Geld & Recht alle pijlers

Hulp

27-10-2016 07:29 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!



Mijn leven is een zooitje en loop hier al een tijdje mee. Op mijn 14e ben ik uit huis gehaald en sindsdien is het een puinhoop. Financieel nooit echt ondersteuning gehad. Ik deed in het begin erg mijn best maar toen ik met school was gestopt en geen baantje had ben ik schulden op gaan bouwen. Ik verhuisde van plek naar plek, heb rondgezworven en betaalde mn rekeningen dus niet. Nu jaren later heb ik eindelijk stabiliteit gevonden. Heb een vaste baan met vast contract, een lieve vriend en wil mijn leven weer op orde krijgen. Ik wil graag weer een eigen bankrekening (gebruik die van een vriendin) een zorgverzekering (ben ik uitgegooid) en een vaste woonplek. Ik heb hier allemaal een grote angst voor, bang voor de bedragen en afwijzing. Ik vind het ook raar dat mijn baas ooit 1 brief heeft gehad met loonbeslag vanwege een openstaand bedrag. (Deze heb ik gelijk betaald) verder nooit iets gehoord via mijn werk. Vanmiddag wil ik naar een maatschappelijk werker in de gemeente. Zouden hun mij goed kunnen helpen?
Alle reacties Link kopieren
Of het MW je goed kan helpen weet je pas als ze je situatie kennen. Je lijkt in elk geval van goede wil en hebt nu stabiliteit, dat zijn belangrijke randvoorwaarden. Ik wens je succes.
Love is the meaning of life
Die schulden zijn er nog steeds??
Alle reacties Link kopieren
Geen idee. Weet niet hoe dat zit met verJaring enzo. Ze kunnen zo opzoeken waar ik werk aangezien die andere instantie ook een brief naar mijn baas had gestuurd. Verder nooit niks vernomen. Door mijn vele wissels van woonplaatsen en gezwerf ook totaLe controle van post kwijtgeraakt. Ik wil zo niet meer leven in angst. Wil overal aan meewerken om mijn leven op orde te krijgen.
Ga naar maatschappelijk werk, meestal is er ook een afdeling financiën. Hoop dat je een goede treft!
.

Wat heb je hard gewerkt en wat kom je van ver. Je mw gaat blij zijn met je, een vast inkomen om mee te werken en je bent van goede wil!

Je kunt op internet lijstjes vinden wat je mee kunt nemen als je een gesprek over schulden gaat voeren.

Qua gegevens en papieren.

Daarmee kun je alvast aan de slag.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zo bang dat het allemaal niet goed komt. Haal me van alles in mn hoofd enzo. Dat ik daar vanmiddag kom en dat ze zeggen niks voor me te kunnen betekenen. Dat de gemeente me afwijst. Verzekering die me afwijst. Enzovoorts
quote:Chaneldior schreef op 27 oktober 2016 @ 07:42:

Geen idee. Weet niet hoe dat zit met verJaring enzo. Schulden verjaren niet hoor. Dat zou lekker makkelijk zijn, eerst schulden maken en dan een tijdje 'verdwijnen' zodat je weer met een schone lei kunt beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Tr0tter dat snap ik ook wel en daar ben ik ook niet op uit. Snap alleen niet dat mijn baas nooit andere briefen heeft gekregen over een schuld van mij.
TO, je bent op de goede weg. Je hebt een baan, een woning, en een partner. Nu moet je het verleden gaan opruimen. En ook daarvoor zet je nu een goede stap doordat je vanmiddag dat gesprek hebt. Ga het gewoon open in en vertel de waarheid. Dit is weer een stap vooruit moet je maar denken. Heel veel succes.
Alle reacties Link kopieren
Had ik dit allemaal maar veel eerder gedaan. Angst beheerst mometeel mijn leven. Heb mn kop in het zand gestoken.
Moedig van je! Ik weet niet exact hoe je dit aan moet pakken, maar maatschappelijk werk kan je hiermee wel op weg helpen. Want leven zonder verzekering en eigen bankrekening is best lastig lijkt me. Veel sterkte!
quote:Chaneldior schreef op 27 oktober 2016 @ 08:15:

Had ik dit allemaal maar veel eerder gedaan. Angst beheerst mometeel mijn leven. Heb mn kop in het zand gestoken.Je kunt het verleden niet meer veranderen. Gebeurd is gebeurd. Maar je hebt wel invloed op je toekomst.
quote:Chaneldior schreef op 27 oktober 2016 @ 08:15:

Had ik dit allemaal maar veel eerder gedaan. Angst beheerst mometeel mijn leven. Heb mn kop in het zand gestoken.



Volgens mij ben je juist hard op weg om jouw angst te overwinnen, nu je zover bent dat je deze stap wil en durft te zetten.



Ik vind het ook heel verstandig om dat nu te doen. Je kunt je schulden nu goed aflossen omdat je nog niet aan hoge hypotheken ed vastzit en omdat je nog gewend bent aan een bescheiden bestaan. Over een paar jaar heb je straks alles afbetaald, is al je salaris voor jou, en hoef je nergens meer bang voor te zijn. Hoe gaaf zou dat zijn? Houd dat doel voor ogen, want dat sleept jou hier doorheen.



Probeer voor jezelf vast een lijstje te maken van de rekeningen die open staan, dat helpt om inzicht te krijgen en dat is nodig voor hulp op maat.



Ik wens je heel veel succes. Als je over een paar jaar op deze dag terug kijkt, dan zul jij je realiseren dat vandaag het begin was van een nieuw en beter leven.
Alle reacties Link kopieren
Die schulden aflossen komt goed hoop ik. Alleen ben ik ook erg bang voor afwijzing van de verzekering. En wil graag weer verzekerd zijn. En hoop dat ik me bij de gemeente mag inschrijven. Dat zijn voor mij ook 2 grote stappen in de goede richting.
Alle reacties Link kopieren
Wat goed van je dat je nu alles wil gaan opzoeken en aanpakken! Ik denk dat een stap naar een maatschappelijk werker heel slim is.

Wat je verder zou kunnen doen is alvast een digi-d aanvragen als je die nog niet hebt, die heb je nodig om heel veel overheidszaken (zoals belastingen en toeslagen) te regelen.

Als je die nog niet hebt regel je dat hier: https://digid.nl/aanvragen



Voor een bankrekening moet je bij een bank zijn, daarvoor heb je een legitimatiebewijs nodig. Heb je dat?



Heb je in de tussenliggende jaren wel gewerkt? Als je een laag salaris verdiende: heb je belastingaangifte gedaan? Wie weet heb je niet alleen schulden maar kan je ook nog wat geld terug krijgen.



Wel vreemd dat je nooit iets over die niet betaalde zorgverzekering hebt gehoord. Heb je nog contact met je ouders? Zou het kunnen dat zij de zorgverzekering voor je hebben betaald?
wij schapen hebben doorgaans een gans ander soort esprit
Alle reacties Link kopieren
Heb met niemand van familie contact. Ik wilde laatste een digid aanvragen maar mijn sofinummer staat als onbekend. Ik heb wel een legitimatiebewijs. Ik heb zeker in de tussenliggende jaren gewerkt alleen geen belastingaangifte gedaan omdat ik na mijn tehuizen verleden nooit een vast adres heb gehad.
Alle reacties Link kopieren
Verzekering is niet betaald want mijn anticonceptie moet ik zelf betalen bij een apotheek omdat ik de melding kreeg niet meer verzekerd te zijn
Ja er kan nog veel shit en schulden boven komen drijven. Daar zal je dan mee moeten dealen.
quote:Chaneldior schreef op 27 oktober 2016 @ 08:45:

Verzekering is niet betaald want mijn anticonceptie moet ik zelf betalen bij een apotheek omdat ik de melding kreeg niet meer verzekerd te zijn



Dit is er een die niet weggaat hoor. En je alleen meer en meer geld gaat kosten.

Kop uit het zand en vraag hier dus hulp bij.
Alle reacties Link kopieren
Daar zal ik mee moeten dealen inderaad en dat wil ik ook wel. Maar hoop er ooit uit te komen, dat is mijn angst. Alleen misschien haal ik me meer in me hoofd en komt waarschijnlijk alles op z'n tijd wel goed. Zit nu al te shaken op de bank :(
Alle reacties Link kopieren
Goede fee....bedoel je dat je altijd verzekerd blijft?
Alle reacties Link kopieren
quote:Chaneldior schreef op 27 oktober 2016 @ 08:37:

Die schulden aflossen komt goed hoop ik. Alleen ben ik ook erg bang voor afwijzing van de verzekering. En wil graag weer verzekerd zijn. En hoop dat ik me bij de gemeente mag inschrijven. Dat zijn voor mij ook 2 grote stappen in de goede richting.



Waarschijnlijk ben je bij het Zorginstituut Nederland aangemeld. Informeer daar eens.

Zo ja, dan zul je via hen wel een flinke achterstand hebben. Zolang je daar aangemeld bent kun je alleen een basisverzekering krijgen. Geen aanvullende. Dat de apotheek zei dat je niet voor de pil verzekerd was, wil niet direct zeggen dat je helemaal geen verzekering hebt.
quote:Chaneldior schreef op 27 oktober 2016 @ 08:49:

Goede fee....bedoel je dat je altijd verzekerd blijft?Nee. Dat je grote problemen kan krijgen. Je mag niet onverzekerd rondlopen. En om weer verzekerd te raken hebben ze bizarre dure premie's bedacht. Naast openstaande schulden die flink oplopen ivm kosten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Chaneldior schreef op 27 oktober 2016 @ 08:15:

Had ik dit allemaal maar veel eerder gedaan. Angst beheerst mometeel mijn leven. Heb mn kop in het zand gestoken.

Dat is gebeurd. Nu naar de toekomst kijken.

Maak alvast een overzicht bij welke bedrijven je schuldeb hebt (wat jij weet), dat maakt het straks voor de professional een stuk makkelijker en overzichtelijker.

Misschien kan je vriend jou helpen hiermee?

Je zou eventueel ook een algemene mail naar wat deurwaarderskantoren kunnen sturen met de vraag of er iets openstaat. En dan even je BSN nummer vermelden aangezien je zo vaak verhuisd bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven