Gezellig kletstopic met alles omtrent koken en eten

27-08-2016 13:56 1624 berichten
Ik moest even slikken bij het bedenken en openen van dit topic, omdat ik natuurlijk heel erg aan MV moest denken en dat als ze er nog was, ongetwijfeld gezellig mee zou tikken..... MV



Ik als serieverslaafde ben nu series aan het kijken over voedsel, eten, koken, beleving, smaak etc. Eerder deze week The mind of a chef uitgekeken en zeer goed vermaakt ermee. Nu Cooked, heel interessant. Chef's table staat op de planning.

Anyway, ik bedacht mij dat ik het heel erg mis om met mensen te praten over koken, eten, ingrediënten, gerechten, trends, smaak, keukens (als in cuisine, niet die van Brugman ) en recepten enzo.



Ik ben in de 20 en ik merk dat vrouwen van mijn leeftijd zich niet zo met koken bezig houden. Ze gaan lieverd lekker uit eten. Als ik soms vertel dat ik bouillon ga trekken morgen, kijken ze me verdwaasd aan. Mensen in mijn omgeving hebben het vaker over welke stoommaaltijd lekker is of welke diepvriespizza het meest overeenkomt met die van de Italiaan. Koken lijkt iets te zijn wat of zo snel en makkelijk mogelijk moet zijn tegenwoordig. Maar goed, 'leuk' topic moet dit worden



Welkom iedereen die wilt kletsen over eten en koken Wat houdt je momenteel bezig in de keuken/aan de eettafel? Zijn er recepten die je nog eens een keer wil proberen? Welke keukens ben je nieuwsgierig naar? Vertel vertel
Alle reacties Link kopieren
En dan dus soep en toetje.
Alle reacties Link kopieren
Eens. Ik zou ook voor soep, salade en toetje gaan. Hooguit misschien een leuk klein hapje vooraf nog.
Maar wat voor soep en salade dan?



Als ik deze taart maak eet ik gewoon dat halve ding op met foodcoma tot gevolg. Nog nooit geprobeerd te combineren.
@matroesjka: een Griekse salade met rode ui, peterselie, komkommer, olijven? En een spinazie-kikkererwtensoep vooraf zou ik aan denken. Maar ik zou zelf waarschijnlijk geen soep serveren, alleen salade en die gegrilde tomaatjes klinken ook lekker erbij ja.
Ik kreeg laatst (in een restaurant) die tomaatjes nog aan een trosje, ontveld en gegrilled. Zag er ook leuk uit! (En echt heerlijk).
Alle reacties Link kopieren
@ matroesjka, heb je misschien een recept van die hartige taart (wat is eigenlijk het verschil tussen een quiche en een hartige taart?). Ik loop er al de hele dag aan het denken



Vandaag maak ik wederom een simpele pasta met champignon truffel roomsaus.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
quote:matroesjka_ schreef op 25 oktober 2016 @ 21:28:

Willen jullie even meedenken? Ik wil voor eters zaterdag een hartige taart maken (bladerdeeg, knolselderij, broccoli, room, kaas). Maar wat erbij? Ik wil eigenlijk nog soep vooraf en een salade. En een toetje. Zonder vlees/vis.



Bietencarpaccio? Met of zonder geitenkaas.

Pompoensoep natuurlijk!

Toetje moet je mij even helpen....Wil je licht, zwaar, chocola, fruit, taart etc etc
quote:Roxy21 schreef op 26 oktober 2016 @ 11:15:

Ik ben helaas inspiratieloos matrousjka, maar die hartige taart klinkt al heel lekker!

Wij hebben de afgelopen anderhalve week beide niet echt zin om te koken, dus steeds maar simpele dingen gemaakt. Zondag heb ik wel weer tijd om wat uitgebreider te koken, dus ik ga eens even nadenken wat ik dan zal maken. En dat brood zag er lekker uit IBI! Misschien dat ik dat ook van het weekend ga maken.Hoe wil je door ons geïnspireerd worden?
quote:Roxy21 schreef op 27 oktober 2016 @ 15:51:

@ matroesjka, heb je misschien een recept van die hartige taart (wat is eigenlijk het verschil tussen een quiche en een hartige taart?). Ik loop er al de hele dag aan het denken



Vandaag maak ik wederom een simpele pasta met champignon truffel roomsaus.Een quiche is hartige taart, maar andersom is dat niet altijd het geval. Volgens mij is het belangrijkste verschil dat quiche altijd een mengsel bevat van eieren en room.
Alle reacties Link kopieren
Ahhh! Goed om het verschil te weten, bedankt voor de uitleg!.

Jullie hebben me al geïnspireerd, want ik ga de Boeuf bourguignon van een aantal bladzijdes terug maken van het weekend! Die stond nog op m'n lijstje.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovestar schreef op 27 oktober 2016 @ 16:51:

[...]





Een quiche is hartige taart, maar andersom is dat niet altijd het geval. Volgens mij is het belangrijkste verschil dat quiche altijd een mengsel bevat van eieren en room.Dat klopt helemaal
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
quote:Roxy21 schreef op 27 oktober 2016 @ 17:13:

Ahhh! Goed om het verschil te weten, bedankt voor de uitleg!.

Jullie hebben me al geïnspireerd, want ik ga de Boeuf bourguignon van een aantal bladzijdes terug maken van het weekend! Die stond nog op m'n lijstje.Jum!
quote:matroesjka_ schreef op 25 oktober 2016 @ 21:28:

Willen jullie even meedenken? Ik wil voor eters zaterdag een hartige taart maken (bladerdeeg, knolselderij, broccoli, room, kaas). Maar wat erbij? Ik wil eigenlijk nog soep vooraf en een salade. En een toetje. Zonder vlees/vis.Seizoenstoetje: een mooi rood stoofpeertje met een bolletje (kaneel)ijs
Hmmm die taart klinkt heerlijk! Recept?

Vakantie was verder heel mooi inderdaad, bedankt!

Ben hier in Londen inderdaad 2 keer bij een Periuaans restaurant geweest, dat is vrij hip hier.



Mn zusje en haar vriend zijn dit weekend hier dus ga morgen lekker voor ze koken! Vooraf bruschetta, crostini met prosciotto en vijgen, en 1 met gegrilde courgette en pistachenootjes.

Dan canneloni met spinazie en champignon en als toetje salted caramel brownie.

Nu al zin in haha!
Knolselderij/broccoli taart van Matroesjka's moeder! (disclaimer, ik heb geen precieze hoeveelheden. Ik die altijd maar wat)



Ingredienten:



Bladerdeeg

Knolselderij

Broccoli

Room

Bloem

Boter

Kaas in plakjes (jong of oud, net wat je lekker vindt)





Bereiding:



Taartvorm invetten en een bekleden met bladerdeeg. Gaatjes in het bladerdeeg prikken en in de oven totdat het goudbruin is.



Knolselderij wassen, schillen, in blokjes snijden en koken in water tot het ongeveer 75% gaar is. Broccolistukjes nog op het einde even erbij tot 50% gaar.



In een andere pan een roux maken met boter en bloem. Langzaamaan room erbij roeren tot een mooie romige saus. Knolselderij en broccoli erbij roeren en op smaak brengen met zout en eventueel peper. Het moet een stevig mengsel zijn. In de taartvorm met bladerdeeg eerst een laagje groente, dan een laagje kaas, laagje groente en laagje kaas. Ik doe meestal maar 2 lagen maar meer kan natuurlijk ook. Groente bedekken met bladerdeeg en dan weer in de oven tot bladerdeeg goudbruin is.



Even een beetje laten afkoelen (anders valt hij uit elkaar als je het uit de vorm haalt), uit de vorm halen, snijden en smullen maar.
Vanavond voor het eerst zelf foe yong hai gemaakt. Voor het bezoek dus want man wilde geen taart. Makkelijker dan ik dacht!
Quiche vind ik trouwens niet zo lekker door dat eimengsel.
Alle reacties Link kopieren
Hm, klinkt goed Matroesj! Ik ben ook niet zo'n fan van het eiige van quiche, terwijl ik wel erg van ei hou Maar een taart op roux-basis ga ik onthouden (en zeker met knolselderij, jum)
quote:Moosey schreef op 29 oktober 2016 @ 21:46:

Hm, klinkt goed Matroesj! Ik ben ook niet zo'n fan van het eiige van quiche, terwijl ik wel erg van ei hou Maar een taart op roux-basis ga ik onthouden (en zeker met knolselderij, jum)Als je de groente goed maakt is het dus ook helemaal niet waterig. Ik heb hem ook wel eens gemaakt zonder het laagje bladerdeeg erop. Gewoon eindigen met een laag kaas en nog even de kaas krokant laten worden in de oven. Heerlijk. Het is mijn favoriete hartige ovengerecht, maar niet heel goed voor de lijn dus ik maak hem een paar keer per jaar en eet hem dan ook gerust in 2 dagen in mijn eentje op.
Alle reacties Link kopieren
Wat grappig, ik hou ook niet zo van quiche, door dat eiige.

Bedankt voor het recept Matroesjka, dat ga ik denk ik morgen maken

Ik heb gister een brood gebakken, best goed gelukt.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Ik vind quiche eerlijk gezegd niet echt een maaltijd Tuurlijk, kan er sla bij eten, maar het bevredigt niet qua maaltijd.



Misschien wat meer room en minder ei? Of creme fraîche. Iets wat bindt in ieder geval. Minder ei=meer roux
Ik heb vandaag ook brood gebakken! Wel zo'n pakje van de boerderij hier in de buurt. Warm geserveerd bij het avondeten met boter. Was lekker.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gisteren kipnuggets gemaakt uit het nieuwste boek van Jamie Oliver. Ik had nu weinig kip maar de volgende keer maak ik meteen een voorraad voor in de diepvries.
quote:dolfje schreef op 30 oktober 2016 @ 22:03:

Ik heb gisteren kipnuggets gemaakt uit het nieuwste boek van Jamie Oliver. Ik had nu weinig kip maar de volgende keer maak ik meteen een voorraad voor in de diepvries.Lekkere snack en tig keer beter waarschijnlijk dan van de supermarkt/fastfood keten
Vanavond pasta met broccoli, spitskool, pestosaus, grana padano en pompoen/pijnboompitjes. Eet op werk, dus moet magnetronwaardig zijn. Dan kom je al snel op pasta uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven