het handcontact moeten afbouwen en idd met behulp van een voliere steeds meer vrijheid moeten geven.



En anders heb je vanaf nu een illegale duif al verwacht ik niet dat je de AID op de stoep krijgt.
En waar ik ook nog aan zat te denken is de mogelijkheid dat een vogelopvang opvangduiven heeft waar joyw duif aansluiting bij kan vinden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gooloib schreef op 26 oktober 2016 @ 11:14:

[...]



Doeffie is nu het beste af binnen. Dus ook niet proberen te verwilderen, die vogel is gevlogen;)



Beestje heeft geen weerstand en geen verstand van voedsel zoeken of verdedigen. Als hij ooit "op straat" komt (gedwongen als vrijwillig) zal dat resulteren in ziek worden, gegeten worden of verhongeren. Doeffie is NU dus beter af als huisduif.



Oftewel wat er al gezegd werd, maar jij moest er nog 20 posts tegenaan gooien wat voor slechte keuzes TO heeft gemaakt. Goed dat je er veel verstand van hebt en kennis wil delen, maar het draadje blijft leuker als het opbouwend is en niet zo herhalend.



TO ik zou gewoon die open volière bouwen en kijken hoe dat gaat. En hier af en toe een foto posten natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
Wat lief dat je het duifje hebt opgenomen TO, al zou ik voor een volgende keer aanraden zo'n beestje naar een vogelopvang te brengen. De grotere centra in ons land zijn goed uitgerust om zijn kleintje groot te krijgen en te verwilderen en daar wonen ze ook met hun soortgenoten. Als ze er aan toe zijn gaan ze dan weer vrij.

In welke regio woon je, misschien weet ik een goeie in jouw omgeving. Duifje heeft naar mijn mening nog kans om te verwilderen en een echte duif te zijn.



PS tortels trekken niet.
quote:chocolol schreef op 26 oktober 2016 @ 12:58:

[...]





Oftewel wat er al gezegd werd, maar jij moest er nog 20 posts tegenaan gooien wat voor slechte keuzes TO heeft gemaakt. Goed dat je er veel verstand van hebt en kennis wil delen, maar het draadje blijft leuker als het opbouwend is en niet zo herhalend.



TO ik zou gewoon die open volière bouwen en kijken hoe dat gaat. En hier af en toe een foto posten natuurlijk

Selectief lezen noemen ze dat.



En de post die je citeert is antwoord op een vraag die iemand anders Vanochtend stelde.



Daarbij is er door de mods gevraagt het gezellig te houden en on topic te blijven. Doe je dat dan ook aub?
Alle reacties Link kopieren
quote:miekemv schreef op 25 oktober 2016 @ 16:59:

En als ik nog eens een vleermuis vind ga ik het eerst zelf proberen. Want als je de dierenambu belt dan gaan ze namelijk de vriezer in. Ze gaan dan in winterslaap en raken vervolgens bevroren.Ik wil de discussie niet aanwakkeren, maar wil je wel een waarschuwing geven: pas je alsjeblieft op met vleermuizen?! De mogelijkheid dat er een hondsdolheid heeft is weliswaar zeer klein maar toch aanwezig, als je gebeten wordt heb je een zeer groot probleem. Laat hanteren vleermuizen altijd aan profs over.
quote:plucky schreef op 26 oktober 2016 @ 13:08:

[...]





Ik wil de discussie niet aanwakkeren, maar wil je wel een waarschuwing geven: pas je alsjeblieft op met vleermuizen?! De mogelijkheid dat er een hondsdolheid heeft is weliswaar zeer klein maar toch aanwezig, als je gebeten wordt heb je een zeer groot probleem. Laat hanteren vleermuizen altijd aan profs over.Zeker ben ik daar uiterst voorzichtig mee. Tot mijn verbazing pakte de medewerker van de dierenambu het gewoon met de handen.
quote:miekemv schreef op 26 oktober 2016 @ 14:48:

[...]





Zeker ben ik daar uiterst voorzichtig mee. Tot mijn verbazing pakte de medewerker van de dierenambu het gewoon met de handen.Wij zijn alle gevaccineerd..
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het ook helemaal eens met Gooloib al kwam het er een beetje rot uit. Maar soms zijn mensen die goed met dieren zijn wat minder goed met mensen
quote:Gooloib schreef op 26 oktober 2016 @ 14:56:

[...]



Wij zijn alle gevaccineerd..O, je werkt bij de dierenambu.
quote:miekemv schreef op 26 oktober 2016 @ 15:18:

[...]





O, je werkt bij de dierenambu.

Hahaha ik bedoelde mensen die met vleermuizen werken.. duh.. en ja dat zal ook zo zijn voor ambulancemedewerkers..



Maar nogmaals: misschien voor je iets roept of ergens verontwaardigd over bent een x iets lezen
Mmm vaag.
quote:Gooloib schreef op 26 oktober 2016 @ 13:08:

[...]



Selectief lezen noemen ze dat.



En de post die je citeert is antwoord op een vraag die iemand anders Vanochtend stelde.



Daarbij is er door de mods gevraagt het gezellig te houden en on topic te blijven. Doe je dat dan ook aub?



Geef jezelf dan ook het goede voorbeeld?



Verder vind ik niet dat je gewonde dieren moet laten liggen maar gewoon de dierenambu moet bellen. Heel erg zonde van die Ijsvogel ook die nog ver in de minderheid is. Ik kan me niet voosrtellen dat een natuurvereniging anders zou denken.



Het ligt met regelmaat aan de mens als dieren ziek of gewond zijn en niet perse door de natuur en wat mij betreft hebben we daar een verantwoordelijkheid in.



Daarin kun je onderling van mening verschillen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gooloib schreef op 26 oktober 2016 @ 15:19:

[...]



Hahaha ik bedoelde mensen die met vleermuizen werken.. duh.. en ja dat zal ook zo zijn voor ambulancemedewerkers..



Maar nogmaals: misschien voor je iets roept een x iets lezenMensen die rijden op de dierenambulance zijn zeker niet gevaccineerd tegen rabies. Door het hele land zijn er verschillende instanties die een dierenambulance hebben, verrassend dat jij weet wat overal de regels zijn. Misschien moet je zelf ook een keer iets lezen voor je zomaar iets roept.
quote:miekemv schreef op 26 oktober 2016 @ 15:36:

[...]





Geef jezelf dan ook het goede voorbeeld?



Verder vind ik niet dat je gewonde dieren moet laten liggen maar gewoon de dierenambu moet bellen. Heel erg zonde van die Ijsvogel ook die nog ver in de minderheid is. Ik kan me niet voosrtellen dat een natuurvereniging anders zou denken.



Het ligt met regelmaat aan de mens als dieren ziek of gewond zijn en niet perse door de natuur en wat mij betreft hebben we daar een verantwoordelijkheid in.



Daarin kun je onderling van mening verschillen.



Zeg ik dan ook maar ergens dat je een gewond dier moet laten lijden? LeZeN!!



Daarbij is de ijsvogelstand in jaren niet zo hoog geweest door de slechte winters.



Vanavond zeker wel stukje mishandeld vlees? Je weet dat die dieren heel hun leven gewond doorbrengen hea?
quote:chocolol schreef op 26 oktober 2016 @ 15:41:

[...]





Mensen die rijden op de dierenambulance zijn zeker niet gevaccineerd tegen rabies. Door het hele land zijn er verschillende instanties die een dierenambulance hebben, verrassend dat jij weet wat overal de regels zijn. Misschien moet je zelf ook een keer iets lezen voor je zomaar iets roept.Hier in 024 zeker wel gevaccineerd! Zeg ik dat er regels zijn?? Ook maar een leesbrilletje voor jou dan!
Alle reacties Link kopieren
quote:spieker27 schreef op 24 oktober 2016 @ 23:11:

Wil ik 'm houden? Tja, als je zoiets kleins heb op laten groeien is het lastig om er afstand van te doen, maar tegelijkertijd weet ik dat dit diertje geen huisdier is. En wat ik al zeg, al zet ik 'm 50 meter of 50 km verderop, 't beestje zal ter plekke opgevreten worden, plat gereden worden of opgepakt worden, ze is gewoonweg te tam. Terwijl ik dit zit te typen ligt ze op mijn schoot te slapen....



Superschattig !

Ik zou in de lente een buitenren maken, of je haar ook los kan laten, weet ik niet. Hangt af van de kattenpopulatie bij je in de buurt.



Ik vind het altijd zo gek dat je officieel geen beschermde dieren mag beschermen, maar dat mensen wel katten mogen houden die diezelfde dieren dan verwonden of doden. Nogal kromme wetgeving.
Er zijn 100 ijsvogels geteld in Nederland.



Weer ontopic sorry TO dat het een hele discussie werd, hopelijk kun je iets met de antwoorden. Ik wens je heel veel succes met het duifje.



Het gebeurd hier op het platteland met regelmaat dat gevonden gewonde dieren grootgebracht worden.
quote:miekemv schreef op 26 oktober 2016 @ 16:12:

Er zijn 100 ijsvogels geteld in Nederland.



Weer ontopic sorry TO dat het een hele discussie werd, hopelijk kun je iets met de antwoorden. Ik wens je heel veel succes met het duifje.



Het gebeurd hier op het platteland met regelmaat dat gevonden gewonde dieren grootgebracht worden.http://s1.sovon.nl/soorten.asp?euring=8310

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven