Gezondheid alle pijlers

Afkicken anti depressiva lexapro/escitalopram

25-02-2016 20:43 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik ben zondag gestopt met gebruik van 15 mn escitalopram. Afgebouwd naar 7,5 en steeds minder. Nu voel ik me werkelijk verschrikkelijk! Zweten, koorts gevoel, extreem misselijk en duizelig. Loop de hele dag te kokhalzen en heb het gevoel dat ik elk moment flauwval.



Ik heb begrepen dat dit erbij hoort maar hoe lang blijft dit? Ik hoop hier mensen te horen die dit herkennen en er meer over weten.



Groetjes!!
Voorschrijvend arts bellen.
idd, bel je arts en overleg het

die is daarvoor!
Alle reacties Link kopieren
Ga ik morgen zeker doen ja!
Alle reacties Link kopieren
Sorry, maar kan zo maar 6 weken duren.

Doorzetten dus,er zit niets anders op.
Alle reacties Link kopieren
Griepklachten, migraine ed kan komen door afbouw. Heel naar maar ergste zou binnen 1-2 weken wel weg moeten zijn.

Neem aan dat afbouw in overleg gaat idd
Heel vervelend maar het kan weken duren. De eerste dagen zijn het ergste, het wordt wel steeds een beetje minder.

Ik ben meerdere keren afgekickt van meerdere medicijnen zoals die jij slikt en het is altijd uiteindelijk goed gekomen.



Vooral de laatste stap van afbouw viel me altijd zwaar; 6 weken klachten.



En natuurlijk wel even de arts informeren!
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt alsof je te snel gaat en enorme afkickverschijnselen hebt (politiek correct: ontwenningsverschijnselen).



Lexapro ken ik zelf niet, ik gebruik een ander SSRI, paroxetine. Dat wordt vaak ook te snel afgebouwd.

Kijk eens of je 'lexapro' en 'tapering' kan vinden.



Of doorzetten, of kijken of je op een lage dosis de zes weken doorkomt. Dan komt de volgende stap de volgende keer. Het hoeft niet in 1 dag.
Alle reacties Link kopieren
en sterkte en succes! Het gaat weer goed komen!
Alle reacties Link kopieren
quote:juubje schreef op 25 februari 2016 @ 21:20:

en sterkte en succes! Het gaat weer goed komen!Dank je wel Juubje. En als ik doorzet, dan moet dit gevoel weggaan op een gegeven moment? Voel me namelijk mentaal verder wel prima en nog geen terug slag. Puur de lichamelijke klachten en echt extreem.
Alle reacties Link kopieren
quote:ettesil92 schreef op 25 februari 2016 @ 21:22:

[...]





Dank je wel Juubje. En als ik doorzet, dan moet dit gevoel weggaan op een gegeven moment? Voel me namelijk mentaal verder wel prima en nog geen terug slag. Puur de lichamelijke klachten en echt extreem.



Zelf heb ik pas een kwart afgebouwd. Al een paar maanden terug. Ik was vooral snel geirriteerd. Ik vind het nu wel even goed, want ik vind mezelf te lusteloos en somber.



Het moet weggaan, maar duurt soms wat langer. Ik heb er de laatste tijd veel over gelezen. Misschien kun je een groep op fb vinden voor jouw medicatie. Die heb ik voor de mijne ook gevonden. Houd er wel rekening mee dat juist mensen met negatieve ervaringen vaak op internet schrijven. Er zijn ook mensen die amper ergens last van hebben.

Maar de dingen die jij hebt, lees ik daar ook veel. Griepachtig. Duizelig. Paroxetine geeft ook schokjes. Het heeft tijd nodig. Je hersenen moeten weer in evenwicht komen.

Wrs is het bij jou middel ook dat het laatste stukje afbouwen meer impact heeft dan het eerste deel. Dat komt doordat het eerste deel van de dosis het grootste werk doet.



Fijn dat je je mentaal prima voelt! Die lichamelijke klachten zouden ook moeten verdwijnen. Wees lief voor jezelf en zorg goed voor jezelf!

Het gaat je lukken, het klinkt alsof je doirzettingsvermogen hebt, maar het 'ziek zijn' zat is.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal



Ik zit een beetje met hetzelfde als wat hierboven staat!jaar of 5 aan de lexapro gezeten en heel langzaam afgebouwd naar nu een week niks!heb ook last van duizeligheid zweten etc etc maar ook last van soort hersenschokjes tis net of je een stroompje door je grijze massa gaat!herkent iemand dit?en als je je eigen druk maakt zoals tillen of snel de trap op gaat of af dan word het even heftiger zakt wel gelukkig daarna weer weg.......ik hoor het wel groetjes
Ik lees dat wel vaker, helaas.

Zelf meer dan 10 jaar Lexapro geslikt, 10 mg, en heel langzaam ben ik gaan minderen met de dosering. Niks gemerkt maar dat is best geluk hebben.

Probeer het nog een aantal weken vol te houden Paniekje en probeer niet in paniek te raken. Het heeft tijd nodig dus gun jezelf die tijd.

Als het na 6 weken nog zo is zou ik naar de huisarts gaan als het nog steeds zo is als nu.



Met bovenstaande AD's heb ik geen ervaring, wel met afbouwen van Sertraline (Zoloft). Idd hersenschokjes, voelt als stroompjes en flitsen in mijn hoofd. Was vervelend, maar bij rustig afbouwen wel te doen.



Ik slik nu al een tijd Venlafaxine (Effexor) en wil dit binnenkort onder begeleiding van arts gaan afbouwen. Heeft iemand ervaring met afbouwen van dit spulletjes? Verschijnselen, duur hiervan, etc.?
Efexor zit in dezelfde groep als Lexapro.

Zelf heb ik langer over het afbouwen gedaan dan een arts zou aanraden maar heb dit op eigen houtje gedaan en pas op het laatste moment de arts ingeschakeld omdat ik niet wist hoe het met de halfwaarde zat.



Mijn schema: 3 weken de helft, 5 mg

Daarna 4 weken 2.5 mg.

Daarna 1 dag 2.5 mg, 1 dag niks tot ik me sterk genoeg voelde om (lees durven) te stoppen. Dit heeft ongeveer 2 weken geduurd

Eigenlijk wilde ik 1 dag 2.5 mg slikken en dan 2 dagen niks etc maar dat had geen zin zei de huisarts dus vandaar dat ik dat niet gedaan heb.
Alle reacties Link kopieren
Goed telezen dat ik niet de enige ben met hersenschokjes,maakte mij nog al druk erover!ik heb met afbouwen van 10 Mg naar 5 een paar maanden gedaan daarna om de dag 5 Mg genomen toen 3 dagen ertussen en uit eindelijk 2,5 Mg 1 keer in de week tot vorige week????Nu pas merk je wat voor vuiligheid het is!!succes iedereen!!!
Ik heb de hersenschokjes al vanaf puberteit en ver voordat ik ooit AD hebt gebruikt, als ik Lexapro niet slik komt het inderdaad ook altijd weer terug.



Ik slik het al jaren maar niet altijd. Ik bouw na elke depressie weer af. Soms helemaal. Ik heb geen last afkickverschijnselen. Alleen van de bijwerkingen als ik wel slik.

Afbouwen gaat altijd in overleg met arts.

Wat zegt jouw arts of psychiater van jouw klachten en het tempo waarmee je nu afbouwt??
quote:Paniekje1234 schreef op 27 oktober 2016 @ 08:34:

Goed telezen dat ik niet de enige ben met hersenschokjes,maakte mij nog al druk erover!ik heb met afbouwen van 10 Mg naar 5 een paar maanden gedaan daarna om de dag 5 Mg genomen toen 3 dagen ertussen en uit eindelijk 2,5 Mg 1 keer in de week tot vorige week????Nu pas merk je wat voor vuiligheid het is!!succes iedereen!!!Vuiligheid? Voor veel mensen is het een lifesaver. Letterlijk.
Met 3 dagen niks slikken was je dus eigenlijk al gestopt Paniekje en vervolgens ga je dan weer eens een keer 2.5 Mg 1x in de week slikken.

Totaal onzinnig maar goed, dat is nu eenmaal gebeurd.

Om de dag slikken heeft nog wel zin gehad dus vanaf daar misschien te snel afgebouwd
Ik ben tegen alle adviezen ineens gestopt met die medicatie omdat ik een ander medicijn aangeboden kreeg en dat durfde ik niet in te nemen. Een dag of tien tot maximaal drie weken heb ik van die schokjes gehad in mijn hoofd, erg onaangenaam, maar het ging gewoon over. Ik had ze maar een half jaartje geslikt, misschien speelt dat ook mee.



Het lichaam moet een nieuwe balans vinden en dat valt even niet mee.

Om het proces te ondersteunen en versnellen helpt het om gezond te eten, regelmatig te bewegen en om te ontgiften door bijvoorbeeld naar de sauna te gaan en alles te doen wat fijn voelt voor het lichaam omdat het het nu eventjes wat moeilijker heeft, zoals bijvoorbeeld massage en lief zijn voor jezelf in het algemeen.

Als je lichaam aangeeft dat je rust nodig hebt en even moet gaan liggen bijvoorbeeld, luister daar dan naar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven