Hij mag dan een prins zijn, een heer is hij niet

26-10-2016 16:10 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze zin komt uit het boek van sociologe Jolande Withuis die zes jaar lang onderzoek deed naar het leven van prinses/koningin Juliana. Het resulteerde in een boek van 800 bladzijden, genaamd Juliana, Vorstin in een Mannenwereld, gebaseerd op de bijdragen van vrienden en bekenden van Juliana, omdat Withuis zelf geen toegang kreeg tot de koninklijke archieven.



Hier vind je de link van de documentaire die gisteren is uitgezonden. Juliana, geen gewone koningin



Door het ontbreken van documentatie uit de koninklijke archieven heb je natuurlijk nooit helemaal een 100% beeld van alles, maar ik krijg een indruk van een zeer eenzame vrouw, zowel tijdens haar jeugd, maar vooral tijdens haar huwelijk. Maar ook een vrouw die nogal eigenzinnig en eigenwijs kon zijn.



Zie ook (AD): Juliana, excentriek en eenzaam
I can explain it to you, but I can't understand it for you
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 27 oktober 2016 @ 08:08:

De kosten en beveiligingsmaatregelen lijken me niet eens de belangrijkste reden om tegen het koningshuis te zijn.Daar heb je helemaal gelijk in. Wie zou er hier met de Oranjes willen ruilen?
Alle reacties Link kopieren
quote:fietsertje schreef op 27 oktober 2016 @ 08:19:

[...]



Daar heb je helemaal gelijk in. Wie zou er hier met de Oranjes willen ruilen?Nou, ik wil wel Maxima's garderobe
Alles komt goed, alleen de rest niet
Ik niet.



Ruilen dan. Die garderobe wel.
quote:yasmijn schreef op 27 oktober 2016 @ 08:28:

[...]



Nou, ik wil wel Maxima's garderobe Ik wil graag haar schoenencollectie!
En haar sieraden!
quote:yasmijn schreef op 27 oktober 2016 @ 07:56:

[...]



Het is allang doorberekend dat een president (en alles wat daarbij komt kijken) duurder is dan een koningshuis.Klopt. Mensen geven altijd af op de enorme bedragen, maar als je het salaris van Lex vergelijkt met dat van een gemiddelde CEO, dan is het maar een lullige fooi als je bedenkt dat hij een compleet land en 17 miljoen mensen onder zich heeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:-NummerZoveel- schreef op 27 oktober 2016 @ 08:31:

[...]





Ik wil graag haar schoenencollectie!Maat 42, hè
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
quote:-NummerZoveel- schreef op 27 oktober 2016 @ 08:34:

[...]





Klopt. Mensen geven altijd af op de enorme bedragen, maar als je het salaris van Lex vergelijkt met dat van een gemiddelde CEO, dan is het maar een lullige fooi als je bedenkt dat hij een compleet land en 17 miljoen mensen onder zich heeft.En dan mag je ook nog nooit echt je mening geven, dat moet dan weer via zo'n extern bedrijfje, Lucky Media heetten ze geloof ik...
Alle reacties Link kopieren
quote:-NummerZoveel- schreef op 27 oktober 2016 @ 08:34:

[...]





Klopt. Mensen geven altijd af op de enorme bedragen, maar als je het salaris van Lex vergelijkt met dat van een gemiddelde CEO, dan is het maar een lullige fooi als je bedenkt dat hij een compleet land en 17 miljoen mensen onder zich heeft.

NL is geen bedrijf van 17 miljoen werknemers he! Ik denk dat als CEO of President Directeur van een bedrijf als Philips, Apple of welk ander groot bedrijf met 17 miljoen werknemers, dan heb je dagelijks echt veel meer beslissingen, sores of verantwoordelijkheden aan je kop dan als Koning van NL.



Ik heb maat 42 dus die schoenencollectie past mij prima!
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
quote:louise1 schreef op 27 oktober 2016 @ 08:49:

[...]



NL is geen bedrijf van 17 miljoen werknemers he! Ik denk dat als CEO of President Directeur van een bedrijf als Philips, Apple of welk ander groot bedrijf met 17 miljoen werknemers, dan heb je dagelijks echt veel meer beslissingen, sores of verantwoordelijkheden aan je kop dan als Koning van NL.



Ik heb maat 42 dus die schoenencollectie past mij prima!En natuurlijk hebben die bedrijven geen 17 miljoen werknemers, even voor de duidelijkheid.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Nou doe mij de tassen dan maar.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Dan blijft het inkomen voor mij over
Alle reacties Link kopieren
Kan de rest van Nederland dan die belastingdeal krijgen?
I can explain it to you, but I can't understand it for you
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 27 oktober 2016 @ 08:28:

[...]



Nou, ik wil wel Maxima's garderobe Ik ook.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Alle reacties Link kopieren
quote:soetkees schreef op 27 oktober 2016 @ 10:53:

Kan de rest van Nederland dan die belastingdeal krijgen?Daar snap ik dus helemaal niets van, hoe kan je op jaarbasis € 230.000 terugkrijgen en er niets van af weten? Of zouden ze echt zo schathemeltje rijk zijn dat het niet opvalt?
Alle reacties Link kopieren
En ja, ook zonder koningshuis een hoop verspilzucht...



Bron: Telegraaf





MELBOURNE - Ted en Patch heten de vrolijke Jack Russells van de Australische minister Steve Herbert. Iedereen kent de honden nu is uitgekomen dat Herbert ze per ministeriële dienstauto van Melbourne naar zijn vakantiehuis in Trentham liet brengen, een trip van 97 kilometer.



Herbert heeft onmiddellijk zijn excuses aan de belastingbetaler aangeboden. ,,Bij nader inzien, dit gebruik van de ministersauto komt niet overeen met de maatschappelijke verwachtingen en ik bied mijn verontschuldigingen daarvoor aan", luidde zijn diplomatieke commentaar.



De bewindsman in de deelstaat Victoria zei er niet bij hoe vaak hij Ted en Patch al per dienstauto op pad heeft gestuurd zonder dat hij er zelf bij was. Premier Daniel Andrews van Victoria zei tegen de omroep ABC dat hij Herbert niet ontslaat.
I can explain it to you, but I can't understand it for you
quote:fietsertje schreef op 27 oktober 2016 @ 11:10:

[...]



Daar snap ik dus helemaal niets van, hoe kan je op jaarbasis € 230.000 terugkrijgen en er niets van af weten? Of zouden ze echt zo schathemeltje rijk zijn dat het niet opvalt?



Je weet niet hoe dat geregeld is (als het geregeld is, want dat is nog altijd niet vastgesteld). Maar het kan op tal van manieren die minder zichtbaar zijn dan een rechtstreekse donatie. Bijv via aftrekposten ed.



Daarnaast vermoed ik dat onze Koning niet zelf zijn aangiftes regelt, maar dat zijn boekhoudteam dit doet in goed overleg met zijn accountants en vermogensbeheerders.
Alle reacties Link kopieren
quote:-NummerZoveel- schreef op 27 oktober 2016 @ 11:26:

[...]





Je weet niet hoe dat geregeld is (als het geregeld is, want dat is nog altijd niet vastgesteld). Maar het kan op tal van manieren die minder zichtbaar zijn dan een rechtstreekse donatie. Bijv via aftrekposten ed.



Daarnaast vermoed ik dat onze Koning niet zelf zijn aangiftes regelt, maar dat zijn boekhoudteam dit doet in goed overleg met zijn accountants en vermogensbeheerders.Wijlen Prins Friso deed dat eerder altijd, hij was een financieel genie.
Alles komt goed, alleen de rest niet
quote:yasmijn schreef op 27 oktober 2016 @ 11:28:

[...]



Wijlen Prins Friso deed dat eerder altijd, hij was een financieel genie.



Maar wel samen met accountants en vermogensbeheerders neem ik aan?



(Ik krijg opeens beelden van Lex die op 30 maart in zijn pyjama op de bank nog snel even inlogt op zijn laptop met zijn DigiD om zijn vooringevulde aangifte te checken en in te sturen )
Alle reacties Link kopieren
Bron: De Telegraaf



„Ronduit schokkend”, vindt Justine Marcella, hoofdredacteur van het tijdschrift Vorsten het nieuws over de handtastelijkheden van prins Bernhard. De prins zei ooit het niet erg te vinden als een deugniet gezien te worden, maar wel als iemand die niet deugt.



„Deze biografie laat zien dat hij niet deugde als echtgenoot. Hij is niet de steun en toeverlaat geweest die Juliana verdiende.” Over berichten dat koningin Juliana dreigde met een scheiding en met aftreden, zegt Marcella: „Dit bevestigt wat we al dachten te weten.”



’Hartstikke pijnlijk’

Dick Steenks, interimvoorzitter van de Koninklijke Bond van Oranjeverenigingen noemt de acties van Bernhard „moreel buitengewoon ongepast, als dat van de zestienjarige logee waar is.”



Steenks, ook predikant in het Zeeuwse Wemeldinge, vindt het „hartstikke pijnlijk” voor de huidige leden van het Koninklijk Huis. „Dit kan alleen maar pijn doen en verdriet geven. Het zal maar over je vader geschreven worden. Dat lijkt me verschrikkelijk. Echt een dramatisch verhaal.”



’Zijn ook gewoon mensen’

Over de buitenechtelijke escapades van Prins Bernhard met meerderjarigen is Steenks milder. „Leden van het Koninklijk Huis zijn natuurlijk ook gewoon mensen. Overspel is eigenlijk de normaalste zaak van de wereld. Dat komt in alle lagen van de bevolking voor. Ik keur het natuurlijk niet goed, maar ook niet af. In zo’n glazen stolp leven, waar alles wordt gezien, dat vraagt nogal wat. Aan alles wordt een voorbeeld genomen. Dat heb ik als predikant ook. Ik heb me te gedragen, dat voel ik.”



’Niet hét document’

Blauw Bloed-presentator Jeroen Snel: „Dit is de zoveelste imagoschade voor prins Bernhard. Hij heeft hard geprobeerd om dat te minimaliseren. Het boek is een nieuwe, waardevolle toevoeging over koningin Juliana. Maar ik ga dit niet als hét document over behandelen. Een totaalbeeld krijg je er namelijk niet door, omdat de nadruk ligt op Juliana's studententijd, de oorlog, Lockheed- en Greet Hofmans-affaires.”
I can explain it to you, but I can't understand it for you
Alle reacties Link kopieren
quote:Eindeloos schreef op 26 oktober 2016 @ 17:29:

Nog zo'n akelig detail:





http://www.telegraaf.nl/b ... bij_prins_Bernhard__.html



Inderdaad, heel akelig. Even het verhaal voluit:





Prins Bernhard heeft in paleis Soestdijk jonge meisjes aangerand. Dit blijkt uit de biografie van onze voormalige vorstin Juliana door Jolande Withuis. Zij werkte zes jaar lang aan het boek, dat maar liefst 800 pagina’s telt.



Withuis versterkt het beeld van de schavuit van Oranje, de bijnaam die prins Bernhard kreeg. Uit haar biografie: „Gouvernante Nitschmann deed haar deur op slot om zich de prins van het lijf te houden. Haar zeer jonge opvolgster werd door hem belaagd. Een zestienjarige logee werd in haar logeerkamer door de prins betast onder haar blouse en op haar mond gezoend; ze wist hem haar kamer uit te werken en stortte haar hart uit bij een vertrouwd staflid; dat haar geloofde, aangezien hij uit diverse andere bronnen met Bernhards gedrag bekend was. Een jong lid van Juliana’s toneelclub werd door Bernhard aangerand toen ze aan zijn uitnodiging gevolg gaf om wat schilderijen te komen bekijken, waarna de regisseur jeugdige actrices niet meer ongechaperonneerd door het paleis liet lopen als de prins thuis was.”



Prins, geen heer

Uit de biografie blijkt ook dat koningin Juliana een eenzame vrouw was en dat haar huwelijk met Bernhard nog slechter was dan tot nu bekend was. Withuis schrijft dat prins Bernhard Juliana vanaf het begin van hun relatie systematisch heeft vernederd: “Hij mag een prins zijn, een heer is hij niet“, citeert Withuis een waarnemer die zag dat Bernhard Juliana tijdens hun huwelijksreis ‘alleronhebbelijkst’ behandelde. Bernhard was veel op reis waardoor Juliana veel alleen was.



Volgens de schrijfster had Juliana “een hang naar het hogere” . Dit is een van de reden dat zij in de ban raakte van gebedsgenezeres Greet Hofmans. Ook miste zij volgens Withuis de “mentale discipline, een innerlijke ordenende instantie die haar vrij uitwaaierende verbeelding begrensde.”
I can explain it to you, but I can't understand it for you
Alle reacties Link kopieren
quote:karin12345 schreef op 26 oktober 2016 @ 23:48:

[...]

Ik heb het stuk in de Volkskrant erop nagelezen en niets van die strekking kunnen vinden.U heeft gelijk. Ze zei het in de documentaire van afgelopen dinsdag op NL2.
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 27 oktober 2016 @ 11:28:

[...]



Wijlen Prins Friso deed dat eerder altijd, hij was een financieel genie.Die belastingdeal komt uit 1973, toen was Friso net uit de luiers. Rutte beweert dat zowel Wim-Lex als Bea er niets van afwisten. Ik geloof daar dus helemaal niets van. Je hebt toch altijd wel overleg met je accountant of vermogensbeheerder?
quote:yasmijn schreef op 27 oktober 2016 @ 07:56:

[...]



Het is allang doorberekend dat een president (en alles wat daarbij komt kijken) duurder is dan een koningshuis.







Doorberekend door wie?

Vergeleken met welke president?

We weten nog steeds niet hoeveel dat koningshuis van ons kost, het wordt expres heel mistig gemaakt.

Wat mij dus behoorlijk wantrouwend maakt over de werkelijke kosten.

Die zullen vele malen hoger zijn dan ons wordt voorgespiegeld.
quote:NYC schreef op 27 oktober 2016 @ 08:08:

De kosten en beveiligingsmaatregelen lijken me niet eens de belangrijkste reden om tegen het koningshuis te zijn.

Klopt. Maar wel een heel belangrijk argument voor de gemiddelde Nederlander.

Het wordt namelijk altijd aangehaald om het dure koningshuis te verdedigen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven