Wonen in Zaandam

07-12-2008 13:59 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Ik woon nu nog in Amsterdam in een flat. Een huis met een tuin is daar onbetaalbaar (met mijn budget in ieder geval) maar wel mijn grote wens. Dus dat wordt een andere woonplaats vinden. Ik denk aan Zaandam. Wie woont er in Zaandam en welke wijken zijn leuk/rustig/groen om te wonen? Welke wijken zijn minder geslaagd? En zijn er ook mensen die de stap van Amsterdam naar Zaandam gemaakt hebben en hoe is dat bevallen? Had/heb je heimwee of was het een goede keuze?

Ben benieuwd....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de stap Amsterdam-Zaandam gemaakt, 3 jaar geleden en ik wacht op een mogelijkheid om terug te gaan naar Amsterdam. Heb dus nog steeds heimwee. Als je de stad fijn vindt, dan is Zaandam erg burgerlijk en bekrompen vind ik. Een bijkomend nadeel is de deur-tot-deur-afstand naar Amsterdam; die minimaal een uur is. Met tien treinminuten viel me dat ontzettend tegen. Verder gaan er 's doordeweeks geen nachtbussen, dus als je een keer wegwilt ben je gebonden aan de treintijden (laatste 01.00).



Maargoed, de buurten. Zelf woon ik in Zaandam Zuid, in een erg gewilde en fijne buurt. Vijf minuten met de auto naar de A10, kwartiertje fietsen naar het centrum of het station.

Niet gaan wonen: Poelenburg of Rosmolenbuurt.



Als je nog vragen hebt hoor ik ze wel
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van origine Zaanse, maar woon al 15 jaar in Amsterdam. In mijn ogen is Westerwatering nog steeds een nieuwbouwwijk, maar ik ken niet de precieze definitie van dat woord. Inderdaad wel dicht bij het centrum. Centrum zelf is een erg leuke woonbuurt vind ik trouwens. Schildersbuurt en burgemeestersbuurt ook.



Wat me verder opvalt als ik daar weer terugben, is dat alles veel gemoedelijker en rustiger aandoet. Echt wat dorpser. Het uitgaan is er levendig. En ik vind 't accentje erg charmant.
Alle reacties Link kopieren
Madamemicmac: de sfeer die er hangt is niet mijn ding; doe mij maar het ruimdenkende van de stad. Hier prima uitgaan? Dan mag je mij vertellen waar... Nouja, ik wil TO niet teveel angst inboezemen of anderen voor het hoofd stoten maar het is in elk geval totaal niét mijn stad. Te dorps.
Ik ken Zaandam ook wel redelijk, maar dorps vind ik het niet. Persoonlijk zou ik er niet willen wonen. Ik zou meer voor (het dorpse) Zaandijk, Koog a/d Zaan/enz. gaan.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor de reacties. Het blijft natuurlijk heel persoonlijk hoe je zoiets uiteindelijk ervaart maar het is toch fijn om wat ervaringen te lezen. Ik ben nog steeds aan het twijfelen want eenmaal die keuze gemaakt, kom je niet zo makkelijk weer terug in Amsterdam zoals Sarinadanae al schrijft. Dat is ook een beetje mijn angst, dat ik toch spijt krijg. Ik ga nog maar eens een paar keer uitgebreid winkelen, eten en uit etc. in Zaandam, sfeer proeven. En inderdaad de reistijd van deur tot deur testen...hoe dat gevoelsmatig is bijvoorbeeld. Want: mijn vriend woont in Amsterdam en blijft daar wonen (we "latten"). Maar ja, die tuin lokt me toch wel en is hier in Amsterdam zeker niet te realiseren (tenzij ik de loterij win).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog even op Funda gekeken: de Russische buurt is volgens mij centrum; klopt dat? Of zijn er meer buurten in het centrum (vast wel...)? En is de Russische buurt een leuke buurt?

Bedankt weer.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Russische buurt zou ik niet snel willen wonen.



Botenbuurt is leuk, ruime woningen en ruim opgezette wijk. Maar weet natuurlijk niet de prijsklasse waar je in zoekt! Nadeel is wel dat je redelijk ver van het treinstation bent verwijderd.



Schilders- en Waddenbuurt zijn ook leuke wijken. Net als de bloemenbuurt in Koog a/d Zaan, deze liggen ook vlakbij een treinstation.



Andere tip: let er op dat veel jaren '30 woningen in de Zaanstreek last van palenpest hebben! Ook wel iets om rekening mee te houden!
Alle reacties Link kopieren
Russische buurt ligt net buiten het centrum. Je kunt zoeken in de Bomenbuurt, klein kwartiertje fietsen van het centrum, directe bus naar A'dam CS voor de deur en de A10 op nog geen 5 minuten afstand. Mijn schoonouders wonen in hartje centrum, volgens mij staat er op hun parkeerabo Oud West.



Als je vriend in Amsterdam blijft wonen zou ik het niet snel doen: ik hik er nu al vaak tegenaan dat ik eerst zo lang moet reizen voor ik ergens ben en nooit even spontaan kan gaan koffie-en ofzo. Ook het altijd in de gaten houden van de laatste bus/trein (doordeweeks geen nachttreinen/nachtbussen) is vervelend.



Waar ben je naar op zoek, qua sfeer, qua mensen, qua vermaak/uitgaan?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Marionne,



Als Zaanse wil ik hier graag even op in gaan. Ik ben geboren en getogen in de Havenbuurt te Zaandam. Dit is een afgelegen buurtje in Zaandam net zoiets als Urk zeg maar. Ik vond het er als kind helemaal te gek en zou het ook zeker niet afkraken. Wel wonen er ook een aantal minder nette mensen om het zo maar te zeggen. Dit vind ik ook op de Rosmolenbuurt en Poelenburg en Het oude Vissershop. Mooiere buurten in Zaandam is bijvoorbeeld de Burgemeesterbuurt. Overall vind ik Zaandam erg achteruit gegaan en de Westerwatering zou ik niemand aanraden omdat dit een hele kale buurt is en je kunt er maar op één manier in en uit dus heel afgesloten. Als je dan toch een beetje centrum wilt zou ik uitwijken naar het nieuwe vissershop of het Eiland tegenover de Haven waar hele mooie huizen staan bijvoorbeeld. Ook de Oostzijde heeft meerdere mooie wijken. Ikzelf heb ook op de Westzijde gewoond, erg centrum maar dat zou ik niet aanraden.



Nu woon ik in Oud-Rooswijk in Zaandijk. Dit is een oude wijk met van die leuke punthuizen. In onze straat wonen 3 stellen uit Amsterdam en die vinden het heerlijk. Ook Westerkoog is errug leuk en Wormer is ook een leuk dorp, allemaal net buiten Zaandam dus ook erg goed bereikbaar uit Amsterdam.



Ik hoop dat je er uiteindelijk uitkomt.

SUk6
Alle reacties Link kopieren
quote:nageltje180472 schreef op 11 december 2008 @ 16:23:

Hoi Marionne,



Als Zaanse wil ik hier graag even op in gaan. Ik ben geboren en getogen in de Havenbuurt te Zaandam. Dit is een afgelegen buurtje in Zaandam net zoiets als Urk zeg maar. Ik vond het er als kind helemaal te gek en zou het ook zeker niet afkraken. Wel wonen er ook een aantal minder nette mensen om het zo maar te zeggen. Dit vind ik ook op de Rosmolenbuurt en Poelenburg en Het oude Vissershop. Mooiere buurten in Zaandam is bijvoorbeeld de Burgemeesterbuurt. Overall vind ik Zaandam erg achteruit gegaan en de Westerwatering zou ik niemand aanraden omdat dit een hele kale buurt is en je kunt er maar op één manier in en uit dus heel afgesloten. Als je dan toch een beetje centrum wilt zou ik uitwijken naar het nieuwe vissershop of het Eiland tegenover de Haven waar hele mooie huizen staan bijvoorbeeld. Ook de Oostzijde heeft meerdere mooie wijken. Ikzelf heb ook op de Westzijde gewoond, erg centrum maar dat zou ik niet aanraden.



Nu woon ik in Oud-Rooswijk in Zaandijk. Dit is een oude wijk met van die leuke punthuizen. In onze straat wonen 3 stellen uit Amsterdam en die vinden het heerlijk. Ook Westerkoog is errug leuk en Wormer is ook een leuk dorp, allemaal net buiten Zaandam dus ook erg goed bereikbaar uit Amsterdam.



Ik hoop dat je er uiteindelijk uitkomt.

SUk6
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
quote:madamemicmac schreef op 12 december 2008 @ 17:04:

Ja je hebt gelijk dat de Westerwatering maar via 1 weg bereikbaar is, maar wat heeft dat te maken met woongenot? Ik vind het hier heerlijk en helemaal niet kaal??? Enne, de busbrug gaat toch écht open hoor...Over andere buurten weet ik niet veel...maar het Eiland bij de haven, dat is toch erg duur?





Hoi madamemicmac,



Ik vind het gewoon heel irritant als je ergens moet zijn en dan weer helemaal terugmoet om eruit te komen. Maar dat de busbrug open gaat dat wist ik niet en dat biedt perspectieven aangezien ik aan de andere kant woon. Daarbij vind ik het gewoon een kale bedoening daar, misschien is ben ik ook bevooroordeeld omdat er iemand woont die ik totaal niet mag, hahahaha. Ik zou er ooit gaan wonen maar ben eigenlijk wel blij dat ik het niet gedaan heb maar dat is puur persoonlijk.



Het eiland is duur en niet duur. Er zitten ook huurwoningen en goedkopere woningen maar aan de rand is het inderdaad heel duur (aangezicht).
Alle reacties Link kopieren
gaat de busbrug open???ik krijg veel brieven met info maar er staat nooit in dat ie open gaat

laatste plan was dat hij buiten spits open gaat?Soms is hij open! maar daar kom je dan per toeval achter.

* ik woon in WesterKoog *



Zaandam is wel leuk hoor, let wel op of er palenrot is dat is namelijk een groot probleem. er is wel een vangnet regeling maar ook daar zitten een hoop haken en ogen aan.



Poelenburg raad ik ook af trouwens.
Een goed begin is het halve werk, maar een goed begin is maar de helft
Alle reacties Link kopieren
Heel erg bedankt voor alle reacties!

Dat van die fundering is inderdaad wel belangrijk, ik zie op Funda ook regelmatig "funderingscode III".

Veel woonplezier allemaal en ik ga echt eens uitgebreid Zaandam "live" verkennen maar ik heb nu tenminste alvast wat informatie "uit de eerste hand".
Alle reacties Link kopieren
Suk6 ermee!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven