Werk & Studie alle pijlers

Dienstreis, werk- of reistijd?

26-10-2016 18:32 114 berichten
Ik ben 7 maanden geleden van baan veranderd binnen de Rijksoverheid. Bij mijn oude werk was het gebruikelijk dat tijdens dienstreizen, dus werk op een andere locatie dan je vaste standplaats, je werkuren tellen van deur tot deur. Dus reistijd = werktijd. Vandaag was ik met een collega, van mijn nieuwe werk, die nog nooit van die regel had gehoord en die het heel onlogisch vond.

We hebben gegoogeld en het antwoord niet gevonden. In de ARAR staat niets maar ik vond wel een uitspraak van het Europese Hof van Justitie die hetzelfde zei als ik.

Hoe is dat bij jullie geregeld, en wie weet hoe het wettelijk zit?
Mijn dienstreizen vallen onder werktijd. Als ik 20 minuten onderweg ben naar een klant en 20 minuten terug hoef ik niet aan het einde van de dag opeens 40 minuten extra te werken (zou wat zijn, ben veel onderweg op een dag). Andere sector dan jij, volgens mij staat dit niet eens in de CAO omdat het zo vanzelfsprekend is. Ik werk gewoon minimaal 8 uur per dag en als ik binnen die tijd naar een klant moet dan hoort het bij mijn werktijd.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het zo dat al het reizen wat meer is dan het reizen naar jouw vaste standplaats, als werktijd geteld dient te worden.
Ik vind het ook werktijd. Ben de hele dag onderweg dus dat zou elke dag een latertje zijn.
quote:tinypotato schreef op 26 oktober 2016 @ 18:36:

Mijn dienstreizen vallen onder werktijd. Als ik 20 minuten onderweg ben naar een klant en 20 minuten terug hoef ik niet aan het einde van de dag opeens 40 minuten extra te werken (zou wat zijn, ben veel onderweg op een dag). Andere sector dan jij, volgens mij staat dit niet eens in de CAO omdat het zo vanzelfsprekend is. Ik werk gewoon minimaal 8 uur per dag en als ik binnen die tijd naar een klant moet dan hoort het bij mijn werktijd.Het gaat niet om de reistijd gedurende de dag. Wij vertrekken 's morgens vanaf huis en zijn dan de hele dag op locatie. Vanmorgen ging ik om 07.30 uur de deur uit, uur reistijd, dus dan zou ik in theorie om 15.00 weer bij de klant weg gaan om om 16.00 uur thuis te zijn (half uur pauze). Collega redeneerde dat we om 08.30 uur daar zijn dus om 17.00 uur weer weg mogen.
Alleen reizen van huis naar werk en van werk naar huis zijn eigen tijd, dienstreizen zijn werktijd.
quote:MinkeDeWit schreef op 26 oktober 2016 @ 18:40:

Het gaat niet om de reistijd gedurende de dag. Wij vertrekken 's morgens vanaf huis en zijn dan de hele dag op locatie. Vanmorgen ging ik om 07.30 uur de deur uit, uur reistijd, dus dan zou ik in theorie om 15.00 weer bij de klant weg gaan om om 16.00 uur thuis te zijn (half uur pauze). Collega redeneerde dat we om 08.30 uur daar zijn dus om 17.00 uur weer weg mogen.Dat zou ik inderdaad ook zien als woon-werkverkeer.
Alle reacties Link kopieren
Het hangt er vanaf: bij mij was het zo dat alleen de meertijd tov je mormale woon-werkverkeer als diensttijd gold.

Als je bijvoorbeeld in Rotterdam woont en altijd in Den Haag werkt en daar gemiddeld een half uur over doet en je moest dan een dag naar Breda, waar je ook een half uur over doet was het gewoon reistijd.

Moest je echter naar Eindhoven; dan was het eerste halfuur je gewone reistijd en de tijd daarbovenop diensttijd.
Alle reacties Link kopieren
Dat is volgens mijn woon werk verkeer en dat is in de meeste gevallen allen eigen tijd
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Ik ben dus benieuwd of het ergens vermeld staat. Een beetje verstandig ermee omgaan vind ik logisch, maar er zal vast ook wel iets geregeld zijn. Soms heb ik vier uur reistijd op een dag en als je dan nog 8 uur zou moeten werken...
quote:girasole3 schreef op 26 oktober 2016 @ 18:43:

Het hangt er vanaf: bij mij was het zo dat alleen de meertijd tov je mormale woon-werkverkeer als diensttijd gold.

Als je bijvoorbeeld in Rotterdam woont en altijd in Den Haag werkt en daar gemiddeld een half uur over doet en je moest dan een dag naar Breda, waar je ook een half uur over doet was het gewoon reistijd.

Moest je echter naar Eindhoven; dan was het eerste halfuur je gewone reistijd en de tijd daarbovenop diensttijd.In zo'n situatie reken ik ook zo.
Alle reacties Link kopieren
quote:girasole3 schreef op 26 oktober 2016 @ 18:43:

Het hangt er vanaf: bij mij was het zo dat alleen de meertijd tov je mormale woon-werkverkeer als diensttijd gold.

Als je bijvoorbeeld in Rotterdam woont en altijd in Den Haag werkt en daar gemiddeld een half uur over doet en je moest dan een dag naar Breda, waar je ook een half uur over doet was het gewoon reistijd.

Moest je echter naar Eindhoven; dan was het eerste halfuur je gewone reistijd en de tijd daarbovenop diensttijd.Dit vind ik het meest logische.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon op loopafstand van mijn werk. Als ik eens een training heb op een uur reistijd ga ik echt niet opeens twee uur minder werken die dag. Het hoort er gewoon bij vind ik.
quote:MinkeDeWit schreef op 26 oktober 2016 @ 18:47:

Ik ben dus benieuwd of het ergens vermeld staat. Een beetje verstandig ermee omgaan vind ik logisch, maar er zal vast ook wel iets geregeld zijn. Soms heb ik vier uur reistijd op een dag en als je dan nog 8 uur zou moeten werken...Haha ja precies zo hier.
Alle reacties Link kopieren
Meertijd tov normale reistijd is werktijd. Ennuh, 'weg mogen' klinkt erg ik ben 17 en ik werk bij de supermarkt
quote:Mrs_Big schreef op 26 oktober 2016 @ 18:49:

Ik woon op loopafstand van mijn werk. Als ik eens een training heb op een uur reistijd ga ik echt niet opeens twee uur minder werken die dag. Het hoort er gewoon bij vind ik.Ik heb een ambulante functie dus het is vaker dan een keertje. Als ik cursus heb is dat ook van 9 tot 16 uur, of soms nog later maar dan blijf je natuurlijk tot het eind.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mrs_Big schreef op 26 oktober 2016 @ 18:49:

Ik woon op loopafstand van mijn werk. Als ik eens een training heb op een uur reistijd ga ik echt niet opeens twee uur minder werken die dag. Het hoort er gewoon bij vind ik.



Daarom wil ik van TO wel eens weten over hoe vaak het gaat.

Als je paar keer week dit moet doen, is het namelijk wel anders dan eens per maand ofzo.
Die 2 keer per jaar dat ik op verplaatsing moet, telt de "redelijke" reistijd* mee.

Die neem ik achteraf dus terug.



De rest van 't jaar zit ik altijd op kantoor en is reistijd eigen tijd.



*Als ik persé lopend of fietsend 100 km wil doen naar de plaats van bestemming, wordt de tijd die ik terug krijg geschat via Google Maps of de site van de spoorwegen.
quote:chentolove schreef op 26 oktober 2016 @ 18:53:

[...]





Daarom wil ik van TO wel eens weten over hoe vaak het gaat.

Als je paar keer week dit moet doen, is het namelijk wel anders dan eens per maand ofzo.Gemiddeld twee keer per week, maar kan dus ook vier keer per week.
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 26 oktober 2016 @ 18:52:

[...]



Ik heb een ambulante functie dus het is vaker dan een keertje. Als ik cursus heb is dat ook van 9 tot 16 uur, of soms nog later maar dan blijf je natuurlijk tot het eind.



Als ik naar een klant moet aan het begin of einde van de dag (altijd verder dan mijn werklocatie, want loopafstand: afstand naar klant kan 15 min zijn, kan een uur zijn) reken ik de reistijd ook niet als werktijd.



Als ik vanuit kantoor naar een klant ga wel. Ik ga niet een halfuur langer doorwerken omdat ik 2x 15 minuten onderweg ben van en naar een klant.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mrs_Big schreef op 26 oktober 2016 @ 19:02:

[...]





Als ik naar een klant moet aan het begin of einde van de dag (altijd verder dan mijn werklocatie, want loopafstand: afstand naar klant kan 15 min zijn, kan een uur zijn) reken ik de reistijd ook niet als werktijd.



Als ik vanuit kantoor naar een klant ga wel. Ik ga niet een halfuur langer doorwerken omdat ik 2x 15 minuten onderweg ben van en naar een klant.Aanvulling; ik ben zeker 2x per week bij een klant
quote:Tr0tter schreef op 26 oktober 2016 @ 18:42:

[...]



Dat zou ik inderdaad ook zien als woon-werkverkeer.Eens. Je werkt 8 uur bij de klant.
quote:MinkeDeWit schreef op 26 oktober 2016 @ 18:47:

Ik ben dus benieuwd of het ergens vermeld staat. Een beetje verstandig ermee omgaan vind ik logisch, maar er zal vast ook wel iets geregeld zijn. Soms heb ik vier uur reistijd op een dag en als je dan nog 8 uur zou moeten werken...



Het staat in het reiskostenreglement van je eigen organisatie waar de ARAG naar verwijst.



En 8 uur werken naast 4 uur reistijd in eigen tijd is in veel beroepen volstrekt normaal.
Alle reacties Link kopieren
Hangt er vanaf. Ik werk als ik buiten kantoor moet werken ong. van 9 tot 5. Soms moet ik dan om half 7 al met de trein, dat reken ik in principe niet als werktijd... maar als ik dan een keer een afspraak tot half 4 heb en dus om half 5 al thuis ben, ga ik ook niet doorwerken. Bij mij is het dus meer soms in mijn voordeel en soms in mijn nadeel.
quote:-NummerZoveel- schreef op 26 oktober 2016 @ 19:16:

[...]





Het staat in het reiskostenreglement van je eigen organisatie waar de ARAG naar verwijst.



En 8 uur werken naast 4 uur reistijd in eigen tijd is in veel beroepen volstrekt normaal.Daar ga ik dus niet aan beginnen. Maar in ons eigen reglement vind ik dus niet zoveel. Het gaat vooral over kosten, en welke voorwaarden gelden voor de hoge km-vergoeding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven