Vloerverwarming

26-11-2016 20:14 15 berichten
Wij hebben sinds kort vloerverwarming. Aangesloten op de thermostaat. Hij staat volgens het advies 24/7 aan.

In het begin vd herfst werd het soms vanzelf 20 graden in huis overdag waardoor de verwarming afsloeg. Maar 's avonds werd het buiten kouder, maar duurde het vervolgens erg lang (uren) voor het weer warm was.

Is er een manier om dit te voorkomen?
Vreemd, bij ons is de temp altijd hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Zijn het van die matjes of zijn het de retourleidingen die door je vloer lopen?

Over het algemeen heeft vloerverwarming altijd dezelfde temperatuur en doe je deze niet harder of zachter.
Alle reacties Link kopieren
Temperatuur staat hier altijd op 19 graden en als het zelf warmer wordt blijft hij uit. Als het dan weer kouder wordt dan 19 graden slaat hij aan en mocht ik hem zelf op 20 of 21 zet is dat binnen een uur zo en blijft dan ook nog lang warm na weer terug gezet te zijn op 19 als het wwrm genoeg is
Ik heb retourleidingen.

Ik zet de verwarming niet harder of zachter, maar als de thermostaat detecteert dat het 20 graden is slaat hij af. En als het savonds onder die temp zakt slaat hij weer aan. Met radiatoren werd het dan binnen no time warm. Maar vloerverwarming doet daar 2 uur over... dan is het al weer bedtijd : (
Alle reacties Link kopieren
Is de vloerverwarming als hoofdverwarming of als bijverwarming gelegd ?

Indien bijverwarming, staan de radiatoren open ?

Ligt er geen erg isolerende vloerbedekking op ?
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Hier vloerverwarming zonder radiatoren. Werkt perfect nooit koud in huis.
Alle reacties Link kopieren
Pak het boekje van je thermostaat er even bij. Kijk hoe je stooklijn staat afgesteld. de verdeler van de vloerverwarming zit ook een thermostaat draaiknop, hoe staat deze?
Alle reacties Link kopieren
Mogelijk staat de pomp(en) waarmee het water door de leidingen wordt gestuurd, niet goed afgesteld.



Hierdoor wordt niet snel genoeg gereageerd op een veranderende temperatuur.



Heb je veel (grote) raampartijen in je huis? Hierdoor kan de temperatuur in huis bij een zonnige dag snel oplopen. Wanneer de avond valt zakt de temperatuur vaak snel. Een niet goed afgestelde installatie kan dit niet goed opvangen.



Kan ook nog te maken hebben met de instelling van je 'retour-temperatuur' (temp van het water wat terugkomt na een hele cyclus door het systeem).



Beste is misschien om navraag te doen bij degene die het heeft aangelegd.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Ik heb ook vloerverwarming en heb ook de ervaring dat het langer duurt om op te warmen, zeker 2 uur ofzo. Bij mij zit het onder de vloer in het beton, geen idee wat voor soort maar wel met warm water. Het was al geinstalleerd, het hele appartementencomplex heeft het. We mogen niet in het plafond boren want dan hebben we een zwembad hier. En niet in de vloer maar dat doe je ook niet snel.



Maar het maakt ook uit, of de zon op het huis staat, dan gaat het natuurlijk sneller en hoe de wind op je huis staat, volgens mij. Het zal wel te maken hebben met hoe je woont, bij ons staat de westenwind pal op ons appartement dus misschien warmt het daarom minder snel op.



Maar ergens is het ook wel logisch, de warmte komt namelijk van de hele vloer, dus een veel groter oppervlakte dan je cv's natuurlijk. Dus het geeft minder warmte af dan een cv-radiator per m2. Dus gaat het wat langzamer. Of redeneer ik nu niet goed? Ik zet hem niet uit s nachts, het duurt idd erg lang voor ie dan weer warm is s ochtends dus zet ik hem op 19 graden en s ochtends op 20.



Het is wel veel voordeliger he, dus ik denk dat het in de kosten niet zoveel uitmaakt. Wij wonen in een AA woning qua energie dus ik neem aan, dat de rekening sowieso veel lager zal zijn dan in onze vorige woning, met cv.
Mm vera8 bedankt, ik kan het aan de technische dienst vragen, misschien hoort het wel helemaal niet zo langzaam te reageren.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn ouders was dat ook zo, daar bleek dat de vorige bewoner een of andere instelling aan had staan, wat mijn ouders niet wisten. Een installateur heeft dat voor hun opgelost (maar zij wonen in een gewoon huis)
Wij hebben gewoon een programma geïnstalleerd. Op ma-vrij gaat de verwarming om 6:00 aan als het onder de 21 graden wordt (heerlijk warm vloertje in de badkamer met douchen en aangename temperatuur beneden), en 's middags om 17u gaat hij aan als het <21 graden wordt.



Het is alleen nu van zichzelf nog steeds 21.5 's avonds, alleen 's ochtends niet. Maar dan werkt het dus om hem om 06:00 aan te laten gaan. Overigens is het hier zo warm als je de verwarming hoger zet.
quote:lux. schreef op 26 november 2016 @ 21:44:

Wij hebben gewoon een programma geïnstalleerd. Op ma-vrij gaat de verwarming om 6:00 aan als het onder de 21 graden wordt (heerlijk warm vloertje in de badkamer met douchen en aangename temperatuur beneden), en 's middags om 17u gaat hij aan als het <21 graden wordt.



Het is alleen nu van zichzelf nog steeds 21.5 's avonds, alleen 's ochtends niet. Maar dan werkt het dus om hem om 06:00 aan te laten gaan. Overigens is het hier zo warm als je de verwarming hoger zet.Bij ons hetzelfde als hierboven maar dat met 20 graden. En op dagen zoals vandaag zet ik hem aan het einde van de dag vaak een graadje hoger.
Alle reacties Link kopieren
Hoe warm staat de temperatuur van het water dat door de leidingen stroomt? Bij ons op 40 graden en dan is het zo warm.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven