Te weinig plaatsen in de kinderopvang

31-05-2007 16:09 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer mijn dochter op de kinderopvang te krijgen, maar het KDV verontschuldigde zich nu al, dat plaatsen een groot probleem zal gaan worden, zeker binnen een jaar tijd! Het is toch belachelijk dat er zo veel mensen zo lang moeten wachten op een plekje? Het is een kinderopvangcentrum met 10 groepen, maar zelfs dan is het plaatsen moeilijk. Het is trouwens ook het enige kindercentrum in mijn woonplaats, dus uitwijken heeft ook geen zin. Nu kan ik gelukkig tot wij worden geaccepteerd nog gebruik maken van oma, maar het kan dus nog met gemak een jaar duren... Hoe is het in jullie woonplaats? Heb je lang moeten wachten?
Nee helemaal niet. Het schijnt dat sinds die vergoedingsregeling veranderd is, er veel meer plaats is. Bij ons klopte dat ook wel. Ik woon in het centrum (nou ja, bijna centrum) van Amsterdam en bij alle kdv's bij ons in de buurt was nog ruimschoots plek.
Alle reacties Link kopieren
Fleurtje, dat is prettig. Hier zit het echt bomvol. Er moet eerst gebouwd gaan worden, maar de gemeente ligt nog dwars. Tot die tijd dus geen extra opvangcapaciteit...
Alle reacties Link kopieren
wij hadden met spoed een plekje nodig voor een peuter en een baby, en zijn heel veel kindercentra's afgeweest. niet een van de grotere had plek, en toch hadden wij binnen een maand kinderopvang. bij een klein fijn dagverblijf. word natuurlijk wel een heel ander verhaal als je niet kan kiezen en van 1 opvang afhankelijk bent.
Alle reacties Link kopieren
Hier was het ook geen enkel probleem. Ik heb onze baby aangemeld, toen ik 6 maanden zwanger was en hij kon met 10 weken gelijk terecht. Na een maand wilde ik graag van dag wisselen en ook dat was geen enkel probleem. Ook een dagje extra als dat eens nodig is, kan meestal wel.

En het is een vrij klein kdv, 3 groepen van maximaal 12 kinderen en de enige in ons dorp.



Lijkt me heel vervelend als je met zulke lange wachtlijsten te maken krijgt.
..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een jaar van tevoren een plek aangevraagd voor 3 dagen, waarvan ik er uiteindelijk twee gekregen heb, dus hier wel wachtlijsten. Er zijn hier redelijk wat kinderdagverblijven, maar blijkbaar niet genoeg, want allemaal vol. Ik kan gelukkig voor deze ene dag gebruik maken van oma's, en hopelijk is er in januari ook een plek vrij op deze dag!
Alle reacties Link kopieren
Met de invoering van de nieuwe wet kinderopvang begin 2006 (volgens mij 2006)  kwam de verantwoordelijkheid voor de betaling van het kdv meer naar de ouders toe. Je diende zelf de rekening te betalen en een tegemoetkoming aan te vragen bij je werkgever en de overheid.  Omdat werkgevers toen nog niet verplicht waren mee te betalen (inmiddels wel, iedere werkgever betaald via werkgeverslasten) werd het voor sommige ouders in de praktijk een stuk duurder. Dat heeft bij sommige kdv's tot  een forse vermindering van de wachtlijsten gezorgd.  Sinds 2007 is het juist weer goedkoper, de overheid betaald afhankelijk van je inkomen een groot gedeelte van de rekening aan je terug. Steeds meer ouders gaan zien dat het langzaamaan steeds goedkoper wordt en dit zorgt weer voor een stijging in de wachtlijsten.  Maar wel heel wisselend, het ene kdv blijft ruimschoots plek houden, bij de andere stijgen de wachtlijsten in recordtempo.
Ik dacht inderdaad dat, in de tussenliggende 8 jaar dat er tussen Kjongen en aankomende baby zit, het wel opgelost zou zijn. En zo waren de nieuwsberichten ook.



Tot ik van alle creches een brief terug kreeg dat ik fijn was ingeschreven, maar ze me geen plek kunnen garanderen bij einde bevallingsverlof (dat van dat garanderen snap ik best), vanwege lange wachtlijsten (dat snap ik dan -nog steeds- niet).



We zijn weer terug bij af. Alleen de geldpot is dus iets anders verdeeld.

En daar moet je dan 8 jaar, en 4 kabinetten over doen?
Alle reacties Link kopieren
Hier is het ook drama. Er zijn twee creches, totaal 10 of 11 groepen.

Ik heb ons tweede kind direct na de test opgegeven omdat ik wist dat het drama was. De creche wist het bij wijzen van spreken nog eerder dan mijn man. Van de drie dagen had ik er twee toen mijn kind 4,5 maanden oud was, en bij 5,5 maanden had ik er drie. Zegt die dame die de planning doet ook nog: je hebt toch zwangerschapsverlof?? Ja, duh, maar dat duurt niet zo lang hoor. Wisselen naar een populaire dag heeft me drie jaar wachtlijst gekost. Ik vind dat echt niet leuk meer.



Uitwijken naar een andere plaats (plaats van werk of omliggende plaatsen) is voor ons niet echt een optie want we hebben allebei niet echt een vaste werkplek en omliggende plaatsen kost in spits gewoon een uur extra reistijd.
Alle reacties Link kopieren
Ben momenteel zwanger van nr 2 (nog 4 weken te gaan) en heb vanmorgen nr 2 aangemeld op het kdv. Was geen enkel probleem op nr 2 geplaatst te krijgen. Ook met het wisselen van dagen is het nooit een probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven