Stiefdochter zoekt onderdak

10-06-2007 16:51 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft een dochter van 19 jaar. Ze woonde bij haar moeder, maar omdat de vriend van haar moeder haar op 1 januari zo ernstig bedreigd heeft dat de politie erbij moest komen woont ze nu ergens anders. Ze woont bij de moeder van een vriendin. Daar wonen echter ook haar zoon en haar zus met haar man. Omdat het teveel wordt moet ze er eigenlijk nu in juli uit.



Terug naar haar moeder wil ze niet, want ze is als de doods voor die man, en terecht. Ook bij ons kan ze niet, want wij hebben een klein 2 kamer appartement. En voor 3 volwassenen is dat gewoon te krap. Ze staat wel ingeschreven voor een huurwoning, maar ja......dat duurt een eeuwigheid. Urgentie bestaat eigenlijk niet meer, dus dat schiet ook niet op.  Particulier huren gaat ook niet, ze heeft een inkomen van 800 euro, dan kan je nooit een huur van 500 opbrengen. Haar moeder betaalt niet, en mijn vriend heeft geen geld (is bezig met schuldsanering) dankzij haar moeder.



In mijn ogen zou haar oma de beste optie zijn, 3 slaapkamers en alleen en ze woont in dezelfde plaats. Maar ja...oma wil niet, dus daar valt niks aan te doen.



We hebben nu totaal geen opties meer (behalve vanavond de staatsloterij winnen ;)). Heeft iemand enig idee?
Alle reacties Link kopieren
Zoals jullie zien zat ik onder 2 namen. Iets wat niet mag, stom. Nog stommer om op mezelf te gaan reageren, ik weet het. Sorry!!



De problemen zijn allemaal echt, ik ben echt. Maar ben zo stom geweest met 2 namen hier te gaan zitten. Mijn excuses. Ik ga me afmelden (beide namem).
Alle reacties Link kopieren
Karin=Visje? Of is het gewoon maandagochtend?
Alle reacties Link kopieren
quote: Karin1970 reageerde Trouwens....voor die leukerd hoe weet je dat ? ken je mij ?  :Ddie zei dat mijn vriend mij maar even buiten de deur moet zetten, we wonen in mijn huis, mijn vriend is bij mij ingetrokken, dus nee........ik ga niet weg!!!





 

Mijn vriend vind het zelf ook beter dat ze niet bij ons komt wonen, sterker nog hij ziet het niet zitten. Mijn vriend gaat hopelijk de schuldsanering in (vrouw heeft hem achtergelaten met 100.000 euro schuld) en staat stijf van de stress. Doordat hij ook nog behoorlijke stress op zijn werk heeft gaat het geestelijk en lichamelijk niet goed met hem. Zelf heb ik ook mijn eigen problemen, waardoor ik me niet goed voel (die zijn op een ander topic te lezen). Hoewel onze relatie hartstikke goed is zijn er ook regelmatig spanningen door onze problemen. Een meid van 19 die bij ons zou komen wonen op 60 m2 zou nog meer spanningen opleveren en ik heb geen zin om onze relatie op het spel te zetten. Die staat al zo onder druk! En gelukkig weet zij dat zelf ook. Gelukkig is het contact met haar hartstikke goed en begrijpt zij beter waarom ze niet bij ons kan dan jullie. goh, gek , he ? Wij doen het met de - summiere- informatie die jij geeft. Sorry sorry sorry dat we geen glazen bollen heben , koffiedik kunnen kijken en al jouw topics uit onze hoofd kennen.

 

Dat we 2 weken van te voren pas gaan zoeken, komt omdat die mevrouw zaterdag tegen haar gezegd heeft dat ze er in juli uit moet. Dit terwijl er in januari gezegd is dat ze zolang als nodig is kon blijven. En als je daar vanuit gaat, dan ga je je inschrijven bij de woningstichtingen en hoop je zo snel mogelijk een eigen woning te hebben. We gaan van de week nog even praten met die vrouw, hopelijk kan ze nog wat langer daar wonen. Betaalt ze daar kostgeld ? Ook hoopte zij dat haar moeder nog verstandig zou worden en weg zou gaan bij die vent, maar helaas gebeurde dat niet.



Er is aangifte gedaan, uiteraard. Zij is bang voor die man, wij niet. Bij de gemeente en bij de woningstichtingen is uitgebreid gepraat over haar omstandigheden, maar een urgentie krijgt ze niet. Een urgentie krijg je tegenwoordig alleen maar als je uit een instelling komt (gevangenis, inrichting e.d.) en echt geen onderdak heb. Bij dit soort omstandigheden krijg je geen urgentie meer, raar maar waar helaas.

 

Het mij ging om opties om iets voor haar te zoeken en aangezien ik die nu heb, is voor mij dit topic afgesloten. Ik denk dat we bij Kamernet wel iets gevonden hebben, daar gaan we deze week mee aan de slag.

 

Bianca...net uit de kinders??? Kinderen zijn al meer dan 20 jaar weg hoor. Overigens heeft oma de kleindochter min of meer opgevoed, want die zat daar 4 dagen in de week. En dat vond oma helemaal niet erg, die vond het juist hartstikke leuk. Ja, maar misschien vindt ze fulltime nét iets te druk ? Of vindt ze dat jullie ( BeIDE OUDERS ) de verantwoording niet moeten afschuiven , ik vind het een beetje raar dat iedereen nu over oma valt .......

 

Persephone, thanx voor de link, ga daar vanavond na mijn werk even naar kijken. Overigens zij woont in Zwijndrecht en werkt daar ook, dus Zwijndrecht zou het makkelijkst zijn. Dordrecht is daar vlakbij en is wat groter. Ik had zelf al Rotterdam voorgesteld, daar is het wat makkelijker om sneller een woning te krijgen. Maar dat wil ze niet.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren


Zoals jullie zien zat ik onder 2 namen. Iets wat niet mag, stom. Nog stommer om op mezelf te gaan reageren, ik weet het. Sorry!!



De problemen zijn allemaal echt, ik ben echt. Maar ben zo stom geweest met 2 namen hier te gaan zitten. Mijn excuses. Ik ga me afmelden (beide namem).
Ik vind het eigenlijk nog stommer dat je jezelf gaat verdedigen en jezelf de TO gaat noemen, in derde persoon....



Oh, en dat je je eigen comfort ietsje belangrijker vindt dan het helpen van je stiefdochter. Dan vraag je haar toch gewoon om veel buitenshuis te zijn? Of wil je dat ze met een of ander vaag vriendje gaat samenwonen om maar onderdak te hebben?! Wat dat gebeurd veel in deze gevallen.
Alle reacties Link kopieren
Hm. Trouwens geef dat kind toch een plekkie, ze moet toch bij haar vader terecht kunnen? Lijkt mij bij uitstek iets wat bij ouderschap 'hoort'. Je moet het zelf weten, maar om zoiets te ontnemen, neu. Ik zou zeggen, laat de keuze aan hen.
Alle reacties Link kopieren
En misschien wil oma gewoon eerst zien of het anders op te lossen is. Als de nood aan de man is dan springt ze wellicht alsnog in de bres, maar het moet niet te gemakkelijk gemaakt worden anders wordt er nog geen permanent onderkomen gezocht.
Alle reacties Link kopieren






Oke..meer omstandigheden? Dochter is inderdaad niet de meest gemakkelijke, maar ikzelf en mijn vriend ook niet. Als wij meer ruimte zouden hebben dan was het anders geweest. Dan had iedereen nog ruimte voor zichzelf. Natuurlijk, als zij op straat zou komen te staan en echt niks heeft, dan zou het heel anders zijn. Ik laat natuurlijk niemand op straat leven!!!! Overigens wil zij het zelf ook niet, want ze weet ook wel dat het nooit goed gaat. Trouwens....voor die leukerd die zei dat mijn vriend mij maar even buiten de deur moet zetten, we wonen in mijn huis, mijn vriend is bij mij ingetrokken, dus nee........ik ga niet weg!!!

 

Mijn vriend vind het zelf ook beter dat ze niet bij ons komt wonen, sterker nog hij ziet het niet zitten. Mijn vriend gaat hopelijk de schuldsanering in (vrouw heeft hem achtergelaten met 100.000 euro schuld) en staat stijf van de stress. Doordat hij ook nog behoorlijke stress op zijn werk heeft gaat het geestelijk en lichamelijk niet goed met hem. Zelf heb ik ook mijn eigen problemen, waardoor ik me niet goed voel (die zijn op een ander topic te lezen). Hoewel onze relatie hartstikke goed is zijn er ook regelmatig spanningen door onze problemen. Een meid van 19 die bij ons zou komen wonen op 60 m2 zou nog meer spanningen opleveren en ik heb geen zin om onze relatie op het spel te zetten. Die staat al zo onder druk! En gelukkig weet zij dat zelf ook. Gelukkig is het contact met haar hartstikke goed en begrijpt zij beter waarom ze niet bij ons kan dan jullie. 

 

Dat we 2 weken van te voren pas gaan zoeken, komt omdat die mevrouw zaterdag tegen haar gezegd heeft dat ze er in juli uit moet. Dit terwijl er in januari gezegd is dat ze zolang als nodig is kon blijven. En als je daar vanuit gaat, dan ga je je inschrijven bij de woningstichtingen en hoop je zo snel mogelijk een eigen woning te hebben. We gaan van de week nog even praten met die vrouw, hopelijk kan ze nog wat langer daar wonen. Ook hoopte zij dat haar moeder nog verstandig zou worden en weg zou gaan bij die vent, maar helaas gebeurde dat niet.



Er is aangifte gedaan, uiteraard. Zij is bang voor die man, wij niet. Bij de gemeente en bij de woningstichtingen is uitgebreid gepraat over haar omstandigheden, maar een urgentie krijgt ze niet. Een urgentie krijg je tegenwoordig alleen maar als je uit een instelling komt (gevangenis, inrichting e.d.) en echt geen onderdak heb. Bij dit soort omstandigheden krijg je geen urgentie meer, raar maar waar helaas.

 

Het mij ging om opties om iets voor haar te zoeken en aangezien ik die nu heb, is voor mij dit topic afgesloten. Ik denk dat we bij Kamernet wel iets gevonden hebben, daar gaan we deze week mee aan de slag.

 

Bianca...net uit de kinders??? Kinderen zijn al meer dan 20 jaar weg hoor. Overigens heeft oma de kleindochter min of meer opgevoed, want die zat daar 4 dagen in de week. En dat vond oma helemaal niet erg, die vond het juist hartstikke leuk.

 

Persephone, thanx voor de link, ga daar vanavond na mijn werk even naar kijken. Overigens zij woont in Zwijndrecht en werkt daar ook, dus Zwijndrecht zou het makkelijkst zijn. Dordrecht is daar vlakbij en is wat groter. Ik had zelf al Rotterdam voorgesteld, daar is het wat makkelijker om sneller een woning te krijgen. Maar dat wil ze niet.

 
Oke, ik ken de buurt daar wel. Dordrecht is redelijk makkelijk.



dordrecht  (klik)
Alle reacties Link kopieren
Karin is inderdaad Visje. Dat is verschrikkelijk stom van mij. Daarom zal ik jullie niet meer lastigvallen met mijn problemen, ik ga me afmelden. In ieder geval bedankt voor de hulp.
Alle reacties Link kopieren
Dát vind ik dus idioot. Dat je in een crisis situatie wordt opgenomen door een liefhebbend gezin, dat je mag blijven zolang nodig is, en dat je dan niet zelf bedenkt dat je daar geen jaren in huis moet gaan wonen. Ik zou ook een beetje beteuterd kijken als ik iemand in een crisis opneem in huis, en die persoon schrijft zich alleen in bij de woningbouwvereniging, en dat was dan de zoektocht. Inschrijven bij de woningbouwvereniging doe je als je bij je ouders thuis zit, en over een jaar of wat het huis uit wilt. Niet als je gebruik maakt van de gastvrijheid van een gezin met open armen, dan wordt het misbruik maken. Dan moet je méér ondernemen, en ik vind het van dat meisje, maar ook van haar familie, laks dat ze daar niet een béétje over nagedacht hebben.



Je wilt je relatie niet op het spel zetten? Als ik een dochter had, en mijn vriend zou zeggen dat ze er niet in kwam, dan zou mijn vriend daarmee de relatie op hele losse schroeven zetten. En iemand die mijn kind bedreigt kan meteen zijn spullen pakken... Kom nou zeg, wat is dit voor bizarre situatie.
Alle reacties Link kopieren
Wat is onderhoudsplicht?

Onderhoudsplicht betekent dat iemand volgens de wet verplicht is te zorgen voor familieleden. De onderhoudsplicht geldt altijd voor kinderen en partners.

Onderhoudsplicht bestaat nog wel steeds voor ouders tegenover hun kinderen tot 21 jaar!
Alle reacties Link kopieren
Tjeesus, wat moet de dochter in kwestie zich ontzettend eenzaam voelen zeg!



En wat slap om nu maar af te melden en het topic af te ronden.
Computer says nooooo


Zoals jullie zien zat ik onder 2 namen. Iets wat niet mag, stom. Nog stommer om op mezelf te gaan reageren, ik weet het. Sorry!!



De problemen zijn allemaal echt, ik ben echt. Maar ben zo stom geweest met 2 namen hier te gaan zitten. Mijn excuses. Ik ga me afmelden (beide namem).
Kortom, alle personen uit jouw verhaal (inclusief jijzelf), komen niet echt over als de lichten dezer aarde.
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat je jezelf als Karin denkt te moeten verdedigen. Maar je hebt niet geantwoord op de vraag wat de vader van dit meisje vindt.  Het is zijn dochter en mag toch hopen dat hij alles doet om te voorkomen dat ze op straat staat? Je schreef ergens dat een dag of max. 2 wel zou kunnen maar meer echt niet. En dan vind je het gek dat de familie waar ze al maanden tijdelijk zit er genoeg van heeft. Natuurlijk wil je geen druk op je relatie zetten en ik begrijp dat je vriend het ook moeilijk heeft op dit moment, maar het blijft zijn dochter. En in die zin zijn verantwoordelijkheid.

Ten slotte: jij schreef dat er geen kamers waren in jullie stad. Nee, in Zwijndrecht misschien niet. In Dordrecht waarschijnlijk wel en in Rotterdam zeker! Aan jullie om haar uit te leggen dat ze niet veel keuze heeft op dit moment en zich daar tijdelijk bij neer moet leggen.
Dat zeg ik....
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof best dat het allemaal echt is, maar wel nogal zielig om jezelf te gaan verdedigen omdat niemand anders het doet...



Ik vind het ook onvoorstelbaar dat jullie het blijkbaar raar vinden dat ze niet meer bij die moeder van vriendin kan blijven. Heel lief dat die in januari zei dat ze zo lang mocht blijven als ze wou. Maar als ik in januari iemand in huis zou nemen en ik juni was die persoon er nog steeds (met geen vooruitzicht op snelle verhuis) dan zou ik het gevoel hebben dat er beetje van me geprofiteerd werd...



En nee, ook ik begrijp niet dat dat meisje niet bij haar eigen vader terecht kan. Maakt niet uit wat voor problemen hij zelf heeft. Als je 40 bent, kan je natuurlijk niet van je ouders verwachten dat ze je nog helpen. Maar dit meisje is slechts 19 en heeft blijkbaar al ellende genoeg achter de rug (scheiding ouders, nieuwe vriend van moeder die haar heel bang maakt,...)
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat je jezelf als Karin denkt te moeten verdedigen. Maar je hebt niet geantwoord op de vraag wat de vader van dit meisje vindt.  Het is zijn dochter en mag toch hopen dat hij alles doet om te voorkomen dat ze op straat staat?
Sorry, ik zie nu dat 'Karin' daar wel op had geantwoord. Hij ziet het niet zitten? Prima als ze wat anders heeft, maar als ze niets kan vinden hoop ik dat jullie haar toch niet op straat laten staan. En dat jullie oma er buiten laten. Al had ze een villa in dezelfde straat, het is de verantwoordelijkheid van de vader, niet van de oma. (die waarschijnlijk al ziet aankomen dat 'tijdelijk' minstens een paar maanden is). Je schreef trouwqens ook dat je ging praten met de moeder van de vriendin waar ze nu woont. Waar nu het huis helemaal vol zit. Wat wil je doen dan? haar een schuldgevoel aanpraten en dwingen jullie kind in huis te houden.....
Dat zeg ik....
Alle reacties Link kopieren
Ik snap best dat Visje/Karin geen zin heeft om de dochter van haar vriend in huis te nemen. Háár huis, niet dat van haar vriend. Ik zou daar ook geen zin in hebben eerlijk gezegd. En ik woon in een kast van een huis, en Visje in een klein appartementje.



Natuurlijk heb je niet veel keus als ze op straat komt te staan, en Visje geeft toch ook aan dat ze dat niet laat gebeuren. dat de vriend, de váder het niet zit zitten vind ik een ander verhaal. Het is wel zíjn verantwoordelijkheid. En die van de dochter zelf natuurlijk. En de moeder.



Wat ik weer niet begrijp is dat er zo makkelijk gedacht wordt over dat anderen het toch heus wel kunnen oplossen. Met name oma. Omdat Oma vroeger ook 4 dagen in de week klaar stond moet Oma dat nu maar weer? Als je er zelf geen zin in hebt moet je ook zo groot zijn om te snappen dat een ander dat ook niet heeft.



Kortom, je bent goed bezig met oplossingen te zoeken. Ik hoop dat de dochter zelf daar ook goed mee bezig is. En de moeder. En de vader. Want zij zijn met z'n drieën verantwoordelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven