Gezondheid alle pijlers

Al jaren stemmingswisselingen door pil?

26-10-2016 17:48 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Nu ik in mijn zoveelste 'dipje' zit en al vaker heb gedacht dat mijn anticonceptiepil de reden zou kunnen zijn,

leek het mij goed om te kijken of anderen ook een soortgelijk verhaal hebben.

Ik ben vrij jong begonnen met de pil i.v.m. acné, ik gok dat ik 14 was. Nu ben ik 21 en de afgelopen jaren heb ik

zeer regelmatig stemmingswisselingen gehad. Nooit heel extreem, maar wel heb ik regelmatig last van stress en spanning en voel ik mij regelmatig somber zonder reden. Dit verschilt per periode. Toch kan ik wel zeggen dat ik eigenlijk nooit helemaal lekker in mijn vel zit, zonder dat hier een reden voor is.

Ik heb wat rondgekeken op internet, en zag dat er de laatste tijd meer vrouwen zijn met eenzelfde soort vraag. De stap om zomaar te stoppen met de pil is voor mij best groot. Ik weet eigenlijk niet beter dan dat ik de pil slik en dat mijn menstruatie heel regelmatig is. Ook heb ik een relatie en wil ik niet zwanger worden. Toch vermoed ik dat de pil weleens de reden kan zijn van mijn stemmingswisselingen. Heeft iemand een soortgelijk verhaal of ervaring met het stoppen met de pil? Ik ben erg benieuwd!



Liefs
Ga eens met je huisarts hierover in gesprek.
Toen ik stopte met de pil voelde ik me al na twee weken zoveel beter en opgewekter dan in de jaren daarvoor. Echt niet normaal wat een verschil dat maakte! Ik zou dus nooit meer aan de hormonale anticonceptie willen. Ik ben gewoon bijna 20 jaar niet mezelf geweest.

Ik zou het gewoon eens een maandje proberen TO. Dat is nog wel te overzien om bijv condooms te gebruiken. Daarna kun je altijd verder kijken waar je voor kiest (ik heb een koperspiraal, zonder problemen of bijwerkingen).
Alle reacties Link kopieren
Bij mij zwakte de pil op die leeftijd mijn emoties juist af. Dat merkte ik pas toen ik met de pil stopte, trouwens. Toen leek het net of er mist rond m'n hoofd wegging.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 26 oktober 2016 @ 18:24:

Toen ik stopte met de pil voelde ik me al na twee weken zoveel beter en opgewekter dan in de jaren daarvoor. Echt niet normaal wat een verschil dat maakte! Ik zou dus nooit meer aan de hormonale anticonceptie willen. Ik ben gewoon bijna 20 jaar niet mezelf geweest.

Ik zou het gewoon eens een maandje proberen TO. Dat is nog wel te overzien om bijv condooms te gebruiken. Daarna kun je altijd verder kijken waar je voor kiest (ik heb een koperspiraal, zonder problemen of bijwerkingen).



Dat heb ik ook 20 jaar gezegd, en toen kwam ik in de overgang

Nu valt me tot nu toe de invloed op mijn humeur nog mee, maar ben nog geen week aan het slikken.
Later is nu
Ja, toen ik de pil slikte had ik ook echt last van stemmingswisselingen. Nu heb ik de Nuvaring en is dat een stuk minder, maar het lijkt wel een beetje of al die verschillende emoties er dan ineens in 1 week uitkomen tijdens mijn stopweek . Ben dan echt 5 dagen lang een jankebal die niks kan hebben, want dan gaan de watersluizen weer open.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vier weken geleden mijn laatste pil geslikt, mede om die reden. Vooralsnog merk ik geen verschil, maar ik denk dat het daar ook nog wat te vroeg voor is.
Waarom wil je niet (tijdelijk) stoppen met de pil en andere anticonceptie gebruiken?



De enige manier om erachter te komen of de pil van invloed is op jouw stemmingswisselingen is om er een tijdje mee te stoppen. Dat andere mensen zeggen dat het bij hen wel het geval was hoeft niet te betekenen dat het ook bij jou zo is. Het kan wel, hoeft niet. Hoe kan je het anders te weten komen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu 3 maanden gestopt met de pil om dezelfde reden maar merk eigenlijk weinig verschil.
Alle reacties Link kopieren
dit probleem was bij mij al aan de gang toen ik 17 jaar was, huilen om de kleinste dingen en niet lekker in mijn vel zitten, nu ben ik sinds een half jaartje aan de trinovum en merk dat ik sterker in mijn schoenen sta en niet meer zo emotioneel ben.,

Je zou dit zeker met je dokter kunnen bespreken het zou een opluchting zijn als het daadwerkelijk aan de pil ligt!



al moet ik wel zeggen dat je beter uit mijn buurt kan blijven als de periode zich aanbied! dan kan ik echt zeer direct onaardig zijn terwijl ik in het dagelijkse leven een best aardig gevonden persoon ben ( dacht ik zelf haha)



succes en ik hoor graag of het een uitkomst is geweest voor jou.
quote:pinchos schreef op 26 oktober 2016 @ 18:32:

Ik ben nu 3 maanden gestopt met de pil om dezelfde reden maar merk eigenlijk weinig verschil.Apart dat het zo verschilt. Voor mij voelde echt de hele wereld lichter en zonniger.
Ik vind het leven véél fijner zonder pil. Bij mij werd het ook veel lichter zonder en daar bovenop werd mijn libido ook veel hoger. Heel fijn.



Toen ik weer een vriend kreeg ben ik over gegaan op het Mirena spiraaltje. Nog wel steeds hormonen, maar echt maar een fractie van de pil. En op zich wel fijn dat je minder ongesteld wordt en na het stoppen de cyclus gelijk weer op gang is.



Ik kan me voorstellen dat je niet altijd met condooms seks wil met je vriend dus dan is dit een goed alternatief. Wel natuurlijk pas zonder als je allebei een soa test gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Heb je bij gehouden wanneer je de dips hebt?

Zit hier soort van structuur in?



Ik overweeg door de stemmingswisselingen juist de pil door te slikken. Dit ga ik natuurlijk eerst met de huisarts bespreken.



Omdat ik na elke stopweek extreem down ben, het lijkt alsof ik het stofje dan juist heb gemist. Ik heb de pil dan ook genomen tegen pms, daarvoor was ik 1 gote huilebalk en zonder reden erg uit balans steeds.



Het is denk ik uit proberen, omdat het bij iedereen anders is.



Het minstens 3 maanden bijhouden is mijn tip en dan met de huisarts bespreken?

Misschien heeft hij een andere pil die beter bij jou past?
Alle reacties Link kopieren
Wat suikerspin zegt, een kalender bijhouden en daarmee naar de huisarts. Ik kreeg enkele jaren terug ineens veel angst, depressieve en zelfs suïcidale klachten na een paar dagen werd het minder en kon ik weer zelfvertrouwen op bouwen, maar een paar weken later was het weer. Diagnose ptss ivm ernstige ziekte aantal jaar ervoor. Totdat ik op een gegeven moment dacht het lijkt wel of ik in een cirkeltje leef. Nageteld in m'n agenda en ja hoor elke keer precies vier dagen na het starten van de nieuwe strip was ik volledig de weg kwijt. Achteraf bleek dat ik een andere generieke had gekregen en hier dus niet goed op reageerde Na het stoppen met de pil was het over, wel had ik inmiddels een angststoornis hieraan over gehouden. Nu een koperspiraal
Alle reacties Link kopieren
Hi!



Hier precies dezelfde ervaring. Veel last gehad van hevige acne. Maar sinds een paar maanden gestopt met de pil en aan de koper spiraal gegaan. Arts heeft geprobeerd mij om te praten, omdat menstruatie veel extremer zou worden. Deze is wel iets heviger. Maar is verwaarloosbaar.



Vond het heel spannend (vanwege vroegere acne ) maar ben er ontzettend blij mee. Ik heb veel minder negatieve emoties! Bijv. Jaloezie in relatie. Dat is grotendeels weg. Heel bizar. Daarnaast heb ik heus nog weleens negatieve emoties. Maar veel minder om suffe redenen.



Mijn idee was. Probeer het gewoon. Als het niet bevalt of als je acne heviger wordt, kan ik altijd weer aan de pil. Dat is gelukkig niet nodig. Hoop dat je het Ier iets aan hebt.



succes!
anoniem_174601 wijzigde dit bericht op 26-10-2016 19:38
Reden: autocorrectie
% gewijzigd
quote:Dreamer schreef op 26 oktober 2016 @ 18:25:

Bij mij zwakte de pil op die leeftijd mijn emoties juist af. Dat merkte ik pas toen ik met de pil stopte, trouwens. Toen leek het net of er mist rond m'n hoofd wegging.Dit had ik ook. Ik voelde me ook echt vlak, maar niet op een goede manier. Mist is wel een goede omschrijving. Ik heb nu een koperspiraal en voel me zoooo veel beter.
Alle reacties Link kopieren
Stemmingsklachten zijn een bekende bijwerking van de pil. Ik zou een poosje stoppen en kijken wat er gebeurt. Je kan ook een mirena proberen, daar zitten minder hormonen in dan in de pil, of natuurlijk een koperspiraal. Dat je menstruatie wat onregelmatiger wordt lijkt mij een kleine prijs om te betalen voor een betere stemming. Het kan ook zijn dat je stemming niet verbetert als je met de pil stopt, maar dan weet je in elk geval wel waar je aan toe ent en kun je op zoek naar andere manieren om je stemmingsproblemen aan te pakken.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Dit is een heel bekende bijwerking van de pil. Je stopt immers je lichaam al 7 jaar vol met hormonen!!!

Stop meteen met die troep en ga wat beter voorje lichaam zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Ook hier onwijs last van stemmingswisselingen bij gebruik van de pil. Onder andere om die redenen ook een jaar gestopt. Zelfs mijn omgeving merkte een verandering in mijn gedrag op. Veel relaxter en minder snel emotioneel.



Inmiddels al weer maanden aan de nuvaring en wat een verschil. Geen stemmingswisselingen meer, geen schommelingen in mijn gewicht bijvoorbeeld. Voor mij nooit meer de pil!
Eigen belang is groot belang
Alle reacties Link kopieren
darkeyelove, even een vraagje hoe plaatsen ze de ring?, en doen ze het alleen voor bepaalde klachten?, word je nog ongesteld?,

sorry voor al de vragen maar ik wil heel graag van de pil af, en liever ook geen spiraal.
Ik juist andersom. Bij geen pilgebruik mega stemmingswisselingen en pms. Soms wel 3 van de 4 weken in de maand. Ik heb de prikpil terwijl ik niet zwanger kan worden. Soms stop ik er een maandje of wat mee en dan gaat het meteen weer mis.
quote:chillzone schreef op 01 november 2016 @ 15:55:

darkeyelove, even een vraagje hoe plaatsen ze de ring?, en doen ze het alleen voor bepaalde klachten?, word je nog ongesteld?,

sorry voor al de vragen maar ik wil heel graag van de pil af, en liever ook geen spiraal.



Die ring moet je er zelf indoen, net als een tampon eigenlijk. Alleen is die ring wat lastiger, omdat je hem tijdens het inbrengen dus ook tegelijkertijd in moet knijpen zodat hij recht is . Anders is hij namelijk rond en floept 'ie terug.



Als hij er zover in zit dat je hem eigenlijk niet meer verder kwijt, zit hij dus goed. Het is echt een rare gewaarwording, je kunt je bijna niet voorstellen dat een kunststofring die in je vagina zit ipv in je baarmoeder een zwangerschap voorkomt. Maar het werkt echt .
Alle reacties Link kopieren
quote:pommiaan schreef op 01 november 2016 @ 17:00:

[...]





Die ring moet je er zelf indoen, net als een tampon eigenlijk. Alleen is die ring wat lastiger, omdat je hem tijdens het inbrengen dus ook tegelijkertijd in moet knijpen zodat hij recht is . Anders is hij namelijk rond en floept 'ie terug.



Als hij er zover in zit dat je hem eigenlijk niet meer verder kwijt, zit hij dus goed. Het is echt een rare gewaarwording, je kunt je bijna niet voorstellen dat een kunststofring die in je vagina zit ipv in je baarmoeder een zwangerschap voorkomt. Maar het werkt echt .



haha echt he klinkt inderdaad alsof je niet beschermd bent ( het zal natuurlijk wel), kan ik deze gewoon bij de apotheek vragen of moet ik een recept hebben? ben namelijk pas al overgestapt op de trinovum, maar helaas in de laatste week ook wel weer last van schommelingen!



dankjewel voor je duidelijke reactie!!
quote:chillzone schreef op 01 november 2016 @ 17:16:

[...]





haha echt he klinkt inderdaad alsof je niet beschermd bent ( het zal natuurlijk wel), kan ik deze gewoon bij de apotheek vragen of moet ik een recept hebben? ben namelijk pas al overgestapt op de trinovum, maar helaas in de laatste week ook wel weer last van schommelingen!



dankjewel voor je duidelijke reactie!!Ik moest hem wel gewoon op recept halen, omdat het ook een anticonceptie is. Als je het recept eenmaal hebt gehad, hoef je het geloof ik niet meer opnieuw aan te vragen en kun je bij je apotheek bij blijven bestellen!
Ja, ik herken het wel. Bij de ene pil een stuk erger dan de andere, mirena en nuvaring waren ook geen succes. Ik moet wel zeggen dat de pil het bij mij niet zo zeer veroorzaakte maar eerder een doorslag leek te geven.



Inmiddels ben ik moed aan het verzamelen om een koperspiraaltje te laten plaatsten na een bijzonder pijnlijke poging door de huisarts.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven