keuring en remmen auto

26-10-2016 17:35 59 berichten
Geen idee of er mensen zijn op dit forum die hier verstand van hebben, maar probeer t maar gewoon.



Ik rij weinig in mijn auto, denk aan 5.000 km per jaar, pak meestal de trein want dat is makkelijker. Vorig jaar werd tijdens de keuring gezegd dat de remschoenen en klauwen aan vervanging toe waren. Op mijn vraag of ie door de keuring kwam werd ja gezegd, waarop ik heb gezegd dat ik er dan niets aan wilde laten doen, want heb geen zin om geld uit te geven als het niet nodig is, zeker omdat ik m weinig gebruik. Dus niks aan laten doen.



Nu weer hetzelfde verhaal, remklauwen en schoenen zouden vervangen moeten worden, maar de auto kwam zonder weer wel door de keuring. Weer gezegd dat ik het dan niet nodig vond om er iets aan te doen.



Hierop suggereerde de garage dat dit erg gevaarlijk zou zijn, omdat de remmen plotseling er mee op zouden kunnen houden. Ik kan me dit niet goed voorstellen. Een keuring moet een keer per jaar plaatsvinden (in mijn geval). Dan zou je naar mijn idee met een auto waarmee een gemiddeld aantal kilometer wordt gereden (waar ik dus ver onder zit) in principe nog een jaar veilig moeten kunnen rijden. Daarnaast lijkt mij dat je het moet merken als je remmen minder worden (auto remt prima) en ze (vooropgesteld dat de auto goed onderhouden wordt) er niet van de ene op de andere dag mee ophouden.



Wil natuurlijk niet in een onveilige auto rijden, maar heb zo mijn twijfels bij het verhaal van de garage. Ben benieuwd wat jullie hiervan denken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ariellle schreef op 26 oktober 2016 @ 18:27:

Er wordt weer es slecht gelezen, ik weiger niet om mijn remmen te laten repareren, doe dat ook absoluut als dat nodig is en zodra ik de indruk krijg dat er iets niet goed mee is, ben ik binnen no time bij een garage. Ik vraag juist omdat ik zeker wil weten dat het veilig is informatie van mensen die kennis van zaken hebben (vroeg niet om ongefundeerde meningen by the way)



Ben inderdaad eigenwijs/kritisch, heb bijvoorbeeld vijf jaar lang een onderhoudsbedrijf over de vloer gehad die riep dat de cv ketel echt aan vervanging toe was, niet in verband met veiligheid, maar met te verwachten kosten. Ketel heeft het vijf jaar nog prima gedaan.



Mijn gedachte, nogmaals dus, was dus dat de APK juist bedoeld is voor veiligheid en als een auto door de APK komt qua remmen er vanuit gegaan wordt dat deze nog een jaar functioneren. Er wordt vond ik net overigens qua remmen wel degelijk gekeken naar heel veel zaken als de dikte van de remschijven.



http://www.apkkeuringseis ... keuringseisen-voor-remmen



Als er nog iemand met kennis van zaken zin heeft om te reageren, leuk !Een CV ketel is geen rem.
quote:rozediamant schreef op 26 oktober 2016 @ 18:43:

[...]





Een CV ketel is geen rem.Echt ?
Alle reacties Link kopieren
quote:Ariellle schreef op 26 oktober 2016 @ 18:34:

[...]





Wil je niet negeren, wil het graag snappen. Bizar als dit klopt, want dan heeft een keuring niet echt waarde. Maar ga idd morgen een second opinion vragen, wil wel graag zeker weten of het veilig is.Het is niet moeilijk te snappen: remblokken, banden, zulke dingen moeten zo vaak vervangen dat ze niet onder de apk vallen. Als je ze jaarlijks vervangt, en je kunt nog 3 maanden, is dat dan afkeur? Of 2 maanden? Daarom is er geen ondergrens, behalve dat ze nog moeten werken als je wegrijdt. APK is er juist voor zaken die jarenlang meegaan en waar mensen niet op letten.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in een auto gereden waarvan ineens de remmen het niet meer deden. Op een rondweg, ik reed 80. Dat liep goed af, maar als je twijfelt wil ik je wel vertellen hoe dat voelt hoor....

zou gewoon die reparatie laten doen. Het gaat om jouw veiligheid!!
Alle reacties Link kopieren
quote:Ariellle schreef op 26 oktober 2016 @ 18:27:

Er wordt weer es slecht gelezen, ik weiger niet om mijn remmen te laten repareren, doe dat ook absoluut als dat nodig is en zodra ik de indruk krijg dat er iets niet goed mee is, ben ik binnen no time bij een garage. Ik vraag juist omdat ik zeker wil weten dat het veilig is informatie van mensen die kennis van zaken hebben (vroeg niet om ongefundeerde meningen by the way)





Je schrijft letterlijk "ben benieuwd wat jullie hiervan denken"

Dan vraag je dus letterlijk wel om meningen. Dan had je in je OP aan moeten geven dat je alleen reacties wenst van automonteurs (en een ander forum op moeten zoeken waarschijnlijk)



En pas naar de garage als je de indruk hebt dat er iets mis mee is, tja dat is bij remmen meestal al te laat, want hoe ga jij bij de garage komen zonder werkende remmen?
quote:handigmetgeld schreef op 26 oktober 2016 @ 18:51:

[...]



Het is niet moeilijk te snappen: remblokken, banden, zulke dingen moeten zo vaak vervangen dat ze niet onder de apk vallen. Als je ze jaarlijks vervangt, en je kunt nog 3 maanden, is dat dan afkeur? Of 2 maanden? Daarom is er geen ondergrens, behalve dat ze nog moeten werken als je wegrijdt. APK is er juist voor zaken die jarenlang meegaan en waar mensen niet op letten.Remblokken en banden vallen wel degelijk onder de apk, zie ook link die ik je stuurde. Ga me, los van het feit dat ik toch naar een andere garage ga voor een 2nd opinion, maar es verdiepen in de ins en outs van de waarde van apk.
quote:Ariellle schreef op 26 oktober 2016 @ 18:45:

[...]





Echt ?Als een cv-ketel er plotseling mee ophoudt, heb jij het koud. Als remmen er plotseling mee ophouden, kunnen er mensen doodgaan. Dat je met je cv-ketel die gok neemt, zal me een zorg zijn. Dat je met je remmen die gok neemt, vind ik levensgevaarlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:handigmetgeld schreef op 26 oktober 2016 @ 18:51:

[...]



Het is niet moeilijk te snappen: remblokken, banden, zulke dingen moeten zo vaak vervangen dat ze niet onder de apk vallen. Als je ze jaarlijks vervangt, en je kunt nog 3 maanden, is dat dan afkeur? Of 2 maanden? Daarom is er geen ondergrens, behalve dat ze nog moeten werken als je wegrijdt. APK is er juist voor zaken die jarenlang meegaan en waar mensen niet op letten.Misschien moet je niet reageren als je er geen verstand van hebt: http://handboek.rdw.nl/re ... utos/Paginas/default.aspx



Overigens zou ik als ik topicstarter was een garage zoeken die ze wel vertrouwt.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop zo dat jouw auto niet meer start morgen want met slechte remmen de weg opgaan, is levensgevaarlijk voor anderen. Dat jijzelf de dood in jaagt boeit mij niet. Maar je bent een gevaar voor anderen met slechte remmen.....
Alle reacties Link kopieren
quote:nimbus schreef op 26 oktober 2016 @ 18:59:

[...]



Misschien moet je niet reageren als je er geen verstand van hebt: http://handboek.rdw.nl/re ... utos/Paginas/default.aspxDaar staat precies wat ik zeg?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:Sofief schreef op 26 oktober 2016 @ 18:54:

Ik heb in een auto gereden waarvan ineens de remmen het niet meer deden. Op een rondweg, ik reed 80. Dat liep goed af, maar als je twijfelt wil ik je wel vertellen hoe dat voelt hoor....

zou gewoon die reparatie laten doen. Het gaat om jouw veiligheid!!Ben al overtuigd Had jij je auto wel regelmatig laten onderhouden e.d. ? Dat doe ik nl. altijd netjes volgens schema al sinds ik m (ooit nieuw) heb gekocht.
Alle reacties Link kopieren
Het was een huurauto. Wel onderhouden maar ze hadden iets over het hoofd gezien bleek later.
Alle reacties Link kopieren
quote:handigmetgeld schreef op 26 oktober 2016 @ 19:00:

[...]



Daar staat precies wat ik zeg?Daar staan de eisen die aan de remmen worden gesteld bij de APK. (terwijl jij beweert dat er geen eisen zijn).
quote:stripverhaal schreef op 26 oktober 2016 @ 18:56:

[...]





Je schrijft letterlijk "ben benieuwd wat jullie hiervan denken"

Dan vraag je dus letterlijk wel om meningen. Dan had je in je OP aan moeten geven dat je alleen reacties wenst van automonteurs (en een ander forum op moeten zoeken waarschijnlijk)



En pas naar de garage als je de indruk hebt dat er iets mis mee is, tja dat is bij remmen meestal al te laat, want hoe ga jij bij de garage komen zonder werkende remmen?Ik heb al in mijn op aangegeven dat ik me afvroeg of mensen op dit forum hier verstand van hadden. En ik heb juist helemaal niet de indruk dat er iets mis is, mijn remmen doen het prima. Voor alle duidelijkheid, de auto wordt als ik er niets aan laat doen goed gekeurd, ik ben gewoon verzekerd, kortom ik hoef als ik dat niet wil er niets aan te laten doen. Maar ik wil wel zeker weten dat het veilig is voor mij en anderen, maar heb ook geen zin om me te laten belazeren door een garage. Vorig jaar is overigens niet gezegd dat dit niet veilig zou kunnen zijn, anders had ik er toen natuurlijk wel verder naar gekeken.
Alle reacties Link kopieren
Verzekering keert niet uit bij gebrekkig onderhoud hè.
Alle reacties Link kopieren
Overigens zou ik een advies van mijn garage om iets te doen aan mijn remmen altijd opvolgen. Ik weet van mijn garage dat ze geen onnodige dingen voorstellen en met mijn veiligheid en die van anderen neem ik geen risico. Datzelfde geldt voor mijn banden, die laat ik liever wat eerder vervangen dan strikt volgens de APK moet (je zult maar een klapband krijgen op de snelweg, wel eens in een slip geraakt met 130 km per uur?). Alleen als het gaat om dingen die niet direct te maken hebben met de veiligheid stel ik het wel eens uit. Zou heb ik ooit de accu niet laten doen, toen de garage dacht dat hij de winter niet door zou komen. Ze hadden inderdaad gelijk, dat heeft ook wel geholpen om vertrouwen te hebben in hun adviezen.
quote:nimbus schreef op 26 oktober 2016 @ 19:02:

[...]



Daar staan de eisen die aan de remmen worden gesteld bij de APK. (terwijl jij beweert dat er geen eisen zijn).Nou, volgens mij is het enige waarop wordt gecontroleerd bij de remschijven is: "remschijven geen dusdanige slijtage mogen vertonen dat er gevaar op breuk ontstaat" en iets over roest. Nergens zie ik iets staan over de dikte van de remschijven en dat is nu net waarom je remschijven en remklauwen op tijd moet vervangen.
Alle reacties Link kopieren
quote:nimbus schreef op 26 oktober 2016 @ 19:02:

[...]



Daar staan de eisen die aan de remmen worden gesteld bij de APK. (terwijl jij beweert dat er geen eisen zijn).Slijtage aan remblokken. Natuurlijk zijn er 101 eisen aan remmen. Schijven, klauwen, pomp, leidingen, vloeistof, roest, enzovoorts. Dat moet natuurlijk allemaal in orde zijn. Maar remblokken zijn een slijtageonderdeel. En als die nog niet 'op' zijn, dan mag je er mee rijden. Maar dat geeft geen enkele garantie dat ze nog een jaar meegaan (kan niet, want sowieso vaak binnen een jaar op), maar ook geen garantie dat ze nog een week meegaan.



Net als banden. Natuurlijk moeten banden heel zijn, er goed opzitten, van het juiste type zijn, niet scheef afgesleten, enzovoorts. Maar het minimale wettelijke profiel is 1.6mm. En als jij 1.60001 hebt, dan krijg je goedkeur. Als je dan de straat uitrijdt en oom agent meet 1.5999, krijg je wel een boete. (Voordeel van banden is dat 1.6mm meestal wel genoeg is, al loop je dan het risico op aquaplaning, terwijl bij remmen de minimale dikte 0 is, pas als je 'staal op staal' remt krijg je afkeur



Daarom is er ook expliciet opgenomen dat er WEL gewaarschuwd moet worden (ook op papier in het keuringsrapport) als blokken en banden bijna op zijn. Zodat mensen niet kunnen zeggen dat ze het niet wisten. Maar je wordt dan wel goedgekeurd.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 26 oktober 2016 @ 19:13:

[...]





Nou, volgens mij is het enige waarop wordt gecontroleerd bij de remschijven is: "remschijven geen dusdanige slijtage mogen vertonen dat er gevaar op breuk ontstaat" en iets over roest. Nergens zie ik iets staan over de dikte van de remschijven en dat is nu net waarom je remschijven en remklauwen op tijd moet vervangen.Waar zou slijtage anders op slaan?
Alle reacties Link kopieren
Wie weet snap je het zo.

Mijn auto gaat altijd braaf elk jaar voor APK en grote beurt. En als ik tussentijds iets merk aan de auto sta ik zo bij de garage op de stoep. Want met het aantal km's dat ik rij (22.000) wil ik geen geouwehoer.

Toch is het me al eens gebeurd dat een maand of 8 na de APK ineens de rem het niet meer deed, de rembekrachtigingspomp was stuk gegaan en daardoor kon ik m'n rem niet meer intrappen.

Gelukkig was ik bijna thuis, en ben ik door alle km's die ik per jaar rij een hele ervaren chauffeur. Maar het afremmen op de motor en met de handrem was een lastig klusje, vooral omdat je een stuk minder hard kunt remmen, je dus extra veel afstand moet nemen, en moet hopen dat er niet net plotseling een kind achter zijn of haar bal aan rent de straat op.

Hartstikke gevaarlijk dus!!!

Dat die pomp kapot is gegaan konden ze uiteraard niet voorspellen tijdens de APK keuring.

Ik kan je wel vertellen dat je heel erg schrikt als je rem het ineens niet meer doet.

Ook zal de verzekeraar in geval van een ongeluk de auto checken op achterstallig onderhoud. Als ze dan jou remmen zien, ongeacht of je veroorzaker bent, moet je zelf betalen en krijg je geen rooie cent van ze.

Moraal van dit verhaal, laten vervangen dus!
I don't care, i love it!!
quote:nimbus schreef op 26 oktober 2016 @ 19:19:

[...]



Waar zou slijtage anders op slaan?Er staat slijtage met gevaar op breuk. Niet met gevaar op vervorming o.i.d. Als ze te dun zijn, kunnen ze krom worden en ook dat is gevaarlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik had hetzelfde. Een gescheurde remleiding met als gevolg dat mijn rem dus niet meer werkte. Gelukkig gebeurde het op een paar honderd meter van mijn huis, maar ik heb echt doodsangsten uitgestaan op dat moment. Dus gewoon laten vervangen.
quote:Philae schreef op 26 oktober 2016 @ 19:07:

Verzekering keert niet uit bij gebrekkig onderhoud hè.Auto wordt als sinds ik m ooit nieuw heb gekocht, netjes volgens het onderhoudsschema onderhouden. Maar wat mij betreft genoeg gebabbeld over dit onderwerp, ik wilde graag inhoudelijke technische informatie zodat ik zelf een idee kan vormen en die heb ik een voor een deel gekregen, waarvoor dank, daar kan ik verder mee. De rest van de reacties kan ik even geen uh, hoe zeg ik dat, aardige reactie op verzinnen. Laat het er maar bij dat vrouwen toch soms wat erg emotioneel reageren en dan de kern van de vraag uit het oog verliezen. Ben overigens zelf ook vrouw
Ik dacht trouwens dat TO remschijven bedoelde in plaats van remschoenen. Van remschoenen had ik nog nooit gehoord, maar dat is dus ook een onderdeel van de hele reminrichting (weer wat geleerd vandaag ). Ik weet niet of een APK zo uitgebreid is dat ook deze specifieke onderdelen worden gecontroleerd.
quote:nimbus schreef op 26 oktober 2016 @ 19:19:

[...]



Waar zou slijtage anders op slaan?Dat was mijn idee, maar ik hou verder mijn mond

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven