Combi-oven kalibreren.

26-11-2016 10:42 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie weet hoe je de temperatuur van een combi-oven kalibreert? Ik vind er in het Nederlands eigenlijk niks over met google.
Kalibreren? Gewoon een oventhermometer aanschaffen?
Alle reacties Link kopieren
quote:canvas schreef op 26 november 2016 @ 10:43:

Kalibreren? Gewoon een oventhermometer aanschaffen?Kalibreren betekend dat je de temperatuur opnieuw instelt. De oven wordt te warm na langdurig gebruik en daardoor branden dingen aan, heel vervelend. Ik weet alleen niet hoe het moet.
Alle reacties Link kopieren
Is het een idee om je oven op bijv 250 graden te zetten, thermometer er in te zetten en checken wat de afwijking is. Dan weet je toch in het vervolg hoeveel graden je je oven warmer of koeler moet zetten?
Sommige mensen worden zeikend verwekt
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog nooit gehoord dat je dit zelf kunt doen.
Niet geschoten is altijd mis
quote:takkentrol schreef op 26 november 2016 @ 10:58:

Is het een idee om je oven op bijv 250 graden te zetten, thermometer er in te zetten en checken wat de afwijking is. Dan weet je toch in het vervolg hoeveel graden je je oven warmer of koeler moet zetten?

Dat is exact wat ik bedoel. Ik weet wat kalibreren is, maar volgens mij kan dat helemaal niet met ovens. Elke oven is weer anders, het is een kwestie van een thermometer erin leggen en kijken hoe of wat.

Als ik mijn oven instel op 120 graden, wordt het volgens mijn oventhermometer 180 graden (dit is inderdaad een heel grote afwijking). Aan de hand daarvan pas ik de instellingen aan. Meer kun je volgens mij niet doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:canvas schreef op 26 november 2016 @ 11:07:

[...]



Dat is exact wat ik bedoel. Ik weet wat kalibreren is, maar volgens mij kan dat helemaal niet met ovens. Elke oven is weer anders, het is een kwestie van een thermometer erin leggen en kijken hoe of wat.

Als ik mijn oven instel op 120 graden, wordt het volgens mijn oventhermometer 180 graden (dit is inderdaad een heel grote afwijking). Aan de hand daarvan pas ik de instellingen aan. Meer kun je volgens mij niet doen.Aha, dat zou ook verklaren waarom ik er niets over kan vinden. Het lastige is dat de oven heter en heter wordt naarmate de tijd oploopt, dus ik kan de oven niet langdurig gebruiken.
Heb je het wel eens gecontroleerd met een oventhermometer? Blijft de temp echt oplopen? Dan zou ik contact opnemen met de leverancier.
Als de oven heter en beter wordt, dan lijkt het me dat 'ie stuk is. Je stelt toch een temperatuur in met als doel dat 'ie daar op blijft?
Alle reacties Link kopieren
Mijn oven heeft dit ook, na 10 min brand alles aan terwijl er vanbinnen nog niks is gebeurd. Ik ben ook bang om een nieuwe oven aan te schaffen. Straks heeft die het dan ook. Het is erg vervelend. Meer dan diepvries vis, pizza en voorzichtig broodjes afbakken lukt niet.
quote:Kootsies schreef op 26 november 2016 @ 13:21:

[...]





Aha, dat zou ook verklaren waarom ik er niets over kan vinden. Het lastige is dat de oven heter en heter wordt naarmate de tijd oploopt, dus ik kan de oven niet langdurig gebruiken.Deed de onze ook. Alle electronica is vervangen door de leverancier, viel onder de garantie, we betaalden alleen 25 euro voorrijkosten. Nu doet ie het weer als een zonnetje.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal eerst eens een thermometer kopen, de oven is helaas al over de garantie heen.
Alle reacties Link kopieren
quote:proudmama33 schreef op 26 november 2016 @ 13:44:

Als de oven heter en beter wordt, dan lijkt het me dat 'ie stuk is. Je stelt toch een temperatuur in met als doel dat 'ie daar op blijft?Ja, en iemand in mijn omgeving mompelde iets over kalibreren, dus dat leek me een leukere optie dan kapot.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt alsof de thermostaat stuk is. Dan blijft hij door verwarmen. Normaal hoort hij bij de ingestelde temperatuur te stoppen met verwarmen en weer aan te slaan als de oven wat afkoeld.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pepermint_Patty schreef op 26 november 2016 @ 23:12:

Klinkt alsof de thermostaat stuk is. Dan blijft hij door verwarmen. Normaal hoort hij bij de ingestelde temperatuur te stoppen met verwarmen en weer aan te slaan als de oven wat afkoeld.Dat zou best balen zijn, keuken is 2ehands maar heb 'm net 3 maanden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kootsies schreef op 26 november 2016 @ 23:36:

[...]





Dat zou best balen zijn, keuken is 2ehands maar heb 'm net 3 maanden.Als ik google lijkt het een redelijk simpele klus om hem te vervangen. Heb je een handige Harry of Henrietta in de buurt?
Alle reacties Link kopieren
quote:Pepermint_Patty schreef op 27 november 2016 @ 01:54:

[...]





Als ik google lijkt het een redelijk simpele klus om hem te vervangen. Heb je een handige Harry of Henrietta in de buurt?Ja, ik ga het hem voorleggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven