Orgaandonatie; waarom wel/ niet?

11-05-2007 11:01 437 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een artikel op nu.nl



waarin staat dat een kwart van de Nederlanders geen orgaandonor wil zijn vraag ik me vooral af waarom mensen dat niet willen.



Persoonlijk heb ik er nog geen drie seconden over na hoeven te denken en ik heb zondermeer dat ding ingevuld. Ze mogen alles van me hebben als ik het toch niet meer nodig heb.



Ik ben benieuwd naar jullie beweegredenen!
Alle reacties Link kopieren


[fgcolor=#000000]Ik hoorde net op de radio dat dat programma wellicht niet doorgaat.

Is misschien maar beter ook.

D.m.v. sms kun je laten weten wie volgens jou een orgaan mag krijgen, dat is toch bezopen?!



Wel een mooi stukje tekst uit de Volkskrant van vorige week (reactie van een vader n.a.v. andere reacties betreft orgaandonatie):



Casper[/fgcolor]

Met rode ogen na een doorwaakte nacht aan het sterfbed van mijn 15-jarige zoon las ik de artikelen en argumentaties over orgaandonatie. Welke argumenten moet ik als vader nog aandragen om u als lezer een donorcodicil te doen invullen? Mijn zoon, Casper Visser, wordt een van de voor u anonieme tweehonderd doden als gevolg van het orgaantekort. Casper is niet anoniem, hij is mijn zoon.

Mooi stukje,

wordt je weer even stil van....
Alle reacties Link kopieren


BNN gaat een progamma maken met een vrouw die ongeneeselijk ziek is. Er zijn dan 3 kinderen die een orgaan nodig hebben. Gedurende de show gaat zij kiezen wie haar nier krijgt als ze dood is.



Rare manier van progamma maken, maar hoop wel dat de mensen er zo van bewust worden hoe belangrijk het is om donor te worden.
Dit vind ik te ver gaan. Als ik mijn organen doneer, ga ik er van uit dat de artsen wel kunnen beslissen wie die organen het hardste nodig heeft! Niet ik, die een keuze zou maken op basis van gevoel. Die misschien wel degene afwijst die het het meeste nodig heeft omdat ik een ander sympathieker vind. Nee, dit is dus een staaltje kijkcijfers trekken waar ik niet van houd. 
Alle reacties Link kopieren
@Mariska



neej ik ben geen bloeddonor, heb zowiezo al relatief weinig bloed en zit aan de rand van bloedarmoede. En heb een lage bloeddruk (100/70) wat ik lichamelijk heel goed voel.



Dus nee bij mij bloedaftappen zou geen goed idee zijn, dan kunnen ze me letterlijk van de vloer afrapen;).



Van plasma donor heb ik nog nooit gehoord! (wel raar overigens, maar ja het plasma wordt uit je bloed gehaald dus ze moeten eerst bloed aftappen dus dan is het cirkeltje weer rond)



Is een wetenschappelijke bijdrage naar kankeronderzoek ook goed:P om de ``boel`` een beetje te compenseren.?? haha
Alle reacties Link kopieren
nog even over dat programma van BNN



afschuwelijk als zoiets echt op TV komt. Ik zie hier werkelijk waar geen meerwaarde in.



Want hoe bepaalt zo´n vrouw wie haar nier krijgt?? (nog even en wij mogen meestemmen per sms:()

 Ik denk dat ze (ARTSEN dus) beter kunnen kijken bij welke van de 3 de slagingskans het grootst is.



Het heeft toch totaal geen nut op een nier er bij iemand in te plaatsen als je bijvoorbaat al weet dat de kans op afstoting 90% is.



groetjes SMM
Alle reacties Link kopieren
BNN zoekt graag grenzen op, maar hiermee gaan ze er toch ver overheen...Wat ik me nog wel afvroeg is of mensen die op een donornier wachten allemaal geen geschikte familieleden hebben die - bij leven - een nier kunnen afstaan. Want dat klinkt mij redelijk ideaal in de oren, een nier van een familielid. Veel minder kans op afstoting lijkt me. En je hoeft niet te wachten op een geschikte nier van een overleden iemand die donor is en die dan ook nog in het ziekenhuis overlijdt.Of zitten er aan zo'n nierdonatie allerlei haken en ogen waarvan ik niet weet en waardoor het maar zelden mogelijk is of waardoor mensen ervan af zien?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
@Tonkje?? (was je naam vergeten)



Ik vind het niet erg dat BNN wat provocerend is maar tis is toch echt TE. 



Iedere moeder/vader staat toch met liefde zijn/haar nier af aan dochter/zoon!! (ook voor andere dingen bv beenmerg oid).



(Wie weet hebben ze dit in deze gevallen al allemaal onderzocht hoor! dat kan ik zo niet beoordelen) of ouders willen gewoon zelf geen nier afstaan:(



Maar je kunt namelijk al voordat de nier er bij familie wordt uitgehaald al zoveel testen doen die een indicatie kunnen geven voor de slagingskans.



en daarbij als familie en zeker vader/moeder of zelfs broertjes of zusjes een nier afstaan is de kans op succes in verhouding tot een vreemde nier. Echt VELE malen groter.



Mensen kunnen prima met 1 nier leven. Dus stel als ik later een kindje heb en deze heeft een nierziekte nou dan mogen ze bij mij als eerste een nierbiopt komen nemen om te testen of een nier van mij goed zou passen. (want ja 50% van mijn genen/eigenschappen komt overeen met dochter/zoon lief)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een donorcodicil, al zolang als ik me kan heugen. Vroeger dat rode papiertje, nu geregistreerd. Mijn vader had geen keuze laten vastleggen en toen hij stierf, moesten wij als familie beslissen. Wetende dat mijn vader altijd anderen heeft willen helpen, hebben we unaniem JA gezegd. Van BIS (dat is een soort donoradministratiepunt) hoorden we later dat ze wel  iets verwijderd hadden maar dat bij nader inzien niet geschikt bleek te zijn voor donatie. Dat vond ik heel erg, omdat het me getroost had als mijn vader met zijn dood nog iemands leven had kunnen verbeteren of zelfs redden. Het maakt het allemaal wat minder zinloos...



Iemand had het hier over een bumpersticker met DON'T TAKE YOUR ORGANS TO HEAVEN, HEAVEN KNOW WE NEED THEM HERE, weet iemand waar je zo'n sticker kan kopen?
Alle reacties Link kopieren
@mastermind:Waarom noem je sterven zinloos? Of bedoel je specifiek het overlijden van je vader?Ik vind sterven helemaal niet zinloos, wel heel naar en soms om vreselijk kwaad van te worden (een onschuldig kind dat veel te vroeg overlijdt), maar niet zinloos. Het hoort bij het leven; alles en iedereen gaat dood.En misschien ben ik daarom wel geen donor, omdat je dan niet helemaal dood gaat.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren


nog even over dat programma van BNN



afschuwelijk als zoiets echt op TV komt. Ik zie hier werkelijk waar geen meerwaarde in.



Want hoe bepaalt zo´n vrouw wie haar nier krijgt?? (nog even en wij mogen meestemmen per sms:() ja we mogen meestemmen per sms, belachelijk

 Ik denk dat ze (ARTSEN dus) beter kunnen kijken bij welke van de 3 de slagingskans het grootst is.



Het heeft toch totaal geen nut op een nier er bij iemand in te plaatsen als je bijvoorbaat al weet dat de kans op afstoting 90% is.



groetjes SMM



Alle reacties Link kopieren
@tonkje: je hebt gelijk, ik denk dat hierin gevoel en ratio door elkaar lopen en ik specifiek het overlijden van mijn vader bedoelde. Sterven is op zich niet zinloos, maar aan iemands sterfbed zitten van wie je zo ontzettend veel houdt, niets kunnen doen en het alleen maar wachten is op de dood, dat voelt zo machteloos... niet in woorden uit te drukken. Mijn vader had longkanker, was nog geen 55 jaar oud, en ja, dan denk ik: waarom nou???? En waarom op deze manier, die hele lijdensweg... dood zijn is niet zinloos, de manier waarop je dood gaat is dat in mijn ogen vaak wel... zo'n hele lijdensweg...



Sorry, was ff off-topic.
Alle reacties Link kopieren
UP voor openminded...
Alle reacties Link kopieren
Quote ElleMichele:

Omdat mijn hele lichaam dan ter beschikking komt,ik hoop dat de artsen in opleiding daar nog veel van kunnen leren zodat daar weer alle mensen baat bij hebben





Dat is een mooie gedachte ElleMichele, ik ben toevallig zo'n arts die uitgebreid snijzaalpractica heeft gehad. Zeker nuttig, maar er zijn in Nederland te veel mensen die hun lichaam ter beschikking van de wetenschap stellen en veel te weinig donoren. Bovendien kun je de anatomie ook goed leren uit de boeken/van preparaten/online etc. Momenteel zijn er al een aantal universiteiten in Nederland waar artsen in opleiding geen anatomieonderwijs krijgen dmv snijzaalpractica.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven