De donorshow..

26-05-2007 23:37 338 berichten
Alle reacties Link kopieren
DEN HAAG - BNN zendt De Grote Donorshow vrijdag gewoon uit. Het CDA had gevraagd de uitzending te schrappen. In de show (20.30 uur, Ned. 3) krijgt de ongeneeslijk zieke Lisa (37) de keuze aan wie van drie nierpatiënten (18 tot 40 jaar oud) zij het liefst een nier afstaat.





De kijkers kunnen de vrouw adviseren door te sms'en. BNN wil op deze manier aantonen dat het, vijf jaar na het overlijden van oprichter Bart de Graaff, nog steeds lastig is om aan donoren te komen.

BNN-voorzitter Laurens Drillich zei zaterdag in het Radio 1 Journaal dat de uitzending gewoon doorgaat. ‘De kans van de deelnemers op een nier is 33 procent, dat is veel hoger dan de mensen die op een wachtlijst staan. Je zou verwachten dat het beter wordt, maar het wordt slechter.’

CDA-mediawoordvoerder Joop Atsma vindt het een verkeerd en verwerpelijk idee van BNN en tv-producent Endemol. ‘Dinsdag in het vragenuurtje roep ik minister Ab Klink (Volksgezondheid) en Ronald Plasterk (Media) erover naar de Tweede Kamer. Ik wil dat zij er een stokje voor steken. Dit kan echt niet. Ook wil ik dat zij met BNN over de kwestie in gesprek gaan. BNN lost het ene probleem met het andere op. Hoe moeten de twee afgewezen patiënten zich wel niet voelen na de uitzending?’, schetste Atsma zaterdag.

ChristenUnie-fractievoorzitter Arie Slob juicht het toe dat er aandacht wordt gevraagd voor het tekort aan donoren, maar op deze manier pakt het volgens hem ‘beroerd’ uit. Hij wil dat minister Plasterk praat met BNN om het programma niet uit te zenden.

PvdA-Tweede Kamerlid Martijn van Dam vindt de opzet weliswaar ‘niet ethisch’ maar het onderwerp van groot belang en hij verzet zich niet tegen de uitzending. Daarnaast heeft BNN volgens hem met eerdere programma's bewezen zorgvuldig met onder meer gevoelige medische onderwerpen te kunnen omgaan. Achteraf kan volgens hem beoordeeld worden of er grenzen zijn overschreden, vooral met regels rond het doneren van een orgaan.

BNN zegt te weten dat het programma controversieel is, maar wil de ophef gebruiken om aan te tonen dat in de afgelopen jaren het aantal mensen met een donorcodicil is afgenomen.

Directeur Paul Beerkens van de Nierstichting laat weten dat hij het geweldig vindt dat BNN aandacht aan dit grote probleem schenkt. ‘Maar de manier waarop zij dit doen, is beslist niet onze keuze. Dit biedt geen structurele oplossing. Daarom hebben wij het masterplan orgaandonatie bedacht.’
Applaus voor Doddie!
Alle reacties Link kopieren
Doddie, helder verwoord!





Ik ben er ook nog niet uit...................
Zuss en Doddie: ik ben het volledig met jullie eens. Scheelt me weer een stukje typen



Ik ben wel benieuwd naar de antwoorden.
Wat is het hier opeens stil....
Alle reacties Link kopieren
Misschien zijn we uitgepraat?Dit topic heeft al veel reacties gekregen en een ander topic over al dan niet donor zijn ook.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.


Misschien zijn we uitgepraat?

Dit topic heeft al veel reacties gekregen en een ander topic over al dan niet donor zijn ook.




Oké, dus als we het gaan hebben over vrijwilligerswerk en bloeddonorschap zijn we opeens uitgepraat. Wel hoog van de toren blazen over hoe geweldig orgaandonoren wel niet zijn en dat niet-donoren eigenlijk niet zouden mogen ontvangen, maar als het om andere dingen gaat die je voor je medemens kan doen, is iedereen opeens uitgepraat. (Tonkje, dit is niet persoonlijk bedoeld.)



Ik was nog wel benieuwd naar de ervaringen van Dushi74 en Kitty Elastic over het afstaan van een nier bij leven. En ik had nog wel een reactie van Nickas verwacht op de posts van Doddie en Zuss.
Och, Mariska, ik heb aan het begin van deze discussie de nodige vragen gesteld aan Zuss bijvoorbeeld. Het enige wat daarop als antwoord kwam, was wat laf gebek en off-topic gezwets. Laten we dus dus maar niet voetstoots aannemen dat de niet-donors hun redenen beter beargumenteren dan de donors, alleen maar omdat er uiteraard tussen de donors heus wel wat minder begaafden rondhuppelen.
Alle reacties Link kopieren
quote puur natuur : Mijn reden is nog minder prozaisch: ik vrees dat bij mijn dood in mijn hele lichaam geen orgaan meer is te vinden dat nog denkbaar bruikbaar is voor iemand die er een behoorlijke levensverwachting hoopt uit te slepen.



Een lever die door dapper alcoholmisbruik aanzienlijk aan vermogen heeft ingeboet, longen die ruim zijn doorrookt, nieren die al die narigheid hebben moeten afvoeren, en een hart dat na al die jaren eindelijk de handschoen in de ring heeft gegooid. Bovendien ben ik te lui om een formulier in te vullen. *******************

mijn pa heeft zijn leven lang zware shag gerookt, en is overleden aan zijn alcoholisme en nóg hebben ze organen kunnen transplanteren.
Alle reacties Link kopieren


Stel dat je de keuze hebt om binnen een half jaar dood te gaan als je geen donororgaan krijgt. Of je kan nog 5 jaar leven met een orgaan dat niet meer 100 % is?





Dan lijkt mij de keuze makkelijk. Dan zou ik kiezen voor het orgaan dat niet helemaal gezond meer is. Dus het lijkt mij dat ook minder gezonde organen nog geschikt kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-06-2018 23:47
Reden: troll
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
[...]
nounou
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dan toch wel erg benieuwd wat Macaroni30 ineens te trollen had in een topic van 11 jaar geleden. (En dat topic staat dan ineens weer in je lijstje vanwege erin gereageerd te hebben destijds.)
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
18-06-2018 12:39
Ik ben dan toch wel erg benieuwd wat Macaroni30 ineens te trollen had in een topic van 11 jaar geleden. (En dat topic staat dan ineens weer in je lijstje vanwege erin gereageerd te hebben destijds.)

Ik weet niet eens meer wat er stond, één of andere vage zin. Deze Macaroni haalde, samen met nog één of twee andere accounts/forummers allerlei topics uit 2007 omhoog (alleen uit dat jaar, wonderlijk).
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven