Geld & Recht alle pijlers

Jong volwassenendie financieel afhankelijk zijn. Herkenbaar?

23-10-2016 19:56 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met het 'probleem' dat ik nog steeds financieel afhankelijk ben van mijn ouders. Eigenlijk schaam ik mij hier voor en ben benieuwd of dit voor meerderen tussen de 20 en 30 bekend klinkt.



Ik ben 24 en nog thuiswonend. Na mijn afstuderen heb ik 4 maanden werk gehad, maar op een hele smerige manier hebben ze mij eruit gewerkt. Op woensdagochtend reed ik naar het werk zoals altijd en 's avonds kwam ik thuis met het nieuws dat het waarschijnlijk stopte bij mijn werkgever. Op vrijdag werd dit officieel bevestigd. Zo snel kan het gaan als je uitzendkracht bent.



Omdat ik geen zin heb om thuis te zitten ben ik aan een nieuwe studie begonnen in een andere richting. Een studie volgen is nooit verkeerd en zo krijg ik ook geen gat in mijn cv. Wat daardoor wel het geval is, is dat ik nog steeds niet financieel onafhankelijk ben. Het merendeel betaal ik wel zelf (abonnement sportschool, zorgverzekering, abonnement mobiel, wegenbelasting auto, onderhoud auto en brandstof), maar de verzekering voor mijn auto betalen mijn ouders nog en ook kleren krijg ik vaak nog op hun kosten. Mijn ouders zeggen 'liever betalen wij nog iets dan dat jij in de financiële problemen komt'. Natuurlijk vind ik het heel fijn dat ze zo denken, maar als 24-jarige schaam ik mij hier ook wel weer voor.



Is dit verhaal of iets vergelijkbaars voor meer mensen herkenbaar?
Alle reacties Link kopieren
Maar even serieus TO, je hebt vier hele maanden gewerkt en bent er toen uitgebonjourd (zoals dat gaat bij uitzendwerk) en bent toen gelijk een andere studie begonnen? En oh oh oh wat schaam je je, maar je houdt zonder schaamte wel je auto aan en een sportschoolabonnement. En een bijbaan vinden lukt je niet? Ik vind dat je je inderdaad wel mag schamen ja, maar vooral vanwege de domme keuzes die je maakt.
Alle reacties Link kopieren
Je kan toch gewoon een baan buiten je vakgebied van je studie zoeken?

Zo doen de meesten dat.



En je schaamt je, zeg je. Als dat zo was zou je aanpassingen doen in je leefstijl. Want blijkbaar schaam je je niet genoeg om daadwerkelijk iets te veranderen.

Dus doe daar iets aan of zet je schaamgevoel opzij en geniet van je voorrechtspositie en de luxe die je ouders je willen en kunnen bieden.



Welkom in de grotemensenwereld.
Alle reacties Link kopieren
Dat je je auto niet weg doet snap ik, dat heb ik ook nooit gedaan omdat ik in een gebied woonde waar een auto je baankansen enorm vergrootte door het slechte ov. Ik snap alleen niet dat je weer 4 volle jaren gaat studeren. Waarom niet een eenvoudige baan zoeken, geld sparen en doorsolliciteren? In 4 jaar had je veel kunnen bereiken. Nu ben je klaar op 28 met vermoedelijk weinig relevante werkervaring en moet je het op gaan nemen tegen leeftijdsgenoten met zeker 3 tot 5 jaar ervaring..
Alle reacties Link kopieren
waarom geen cursussen om je kansen te vergroten? En ja ik vind het best wel triest dat je 24 bent en afhankelijk van je ouders.
Alle reacties Link kopieren
quote:gelderka schreef op 24 oktober 2016 @ 18:25:

[...]





Ik snap wel dat je de auto niet kwijt wilt.

Maar sommige mensen hier proberen je duidelijk te maken dat je zelf een hand hebt in je eigen afhankelijkheid.

En als je dan auto rijdt zonder die zelf te betalen, wordt dat wel heel zichtbaar.



Ik snap ook wel dat je je auto niet kwijt wilt.

En dat je er dus een noodzaak voor verzint, zodat hij 'nodig' wordt.

Aangezien iedereen zijn dagschema aanpast naar zijn reistijd, is dat heel makkelijk: Dit is mijn schema, en daar past geen treinreis in.



Maar je leeft gewoon boven je stand. Dus ben je afhankelijk.

Simpeler dan dat is het niet.Dat slaat nergens op. Ze heeft juist een auto nodig om aan een baan te komen of in ieder geval te verhogen. TO woont volgens mij in een heel dun bevolkt gebied.
Alle reacties Link kopieren
quote:SaveAngie schreef op 23 oktober 2016 @ 21:25:

[...]



Automatische incasso was nooit stop gezet, we kwamen er laatst achter

Die 10 euro loop ik mooi mis nu Dat je dat niet eerder opgemerkt hebt wil wel zeggen dat je het financieel goed doet in je leven (en je ouders ook).
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
quote:SpringDing schreef op 23 oktober 2016 @ 22:54:

[...]





Jaloers, really?

Mijn ouders betaalden mijn zorgverzekering nog toen ik klaar was met studie en wilden dat blijven doen, maar ik stond erop dat ik dat zelf ging doen.

Dat jij er niks aan kunt doen is natuurlijk klinkklare onzin. Je moet vooral zelf weten wat je doet, maat ik vind het echt onvolwassen.Jij moet niet zeiken. Dit doen mijn ouders uit eigen beweging omdat zij het geld hebben en willen dat hun kinderen genieten. Dat heeft niets met onvolwassenheid te maken. Ik betaal genoeg zelf en het is wederkerig. Mijn ouders hebben liever dat hun kinderen het goed hebben en gunnen zichzelf wat minder. Maar met een verjaardag doe ik er bijvoorbeeld niet moeilijk over om mijn ouders een mooie vakantie te geven. Dus serieus, zeik niet zo! Je zit gewoon te zieken en je bent jaloers!
Alle reacties Link kopieren
quote:prinsesmaxima schreef op 24 oktober 2016 @ 18:40:

[...]





Jij moet niet zeiken. Dit doen mijn ouders uit eigen beweging omdat zij het geld hebben en willen dat hun kinderen genieten. Dat heeft niets met onvolwassenheid te maken. Ik betaal genoeg zelf en het is wederkerig. Mijn ouders hebben liever dat hun kinderen het goed hebben en gunnen zichzelf wat minder. Maar met een verjaardag doe ik er bijvoorbeeld niet moeilijk over om mijn ouders een mooie vakantie te geven. Dus serieus, zeik niet zo! Je zit gewoon te zieken en je bent jaloers!Je ziet dus dat je ouders het met minder doen en daar voel je je totaal niet schuldig over? Apart.
Alle reacties Link kopieren
Zo zijn mijn ouders nu eenmaal en zij hebben het meer dan goed. Toen ik een huis ging kopen kreeg ik ook een aardig bedrag mee om niet op een flatje te belanden. En dat doen zij uit eigen wil. En ja, zij genieten als hun kinderen genieten. Er zijn ouders die graag alles voor hun kinderen doen. Ik heb vaak genoeg geld teruggestort, maar dat komt net zo hard weer terug. Dus nee, ik kan daar niets aan doen!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 27-10-2016 09:35
Reden: schelden/ op de man
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijnn ouders hebben het goed hoor! Heel goed. Mijn vader kon al op zijn 50e stoppen en mijn moeder werkt nog een paar uur omdat zij dat leuk vindt. Dus maak je geen zorgen over mijn ouders die het volgens jou minder hebben!
Alle reacties Link kopieren
quote:prinsesmaxima schreef op 24 oktober 2016 @ 18:48:

Mijnn ouders hebben het goed hoor! Heel goed. Mijn vader kon al op zijn 50e stoppen en mijn moeder werkt nog een paar uur omdat zij dat leuk vindt. Dus maak je geen zorgen over mijn ouders die het volgens jou minder hebben!wil je nu een sticker?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet zo netjes naar de ouders toe. Prima dat je nog eens vier jaar wil gaan studeren, én een auto wil, én een sportschoolabonnement, maar je ouders moeten daarvoor letterlijk de prijs betalen. Daar zou je - vind ik - wel iets meer rekening mee mogen houden.



En ja, dan loop je schulden op. So be it, dat krijg je wel weer terug betaald.
quote:prinsesmaxima schreef op 24 oktober 2016 @ 18:40:

[...]





Jij moet niet zeiken. Dit doen mijn ouders uit eigen beweging omdat zij het geld hebben en willen dat hun kinderen genieten. Dat heeft niets met onvolwassenheid te maken. Ik betaal genoeg zelf en het is wederkerig. Mijn ouders hebben liever dat hun kinderen het goed hebben en gunnen zichzelf wat minder. Maar met een verjaardag doe ik er bijvoorbeeld niet moeilijk over om mijn ouders een mooie vakantie te geven. Dus serieus, zeik niet zo! Je zit gewoon te zieken en je bent jaloers!



Lekker communiceren zo..

Volgens mij hebben je ouders wat dat betreft ook een steekje laten vallen in je opvoeding.
Alle reacties Link kopieren
quote:prinsesmaxima schreef op 24 oktober 2016 @ 18:46:

Zo zijn mijn ouders nu eenmaal en zij hebben het meer dan goed. Toen ik een huis ging kopen kreeg ik ook een aardig bedrag mee om niet op een flatje te belanden. En dat doen zij uit eigen wil. En ja, zij genieten als hun kinderen genieten. Er zijn ouders die graag alles voor hun kinderen doen. Ik heb vaak genoeg geld teruggestort, maar dat komt net zo hard weer terug. Dus nee, ik kan daar niets aan doen! Zeikstraal!Ze hadden beter wat meer in je opvoeding kunnen investeren dan bakken geld je kant op te smijten.
Alle reacties Link kopieren
Ach, ik hou er over op. Ik zou hetzelfde doen voor mijn eigen kinderen. Als je het goed voor elkaar hebt kun je anderen ervan mee laten genieten in plaats van alles gierig voor jezelf houden. Wees lekker jaloers op die opvoeding. Wat jullie willen.
TO, wat denk je dat die tweede studie toevoegt, behalve het feit dat je met vertraging op de arbeidsmarkt komt? Je moet het dan bij sollicitaties opnemen tegen mensen die 4 jaar jonger zijn, of mensen van jouw leeftijd die 3-5 jaar werkervaring hebben. Hoe denk je dan wel snel een fijne baan te kunnen vinden?
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 24 oktober 2016 @ 20:23:

TO, wat denk je dat die tweede studie toevoegt, behalve het feit dat je met vertraging op de arbeidsmarkt komt? Je moet het dan bij sollicitaties opnemen tegen mensen die 4 jaar jonger zijn, of mensen van jouw leeftijd die 3-5 jaar werkervaring hebben. Hoe denk je dan wel snel een fijne baan te kunnen vinden?



Dat valt best mee. Zo'n 2e studie kan je marktwaarde best vergroten en of je nu op je 25e of op je 28e op de arbeidsmarkt komt maakt bij hoger opgeleiden niet zo gek veel uit.



En als TO slim is, probeert ze naast haar studie een beetje actief te blijven in haar huidige vakgebied.

Dat is goed voor de portemonnee en haar cv. Het kan ook juist een kans zijn.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
haarwax, kun je niet 20 uur in de week bij jou opleiding gaan werken? Beter nu een opleiding (mits goede arbeidsmarktperspectieven) dan over een paar jaar.



Mijn ouders hebben ook lange tijd nog wat "extra" dingen betaald toen ik begon met werken. Het leven is gewoon duur en als starter heb je het niet altijd even ruim. Dus toen ik wat jonger was betaalden ze mijn zorgverzekering, kreeg als ik thuis kwam geld voor boodschappen en af en toe een vakantie, een nieuw paar schoenen etc. En ik ben net als prinsesmaxima geholpen toen ik mijn 1e huis kocht.



Nu verdien ik meer dan mijn ouders en neem ik mijn moeder ieder jaar mee op een weekend weg en help mijn ouders met voor hun ingewikkelde dingen. Als ze later iets nodig hebben wat ze niet kunnen betalen, regel ik dat voor hen als ze dat zelf niet kunnen.
Missmadame, ik vind 'af en toe een vakantie' behoorlijk wat eigenlijk. Niet zomaar wat extra. Een zorgverzekering vind ik dan wat anders, dat is noodzakelijk.



Wel heel lief dat je je ouders daar nu voor bedankt en nu jouw verdiensten met hen deelt.
Ik vind het behoorlijk verwend zoals jij geholpen bent door je ouders miss madame. Sinds ik op mezelf woon (sinds mijn 24e, nu 2 jaar) betaal ik alles zelf. Toen ik nog thuiswoonde betaalde ik geen kostgeld en mijn zorgverzekering niet, maar kon ik gewoon niet op vakantie als ik niet spaarde en werkte.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
MN ik ben ook verwend.



Op je 24e huis en 2 auto's en vakanties vind ik ook riant hoor, maar dat huis is misschien buiten de randstad.



Verder generaliseer je veel, ik ben weinig 20-ers die zo denken.
Ik ben een twintiger, en herken me niet in wat jij zegt dawncutler. Ik werk hard en mijn vrienden ook.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
quote:MN-- schreef op 26 oktober 2016 @ 19:48:

Ik ben een twintiger, en herken me niet in wat jij zegt dawncutler. Ik werk hard en mijn vrienden ook.Dat geloof ik ook gelijk hoor. Ik gaf ook aan te generaliseren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven