Hij mag dan een prins zijn, een heer is hij niet

26-10-2016 16:10 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze zin komt uit het boek van sociologe Jolande Withuis die zes jaar lang onderzoek deed naar het leven van prinses/koningin Juliana. Het resulteerde in een boek van 800 bladzijden, genaamd Juliana, Vorstin in een Mannenwereld, gebaseerd op de bijdragen van vrienden en bekenden van Juliana, omdat Withuis zelf geen toegang kreeg tot de koninklijke archieven.



Hier vind je de link van de documentaire die gisteren is uitgezonden. Juliana, geen gewone koningin



Door het ontbreken van documentatie uit de koninklijke archieven heb je natuurlijk nooit helemaal een 100% beeld van alles, maar ik krijg een indruk van een zeer eenzame vrouw, zowel tijdens haar jeugd, maar vooral tijdens haar huwelijk. Maar ook een vrouw die nogal eigenzinnig en eigenwijs kon zijn.



Zie ook (AD): Juliana, excentriek en eenzaam
I can explain it to you, but I can't understand it for you
quote:karin12345 schreef op 27 oktober 2016 @ 17:24:

[...]



Artikel 42 in de Grondwet.



Tja, sommige mensen menen dat ze meer weten dan een ander. Ik wilde er op reageren maar je bent me voor.

Ik leerde dat op de middelbare school al dus vraag me af waarom die sneer naar jou toe en wie in dit geval de onwetende is.

Ik vond het een ongelofelijke denigrerende k*t opmerking van Nummerzoveel.
Alle reacties Link kopieren
quote:karin12345 schreef op 27 oktober 2016 @ 00:21:

[...]



Ik weet wel zeker, dat ons koningshuis heel wat meer kost dan een willekeurige president.



Maar we hoeven toch geen presidentsverkiezingen te houden als het koningshuis is afgeschaft?

We benoemen de premier tot een soortement van president.

Is Rutte nu toch al min of meer.

En als we een andere regering krijgen, mag de grootste regeringspartij de nieuwe president aanwijzen.

Kost ons dan geen cent extra.Ik denk dat nummer zoveel op deze opmerking doelde.
quote:Snoesje666 schreef op 27 oktober 2016 @ 18:30:





Hij was geen ideale echtgenoot, hij heeft er wel voor gezorgd dat Beatrix een uitstekende koningin is geworden en hij was volgens mij ook een fantastische opa.





Geen ideale echtgenoot?

Hij bedroog haar, zette haar openbaar voor schut, heeft haar verraden door vertrouwelijke informatie door te spelen aan buitenlandse kranten, kreeg twee buitenechtelijke kinderen, zette zijn twee oudste dochters op tegen hun moeder, randde verschillende meisjes aan op paleis Soestdijk, maakte misbruik van zijn positie om extra geld op oneigenlijke manier binnen te harken (Lockheed affaire) en drong zijn echtgenote minnaressen op tijdens gezamenlijke vakanties. Bovendien probeerde hij Juliana volkomen buitenspel te zetten als koningin tijdens en na de affaire Hofmans.

Als dit alles jouw definitie is van "geen ideale echtgenoot" dan word ik wel heel benieuwd naar jouw idee van een slechte echtgenoot.
Ooo, dat heb ook ik dan verkeerd begrepen fietsertje.
Alle reacties Link kopieren
quote:karin12345 schreef op 27 oktober 2016 @ 19:06:

[...]



Welk "familiefortuin??

Bernhard 's familie had geen rooie duit.Snoesje doelt op het oranjefortuin
NummerZoveel- schreef op 27 oktober 2016 @ 08:34:

[...]



Klopt. Mensen geven altijd af op de enorme bedragen, maar als je het salaris van Lex vergelijkt met dat van een gemiddelde CEO, dan is het maar een lullige fooi als je bedenkt dat hij een compleet land en 17 miljoen mensen onder zich heeft.

Hoezo "een lullige fooi als je bedenkt dat hij een compleet land en 17 miljoen mensen onder zich heeft"???



Karin12345

De beste man heeft geen moer te vertellen, de minister president draagt de verantwoordelijkheid voor al zijn uitspraken.

Daarom moet hij ook strak aan de lijn worden gehouden.

De gemiddelde zwakbegaafde in Nederland kan meer zeggen dan hij



Daar ging de opmerking volgens mij om Fietsertje.
quote:JustcallmeTuT schreef op 27 oktober 2016 @ 19:35:

NummerZoveel- schreef op 27 oktober 2016 @ 08:34:

[...]



Klopt. Mensen geven altijd af op de enorme bedragen, maar als je het salaris van Lex vergelijkt met dat van een gemiddelde CEO, dan is het maar een lullige fooi als je bedenkt dat hij een compleet land en 17 miljoen mensen onder zich heeft.

Hoezo "een lullige fooi als je bedenkt dat hij een compleet land en 17 miljoen mensen onder zich heeft"???



Karin12345

De beste man heeft geen moer te vertellen, de minister president draagt de verantwoordelijkheid voor al zijn uitspraken.

Daarom moet hij ook strak aan de lijn worden gehouden.

De gemiddelde zwakbegaafde in Nederland kan meer zeggen dan hij



Daar ging de opmerking volgens mij om Fietsertje.Dat was idd de opmerking die ik aanhaalde, maar de opmerking was meer algemeen bedoeld. De rol van de koning omvat meer dan lintjes knippen.
Een CEO heeft geen 17 miljoen mensen onder zich maar reken maar dat deze veel minder verdiend en veel meer stress heeft.

Ook ik vind dat je de rol van de koning overschat.
quote:JustcallmeTuT schreef op 27 oktober 2016 @ 20:03:

Een CEO heeft geen 17 miljoen mensen onder zich maar reken maar dat deze veel minder verdiend en veel meer stress heeft.

Ook ik vind dat je de rol van de koning overschat.Willem-Alexander krijgt vanaf volgend jaar een salaris van 888.000 euro. De topman van Shell harkte in 2015 5.1 miljoen binnen. Dat was een half miljoen minder dan in 2014.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:-NummerZoveel- schreef op 27 oktober 2016 @ 16:57:

[...]





Het is een heel oud pand, dus daar komen vaak dingen boven water tijdens een verbouwing die aangepakt moeten worden. Misschien staat het op palen die verrot bleken, kwam naar voren dat de dakconstructie het niet meer houdt, enz. Dat zijn kostbare zaken en zeker voor een monument. Daar gooi je bijvoorbeeld geen goedkope nieuwe dakpannen op als de oude poreus blijken te zijn, maar moeten identieke oude (of oud lijkende) pannen op, waar met een beetje pech lang naar gezocht moet worden of zelfs een complete fabriek voor moet worden ingeregeld. (Dat geldt trouwens ook voor particulieren die een monument kopen, die mogen ook geen simpele nieuwe pannen leggen).Goed punt, maar dan is dat ergens tussen nu en de vorige restauratie(s) kennelijk over het hoofd gezien. Of genegeerd. Want ik kan mij niet voorstellen dat dat bijv. 33 jaar geleden, toen Trix koningin werd, daar niets van werd bemerkt.
I can explain it to you, but I can't understand it for you
Alle reacties Link kopieren
quote:karin12345 schreef op 27 oktober 2016 @ 19:32:

[...]



Geen ideale echtgenoot?

Hij bedroog haar, zette haar openbaar voor schut, heeft haar verraden door vertrouwelijke informatie door te spelen aan buitenlandse kranten, kreeg twee buitenechtelijke kinderen, zette zijn twee oudste dochters op tegen hun moeder, randde verschillende meisjes aan op paleis Soestdijk, maakte misbruik van zijn positie om extra geld op oneigenlijke manier binnen te harken (Lockheed affaire) en drong zijn echtgenote minnaressen op tijdens gezamenlijke vakanties. Bovendien probeerde hij Juliana volkomen buitenspel te zetten als koningin tijdens en na de affaire Hofmans.

Als dit alles jouw definitie is van "geen ideale echtgenoot" dan word ik wel heel benieuwd naar jouw idee van een slechte echtgenoot.



En als moeder.

Ik vind het echt een hele nare, gemene, vieze man.
I can explain it to you, but I can't understand it for you
PWA betaald geen belastingen en heeft verder meerdere voordelen.

Niet alle CEO's verdienen zoveel. Ze werken niet allemaal bij Shell.

Zij betalen allemaal echter wel 52% belasting
quote:soetkees schreef op 27 oktober 2016 @ 20:46:

[...]

Goed punt, maar dan is dat ergens tussen nu en de vorige restauratie(s) kennelijk over het hoofd gezien. Of genegeerd. Want ik kan mij niet voorstellen dat dat bijv. 33 jaar geleden, toen Trix koningin werd, daar niets van werd bemerkt.Ligt eraan wat ze toen gedaan hebben; een update of een renovatie. Ik woon zelf in een huis dat pas 20 jaar stond en had evengoed flinke kosten aan de renovatie, dus er kan veel gebeuren in weinig tijd. (Zo hadden bij ons de mussen de dakisolatie weggevreten, waren er lekkageproblemen door de afwatering nav een verandering in het grondwaterpeil, enz).
quote:JustcallmeTuT schreef op 27 oktober 2016 @ 20:51:

PWA betaald geen belastingen en heeft verder meerdere voordelen.

Niet alle CEO's verdienen zoveel. Ze werken niet allemaal bij Shell.

Zij betalen allemaal echter wel 52% belastingIk had het over CEO's van multinationals. En ze betalen lang geen 52% over dat bedrag. Een deel is pensioen, dat is belastingvrij. En een heel groot deel wordt uitgekeerd in opties en aandelen en daar gelden ook andere regels voor.
Alle reacties Link kopieren
quote:JustcallmeTuT schreef op 27 oktober 2016 @ 20:51:

Niet alle CEO's verdienen zoveel.



Alle ceo's van AEX-bedrijven verdienen sowieso (veel) meer dan de koning. En daarvan hoeven zij dan overigens dus geen chauffeurs en dergelijke van te betalen. Onder de AMX zullen er ook een flink aantal bedrijven zijn die hun CEO's, CFO's, CTO's etc. meer dan een miljoen excl bonus betalen.



Maar dat is privaat en dat juichen we toe.



In het semi-publieke treffen we de voetballers. Die worden vaak door gemeentes op de been gehouden, maar betalen hun sterspelers ook (veel) meer dan wij onze koning toekennen.



Maar het leukste vind ik zoiets als Matthijs van Nieuwkerk. Die trekt ook vele malen meer binnen dan de koning en dat is bijna 90% publieksgeld en sowieso voor de volle 100% te danken aan publieksgeld.



Kraait geen haan naar. :-)
Alle reacties Link kopieren
Goed punt, maar dan is dat ergens tussen nu en de vorige restauratie(s) kennelijk over het hoofd gezien. Of genegeerd. Want ik kan mij niet voorstellen dat dat bijv. 33 jaar geleden, toen Trix koningin werd, daar niets van werd bemerkt.



Ook toen is het Paleis gerenoveerd. Alleen tijdens haar regeerperiode is er niets aan het paleis gebeurd. Vergeet niet dat alle palwizen NIET van de Koninklijke Familie zijn, maar allemaal van de Staat. Onderhoud en renovatie vallen dus onder de Rijksgebouwendienst.
Cyrano de Bergerac: Er zijn veel mensen wier rapheid van de tong enkel voortkomt uit hun onmacht om te zwijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:gascogner schreef op 27 oktober 2016 @ 23:26:

Goed punt, maar dan is dat ergens tussen nu en de vorige restauratie(s) kennelijk over het hoofd gezien. Of genegeerd. Want ik kan mij niet voorstellen dat dat bijv. 33 jaar geleden, toen Trix koningin werd, daar niets van werd bemerkt.



Ook toen is het Paleis gerenoveerd. Alleen tijdens haar regeerperiode is er niets aan het paleis gebeurd. Vergeet niet dat alle palwizen NIET van de Koninklijke Familie zijn, maar allemaal van de Staat. Onderhoud en renovatie vallen dus onder de Rijksgebouwendienst.Dat oude gebouwen na 30 jaar gerenoveerd worden is niet zo raar. In mijn stadje staat een kathedraal en de ene renovatie is nog niet klaar of ze beginnen al met geld in te zamelen voor de volgende.
Alle reacties Link kopieren
Onze Bernilo was van zeer verarmde 'adel'.

Toen hij eenmaal zich had binnengedrongen in het Huis van Oranje, werd zijn ouderlijk huis in het voormalige Oost Duitsland, pas gerestaureerd, waar zijn moeder Armgard in zonde resideerde met een kolonel. Die werd 'huisvriend' genoemd. Tuurlijk.

Later kreeg Armgard ook een huis in Nederland, kasteel Warmeloo.

Tevens zorgde Bernilo goed voor zijn broer Aschwin. Die had ook geen rooie duit.

Nadat PB Prins van Oranje werd, had Aschwin geen zorgen meer en woonde afwisselend in NY en Den Haag.



Wilhelmina had een bloedhekel aan Armgard, ze vond haar zeer ordinair.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
quote:soetkees schreef op 27 oktober 2016 @ 20:51:

[...]





En als moeder.

Ik vind het echt een hele nare, gemene, vieze man.Ik ook.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 28 oktober 2016 @ 08:06:

Onze Bernilo was van zeer verarmde 'adel'.

Toen hij eenmaal zich had binnengedrongen in het Huis van Oranje, werd zijn ouderlijk huis in het voormalige Oost Duitsland, pas gerestaureerd, waar zijn moeder Armgard in zonde resideerde met een kolonel. Die werd 'huisvriend' genoemd. Tuurlijk.

Later kreeg Armgard ook een huis in Nederland, kasteel Warmeloo.

Tevens zorgde Bernilo goed voor zijn broer Aschwin. Die had ook geen rooie duit.

Nadat PB Prins van Oranje werd, had Aschwin geen zorgen meer en woonde afwisselend in NY en Den Haag.



Wilhelmina had een bloedhekel aan Armgard, ze vond haar zeer ordinair.Ja dat weggewaaide dakraam had het goed voor elkaar.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Wat moet Juliana eenzaam zijn geweest.



Wel heeft ze het leven voor haar dochters een stuk normaler gemaakt dan haar eigen leven. Dat Amalia op de fiets naar school gaat, is wel bij Juliana begonnen.
Alle reacties Link kopieren
En ze heeft er voor gezorgd dat haar dochter kon trouwen met iemand van wie ze echt hield.

Want Claus en Beatrix hadden wel een goed huwelijk.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
quote:Maleficent schreef op 28 oktober 2016 @ 09:56:

En ze heeft er voor gezorgd dat haar dochter kon trouwen met iemand van wie ze echt hield.

Want Claus en Beatrix hadden wel een goed huwelijk.



Dat klopt. En wat was het lastig zo in de jaren 60 met WO11 nog vers in het geheugen.



"Ik kan u verzekeren, het is goed".
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 28 oktober 2016 @ 10:39:

[...]





Dat klopt. En wat was het lastig zo in de jaren 60 met WO11 nog vers in het geheugen.



"Ik kan u verzekeren, het is goed".Ik hoor het haar nog zeggen, nu ik jouw citaat lees
I can explain it to you, but I can't understand it for you

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven