Hé, er zit een knop op je tv.......

05-06-2007 18:38 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nav een ander topic hier op maatschappij:

Daar las ik dat er mensen zijn die bij lekker weer in de tuin tv gaan zitten kijken.

Ook hoor je steeds meer dat kinderen meer tijd voor de tv (en pc) rondbrengen dan dat ze lezen of (buiten) spelen. En wat te denken van de tv als oppas op zondagochtend? Pa en ma in bed, koters voor de tv.

En dan zijn er nog hele volksstammen die dag in dag uit soaps volgen, voor wie Arnie uit Goede Tijden echter is dan hun buurman. 

Dat roept bij mij de vraag op in hoeverre we voor ons vermaak afhankelijk zijn geworden van dat kastje.

Hoe vaak kijk jij tv? En wat kijk je dan? Wat doe je als je tv kapot is? Is er dan paniek in de tent of heb je nog ergens een reserve?
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Greys Anatomy, Men in Trees (is even gestopt) of een leuke film, Gordon Ramsey (begint zondag weer), en voor de rest val ik meestal binnen een half uur is slaap voor de TV na een dag werken. In het weekend kijken we alleen 's avonds laat wel eens.

Verder DVD-tjes. Laatst Battlestar Galactica serie gekeken, met surround, wel vet hoor, mijn vriend en ik zijn sci-fi nerds 8-)

En niet in de tuin dus! (of op het balkon in ons geval).
Ohja, en Saturday Kitchen op de BBC op zaterdagochtend om 11:00 uur, lekker met koffie en croissantje.
Alle reacties Link kopieren


@ sjamash, zoals je ws gelezen hebt mogen mijn kinderen ook bijna geen tv kijken, 3 filmpjes, das tussen de 30 minuten en een uur per dag. Met mooi weer blijft hij helemaal uit, maar, ik gebruik de tv wel eens als het spits uur is hier. Om een uur of 5, mn kleuters (2 stuks) gaan vervelen worden moe en hongerig. De baby (10maanden) wordt jengelig, papa is nog niet thuis en ik moet het eten koken. Dan zet ik ze wel eens voor de tv :P voor de beruchte 3 filmpjes, in die tijd kan ik dan mooi het eten maken, papa ontvangen, en hij neemt het met de kinderen dan over, baby krijgt alvast zn eigen prakje, met zn rug naar de tv toe, en de oudste twee mogen vaak nog even het filmpje dat dan bezig is afkijken, dan zetten ze hem uit zichzelf uit en komen ze naar de keuken om mij te helpen :D.



Dus in principe heel weinig tv, maar soms is het ding verdomde handig.



Hoe sommige kinderen aan 3 uur per dag komen is mij ook een raadsel.
Tja, ik weet niet hoe ik het zou doen als mijn tweede er is (oktober 2007). Maar dan nog denk ik dat dan de oudste zichzelf even moet vermaken terwijl ik sta te koken. De kleinste zal dan ongetwijfeld in de box liggen. Daarbij komt dat ik de luxe heb dat manlief en ik samen koken, en hij eigenlijk zelfs nog vaker alleen kookt! Dus in dat opzicht denk ik niet dat ik in de verleiding kom om tijdens dat spitsuur de oudste tv te laten kijken (hoe logisch het ook moge zijn).

Overigens, toen oudste een baby was en behandeld moest worden voor zijn sterke voorkeurshouding, vertelde de fysiotherapeute dat zij een onderzoek had gelezen van een psycholoog die beweerde dat tv kijken op (heel) jong leeftijd ADHD in de hand werkt......dit ivm de snelle wisseling van de beelden. Klonk voor mij heel plausibel.



En niet meer uitslapen. Tja, hoort erbij he! Vind het overigens heel gezellig met de kleine larf in bed op zaterdag en zondagmorgen! (afgelopen zondag was het echter kwart voor 6.......toen was het wat minder lollig :P )
Alle reacties Link kopieren
Het valt me op hoe weinig er volgens dit topic televisie gekeken wordt. Ik krik het gemiddelde omhoog, want ik kijk best vaak tv. Het journaal en Nova, dat zijn de 2 programma's die ik het liefst dagelijks meepak. De rest is heel variabel.



Op vakantie mis ik de televisieprogramma's helemaal niet, maar ik ben gewend om 2 maal daags teletekst te bekijken, en dat mis ik dan weer wel. ;)



Zonder computer vind ik heel vervelend, het is echt voor mij een 'contact met de buitenwereld' geworden. Die moest dus maar niet kapot gaan!
Sinds ongeveer 15 jaar kijk ik nauwelijks nog tv. Dat heeft eigenlijk voornamelijk te maken met het feit dat ten eerste de reclameblokken steeds irritanter worden en ten tweede dat het tv-aanbod gemiddeld genomen zo stompzinnig is, dat je je gaat afvragen of mensen er misschien zelf ook stompzinniger van worden.
Inderdaad, Livre, waar zijn de mensen die wél veel kijken?

Niks om je voor te schamen, lijkt me. Hele volksstammen (nah ja, westerse dan) die hele avonden voor de buis doorbrengen.



Herken dat overigens wel, áls ik al tv kijk zit ik alleen teletekst te lezen.
Alle reacties Link kopieren
Opvallend hoe weinig tv jullie allemaal kijken.



Ik vind tv op z'n tijd zalig. Een lekker Engels crimietje, voetbal-wedstrijd - of in mijn geval meer ijshockey (Anaheim heeft vanavond de Stanley Cup gewonnen, voor diegenen die het wat kunnen schelen..) of baseball - vind ik echt niet te versmaden. En als ik echt afgepijgerd ben van m'n werk doe ik niets liever dan een paar uur junk-tv kijken. Andere programma's dan in Nederland, omdat ik daar niet woon, maar net zo leeg als daar. American (of Canadian) Idol, Survivor, What Not To Wear, Flip That House, Deal Or No Deal - allemaal lekker junk, maar niet te banaal. Vind ik echt heel relaxend. Oh en vergeet David Letterman niet en Seinfeld re-runs, die vind ik altijd leuk. En heel soms is er ook nog een leuke documentaire op PBS. Series of soaps of films kijk ik nooit, sitcoms ook niet, (behalve Seinfeld dus) en ik neem nooit iets op, weet niet eens hoe dat zou moeten.

 

Niet alsof ik veel tijd heb om te kijken door mijn rare diensten, maar ik kan me geen heerlijker avondje voorstellen dan in m'n lekkere stoel te zitten, pilsje, kaarsje, krantje erbij (ik kijk bijna nooit alleen maar tv - heb er altijd iets te lezen bij..), telefoon uit en dan controle over de remote control.



Wat mij betreft: natuurlijk zit er een knop op dat ding en veel mensen kijken veel meer dan ik, misschien wel te veel, maar daar kan ik niet over oordelen. En ik heb er ook geen enkel probleem mee als mensen in de tuin tv kijken, zou het zelf nooit doen (heb nog zo'n ondraagbaar ding..), maar kan me best voorstellen dat mensen dat doen.

Ik zou tv missen als ik het voor "langere" tijd niet had, maar ik kan ook maanden of weken niet kijken als dat zo uitkomt.



Ik denk dat je gewoon kritisch moet zijn als je tv kijkt en dat heb ik ook geprobeerd mijn kind aan te leren. Hij kreeg maar heel weinig te zien toen hij klein was en tot z'n twaalfde alleen met een volwassene erbij, mocht alleen bepaalde programma's zien, reclame's werden en worden altijd weggezapt en/of geluid uit, geen onnodig geweld etc., etc. Je moet weten wat je ziet, hoe manipulatief het kan zijn, dat het doel van de meeste tv is om dingen te verkopen en daar moet je rekening mee houden als je kijkt.



Ik vind tv eerlijk gezegd een fantastisch medium en kan er echt van genieten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven