Verstopping bij peuter van bijna 3. Iemand tips?

30-12-2008 21:07 55 berichten
Mijn zoon van bijna 3 jaar (nog niet zindelijk overigens) heeft sinds een jaartje bij tijd en wijlen erge last van verstopping. Hij poept dan een aantal dagen niet en daarna een aantal dagen lang 6 -7 keer per dag hele kleine beetjes. Hij lijkt niet echt pijn te hebben, maar het zit hem duidelijk wel dwars en zijn buik is dan ook keihard en enorm dik.



Tot nu toe konden we het redelijk onder controle houden met middeltjes als Roosvicee Laxo (vindt hij erg lekker gelukkig) en een kiwi op de nuchtere maag. Maar in plaats van beter wordt het eerder minder.



Op aanraden van de huisarts zijn we nu gestart met Lactulose-siroop. Maar nu, na een week, zie ik eigenlijk nog totaal geen resultaat.



Eigenlijk hoop ik dat iemand hier wellicht ervaring heeft met dit probleem(pje) en wellicht ook tips. Misschien is er op voedingsgebied nog winst te behalen? Op zich eet hij volgens mij wel redelijk gezond (op het avondeten na, maar dat is volgens mij normaal voor een 2jarige ). Ik zal zijn dagmenu even opschrijven, om een idee te geven.



Ontbijt: 2 volkoren boterhammen, 1x hartig (worst, smeerkaas, smeerleverworst), 1 x zoet. Bij erg verstopping eerst nog een kiwi. Glas melk.



10 uurtje: fruit (kan van alles zijn: sinaasappel, kiwi, appel, peer. Banaan maar heel af en toe, tot zoons spijt).



Lunch: 3 boterhammen, 1 x hartig, 2 x zoet. Glas melk.



15 uur: iets lekkers: meestal plak ontbijtkoek, soms ook een koekje. Drinken: glas Roosvicee Laxo



Avondeten: rauwkost (tomaat en komkommer), verder nog groenten, aardappelen en vlees/vis. Hoeveelheden variëren nogal.

Volle yoghurt met scheutje vanillevla toe. Drinken: water, melk of roosvicee Laxo.



Iemand nog tips voor laxerende voedingsmiddelen? Of andere tips? Mijn oudste dochter van 4 jaar eet hetzelfde en heeft juist altijd en eeuwig diarree, dus ik weet het ook niet helemaal meer.
Alle reacties Link kopieren
Huismideltje van m'n pa bij verstopping: paar glazen lauw water drinken. Vies maar het werkt als een tierelier.
Alle reacties Link kopieren
quote:intiem schreef op 30 december 2008 @ 22:00:

Weer niet alles gelezen, inmiddels wel je openingspost. Ik persoonlijk vind dat je kind veel zuivel binnenkrijgt. Nu ben ik daarin niet helemaal objectief, dat weet ik. Maar zuivel kan erg veel darmproblemen geven. Zowel richting diarree als constipatie.Het Voedingscentrum raadt 300 cc zuivel aan voor deze leeftijd, TO's zoon krijgt inderdaad wel wat meer binnen, ervan uitgaande dat 1 beker melk 150 cc is (2 à 3 bekers melk + vla/yoghurt). Maar, kun je hier iets meer over vertellen? Hoe dit werkt, diarree of obstipatie door te veel zuivel?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
Is je zoon misschien bang voor poepen?



Hier een dochter die in de zomer eens keiharde ontlasting heeft gehad met een scheurtje als gevolg. Daarna zo'n ontzettende angst voor poepen, dat ook hier verstopping aan de orde is. Lactulose werkte bij dochter ook niet, ik heb er 3 weken mee aangerommeld, maar het deed helemaal niets. Nu geef ik zakjes forlax om de ontlasting zo dun te krijgen dat ze het niet meer op kan houden. Dat zou dus moeten. Dochter heeft echter een dusdanig sterke sluitspier dat ze het alsnog 4 dagen ophoudt. Toch maakt het de ontlasting wel zachter, zodat het makkelijker gaat. Daarnaast hou ik het onderwerp maar zo 'licht' mogelijk en heb ik nu, naast het laxeren, een beloningssysteem ingesteld. Iedere poepluier wordt beloond met een 'hiep-hiep-hoera-rondje' door de kamer en een sticker op een stickerverzamelbord met uiteindelijk een cadeautje in het vooruitzicht.
Alle reacties Link kopieren
quote:anky schreef op 30 december 2008 @ 21:46:

Ik ga even op de genoemde website kijken.



Het wordt een beetje een ranzig verhaal (overslaan maar als je net aan de oliebollen zit ), maar de ieniminibeetjes die hij poept, zijn van die velletjespoep. Ik moet het met een washand van zijn billen poetsen, zo vast zit het. Zou dat kunnen duiden op veel vezels (en weinig vocht)?



Ja hij krijgt naar mijn idee te weinig vocht binnen.

En dat is wel echt noodzakelijk bij de hoeveelheden vezels die hij binnenkrijgt.

Het ontrekt nu waarschijnlijk het vocht uit de darmen waardoor het nog moeilijker wordt.

En verder een tip van oma, een teiltje warm water in de wc zetten en je zoon op de wc laten zitten.

Heb mijn oma dat regelmatif horen vertellen dat dat echt werkt, heb het zelf niet geprobeer nog maar nooit geschoten is altijd mis.

En verder zou ik wel uitkijken met de lact, want dat kan je darmen lui maken.

Succes ermee.
Ik was even weg, want alles in het invoeren op de website. Ik kom uit op 22 gram vezels. Helaas is er geen richtlijn voor kinderen (wellicht elders, maar daar kom ik vanavond niet meer aan toe).



Melk drinkt hij overigens niet zoveel: ik bied een beker aan, maar vaak drinkt hij maar een paar slokken. Wat hij wel ontzettend lekker vindt is Optimel, maar dat durf ik ook weer niet te veel te geven in verband met zoetstoffen.



Floddertje, van jouw verhaal schrik ik wel. Ik merk eigenlijk niet zo veel aan zoon, maar ik zie uiteraard wel dat hij veel te weinig poept, vooral als ik het vergelijk met dochter, die dezelfde hoeveelheden eet. Jeetje, arme zoon van jou, het klnkt allemaal erg pijnlijk voor hem.



Recapitulerend: ik ga de komende dagen extra op vochtinname letten (dan maar een paar keer extra sap) en ook bruin brood ipv volkoren geven. En dan wellicht wat olie door het eten.



In ieder geval tot zover bedankt voor de tips! Nooit gerealiseerd dat je ook teveel vezels kan eten, dus ik heb weer bijgeleerd.
Alle reacties Link kopieren
Kan het niet gewoon zo zijn dat die velletjespoep komt doordat je zoon de poep gewoon te lang ophoudt? Dan wordt alle vocht aan de ontlasting onttrokken en daarom wordt het poepen zo lastig en krijg je steeds kleine beetjes poep.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochtertje heeft ook regelmatig last van obstipatie. Soms begint het met kleine beetjes poepen, maar meestal uit het zich uiteindelijk in hele harde ontlasting en pijn bij het poepen (ze kan het echt uitkrijzen). Gelukkig is het dan meestal over. Toen ik begon met bijvoeden raakte ze al steeds verstopt, elke keer weer gestopt en alleen borstvoeding en dan ging het over.

Alleen een keer niet, toen was ze echt heel zielig en moest ze aan de lactulose. Nu is het meestal ook na 1 of 2 dagen wel helemaal over. Als ze 1 of 2 dagen niet heeft gepoept dan let ik gelijk op en geef haar extra vocht en druiven (dit werkt bij haar goed laxerend). Bij haar heb ik het idee dat ze niet zo goed tegen bepaald eten kan. Zo lijkt ze op rauwe tomaat te reageren, maar niet op verwerkte (gekookt, roergebakken, etc) tomaat en volgens mij ook wel soms op andere nieuwe dingen, maar ja het is me nog niet helemaal duidelijk op wat dan. Maar zolang ze geen nieuwe dingen krijgt en geen tomaat lijkt het hier nu redelijk goed te gaan. Afgelopen week na de kerstdagen had ze het weer. Gelukkig was het na twee keer heel moeilijk poepen over (had al wel gelijk wat in huis gehaald voor het geval dat, maar was niet meer nodig).

Ook lijkt ze het te hebben voor ze ziek wordt. Haar darmen zullen haar zwakke plek wel zijn.

Helaas voor haar dus geen rauwe tomaat, hoewel ze het heerlijk vindt en ik probeer ook niet te veel suiker, heb het idee dat ze daar ook wat op reageert.

Echte tips heb ik dus niet voor je, behalve kijken of hij niet toevallig op bepaald eten reageerd.

O ja en ik kan het zelf soms hebben met stress, dan heb ik ook last van mijn darmen. Zijn ook mijn zwakke plek.
Alle reacties Link kopieren
quote:anky schreef op 30 december 2008 @ 22:23:

Ik was even weg, want alles in het invoeren op de website. Ik kom uit op 22 gram vezels. Helaas is er geen richtlijn voor kinderen (wellicht elders, maar daar kom ik vanavond niet meer aan toe).



Melk drinkt hij overigens niet zoveel: ik bied een beker aan, maar vaak drinkt hij maar een paar slokken. Wat hij wel ontzettend lekker vindt is Optimel, maar dat durf ik ook weer niet te veel te geven in verband met zoetstoffen.



Floddertje, van jouw verhaal schrik ik wel. Ik merk eigenlijk niet zo veel aan zoon, maar ik zie uiteraard wel dat hij veel te weinig poept, vooral als ik het vergelijk met dochter, die dezelfde hoeveelheden eet. Jeetje, arme zoon van jou, het klnkt allemaal erg pijnlijk voor hem.



Recapitulerend: ik ga de komende dagen extra op vochtinname letten (dan maar een paar keer extra sap) en ook bruin brood ipv volkoren geven. En dan wellicht wat olie door het eten.



In ieder geval tot zover bedankt voor de tips! Nooit gerealiseerd dat je ook teveel vezels kan eten, dus ik heb weer bijgeleerd.



22 gram! Zat ik er niet gek ver naast met mijn 25 gram. Ik zal morgen eens kijken of ik een richtlijn kan vinden, moet ongetwijfeld ergens te vinden zijn. 25 - 35 gram is voor een volwassene normaal, mensen die meer dan 35 gram binnenkrijgen krijgen vaak darmproblemen.

Denk dat je plan goed is, bruin brood ipv volkoren scheelt al 5 gram vezel (als je elke boterham vervangt) en wat meer drinken.



Wat betreft je redenatie m.b.t. optimel heb je groot gelijk, beter terughoudend zijn met de zoetstoffen voor de kleintjes. Denk echt dat op dit moment meer vocht echt belangrijker is dan wat voor vocht (haha, mag je dat later weer oplossen...)
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Supersmollie1 schreef op 30 december 2008 @ 22:09:

[...]



Maar, kun je hier iets meer over vertellen? Hoe dit werkt, diarree of obstipatie door te veel zuivel?Meeste noord Europese mensen kunnen melkproducten goed verdragen. Voor de rest van de wereldbevolking geldt in meer of mindere mate lactoseintolerantie. In Nederland geldt dit maar voor slechts 9 procent van de bevolking en dan wordt het eigenlijk met ouder worden erger. Jonge kinderen kunnen er beter tegen. Maar dan nog is het goed mogelijk om als kind een (lichte) lactose intolerantie te hebben welke diverse darmklachten geven (meestal ook met veel lucht/scheetjes en pijnklachten vanwege moeilijke ontlasting of juist krampen vanwege diarree). Het ziekenhuis doet testen om dit aan te tonen (via waterstof meten in de adem) als het vermoeden bestaat. Toevallig blijk ik dit te hebben en heb ik dat ca. 2 jaar geleden ontdekt. Het schrappen van veel zuivel (zure producten worden beter verdragen en kaas geeft ook geen klachten) heeft mijn buik rustig gemaakt en mijn ontlastingspatroon normaal. Ik vertel het alleen zodat je het gehoord hebt. Kun je zelf altijd later bedenken of het voor jullie opgaat of niet. Overigens bestaat er lactose vrije melk en hoeft sojamelk dus niet als enige vervanger aangemerkt te worden (voor jonge kinderen schijnt soja zelfs ook allergeen te kunnen werken). Maar goed, beetje lange uitleg voor de reden waarom ik al sneller met andere ogen kijk naar darmproblemen.
Alle reacties Link kopieren
Intiem, ik had er al wel eens van gehoord, maar niet zo uitgebreid. Ik lust zelf geen melk en krijg erg wienig melkproducten binnen, alleen zure melkproducten (karnemelk, yoghurt, etc, lust zelfs geen slagroom). Mijn dochtertje heeft ook veel liever karnemelk en yoghurt dan gewone melk, dat krijgt ze eigenlijk alleen in haar pap. Maar bij haar zijn het ook wel andere voedingsmiddelen of iig rauwe tomaat en volgens mij gewoon ook als ze eens te veel zooi (koek/snoep, zoals met kerst bij de familie) heeft gehad.



Lastig hoor Anky. Ik hoop voor je dat extra vocht en minder vezelfs gaat helpen. Drinken is inderdaad belangrijk. Hier merk ik dat ze zelf al meer wil drinken als ze wat verstopt zit. Dan wil ze ook minder eten en juist wel heel veel drinken. Blijkbaar voelt ze zelf al aan dat dat goed werkt.
quote:Supersmollie1 schreef op 30 december 2008 @ 22:36:

[...]





22 gram! Zat ik er niet gek ver naast met mijn 25 gram. Ik zal morgen eens kijken of ik een richtlijn kan vinden, moet ongetwijfeld ergens te vinden zijn. 25 - 35 gram is voor een volwassene normaal, mensen die meer dan 35 gram binnenkrijgen krijgen vaak darmproblemen.

Denk dat je plan goed is, bruin brood ipv volkoren scheelt al 5 gram vezel (als je elke boterham vervangt) en wat meer drinken.



Wat betreft je redenatie m.b.t. optimel heb je groot gelijk, beter terughoudend zijn met de zoetstoffen voor de kleintjes. Denk echt dat op dit moment meer vocht echt belangrijker is dan wat voor vocht (haha, mag je dat later weer oplossen...)22 gram was zonder kiwi, 24 gram met de ontbijtkiwi. Je rekenvermogen was dus nog niet aangetast door de wijn .
Alle reacties Link kopieren
quote:anky schreef op 30 december 2008 @ 23:00:

[...]





22 gram was zonder kiwi, 24 gram met de ontbijtkiwi. Je rekenvermogen was dus nog niet aangetast door de wijn .



Whoei!!!



* Net even 2 grote glazen water genomen, suf zeg, 1/2 glaasje wit en Smol staat op haar kop, haha! *
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
quote:intiem schreef op 30 december 2008 @ 22:47:

[...]



Meeste noord Europese mensen kunnen melkproducten goed verdragen. Voor de rest van de wereldbevolking geldt in meer of mindere mate lactoseintolerantie. In Nederland geldt dit maar voor slechts 9 procent van de bevolking en dan wordt het eigenlijk met ouder worden erger. Jonge kinderen kunnen er beter tegen. Maar dan nog is het goed mogelijk om als kind een (lichte) lactose intolerantie te hebben welke diverse darmklachten geven (meestal ook met veel lucht/scheetjes en pijnklachten vanwege moeilijke ontlasting of juist krampen vanwege diarree). Het ziekenhuis doet testen om dit aan te tonen (via waterstof meten in de adem) als het vermoeden bestaat. Toevallig blijk ik dit te hebben en heb ik dat ca. 2 jaar geleden ontdekt. Het schrappen van veel zuivel (zure producten worden beter verdragen en kaas geeft ook geen klachten) heeft mijn buik rustig gemaakt en mijn ontlastingspatroon normaal. Ik vertel het alleen zodat je het gehoord hebt. Kun je zelf altijd later bedenken of het voor jullie opgaat of niet. Overigens bestaat er lactose vrije melk en hoeft sojamelk dus niet als enige vervanger aangemerkt te worden (voor jonge kinderen schijnt soja zelfs ook allergeen te kunnen werken). Maar goed, beetje lange uitleg voor de reden waarom ik al sneller met andere ogen kijk naar darmproblemen.



Ah, toch lactose, twijfelde even of je dat inderdaad bedoelde.

Lactose vrije melk? Waar koop je dat?

Gebruik jij ook wel van die tabletjes?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Alle reacties Link kopieren
Ook hier een groot poepprobleem met zoontje van 3. Heeft ie al sinds zijn geboorte. Met soms overloop diaree. Ook al een keer foto's laten maken en had ie een verstopping. Dus ik snap je frustratie Hij krijgt standaard roosvice laxo. En de lactulose gaat hier met groot verpakking er doorheen. Ik weet niet hoeveel lactulose je hem geeft? Misschien een tip is om zijn anus in tesmeren met vaseline, dan is het niet zo pijnlijk als ie poept. ( onze zoon houdt zijn poep op omdat het pijnlijk is waardoor de ontlasting harder wordt dus weer pijnlijker enz)
Alle reacties Link kopieren
Supersmollie, lactosevrije melk kun je bv bij Jumbo kopen. Ik koop het (zoon kan niet tegen lactose en ik geef nog bv) van het merk MinusL. Op hun site kun je zien wie het allemaal verkopen. Ze hebben ook slagroom van dat merk, erg handig als je een keer een feestje hebt.



Van het weekend pannenkoeken gemaakt met die melk en straks appelbeignets, het leven wordt weer leuk .
Alle reacties Link kopieren
Banaan werkt soms juist laxerend ipv dat het verstopping veroorzaakt zoals veel mensen denken.



Je kunt als je fruit geeft het beste zoveel mogelijk schil laten zitten. Dat wekt de ontlasting ook nog wel eens op. Wel goed wassen dan.



Ontbijtkoek verstopt ook. Volkorenontbijtkoek minder.



Verder inderdaad veel drinken.



Er bestaat ook Movicolon junior. Gewoon met een recept van de huisarts verkrijgbaar. Dat kun je ook een langere tijd gebruiken als het nodig is. 1 zakje door de roosvicee of de melk roeren per dag om de ontlasting zacht te houden en langzaam afbouwen zodat je zoontje het weer op eigen krachten doet.



Succes ermee! ik hoop dat het snel beter gaat.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook die Lactosesiroop rectaal inbrengen. 5 ml(ja dat is echt heel veel als je dat in een spuitje ziet) dat prikkelt de darmen en dan heb je direct resultaat met een minuut of 15. Zou je ook nog kunnen proberen. Dit wordt nog wel eens bij baby's zo gedaan omdat die de siroop niet in het spijsverteringskanaal mogen krijgen. Maar op deze manier kan het wel. Tevens werd vroeger vaak zeepsop op de thermometer gedaan om zo de darmen te prikkelen. Maar dat is lang niet zo effectief als de siroop rectaal.
Alle reacties Link kopieren
Forlax junior helpt goed!

(is onschuldig middel van de huisarts gekregen)

bij heftige verstopping 1 zakje per dag door t drinken en dan bijvoorbeeld om de dag.

mijn zoon gebruikt t al bijna een jaar nu 1 a 2 zakjes per week en t gaat super!
Zemelen in de yoghurt, pruimen of pruimenmoes.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Anky,



Ik heb er nog eens over nagedacht en eea voor je opgezocht.



De aanbeveling voor kinderen van 1-3 is ongeveer 15 gram vezel per dag. http://www.minvws.nl/kame...tlijn-vezelconsumptie.asp voor een samenvatting van de richtlijn van de gezondheidsraad. Dit is de meest recente aanbeveling voor vezels.



Het is een aanbeveling gericht op de hoeveelheid energie die je kind binnenkrijgt, dus die 15 gram is niet helemaal keihard. Hoeveel kcal had je berekend gisteravond?



Verder vind ik dat hij eigenlijk heel veel eet voor een 3-jarige. 5 sneetjes brood... Er zijn genoeg volwassenen die dat nog lang niet binnenkrijgen...



Gr. Smol.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Zo, nog even een update van vandaag. We hebben zoonlief de hemel in geprezen en hij heeft vandaag zowaar 4 bekers sap/melk/roosvicee gedronken. Dat is voor hem echt veel (prompt meldt hij nu elke 20 min dat hij een plas gedaan heeft). Nu maar eens kijken of het effect heeft.



In ieder geval nog steeds bedankt voor alle tips. De meeste staan genoteerd!



Supersmollie, ik kwam uit op op iets van 1400 kcal. Maar dat was een dag waarop hij voor zijn doen weinig at, ik denk dat hij meestal wel iets meer haalt. Voor zijn doen eet hij momenteel matig, er zijn ook perioden dat hij 7-8 boterhammen per dag eet (hij heeft altijd nogal veel gegeten, maar nu de laatste tijd lijkt het iets te normaliseren).



Fijne van vandaag was ook dat hij er nog een kleine drol uitgeperst heeft. Weliswaar 1 waarmee je een ruit kon ingooien, maar je kan het maar beter kwijt zijn). Nu afwachten of de combinatie minder vezels, meer drinken en de lactulose effect gaat hebben. Ik zal jullie op de hoogte houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Supersmollie1 schreef op 30 december 2008 @ 23:08:

[...]





Ah, toch lactose, twijfelde even of je dat inderdaad bedoelde.

Lactose vrije melk? Waar koop je dat?

Gebruik jij ook wel van die tabletjes? NeeIk dronk altijd (verse, andere vond ik niet te pruimen) sojamelk van o.a. Appie. Lidl heeft het tegenwoordig ook. Maar sinds twee weken weet ik pas dat er inderdaad lactosevrije melk te koop is (minusL) en vorige week vond ik bij de afdeling houdbare melk van mijn Appie (redelijk formaat winkel) houdbare halfvolle lactosevrije melk van ImmerGut (1,50 per pak).
Alle reacties Link kopieren
Hoi Anky,



Bij 1400 kcal zou zo'n 17 gram vezels ideaal zijn, hoe meer kcal hoe meer vezels. Maar ik zou voor jouw zoontje gewoon uitgaan van ong 15 gram per dag, steeds ietsje meer naarmate hij ouder wordt.



Wat fijn dat hij al wat meer gedronken heeft en zeker ook fijn dat hij nog een steen heeft uitgepoept. Ik denk dat het goed is als je deze lijn een beetje door kunt zetten, dus meer drinken wat minder vezels. Als hij dan de boel die nu in zijn buikje zit kwijt is leg je een basis voor een wat soepelere ontlasting.



Jeempie, 7 - 8 sneetjes brood!!! Met korst? Op zich wel veel natuurlijk voor zijn leeftijd, maar ook wel een goede basis voor later.



Nou, ik blijf je berichten volgen.



S.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Zo, hier nog even een update nu we bijna 2 weken verder zijn.



Wat ik geprobeerd heb in de afgelopen 2 weken:

- zoon minder vezels geven, voornamelijk door van volkoren brood over te stappen op bruin brood

- zoon meer te laten drinken \

- doorgaan met lactulose en roosvicee Laxo



Vooral wat drinken betreft doet zoon erg zijn best. Ik heb er een geintje van gemaakt en gezegd dat de poep er zo uitglibbert als hij goed drinkt. Dat vond hij erg grappig en hij drinkt de laatste weken dus enorm goed. Helaas is het resultaat nog wat magertjes. Hij poept geen 5 keer per dag kleine beetjes meer, maar zijn ontlasting is nog erg taai en het is nog erg weinig (zijn zusjes poepen echt 5 x zoveel).



Echt heel veel last lijkt hij er niet van te hebben, al heeft hij het soms over een zere buik. Ik sta dus nu een beetje in dubio: wel/niet naar de huisarts. Juist omdat hij niet echt heel veel last lijkt te hebben wil ik liever niet meteen het medisch circuit in. Dat lijkt op de een of andere manier zo overdone.



Heeft iemand hier nog ervaringen mee? Zeg maar de stap nadat de lactulose niet goed werkt?
Alle reacties Link kopieren
Ha Anky, vroeg me laatst al af hoe het ging. Klinkt al stukken beter! Ik zou nog wachten met naar de huisarts gaan als hij niet (veel) over pijn klaagt en als jij zelf de indruk hebt dat het nog niet nodig is.



Je zou nog aan probiotica kunnen denken om het milieu in de darm te verbeteren. Bijv orthiflor junior van orthica of de kindervariant van solgar. Ik bedoel hiermee expliciet niet de drankjes als yakult of actimel, maar de poeders.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven