Vriend weet niet dat ik weet dat hij XTC gebruikt

27-10-2016 23:35 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een beetje van de oude stempel (ben 33) mr ik ben er nu achter gekomen dat mn vriend tijdens festivals XTC gebruikt- hij heeft mij niks verteld. De laatste maanden vond ik dat hij enorme moodswings heeft en ik vertelde dat aan een vriend en die vertelde dat hij dus wel eens XTC gebruikt- dat het misschien daardoor kan komen.



Is dat iets om boos op te worden of is dat tegenwoordig praktisch zoiets als een sigaretje roken?!



Ik ben nl. best wel pissed mr ik weet niet of ik me aanstel.



Graag jullie opinie, alvast heel erg bedankt
Alle reacties Link kopieren
quote:Rhae schreef op 28 oktober 2016 @ 00:04:

Als je bang bent dat iemand gaat flippen als je wat gaat zeggen heb je of een vreselijke man of een afschuwelijk slechte relatie, of je kunt dingen niet normaal bespreken. Hoogstwaarschijnlijk een combinatie van die drie. Zeker als er ook nog drugs gebruikt worden en er niet open over gepraat kan worden.



XTC is niet zon ramp, alcohol is waarschijnlijk gevaarlijker, mits hij het niet vaker dan een keer of 4 per jaar slikt en de pillen laat testen.



De hamvraag is: waarom plant jij je voort met iemand van wie je zijn standpunt tav drugs niet eens kent en die kennelijk nogal makkelijk fliptDat is een beetje kort door de bocht- we zijn al 11 jaar samen, mijn vriend is een goeie vent. Maar helaas heeft een kort lontje- dat is een feit. het was 11 jaar geleden veel erger en sinds hij met mij ging is hij juist rustiger geworden. De laatste paar maanden gaat het slechter, zijn bad temper is weer terug. Nogmaals ik weet dat hij vroeger wel eens.had gebruikt. Dan verwacht je.toch.niet helemaal 11 jaar later dat hij opeens weer grbuikt dat het daar misschien mee samenhangt.
Je hebt pas een kind, waarschijnlijk komen die moodswings daar vandaan en niet van incidenteel XTC slikken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst bij me vriend checken of het verhaal klopt. Zo ja denk ik niet dat ik aardig kan blijven zou echt pissig zijn als hij dat voor mij verzwijgt. Of het tegenwoordig nou oké is om te gebruiken of niet... succes
Liever spijt van iets wat je heb gedaan, dan spijt van iets wat je niet heb gedaan
Alle reacties Link kopieren
quote:dance01 schreef op 28 oktober 2016 @ 00:12:

Ik zou eerst bij me vriend checken of het verhaal klopt. Zo ja denk ik niet dat ik aardig kan blijven zou echt pissig zijn als hij dat voor mij verzwijgt. Of het tegenwoordig nou oké is om te gebruiken of niet... succesJa ik heb besloten dat ik er niet mee kan blijven rondlopen. Ik zit nog meer met het feit dat hij dit voor me verzwijgt. Daar ben ik echt boos over. Kan ook niet slapen nu- wilde hem net wakker maken maar dat heb ik mr niet gedaan :-s
Hij gebruikt wel eens een pil op een festival, dus zeg 4/5 keer per jaar. Daar krijg je geen chronische stemmingswisselingen van.



Heb je het überhaupt geverifieerd bij hem, of slik je het gewoon voor zoete koek wat zijn vriend zegt?

En wat Rhae zegt: niet zo extreem bizar dat iemand stemmingswisselingen heeft als er net een kind om de hoek komt zetten.



Ik zou in ieder geval niet meteen zo paniekeren. En boos worden? Denk je echt dat dat gaat helpen? Je bent zn moeke niet die hem huisarrest kan geven. Gewoon fatsoenlijk praten. Aangeven dat je het niet fijn vind dat hij een paar keer per jaar gebruikt, dat je het risico te groot vindt. Dat is heel redelijk. Boos worden niet.

Het is je vriend, je hebt er een kind mee gemaakt, dan kan je er ook een gesprek mee voeren.
quote:Monoqi schreef op 28 oktober 2016 @ 00:36:

[...]





Ja ik heb besloten dat ik er niet mee kan blijven rondlopen. Ik zit nog meer met het feit dat hij dit voor me verzwijgt. Daar ben ik echt boos over. Kan ook niet slapen nu- wilde hem net wakker maken maar dat heb ik mr niet gedaan :-s



Dat moet je nu natuurlijk ook niet doen. Tenzij je denkt dat je om half 1 'snachts een fatsoenlijk, volwassen en ongestoord gesprek kan voeren.

Denk even na.
Alle reacties Link kopieren
Ja.dat snap ik heel goed daarom zit ik ook hier! Ja ik zal morgen met hem praten. Eerst verifieeren, dan aangeven dat ik het niet fijn vind en het te risicovol vindt. Inderdaad ben niet zijn moeder maar wel moeder van zijn dochtertje. Plus je moet niks verzwijgen gewoon eerlijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Monoqi schreef op 27 oktober 2016 @ 23:40:

Nou dat is het nou juist... ik ken hem door en door en als ik dit ga aankaarten gaat hij flippen.



Snap je daarom wil ik advies van moet ik het anders maar laten gaan , ga ik de confrontatie aan wat misschien tegenwoordig als normaal wordt beschouwd...Dan zijn het toch geen moodswings? Dan zit het sowieso al niet helemaal lekker als hij zo reageert...
Silence is golden. Duct tape is silver.
quote:missmisery schreef op 28 oktober 2016 @ 01:06:

[...]



Dan zijn het toch geen moodswings? Dan zit het sowieso al niet helemaal lekker als hij zo reageert...Precies. En dat staat ook los van pakweg 5 pillen per jaar. Dat is een ( heel naar) karaktertrekje.
Praten praten praten.. Ik begrijp dat het moeilijk is, maar chronisch gedrag hoeft niet perse voort te komen uit drugsgebruik. Misschien spelen er meer dingen waar hij mee zit. De zorg voor zo'n kleine gaat ook niet in de koude kleren zitten



Communication is key!
Alle reacties Link kopieren
quote:Rhae schreef op 28 oktober 2016 @ 00:04:

Als je bang bent dat iemand gaat flippen als je wat gaat zeggen heb je of een vreselijke man of een afschuwelijk slechte relatie, of je kunt dingen niet normaal bespreken. Hoogstwaarschijnlijk een combinatie van die drie. Zeker als er ook nog drugs gebruikt worden en er niet open over gepraat kan worden.



XTC is niet zon ramp, alcohol is waarschijnlijk gevaarlijker, mits hij het niet vaker dan een keer of 4 per jaar slikt en de pillen laat testen.



De hamvraag is: waarom plant jij je voort met iemand van wie je zijn standpunt tav drugs niet eens kent en die kennelijk nogal makkelijk fliptDit! Flippen is niet normaal. Niet ergens over praten is niet normaal. En stiekem drugsgebruik binnen een relatie en als vader is helemaal bizar. Bedenk goed wat je als voorbeeld voor je kind wil- en dat mag hij zich ook bedenken. Vind ik dan he.
Ja, nee, misschien. Kan je de vraag herhalen?
Vraag hem eens wat hij er van zou vinden als jullie kind later drugs gebruikt of hoe jullie kind kunnen weerhouden van drugs gebruik. En als je het gesprek dan open hebt kun je het aan hem vragen. Mocht hij ontkennen dan zeg je wat je gehoord hebt.
Alle reacties Link kopieren
Dus eigenlijk weet je helemaal niks. Je vriend heeft af en toe moodswings en zonder ook maar enige vorm van bewijs (ja, misschien volgens die maat) ga je er maar van uit dat dit door mogelijk drugsgebruik komt.



1. Je weet niet eens zeker of hij überhaupt gebruikt.

2. Je weet niet, als hij het gebruikt, hoeveel.

3. Je weet niet eens of die moodswings komen doordat zijn leven is veranderd door jullie kind.



En jij loopt nu al lekker ril te doen en boos te worden zonder maar enige concrete feiten. Al eens zo maar gevraagd of hij niet lekker in zijn vel zit? En dat je dat naar vindt om te zien en hem liever gelukkig ziet? Misschien is hij wel depressief. Lekker zo'n vriendin die dan begint te mekkeren en exploderen. Ik zou als vriend ook flippen als je met zulke beschuldigingen aankomt.



Btw, van af en toe een pilletje slaat je leven echt niet ineens op hol.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net wakker, heb heel slecht geslapen. En ik had gehoopt dat het wel wat zou zakken maar ik ben boos. Nog steeds! Dit is echt niet okay en ik mag er echt wel wat van zeggen, flippen of niet.
Alle reacties Link kopieren
En ik lees reacties dat je hem moet aanspreken op zijn gedrag als vader en stiekeme gedoe. Echt...

Niemand hier weet of hij wel gebruikt.



Mocht hij dit wel doen, dan kun je vanuit die positie een ander gesprek voeren als je zijn gebruik niet oké vindt.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Nog los van de hele discussie of xtc wel/niet slecht is (ik persoonlijk denk dat 5x prr jaar een getest pilletje minder slecht is dan wekelijks alcohol drinken), zou ik me eerst afvragen of zijn moodswings wel door een pilletje komen. Heb je daar wel eens opgezocht?



Wat xtc doet is dat je een serotonine piek krijgt, waardoor je je heel gelukkig en fijn gaat voelen. Als het is uitgewerkt, maakt je lichaam tijdelijk minder serotonine aan, waardoor je dus een dip krijgt. Na een high komt dus een low. Vaak voel je je dan down, somber, verdrietig. Dit kan tot een dag of drie duren. Maar er zijn ook mensen die er helemaal geen last van heeft.



Dus wat voor moodswings heeft hij? En als hij volgens die vriend het op een festival gebruikt, heeft hij die moodswings dan ook altijd direct daarna? Dus de ongeveer drie dagen na het festival?



Zijn je antwoorden nee en nee, dan kan er best heel iets anders aan de hand zijn.

Uiteraard kun je dan nog steeds een gesprek aan gaan over drugs en of jullie daar andere meningen over hebben, maar doe dat sowieso pas als je bent bedaard. Dat soort gesprekken moet je niet in woede aangaan.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg de kriebels van je verhaal.

Stemmingswisselingen, kort lontje, vrezen voor zeikert te worden uitgemaakt als je iets belangrijks wil bespreken, baby, bang zijn dat hij flipt, gebrek aan openheid en eerlijkheid, wèl met een vriend praten maar niet met je partner, niet weten of je boos mag zijn .... en dan heb ik het nog niet eens over drugs!!!



Sterkte!
Niet boos zijn, het heeft geen zin en staat constructieve communicatie in de weg.

Bezorgd zijn is inderdaad genoeg.

Hij kan overspannen zijn en dan is het inderdaad lastig om rustig te reageren.

je wist toch altijd al dat hij dat kantje had, hopelijk kunnen jullie er samen uitkomen.

Soms is het handig om iets "in de week" te zetten, zoals mijn moeder dat noemt.

Dan drop je het onderwerp subtiel en geef je hem vervolgens een paar dagen de tijd om er zelf rustig over na te denken, later kunnen jullie dan samen het echte gesprek aangaan.



Soms is het een fase, een tijdelijk iets en gaat het weer over, zonder ruzie en zonder gezeik.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind drugs ook niet ok, maar daarover kun je van menig wisselen. Ik heb ook vooral moeite met het Flip-gedeelte als je iets wil aankaarten/navragen. Belachelijk. Vreselijk onaantrekkelijk en puberaal zo'n gebrek aan zelfbeheersing.
Alle reacties Link kopieren
quote:Honingdropje79 schreef op 28 oktober 2016 @ 08:01:

Ik vind drugs ook niet ok, maar daarover kun je van menig verschillen. Ik heb ook vooral moeite met het Flip-gedeelte als je iets wil aankaarten/navragen. Belachelijk. Vreselijk onaantrekkelijk en puberaal zo'n gebrek aan zelfbeheersing.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het korte lontje en de xtc niet in 1 gesprek bespreken, zeker omdat je niet weet dat het daarvan komt. Dan weet je namelijk zeker dat hij gaat flippen.



Bespreek eerst zijn moodswings. Jij hebt daar last van. Hoe komt dat? Heeft hij bijv. Slaaptekort door ze baby, of gaat het niet lekker o zijn werk?



In een ander gesprek kun je het hebben over zijn Xtc gebruik en over het verzwijgen ervan en wat dat met jou doet.
Alle reacties Link kopieren
Maar merkte je het dan niet of hij drugs op had na een festival?
..
Alle reacties Link kopieren
Ik vind xtc ansich oke (niet te vaak, getest enz). Verzwijgen vind ik een ander verhaal. Ik heb een tijdje in de scene gezeten. En er zijn veel meer mannen/vrouwen die het niet tegen hun partner vertellen. Omdat de partner anti is. Omdat ze het niet willen opgeven om eens in de zoveel tijd een fijne avond/nacht te hebben. En omdat ze vinden dat ze er niemand kwaad mee doen. Ik snap dit gedrag niet goed, nooit gedaan. Maar wel meegeholpen om het te verzwijgen voor hun partner. Ik zou niet kunnen leven in een relatie waar je niet eerlijk tegen elkaar kan zijn. Maar ieder zijn ding.



Over die moodswings: Mijn man heeft ook een korter lontje gekregen sinds we een kind hebben. Hij ervaart meer stress door:

- Minder slaap

- Meer verantwoordelijkheidsgevoel

- het gevoel op zijn werk niet meer met de zelfde 100% zijn werk te doen

- het gevoel thuis niet 100% inzet te tonen.
Alle reacties Link kopieren
Drugsgebruik is hier heibel in de tent. Dat past niet binnen ons gezin. Ik vind het onveilig en onverantwoord. Maar stomdronken worden zouden wij beide ook nooit doen. Ik zou daar wel boos om worden, misschien niet zo ruimdenkend als de meeste reacties hier, maar misschien ben ik gewoon niet ruimdenkend.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Dat hij gaat flippen als jij het ergens over wil hebben wat hem niet aanstaat is natuurlijk zijn machtsmiddel om jou te doen zwijgen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven