Mode & Beauty alle pijlers

Haaruitval gestopt door ijzertabletten te slikken!

31-12-2008 08:13 765 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Meiden,



Als jullie ook last hebben van veel haaruitval en je kan geen oorzaak aanwijzen, laat dan bloed prikken en vraag om de uitslag van je ferritine/ijzerwaarden. Als deze te laag zijn, ga dan vooral aan de ijzersupplementen, want ijzer is essentieel voor gezonde haargroei! Mijn haar is voor 2/3 uitgevallen doordat ik te weinig ijzer in mijn bloed had en sinds een half jaar ben ik aan de ijzertabletten. Nu is mijn haaruitval eindelijk gestopt en ik heb weer nieuwe, gezonde haargroei!!

Dit wilde ik even met jullie delen en ik hoop dat jullie er wat aan zullen hebben!



Liefs Bettyyy
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, fijn voor je Betty!!! Helaas weet ik uit ervaring dat dat voor de meeste mensen niet zo makkelijk is. Maar nogmaals, super voor jou!
Alle reacties Link kopieren
Betty wat fijn om je ervaring/tip met ons te willen delen, wie weet heeft iemand anders hier ook baat bij
Alle reacties Link kopieren
ik heb veel baat gehad bij een voedingssup;ement voor haaruitval van De Tuinen. Daar zal ok wel ijzer bin zitten volgens mij was het 'Super Haar'........ maar dat zal er wel nooit van komen ha,ha.
wees jezelf, er zijn genoeg anderen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Betty, wat fijn voor je! Hoe hoog was je ferritinewaarde toen je begon en hoe hoog is het nu? En hoeveel mg ijzer slik je per dag?



Mijn waarde was in mei 7 (referentiewaarden 14-150), best laag dus, inmiddels heb ik het opgekrikt nar 20, nog steeds niet mega hoog. Ik merk helaas nog geen verschil wat betreft haaruitval... Ik slik 20 mg. per dag (Solgar gentle iron).
Alle reacties Link kopieren
Hoi Weelassie 1984, als je echt bloedarmoede hebt dan is 20mg ijzer per dag niet voldoende om dit weer op te krikken!

Heeft je arts je geen ijzerpreparaten voorgeschreven of vond hij dat niet nodig? Mijn vriend en mijn schoonmoeder hebben ook bloedarmoede gehad en die slikten zeker 200mg per dag (misschien wel meer maar dit zal al in een pilletje). Zelfs toen is het niet ineens spectaculair gestegen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Curlygurly, ik heb gemerkt dat huisartsen nogal passief zijn met dat soort dingen. Als je waarde nog net binnen de grenzen ligt dan is 'alles in orde'. Ook al is het net op het randje. Ik ben toen maar op eigen initiatief ijzer gaan slikken want ik wilde de waarde wel omhoog krijgen. Maar er wordt geadviseerd om zonder dokterstoezicht niet al te veel te slikken omdat je anders weer teveel ijzer kunt krijgen...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben trouwens daarnaast ook weer rundvlees gaan eten, dat heb ik 5 jaar niet gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Het klopt dat ijzer ook invloed heeft op je haar. Ik heb jarenlang met een veels te lage HB-waarde gelopen. Ik was echt lijkbleek, heel erg slap, duizelig en nog veel meer klachten. Ik had persoonlijk meer last van mijn nagels die snel afscheurden dan mijn haar. Helaas zijn deze klachten heel lang niet serieus genomen, maar vorig jaar wel, eindelijk! Ik had een waarde van 4. Heel veel vrouwen schijnen bloedarmoede te hebben, dus houd het goed in de gaten. Ik ben na die kuur zo ontzettend opgeknapt!!!

Groetjes
Alle reacties Link kopieren
quote:Weelassie1984 schreef op 31 december 2008 @ 12:04:

Hoi Curlygurly, ik heb gemerkt dat huisartsen nogal passief zijn met dat soort dingen. Als je waarde nog net binnen de grenzen ligt dan is 'alles in orde'. Ook al is het net op het randje. Ik ben toen maar op eigen initiatief ijzer gaan slikken want ik wilde de waarde wel omhoog krijgen. Maar er wordt geadviseerd om zonder dokterstoezicht niet al te veel te slikken omdat je anders weer teveel ijzer kunt krijgen...Klopt, bij mij was het 'aan de lage kant' maar alles oke verder. Ik moest bloed laten prikken ivm moeheid. Toen op eigen initiatief ijzer gaan slikken (gewoon van kruidvat) en het gaat al veel beter.
Alle reacties Link kopieren
Om ijzer goed op te kunnen nemen moet je trouwens ook voldoende vitamine c en L-lysine binnen krijgen. Ik neem mijn ijzercapsules daarom samen met fruit in en gisteren heb ik L-lysine tabletten aangeschaft. Deze schijnen ook te helpen tegen het koortslipvirus (heb ik zelf geen last van) en aften (heb ik wel last van).
Alle reacties Link kopieren
Heel goed Weelassie dat je nu ijzertabletten slikt en weer rundvlees eet!! (Ik was destijds ook vegetarisch en eet nu ook weer vlees!) mijn HB en ijzerwaarden waren volgensmij iets hoger dan die van jou.. Het kan echt een hele tijd duren voordat je iets aan je haar gaat merken, maar houd geduld, je bent op de goede weg!!!!
Alle reacties Link kopieren
Ik slik trouwens 3x daags, 200 mg ijzer. De dokter zegt dat ik sowieso een jaar deze tabletten moet slikken.
Alle reacties Link kopieren
Wow 600 mg per dag, kom ik aanzetten met mn 20 mg haha. Maarja om nou zonder dokterstoezicht zoveel te gaan slikken vind ik ook weer een beetje eng. Jij merkte dus pas na een half jaar verschil? Hoe merk je trouwens dat er nieuwe, gezonde haren terugkomen? Zie je veel korte sprietjes tussen de haren door? En wat maakt ze zo gezond? Zijn ze dikker, glanzender dan de rest? Waren de haren zelf ook anders geworden door het ijzertekort? En zag je je hoofdhuid er op bepaalde plekken doorheen? Sorry voor zoveel vragen
Alle reacties Link kopieren
Hahha, ik zal ze allemaal beantwoorden;)



Aangezien jouw waarden NOG lager zijn dan die van mij, zou ik zeker meer ijzer gaan slikken. Als de dokter het niet voor wil schrijven zou ik het absoluut zonder voorschrift gaan slikken, het kan écht geen kwaad als je 3x daags 200mg. per dag slikt. Het duurt heel lang voordat je ijzerwaarden omhoog gaan namelijk. Ik merkte inderdaad na een halfjaar pas verschil: ik zag kleine, donkere, dikke "sprietjes" uit mn hoofdhuid komen. Mijn haar is door het ijzertekort heel licht geworden, maar toen ik dus ijzer ging slikken werd mijn haar veel donkerder (dezelfde kleur toen mijn haar dus nog dik was). Mijn hoofdhuid schemerde inderdaad door bepaalde plekken heen; ik merkte zelfs "kale" stukjes huid. Ik heel eng...

Maar nu gaat het dus helemaal goed met mijn haar! Het groeit heel snel en dik terug. Ik wens je het allerbeste, Wee!:D Je kan het!

X Bettyyy
Alle reacties Link kopieren
Dank voor het beantwoorden!
Alle reacties Link kopieren
quote:Bettyyy schreef op 03 januari 2009 @ 13:53:

Mijn hoofdhuid schemerde inderdaad door bepaalde plekken heen; ik merkte zelfs "kale" stukjes huid. Ik heel eng...Op welke plekken was dat vooral? Bovenop, zijkanten of juist vooral aan de achterkant?
Alle reacties Link kopieren
Vooral aan de bovenkant, zijkant en nek.. en verder dus duperdun diffuus...
Alle reacties Link kopieren
quote:Weelassie1984 schreef op 31 december 2008 @ 12:05:

Ik ben trouwens daarnaast ook weer rundvlees gaan eten, dat heb ik 5 jaar niet gedaan.



Ben ik ook weer gaan doen, na een lange vrijwel vleesloze periode. Ik had vitamine B12 tekort, dat staat ook in verband met ijzer. Voelde me een dweil en had rare klachten. Bloed laten testen en daar kwam dit uit. Ik heb een tijdje injecties gehad, maar ik had enorme bijwerkingen en ben daarmee gestopt. Ik ben meer vlees gaan eten en een vit. B complex gaan slikken en dat heeft geholpen. Ik voel me weer fit en de oude!

Kijk wel uit met ijzer op eigen houtje slikken want een teveel kan zich gaan stapelen in je lichaam en dat is erg slecht. Ik zou het via de huisarts doen.

Wel erg fijn dat het bij T.O. helpt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bettyyy schreef op 03 januari 2009 @ 13:53:

Hahha, ik zal ze allemaal beantwoorden;)



Aangezien jouw waarden NOG lager zijn dan die van mij, zou ik zeker meer ijzer gaan slikken. Als de dokter het niet voor wil schrijven zou ik het absoluut zonder voorschrift gaan slikken, het kan écht geen kwaad als je 3x daags 200mg. per dag slikt. Het duurt heel lang voordat je ijzerwaarden omhoog gaan namelijk. Ik merkte inderdaad na een halfjaar pas verschil: ik zag kleine, donkere, dikke "sprietjes" uit mn hoofdhuid komen. Mijn haar is door het ijzertekort heel licht geworden, maar toen ik dus ijzer ging slikken werd mijn haar veel donkerder (dezelfde kleur toen mijn haar dus nog dik was). Mijn hoofdhuid schemerde inderdaad door bepaalde plekken heen; ik merkte zelfs "kale" stukjes huid. Ik heel eng...

Maar nu gaat het dus helemaal goed met mijn haar! Het groeit heel snel en dik terug. Ik wens je het allerbeste, Wee!:D Je kan het!

X Bettyyy



O wat fijn. Ik word er plaatsvervangend blij van om dit te lezen!

Ik wist niet dat je haar dan ook weer donkerder werd. Is best aannemelijk eigenlijk.

Als de huisarts het niet serieus neemt zou ik er gewoon stevig op aandringen. Het gaat om je eigen lijf, dus dat mag best. Ik heb gelukkig een arts die alles serieus neemt.
Alle reacties Link kopieren
quote:NoaLuna schreef op 05 januari 2009 @ 10:35:

[...]



O wat fijn. Ik word er plaatsvervangend blij van om dit te lezen!

Dat had ik nou ook
Alle reacties Link kopieren
quote:NoaLuna schreef op 05 januari 2009 @ 10:32:

[...]



Ben ik ook weer gaan doen, na een lange vrijwel vleesloze periode. Ik had vitamine B12 tekort, dat staat ook in verband met ijzer. Voelde me een dweil en had rare klachten. Bloed laten testen en daar kwam dit uit. Ik heb een tijdje injecties gehad, maar ik had enorme bijwerkingen en ben daarmee gestopt. Ik ben meer vlees gaan eten en een vit. B complex gaan slikken en dat heeft geholpen. Ik voel me weer fit en de oude!

Kijk wel uit met ijzer op eigen houtje slikken want een teveel kan zich gaan stapelen in je lichaam en dat is erg slecht. Ik zou het via de huisarts doen.

Wel erg fijn dat het bij T.O. helpt.

Ik heb/had (want door pillen is het weer gestegen) ook een B12 tekort. Op een gegeven moment was mn waarde nog maar 92... (nu 475 ofzo). Vreemd genoeg had ik weinig klachten. Alleen die haaruitval dus (al weet ik nog steeds niet waar dat precies door gekomen is).



Ivm. de kans op ijzerstapeling ga ik nog even door met 20 mg. ijzer per dag en vlees eten. Ik denk dat ik er tijdens mn ongesteldheid ook een beetje Roosvicee ferro bij ga nemen omdat je door het bloedverlies ook meer ijzer verliest. In februari laat ik mn waarden dan weer even checken. Is het maar heel weinig gestegen, dan trek ik maar weer even aan de bel bij mn huisarts...
Alle reacties Link kopieren
quote:NoaLuna schreef op 05 januari 2009 @ 10:32:

[...]





Ben ik ook weer gaan doen, na een lange vrijwel vleesloze periode. Ik had vitamine B12 tekort, dat staat ook in verband met ijzer. Voelde me een dweil en had rare klachten. Bloed laten testen en daar kwam dit uit. Ik heb een tijdje injecties gehad, maar ik had enorme bijwerkingen en ben daarmee gestopt. Ik ben meer vlees gaan eten en een vit. B complex gaan slikken en dat heeft geholpen. Ik voel me weer fit en de oude!

Kijk wel uit met ijzer op eigen houtje slikken want een teveel kan zich gaan stapelen in je lichaam en dat is erg slecht. Ik zou het via de huisarts doen.

Wel erg fijn dat het bij T.O. helpt.Noa Luna, welke klachten kreeg je na de vitamine injecties? Krijg deze nu nl ook.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Betty, weet jij hoe hoog je ferritinewaarde inmiddels is? Of is daar nog niet op getest? Gaat het nog steeds goed met je haar? Ik vind het bijna te mooi om waar te zijn dat het bij mij ook aan mn ijzerwaarde zou liggen, ben bang dat mn haar nooit meer dik en vol wordt. Kan me het gewoon niet voorstellen...
Alle reacties Link kopieren
Noa Luna, welke klachten kreeg jij door de b-12 injecties???

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven