gespannen

27-10-2016 12:17 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Elke morgen wordt ik wakker met een onzettend gespannen gevoel. Alsof ik ergens zenuwachtig voor ben. Vaak gaat dit ook samen met misselijkheid. Ik heb last van een depressie dus kan zijn dat het daar ook aan ligt. Ik heb de laaste tijd ook angst in sociale contacten. Ik ben altijd al wat verlegen geweest maar ik zie nu overal tegen op. Ik ben in behandeling bij het ggz en zit samen met 3 anderen in een praatgroep. ik zie er elke keer tegenop om er naar toe te gaan en durf ook niet te zeggen dat ik het niet prettig vindt. Zelf als ik wat leuks die met m'n vriend voel ik me nog angstig en gespannen. Wel minder dan anders. ik vindt het heel moeilijk en wil hier graag van af. kan iemand mij helpen om het wat makkelijker te maken.
In ieder geval wel door dingen aan te geven, want als je niks zegt gebeurd er ook niks. Als niemand weet dat jij het niet prettig vindt kunnen ze je daar ook niet in helpen. Ik ken de onrust van binnenuit, en sta er altijd versteld van hoe dat je kan overvallen vanuit het niets. Ik zou terug naar de huisarts gaan om aan te geven dat het GGZ niet goed bij je helpt en vragen of er andere oplossingen zijn.. En misschien kun je iets krijgen voor de onrust.
Alle reacties Link kopieren
Misschien heeft het niets met een depressie te maken, maar met een hoofdkussen dat te hard of te zacht is waardoor je nek niet voldoende steun heeft.Of een te hard/zacht matras
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik had dat ook tijdens een depressie, maar dan de hele dag door. Gek werd ik er van. Ik kreeg toen propranolol voorgeschreven. Dat werkte wel wat.
Ademhalingsoefeningen doen tijdens het douchen bijvoorbeeld, een rustig vast ochtendritueeltje creeren wat voor jou ontspannend werkt misschien?

Meteen even een wandeling maken in de frisse buitenlucht.

Afspreken om elke ochtend op een vast tijdstip eventjes te bellen of te appen met iemand die je kent en vertrouwt kan ook wel heel goed helpen.
En verder, misschien een individueel gesprek aanvragen?
Alle reacties Link kopieren
quote:silviaapje schreef op 27 oktober 2016 @ 12:34:

Ik had dat ook tijdens een depressie, maar dan de hele dag door. Gek werd ik er van. Ik kreeg toen propranolol voorgeschreven. Dat werkte wel wat.Ik heb het ook de hele dag door, behalve die misselijkheid dan. Echt niet fijn.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer ik het goed begrijp durf je het op een plaats waar men je kan helpen (GGZ) niet te vertellen en durf je het op een plaats waar men je niet kan helpen (VIVA-forum) wel te vertellen ?



Ik jouw plaats zou ik daar nog eens heel goed over nadenken.
Niet geschoten is altijd mis
quote:Bitje93 schreef op 27 oktober 2016 @ 13:01:

Wanneer ik het goed begrijp durf je het op een plaats waar men je kan helpen (GGZ) niet te vertellen en durf je het op een plaats waar men je niet kan helpen (VIVA-forum) wel te vertellen ?



Ik jouw plaats zou ik daar nog eens heel goed over nadenken.Dat is niet te vergelijken, in levende lijven in een groep zitten waar mensen je aankijken, luisteren hoe woorden uit je mond komen of gewoon letters uit een toetsenbord laten komen voor een beeldscherm. Er is toch al vaak gebleken dat mensen op internet meer durven dan in het echte leven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Joni_de_tweede schreef op 27 oktober 2016 @ 13:12:

[...]



Dat is niet te vergelijken, in levende lijven in een groep zitten waar mensen je aankijken, luisteren hoe woorden uit je mond komen of gewoon letters uit een toetsenbord laten komen voor een beeldscherm. Er is toch al vaak gebleken dat mensen op internet meer durven dan in het echte leven.Klopt, ik sla dicht en voel mij er heel onprettig bij. Ik zet mijn verhaal op het forum zodat ik m'n hart even kan luchten en om advies kan vragen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn advies: praat erover bij de ggz. Zij kunnen je vast verder helpen!
niks moet en alles mag
Alle reacties Link kopieren
Hoi Famke12,

Ik zou ook zeggen ademhalingsoefeningen. En meditatie.

Ik herken het absoluut wat je vertelt over het enorm tegen dingen opzien, zeer gespannen wakker worden en het eigenlijk altijd bij je dragen.

Het is nu eigenlijk een vicueuze cirkel want je ziet overal tegenop en de lichamelijke reaktie volgt: ontzettend gespannen,zenuwachtig, misselijk.

Zo te lezen ben je in een continue staat van alertheid en gespannenheid want ook als je iets leuks doet met je vriend voel je het.

Het is alsof je wezen met je aan de haal gaat.

Zo krijg je geen rust en zo te lezen kom je niet meer tot ontspanning.

Daarom is het zo belangrijk om die ontspanning te gaan leren creeren. Wat er niet is kun je namelijk wel leren creeren.

Het is als het ruimte leren maken in jezelf, iets wat er tot dan toe nog niet was.

Meditatie en ademhalingsoefeningen kun je in je eentje doen met bijv een geleide meditatie op een cd waar iemand je erdoorheen praat.

Als je merkt dat je het in je eentje niet kunt heb je misschien baat bij een klein groepje waarin je het samen beoefent. Ik weet dat je overal tegenop ziet en dat je niet weer iets nieuws kunt gebruiken om tegenop te zien maar feit is dat bij deze cursussen iedereen voor hetzelfde doel komt, innerlijke rust vinden en methoden leren om dit regelmatig toe te passen in hun eigen leven. Dat is het hele doel van zo'n groep
Alle reacties Link kopieren
Praat erover met de mensen in de praatgroep. Zij hebben waarschijnlijk soortgelijke problemen en vinden het ook lastig om over moeilijke dingen te praten. Ze zullen het begrijpen. Zeker als je eerst vertelt dat je het niet zo goed durft maar toch graag wil delen. Laat je helpen door de mensen uit je groep. Jullie kunnen elkaar tot steun zijn maar soms moet je dan wel een sprong in het diepe wagen en jezelf kwetsbaar opstellen.

Alle keren dat ik iets over mezelf heb verteld wat ik eigenlijk niet durfde was dat zo'n opluchting! Het gaat je echt helpen om erover te vertellen.
Doubt kills more dreams than failure ever will

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven