Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties, deel V

29-04-2016 17:52 3007 berichten
Deel I, II, III en deel IV zijn een groot succes.

We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen

Uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten. Als je je hier niet aan kan houden, word je gestaft en dan kan je een ban krijgen.

Zo is inmiddels wel duidelijk dat er verschillend gekeken wordt naar het wel of niet betalen van de wc-dame en ook dat het wel of niet hoofdelijk omslaan van een rekening in de horeca zowel gierige als niet gierige kanten heeft. Gelieve deze oude koeien hier met rust te laten.

De link naar deel IV: KLIK, met daarin links naar de eerdere delen.
Alle reacties Link kopieren
quote:the-dowager schreef op 31 oktober 2016 @ 15:47:

[...]

Maar dan ga je er dus al van uit dat iedereen de tijd/zin heeft om a) zo uitgebreid te koken en b) die boodschappen op een later moment te vervangen (danwel een voorraadkast/vriezer heeft waar nog een maaltijd uit getoverd kan worden).

Om nog maar even te zwijgen over de andere plannen die je wellicht die avond had die je dan af moet zeggen.

't Hoeft dus geen mindset te zijn, hè? Voor sommige mensen zijn de omstandigheden nu eenmaal minder geschikt voor een spontaan etentje dan voor anderen.

En zelfs als is het slechts de mindset: als mensen van jou weten dat jij zo'n mindset hebt(en ik ga er van uit dat vrienden dat van je weten), vind ik het onbeleefd om mezelf bij het eten aan zo iemand op te dringen. Je geeft iemand die op dieet is geen bonbons cadeau, en evenzo plan je geen verrassingsdinertjes bij iemand die van duidelijke afspraken houdt. Gastvrijheid is ook afhankelijk van de gast, vind ik.

Dit inderdaad. Ik zou toch wel lichtelijk in paniek raken als er onverwachts mensen aanschuiven.

Boterham met pindakaas voorzetten is ook weer zoiets
Pivot! PIVOT!!!
quote:Fiorah schreef op 31 oktober 2016 @ 15:24:

[...]

Dat niet, maar ik eet dat niet om 2u hoor. Eerder om 4 of 5.Ik zie het alleen bij verjaardagen en daar kom ik dan rond een uur of 2 aan. Borrelen om een uur of 4/5 ken ik eerlijk gezegd niet uit mijn omgeving.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik heb niet altijd zin in onverwachte eters, maar als ik het wel gezellig vind, maar weinig in huis dan zeg ik dat ook. En zeker als ik uit werk kom, heb ik geen zin om te bestellen, want voordat dat er is. Dus dab wordt het idd iets makkelijks in elkaar flanzen of ik wip langs de AH to go voor een piza.

Sowieso kunnen gasten op een werkdag geen hoogstaande maaltijd van mij verwachten en dat zeg ik dan ook gewoon. Nog nooit van iemand gehoord dat hij/zij daar problemen mee had. Ze komen voor mij en de gezelligheid, niet voor een culinaire maaltijd.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
quote:Fiorah schreef op 31 oktober 2016 @ 15:34:

Daar is ook niks mis mee maar het verbaast me wel dat je zo kritisch op ze bent. Jij had kennelijk zelf ook geen tijd met ze afgesproken, dus dat kan gewoon een misverstand zijn. Vind je ze überhaupt wel leuk, als je ze ook al direct verdenkt van liegen over avondeten? Zat je überhaupt wel op ze te wachten?Ik verdacht ze niet, ze gaf het zelf grinnikend toe. Ze weet dat ik niet van onverwachte dingen hou en daar gestressed van raak, en jezelf dan om 5 uur opdringen vind ik dan niet zo tof. En ik had ze ( nog een keer) zelf gevraagd.
quote:Damselindistress schreef op 31 oktober 2016 @ 15:11:

Bij mij mag iedereen blijven eten, maar ik ben geen kookwonder. Ik weet niet eens hoe ik geglaceerde wortels moet maken

Dit! In mijn geval begint kind al te huilen wanneer ze hoort dat mama inplaats van papa gaat koken. Het is echt geen geintje of understatement.

En papa kookt eenvoudig en afgepast, zonder enige toeters en bellen, zo dat het ons als gezin smaakt. Echter koken voor een ander zit er gewoonweg niet in. Dat willen we ook niet. Het past niet bij ons.

Enige optie zou dan idd zijn dat er iets gehaald wordt. Echter daar houden we niet van. Eten ligt klaar voor die dag van A tot Z en is gepland en bepland. Daar houden wij wel van.

Ieder is daar anders in. En nogmaals.......gastvrij zijn we wel. Mits bezoek niet onaangekondigd en onbeperkt komt en vervolgens allerlei verwachtingen heeft.
Uit de vriezer, koelkast en voorraadkast zet ik in een halfuurtje een maaltijd voor 10 mensen op tafel als dat nodig is. Ik hou ook niet zo van verrassingen, maar als het op 'blijven eten' aankomt maakt het mij niet uit. Onverwacht bezoek vind ik niet fijn, maar als vrienden aangekondigd langskomen en het is zo gezellig dat het plots tegen etenstijd loopt, dan vraag ik niet eens of ze blijven eten. Dan vraag ik eerder of ze x of y lekkerder vinden
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Ik heb respect voor mensen die zo flexibel zijn. En die in de keuken van niets iets maken.

Ikzelf zou me nooit uitnodigen elders. Ikzelf zou nooit verwachten te blijven eten elders. En ikzelf zou nooit gebruik maken van het aanbod om te blijven eten elders. Uit angst de verwachting te kweken dat ik het die ander ook aan zal bieden.

En dat zou in ons geval zorgen voor slapeloze nachten, daar we gewoonweg echt niet voor een ander willen/kunnen koken.
Dat lijkt me moeilijk Troeteltje, om je zo te voelen! Ik kom uit een redelijk groot gezin waar we van jongsaf 'kookbeurten' hadden, misschien dat ik er daarom mijn hand niet voor omdraai.

Een nu-niet-meer-vriendin presteerde het om altijd onaangekondigd op te dagen tegen lunchtijd. En vlak na de lunch ging ze er weer vandoor. Na een tijd was ik dat beu. En bleef ik gezellig bij haar op de bank zitten ipv naar de keuken te gaan. Rond een uurtje of 14 informeerde ze wat we zouden gaan eten... ' Eh, geen idee. Trakteer jij?' Ze had wel meer van dit soort kleine kantjes en toen ze voor de -tigste keer mijn auto leende en niet getankt had bij terugkomst was ik er echt klaar mee. Ik heb dat ook gewoon uitgesproken: 'Zeg Miep, ik zie je alleen maar als je komt eten of als je iets van me nodig hebt. Dat noem ik geen vriendschap maar eenrichtingsverkeer en daar wil ik mijn tijd niet aan besteden. Het ga je goed'.
Vanwege dat beeld mbt eenrichtingsverkeer dat wij willen vermijden handelen wij preventief op dat vlak. En we voelen ons daar prima bij hoor.

Overigens....een lunch zie ik niet als een moment waarop kookkunsten gevraagd zijn. Dat zou dus hier geen dilemma zijn. Broodjes, brood, divers beleg, divers drinken, eitje etc. Dat is mogelijk. En dat bied ik dan ook wel regelmatig aan.

Het is een avondmaaltijd waarvoor echt gekookt dient te worden die wij als gezin nuttigen zonder bezoek.
quote:Troeteltje schreef op 31 oktober 2016 @ 17:05:

Vanwege dat beeld mbt eenrichtingsverkeer dat wij willen vermijden handelen wij preventief op dat vlak. En we voelen ons daar prima bij hoor.

Overigens....een lunch zie ik niet als een moment waarop kookkunsten gevraagd zijn. Dat zou dus hier geen dilemma zijn. Broodjes, brood, divers beleg, divers drinken, eitje etc. Dat is mogelijk. En dat bied ik dan ook wel regelmatig aan.

Het is een avondmaaltijd waarvoor echt gekookt dient te worden die wij als gezin nuttigen zonder bezoek.Ik wil liever ook geen eters, maar dat is meer omdat ik het niet iets ontspannends vind maar ik word er knetter van juist. Wat moeten we eten, hoeveel personen, hoeveel ingrediënten heb ik nodig , wie eet wat niet, ik kan er niet tegen hoor. En eten halen kost klauwen met geld.
beetjegek, voor mij hoef je je niet te verdedigen. Ik begrijp je meid.

En ook de mensen die dat wel heerlijk vinden, dat gescharrel in de keuken voor grote gezelschappen, begrijp ik hun manier.

Hoewel ikzelf anders in elkaar zit respecteer ik wel andermans mening en interesse.

Het dilemma schuilt daarin dat niet iedereen zo denkt, waardoor er al snel scheef gekeken wordt wanneer je niet houdt van onverwacht en uitpakken mbt dit onderwerp.

Hoewel dit in mijn ogen niets met gierigheid te maken heeft, maar echt met andere redenen, zou het dus wel kunnen worden uitgelegd als gierigheid door een ander. Jammer is dat. Misschien daarom ook dat ik zo openhartig uit de doeken doe hoe wij hier in staan. Om dat beeld te slechten dat iets altijd kan worden afgedaan als gierigheid. Soms heeft het met heel andere zaken van doen.
quote:Oudblond schreef op 31 oktober 2016 @ 16:59:

Dat lijkt me moeilijk Troeteltje, om je zo te voelen! Ik kom uit een redelijk groot gezin waar we van jongsaf 'kookbeurten' hadden, misschien dat ik er daarom mijn hand niet voor omdraai.

Een nu-niet-meer-vriendin presteerde het om altijd onaangekondigd op te dagen tegen lunchtijd. En vlak na de lunch ging ze er weer vandoor. Na een tijd was ik dat beu. En bleef ik gezellig bij haar op de bank zitten ipv naar de keuken te gaan. Rond een uurtje of 14 informeerde ze wat we zouden gaan eten... ' Eh, geen idee. Trakteer jij?' Ze had wel meer van dit soort kleine kantjes en toen ze voor de -tigste keer mijn auto leende en niet getankt had bij terugkomst was ik er echt klaar mee. Ik heb dat ook gewoon uitgesproken: 'Zeg Miep, ik zie je alleen maar als je komt eten of als je iets van me nodig hebt. Dat noem ik geen vriendschap maar eenrichtingsverkeer en daar wil ik mijn tijd niet aan besteden. Het ga je goed'.Goed gedaan
Oudblond, sorry.....net niet op gereageerd. Ik vind ook dat je het leuk hebt opgepakt. Zou een actie van mij kunnen zijn zo.

Ik hou ook wel van dergelijke aanpak.
Ik vind spontane mee eters net zoiets als dat de kinderen een vriendje of vriendinnetje mee nemen om te lunchen. Dan krijgen ze een boterham met whatever er in huis is. En geen uitgebreide lunch. Nodig ik die zelfde kinderen uit voor een verjaardagslunch is er wel iets speciaals.

Mijn spontane mee eters eten ook mee met wat de pot schaft aangevuld met whatever ik kan bedenken. Nodig ik ze van te voren uit maak ik er wel meer werk van.

Maar als je er stress van krijgt vooral niet doen. Goed om te weten dat er mensen zijn die het spaansbenauwd krijgen bij het idee alleen al. Weer wat geleerd. En andersom: ik heb me nog nooit druk gemaakt over het eenrichtingsverkeer is. Er zijn mensen die hier al jaren lang met enige regelmaat mee eten. Nog nooit bij nagedacht dat ik iets 'terug' zou moeten krijgen.
Wij wonen kilometers van de meeste familie en vrienden.

Bezoek komt hier dus enkel op afspraak.

Waarbij er dus ook gelijk geschat wordt hoe we 't doen met eten als hun bezoek tijdens etenstijd valt.

Ik heb gewoon zelden eten en drinken als ze onverwacht zouden opduiken.

Voor het warme avondeten koop ik "afgepast" (we zijn toch maar met 2) en brood en beleg is de helft van de tijd op.

Of ik heb alleen nog choco in de kast.

Dan mogen ze dus mee naar de winkel ...

Door de afstand duik ik zelf ook nooit onverwacht op bij familie of vrienden.

Hoogstens bij mijn ouders als ik toevallig in de buurt ben.

Maar dan verwacht ik dus alleen maar een glas kraantjeswater.

Ik wil gerust "uitpakken" qua eten - zeker avondeten - maar dan wel als ik het op voorhand weet.

En niet op een dag dat ik werk. Hell no dat ik dan nog uitgebreid ga koken.

(De enkele keer dat ik dan es afspreek met een vriendin is 't een rondje snackbar als avondeten. Waarbij ieder zijn eigen eten betaald.)

Heeft overigens niets met gierigheid te maken.

Wel met 't feit dat ik dagelijks of om de 2 dagen boodschappen doe.

En dus geen giga voorraden heb.
quote:Troeteltje schreef op 31 oktober 2016 @ 16:50:

Ik heb respect voor mensen die zo flexibel zijn. En die in de keuken van niets iets maken.

Ikzelf zou me nooit uitnodigen elders. Ikzelf zou nooit verwachten te blijven eten elders. En ikzelf zou nooit gebruik maken van het aanbod om te blijven eten elders. Uit angst de verwachting te kweken dat ik het die ander ook aan zal bieden.

En dat zou in ons geval zorgen voor slapeloze nachten, daar we gewoonweg echt niet voor een ander willen/kunnen koken.

Sinds ik in mijn kraamtijd een keer dezelfde emotie had (zelfs uit stress gehuild omdat iemand letterlijk van 9 tot diner bleef hangen) begrijp ik dit beter.

Maar komt er dan nooit iemand bij jullie eten? Spreek je dan altijd buiten de deur af?
quote:Robinson schreef op 30 oktober 2016 @ 13:17:

[...]

Was heel goedkoop, paar honderd euro. Is wel veel geld maar in verhouding hoe ver ik heb gevlogen heel goedkoop.

Ondertussen is ze er echt al op elk kanaal dat we contact hebben over begonnen, denk in totaal al 4x.

Ze is echt aan het hinten dat ik aanbied het over te maken, denk dat ik idd maar ga meezeuren dat het inderdaad heel duur is

Ik sliep bij haar in appartement, nu begint ze ook over de kosten van water,elektra etc.. Ik vind het echt een beetje gek dit?Wat heb jij voor haar betaald? Of is alles samsam gegaan. Want je had ook in een hotel kunnen gaan dan was je een stuk duurder uit geweest. Nu mocht je bij haar, bespaart een hoop kosten. En ? heb je haar mee uit genomen? dingen betaald? Want de metro dus iig niet. Je krijgt van haar een kaart, die ze ongetwijfeld net als in nederland aan heeft moeten schaffen en om jou niet te laten verdwalen reist ze een stuk met je mee.

Ik zou een etentje, enorme bos bloemen én het geld van de metro aan haar geven.

Degene die hier gierig over komt ben jij in mijn optiek.
quote:Het-groepje schreef op 31 oktober 2016 @ 17:56:

[...]

Sinds ik in mijn kraamtijd een keer dezelfde emotie had (zelfs uit stress gehuild omdat iemand letterlijk van 9 tot diner bleef hangen) begrijp ik dit beter.

Maar komt er dan nooit iemand bij jullie eten? Spreek je dan altijd buiten de deur af? Was er niemand anders in huis die deze hork naar buiten kon bonjouren? Djeeezzz iedereen weet toch dat kraamvisite max een uurtje is! Ik mag hopen dat je er een heeeeeeel groooot kraamcadeau aan over gehouden hebt (en geen derdehandse luiertaart)
quote:Troeteltje schreef op 31 oktober 2016 @ 17:27:

Oudblond, sorry.....net niet op gereageerd. Ik vind ook dat je het leuk hebt opgepakt. Zou een actie van mij kunnen zijn zo.

Ik hou ook wel van dergelijke aanpak.
Dat vind ik wel meevallen Nina.

En daarnaast weet niemand of ze het land/de stad ook had aangedaan als vriendin daar niet woonde.

Ging ze de stad bezoeken of de vriendin?
quote:nina1966 schreef op 31 oktober 2016 @ 18:38:

[...]

Wat heb jij voor haar betaald? Of is alles samsam gegaan. Want je had ook in een hotel kunnen gaan dan was je een stuk duurder uit geweest. Nu mocht je bij haar, bespaart een hoop kosten. En ? heb je haar mee uit genomen? dingen betaald? Want de metro dus iig niet. Je krijgt van haar een kaart, die ze ongetwijfeld net als in nederland aan heeft moeten schaffen en om jou niet te laten verdwalen reist ze een stuk met je mee.

Ik zou een etentje, enorme bos bloemen én het geld van de metro aan haar geven.

Degene die hier gierig over komt ben jij in mijn optiek.Ik twijfelde of deze nieuwe nick dezelfde is dan in het topic over 'uitkering na wereldreis'. Maar die TO zou pas in november gaan
quote:beetjegek schreef op 30 oktober 2016 @ 18:15:

Vrienden van ons wilden net op bezoek komen, met etenstijd, toen ik zei daar niet op te hebben gerekend qua eten, kwamen ze niet... Owkee.... Dat is toch ook raar? Ik wilde niks bijhalen omdat ik het nogal apart vond dat ze zichzelf voor het eten uitnodigden, en ook niet aanboden iets mee te nemen..Nou dat vind ik idd een gierige actie Wat maken 2 extra monden nou uit? Beetje soep of stokbrood met boter.. of.. Er is altijd wel iets waar je een maaltijd mee kunt oprekken. Vind het net zoiets als vroeger. Rond etenstijd kreeg je niets en kon je wachten tot de familie klaar was.
Jeetje Nina, je bent altijd zo ongelooflijk stellig.

Is er dan niets, helemaal niets, dat jouw gevoel en mate van inlevingsvermogen kan doen wankelen in het voordeel van een ander?
quote:beetjegek schreef op 31 oktober 2016 @ 11:07:

[...]

Nee ik had geen zin in eters, dan had ik ze daar expliciet voor gevraagd.

En dat is dus de definitie van ongastvrij.

Gastvrij betekend dat je ook onafgesproken leuk word opgevangen.
quote:RMJ schreef op 31 oktober 2016 @ 12:27:

Zo zie je maar dat mensen heel verschillend zijn. Als je bij mij een half uur voor etenstijd op de stoep staat roep ik 'Gezellig, kom er in' om direct daarna te vragen of je mee eet. Sterker nog, als je tijdens het eten binnen komt is het ook prima. Zetten we er spontaan een bordje bij.

(en ik heb echt alleen 100% oerhollandse genen)

Je moet natuurlijk geen culinair driegangenmenu verwachten, maar met een beetje creatief in de koelkast kijken is een 4 persoonsmaaltijd zo omgebouwd naar een 6 (of 7 of 8) persoonsmaaltijd.Precies. Een salade er bij, of een voorafje want een blikje zalm oid is er vast wel.

Toen ik ooit eens echt heel weinig in huis had kreeg ik toch onverwachts aanloop. Blikje zalm opengetrokken, stokbroodje wat niet meer supervers was in dunne plakjes gesneden en geroosterd. Eitje gekookt en klaar.

Bij een vriendin die niets in huis had vriezer en ijskast uitgeplozen en een boerenomelet gemaakt. Er lag nog wat aardappel, wat groentes en een ui had ze ook nog wel.

Het kan zo makkelijk zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven