Kabinet wil stervenshulp bij 'voltooid leven' toestaan

13-10-2016 01:03 1031 berichten
Mensen met een 'voltooid leven' moeten wettelijk de mogelijkheid krijgen om hun leven met medicijnen te beëindigen, begeleid door een speciale 'stervenshulpverlener'.



Daarvoor pleiten de minister Schippers (Volksgezondheid) en Van der Steur (Justitie) vanavond in een brief aan de Tweede Kamer namens het kabinet. Het voorstel volgt na jaren van discussie, burgerinitiatieven, proefballonnen, rechtszaken en onderzoekscommissies.



In de visie van het kabinet mogen 'oudere' mensen met een consistente en weloverwogen doodswens - ook als ze niet ziek zijn - straks met hulp van een hulpverlener een dodelijk middel innemen. Familie mag daarbij aanwezig zijn, maar het middel niet geven.



Een speciaal opgeleide stervenshulpverlener en een onafhankelijk deskundige beoordelen of de doodswens geen opwelling is of dat er oneigenlijke druk van de familie meespeelt.



Het gaat nadrukkelijk niet om euthanasie, waarbij sprake is van ondraaglijk en onbehandelbaar lijden en artsen actief een rol spelen. In deze gevallen van 'voltooid leven' is sprake van 'lijden aan het leven'.



"Het kabinet is van mening dat het niet alleen een taak van de arts is om barmhartig te handelen, maar ook van de overheid om barmhartigheid te tonen", schrijven de ministers Schippers en Van der Steur aan de Kamer.



Het kabinet wil het recht op autonomie erkennen en het ook vormgeven. "Zodat recht gedaan kan worden aan de legitieme en groeiende wens van mensen in de samenleving."



Met name door de vergrijzende bevolking willen steeds meer mensen op een waardige manier sterven omdat ze het leven als voltooid beschouwen. Ook als er geen sprake is van ziekte.



De euthanasiewet helpt deze groep nu niet. Volgens die wet, die sinds 2002 van kracht is, is euthanasie alleen toegestaan als twee artsen vinden dat er sprake is van ondraaglijk en uitzichtloos lijden door een ernstige lichamelijke of psychische ziekte die niet meer te behandelen is.



Het kabinet wil de mogelijkheden nu dus verruimen. "Wij zijn als kabinet van mening dat bij mensen met een voltooid leven het uitgangspunt voor hun vraag om hulp bij zelfdoding hun recht op autonomie is. Wij hechten er waarde aan dat mensen dit recht kunnen uitoefenen, ook als dit gebeurt in de context van hulp bij zelfdoding."



Eerder dit jaar concludeerde een commissie van wijzen nog dat euthanasie vanwege een 'voltooid leven' niet zou moeten worden toegestaan. De commissie-Schnabel, in 2014 ingesteld door minister Schippers om te onderzoeken of de juridische mogelijkheden voor hulp bij zelfdoding moesten worden uitgebreid, zag geen noodzaak om de wet aan te passen. De Coöperatie Laatste Wil en de Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE) pleitten daarna voor een proef met een laatste-wil-middel, een dodelijke pil, voor mensen vanaf 75 jaar.



Voor de plannen is er een nieuwe wet nodig, los van de huidige euthanasiewet. In die wet moeten de eisen worden omschreven waaraan hulp bij zelfdoding in geval van 'voltooid leven' moet voldoen. Ook moet daarin duidelijk worden vanaf welke leeftijd mensen stervenshulp kunnen krijgen.



Achteraf toetsen blijft net als bij de huidige euthanasiewet verplicht. "Om te waarborgen dat de eisen daadwerkelijk worden nageleefd en in te grijpen in situaties waarin dit niet het geval is geweest. Ook helder zal moeten zijn aan welke criteria wordt getoetst", schrijft het kabinet.

Bron
Inderdaad Pejeka. (Eindelijk eens met je eens.)



Mijn oma is ruim 40 jaar weduwe geweest eer ze 'mocht' gaan. De laatste 20 jaar waren niet leuk meer. Man dood, vrienden die dood gingen, steeds hetzelfde riedeltje (ondanks alle aanloop). Altijd mankeerde ze wat: gebroken heup, diabetes, nare wonden, nierproblemen etc. Heel vervelend, niet levensbedreigend. Uiteindelijk is ze bewust gestopt met drinken en in combinatie met haar nieren doen het niet meer 100% deden is ze uiteindelijk na vijf dagen afzien overleden.



Dan gun je zo'n mensje toch een waardiger dood?
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 26 oktober 2016 @ 19:24:

Laten we nou gewoon eens accepteren dat er oude mensen zijn die geen schulden hebben, die in een leuk huisje wonen, die netjes verzorgd worden, maar die tóch vinden dat hun leven wel klaar is.



Ja, en dat is dan de 'ideale' kandidaat. Maar zo werkt de realiteit niet. Er zal een beoordeling moeten komen want de vraag is groter dan waar wij als maatschappij aan willen voldoen.

En dan vraag ik mij af hoeveel mensen er nu daadwerkelijk in de door jou geschetste situatie zitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:--Dinges-- schreef op 26 oktober 2016 @ 20:00:

[...]





Ja, en dat is dan de 'ideale' kandidaat. Maar zo werkt de realiteit niet. Er zal een beoordeling moeten komen want de vraag is groter dan waar wij als maatschappij aan willen voldoen.

En dan vraag ik mij af hoeveel mensen er nu daadwerkelijk in de door jou geschetste situatie zitten.Dat kan ik niet beoordelen en dat kan jij niet beoordelen. Maar als we nou eens gewoon accepteren dat mensen ZELF mogen beoordelen of hun leven voltooid is of niet, zijn we al een heel eind. Wie zijn wij dan om te zeggen tegen zo iemand "Ja, U kunt nou wel vinden dat het genoeg is, maar dat vinden WIJ niet, dus leef maar lekker door, want je moet gewoon wachten tot WIJ het genoeg vinden"... Mag je aub zelf over je eigen leven beslissen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 26 oktober 2016 @ 20:02:

[...]

Dat kan ik niet beoordelen en dat kan jij niet beoordelen. Maar als we nou eens gewoon accepteren dat mensen ZELF mogen beoordelen of hun leven voltooid is of niet, zijn we al een heel eind. Wie zijn wij dan om te zeggen tegen zo iemand "Ja, U kunt nou wel vinden dat het genoeg is, maar dat vinden WIJ niet, dus leef maar lekker door, want je moet gewoon wachten tot WIJ het genoeg vinden"... Mag je aub zelf over je eigen leven beslissen?



Misbruik ligt altijd op de loer. Sommige mensen zijn beïnvloedbaar. Sommige mensen hebben kwade bedoelingen.



Wat vind jij er van wanneer iemand met een significante hypotheekschuld zijn leven voltooid acht. Of nog leuker, iemand vindt zijn leven voltooid en neemt het er nog een keertje van, maar dan op krediet.

Je zult regels en dus oordelen nodig hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 26 oktober 2016 @ 20:02:

[...]





Dat kan ik niet beoordelen en dat kan jij niet beoordelen. Maar als we nou eens gewoon accepteren dat mensen ZELF mogen beoordelen of hun leven voltooid is of niet, zijn we al een heel eind. Wie zijn wij dan om te zeggen tegen zo iemand "Ja, U kunt nou wel vinden dat het genoeg is, maar dat vinden WIJ niet, dus leef maar lekker door, want je moet gewoon wachten tot WIJ het genoeg vinden"... Mag je aub zelf over je eigen leven beslissen?



Vind ik wel , maar niet in àlle gevallen, psychische patienten, mensen die afhankelijk zijn, met name van slechtwillenden, en die zijn er zat !! wie gaat deze mensen in bescherming nemen ??



De VVD????
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:Eindeloos schreef op 26 oktober 2016 @ 20:18:

[...]

Vind ik wel , maar niet in àlle gevallen, psychische patienten, mensen die afhankelijk zijn, met name van slechtwillenden, en die zijn er zat !! wie gaat deze mensen in bescherming nemen ??



De VVD????De arts die beoordeelt.
Ik had ook een motie van afkeuring willen indienen ;) , maar dan omdat ik 1., een nieuwe wet naast de bestaande euthanasiewet overbodig, te weinig toevoegend aan, vooruitlopend op en voorbijgaand aan de nog in ontwikkeling zijnde euthanasiewet vind, en 2., dat er in het nog op alle punten uit te werken wetsvoorstel het sowieso niet gaat over zelfbeschikkingsrecht, maar dat derden, één à twee levens/stervenshulpverleners, nog altijd beslissen, terwijl zelfs SCEN-artsen steeds vaker aangeven in gewetensconflict te raken bij het maken van dergelijke afwegingen, dat snap ik best. Jammer dat de SGP niet voorbij de Bijbel kan kijken en daarom blind is voor het feit dat mensen met een *stervenswens niet zitten te wachten op het oordeel van een ander, maar zelf willen en, indien wilsbekwaam geacht, ook zouden moeten mogen beslissen wanneer het voor hen klaar is.



*Doodswens heeft een dubbele betekenis namelijk 'wens te sterven of dat een ander sterft', daarom heet het waarschijnlijk ook geen doodshulpverlener, vandaar dat ik er stervenswens van maak wat 'wens om (niet langer te lijden, maar) te sterven' betekent. Scheelt weer een negatieve bijklank bij dit door iedereen beaamde 'kwetsbare item'.
Alle reacties Link kopieren
quote:--Dinges-- schreef op 26 oktober 2016 @ 20:18:

[...]





Misbruik ligt altijd op de loer. Sommige mensen zijn beïnvloedbaar. Sommige mensen hebben kwade bedoelingen.



Wat vind jij er van wanneer iemand met een significante hypotheekschuld zijn leven voltooid acht. Of nog leuker, iemand vindt zijn leven voltooid en neemt het er nog een keertje van, maar dan op krediet.

Je zult regels en dus oordelen nodig hebben.



Het lijkt me hoogst onwaarschijnlijk dat een 90-jarige met aanzienlijke schulden, nog ergens een krediet kan afsluiten om nog even feest te vieren.



Maar daar gaat het niet om.



Het gaat om heel veel brave oude mensen, die géén schulden hebben, die nog geen levensbedreigende kwalen hebben, maar die wel zelf vinden dat hun leven klaar is. Hun vrienden zijn dood of zitten ergens in een verpleegtehuis, hun familie is weggevallen, en ondanks dat ze zelf niet dodelijk ziek zijn, hebben ze toch de kleine ouderdomskwalen waardoor ze niet meer mobiel zijn of niet meer zelfstandig kunnen zijn.



Waarom zou je dan, als (stok)oud mens, niet mogen zeggen: Joh, het is mooi geweest, ik heb een prachtig leven gehad, maar nu wil ik er graag op een nette manier een punt achter zetten.



Waarom zou je dan nog 5 of 10 jaar moeten gaan zitten wachten op een ziekte die je uiteindelijk de nek omdraait?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 26 oktober 2016 @ 20:47:

Het gaat om heel veel brave oude mensen,



Nee, je moet ook rekening houden met niet zo brave mensen. Je bouwt geen beleid op het idee dat de mensen om wie het gaat braaf zijn. Ik begrijp dat dit het soort wensdenken is dat hieromheen hangt, maar het is niet reëel.



En ik zag ook iemand heel makkelijk roepen dat een arts dat dan wel bepaalt. Nou, die zit daar op te wachten...
Alle reacties Link kopieren
quote:Anouscha schreef op 26 oktober 2016 @ 20:34:

[...]



De arts die beoordeelt.Ik hoor wat je zegt, maar dat maakt mij niet blindelings vertrouwd......
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
quote:--Dinges-- schreef op 26 oktober 2016 @ 22:08:

[...]





Nee, je moet ook rekening houden met niet zo brave mensen. Je bouwt geen beleid op het idee dat de mensen om wie het gaat braaf zijn. Ik begrijp dat dit het soort wensdenken is dat hieromheen hangt, maar het is niet reëel.



En ik zag ook iemand heel makkelijk roepen dat een arts dat dan wel bepaalt. Nou, die zit daar op te wachten...



Het gaat toch niet om een bewijs van respectabel gedrag? Het gaat erom dat je je leven voltooid vindt, bij volle verstand en dat je daar een einde aan wilt maken. Maakt dan toch niet uit of je een vlekkeloos leven hebt geleid of niet?



En als het gaat om de groep die met name een beroep zou willen doen op deze mogelijkheid: ja, dat zijn voor de overgrote meerderheid oude mensen, die geen noemenswaardige schulden hebben, netjes hebben geleefd, maar die gewoon hun leven voltooid vinden. Wie zijn wij dan om te beoordelen of dat wel of niet zo is?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 26 oktober 2016 @ 22:11:

[...]





Het gaat toch niet om een bewijs van respectabel gedrag? Het gaat erom dat je je leven voltooid vindt, bij volle verstand en dat je daar een einde aan wilt maken. Maakt dan toch niet uit of je een vlekkeloos leven hebt geleid of niet?



En als het gaat om de groep die met name een beroep zou willen doen op deze mogelijkheid: ja, dat zijn voor de overgrote meerderheid oude mensen, die geen noemenswaardige schulden hebben, netjes hebben geleefd, maar die gewoon hun leven voltooid vinden. Wie zijn wij dan om te beoordelen of dat wel of niet zo is?



Er is geen leeftijdsgrens aan verbonden PJK

Iemand van 20 kan/mag straks er ook uit stappen !
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Beter er uit stappen op een humane manier dan voor de trein springen of van een flat afspringen.

Wie ben jij om te oordelen wanneer iemands leven voltooid is?
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 26 oktober 2016 @ 22:11:

[...]

En als het gaat om de groep die met name een beroep zou willen doen op deze mogelijkheid: ja, dat zijn voor de overgrote meerderheid oude mensen, die geen noemenswaardige schulden hebben, netjes hebben geleefd, maar die gewoon hun leven voltooid vinden. Wie zijn wij dan om te beoordelen of dat wel of niet zo is?



Hoe weet je nou dat het om die groep gaat?

De cijfers over zelfdoding zeggen iets anders. Waarom plegen dan niet meer mensen die oud en bij hun verstand zijn dan geen zelfmoord? Die kunnen ook pillen bestellen.

En als het voor die brave oude mensjes gaat, waarom dan niet voor brave veertigers die een vol leven hebben geleid en geen zin meer hebben in de rest?
Alle reacties Link kopieren
quote:--Dinges-- schreef op 26 oktober 2016 @ 22:26:

[...]





Hoe weet je nou dat het om die groep gaat?

De cijfers over zelfdoding zeggen iets anders. Waarom plegen dan niet meer mensen die oud en bij hun verstand zijn dan geen zelfmoord? Die kunnen ook pillen bestellen.

En als het voor die brave oude mensjes gaat, waarom dan niet voor brave veertigers die een vol leven hebben geleid en geen zin meer hebben in de rest?



Die brave oude mensen hebben echt geen idee waar ze die pillen dan vandaan zouden moeten halen, die zijn al blij als ze met de computer een keer een emailbericht naar hun kleinzoon in Australië verstuurd krijgen ofzo.



En ik vind dus ook dat een veertiger die het wel genoeg vindt, vanuit zijn eigen redenering, er een punt achter moet kunnen zetten. Waarom niet?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:--Dinges-- schreef op 26 oktober 2016 @ 20:18:

[...]



Misbruik ligt altijd op de loer. Sommige mensen zijn beïnvloedbaar. Sommige mensen hebben kwade bedoelingen.





Uiteraard, het argument van het hellend vlak...

Die we ook al hoorden toen de abortus- en later de euthanasiewet erdoor was. Toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:damocles schreef op 26 oktober 2016 @ 22:52:

[...]

Uiteraard, het argument van het hellend vlak...

Die we ook al hoorden toen de abortus- en later de euthanasiewet erdoor was. Toch?



Ik denk juist dat de voorstanders andersom rekenen, die gaan uit van heel breed beleid voor een heel klein groepje.



En juist aan die abortus- en euthanasiewetten werden hele strikte regels gekoppeld. Iedereen wist waar hij/zij aan toe was. Dat laten we nu blijkbaar los.
Bij Pauw zei Hanny van der Velde: "Ik wil het in eigen hand houden." en "Geen smoesjes om hulpverleners erbij te betrekken."
quote:--Dinges-- schreef op 26 oktober 2016 @ 23:12:

[...]





Ik denk juist dat de voorstanders andersom rekenen, die gaan uit van heel breed beleid voor een heel klein groepje.



En juist aan die abortus- en euthanasiewetten werden hele strikte regels gekoppeld. Iedereen wist waar hij/zij aan toe was. Dat laten we nu blijkbaar los.Hoe kom je daar nu bij?
Alle reacties Link kopieren
quote:--Dinges-- schreef op 26 oktober 2016 @ 22:26:

[...]





Hoe weet je nou dat het om die groep gaat?

De cijfers over zelfdoding zeggen iets anders. Waarom plegen dan niet meer mensen die oud en bij hun verstand zijn dan geen zelfmoord? Die kunnen ook pillen bestellen.

En als het voor die brave oude mensjes gaat, waarom dan niet voor brave veertigers die een vol leven hebben geleid en geen zin meer hebben in de rest?Echt? Denk je dat? Ik denk dat het voor de ouderen een stuk lastiger is. Pillen bestellen via internet is volgens mij al niet zo makkelijk. (ik weet niet hoe het moet, maar heb er ook nog niet naar gezocht) maar dan moet je ook nog internet hebben én kunnen bedienen. (met je verslechterende zicht) Andere manieren worden ook al een stuk lastiger, als je slecht ter been bent.
Later is nu
Men weet nu niet hoe het wetsvoorstel eruit zal gaan zien, dus tot maart volgend jaar!
quote:Eindeloos schreef op 26 oktober 2016 @ 22:13:

[...]





Er is geen leeftijdsgrens aan verbonden PJK

Iemand van 20 kan/mag straks er ook uit stappen !

In het persbericht van de rijksoverheid staat;



"Omdat de groeiende wens tot het zelfgekozen levenseinde vooral voorkomt bij mensen op leeftijd wordt een nieuw systeem beperkt tot mensen die op leeftijd zijn".



Dus niet iemand van 20.
Alle reacties Link kopieren
En ik denk dat er steeds meer jongere mensen zullen komen die vinden dat het wel genoeg is.



Stel: je bent 54. Je wordt ontslagen door je werkgever die je 30 jaar trouw bediend hebt. Want tja, andere tijden en crisis en reorganisatie en dus... Je woont in een gewoon rijtjeshuis dat je 20 jaar geleden zomaar hebt durven kopen, want toen was het nog één en al zonneschijn bij je werkgever. Maar er moet nog wel 10 jaar op afbetaald worden. Andere lasten gaan ook door. En ja, je krijgt even WW, maar de duur van de WW is tegenwoordig ook al niet veel meer. Solliciteren dus. Nou, dan kom je er wel achter, wie er nog zit te wachten op iemand van 54 die wel gewoon doorgegroeid is in zijn bedrijf, maar naar huidige maatstaven geen spannende opleiding of ervaring heeft. Na de korte periode van WW komt de sociale dienst, maar die vindt dat je dan eerst je huis maar moet opeten. Verkoop het dus maar, en van de opbrengst moet je dan nog een paar jaar leven. Tevens jeb je nog 13 jaar(!) sollicitatieplicht, terwijl iedere gezonde ziel weet dat je nergens meer aan de bak zult komen, maar solliciteren zúl je en móet je...



Er zijn mensen voor minder voor de trein gesprongen...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 27 oktober 2016 @ 19:06:

En ik denk dat er steeds meer jongere mensen zullen komen die vinden dat het wel genoeg is.



Stel: je bent 54. Je wordt ontslagen door je werkgever die je 30 jaar trouw bediend hebt. Want tja, andere tijden en crisis en reorganisatie en dus... Je woont in een gewoon rijtjeshuis dat je 20 jaar geleden zomaar hebt durven kopen, want toen was het nog één en al zonneschijn bij je werkgever. Maar er moet nog wel 10 jaar op afbetaald worden. Andere lasten gaan ook door. En ja, je krijgt even WW, maar de duur van de WW is tegenwoordig ook al niet veel meer. Solliciteren dus. Nou, dan kom je er wel achter, wie er nog zit te wachten op iemand van 54 die wel gewoon doorgegroeid is in zijn bedrijf, maar naar huidige maatstaven geen spannende opleiding of ervaring heeft. Na de korte periode van WW komt de sociale dienst, maar die vindt dat je dan eerst je huis maar moet opeten. Verkoop het dus maar, en van de opbrengst moet je dan nog een paar jaar leven. Tevens jeb je nog 13 jaar(!) sollicitatieplicht, terwijl iedere gezonde ziel weet dat je nergens meer aan de bak zult komen, maar solliciteren zúl je en móet je...



Er zijn mensen voor minder voor de trein gesprongen...

Precies!



Dat doemscenario zie ik mijzelf ook nog wel overkomen. De kans is dus dat ik op 'n gegeven moment verkoop, maar dan naar 't buitenland vertrek (Thailand bijv) en aan 't eind van mijn geld zal ik er dus een eind aan moeten maken. Het gaat me niet gebeuren dat ik hier in Nederland m'n huis moet opeten en daarna van 'n aalmoes moet leven en ook nog in een klimaat waar het meer dan de helft van 't jaar grijs en grauw weer is.



Overigens snap ik heel goed dat ouderen niet via internet aan de juiste pillen kunnen komen. Ik zou nog niet eens weten hoe! Want wat is betrouwbaar en wat werkt er echt?
quote:PowerCube schreef op 27 oktober 2016 @ 15:17:

[...]



In het persbericht van de rijksoverheid staat;



"Omdat de groeiende wens tot het zelfgekozen levenseinde vooral voorkomt bij mensen op leeftijd wordt een nieuw systeem beperkt tot mensen die op leeftijd zijn".



Dus niet iemand van 20.Er komen steeds meer kindvrijen, dus die kunnen gemiddeld wel 'ns veel eerder klaar zijn met hun leven dan de huidige generatie oudjes die vrijwel allemaal kinderen (en eventueel kleinkinderen) hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven