Muren verven

01-12-2016 01:50 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey,



Mijn muren zijn babyblauw, maar ik zou ze graag roze willen. Ik heb totaal geen verstand van verf en weet dus niet hoe ik dit moet aanpakken. Moet ik ze meer dan 1 keer verven, wat voor verf moet ik gebruiken, etc.



Iemand tips?
Hoi!

Om te beginnen moet je alle randen die je niet mee wilt verven afplakken met schilderstape. Je hebt smalle en brede. Neem van allebei voldoende mee, het gaat sneller op dan je denkt.

De brede is vooral fijn voor het plafond, de smalle kan je juist goed gebruiken voor om stopcontacten ed.



Dan heb je verf nodig. Dit heet gewoon muurverf

Als je verf uit zoekt die in 1x dekkend is, dit staat op de verpakking, dan hoef je maar 1x te verven.

Je kan in de schappen een kleur uitzoeken, maar je kan ook een kleur uitzoeken en die bij de balie laten mengen.

Als je heel veel verf nodig hebt kan je beter laten mengen, dan heb je de hele pot in precies dezelfde kleur.

Als je een pot verf uit het schap hebt gekozen maar je hebt meer dan 1 pot nodig, moet je eerst die twee potten met elkaar mixen omdat je anders kans hebt op een klein kleurverschil. Je ziet dan precies waar je bent opgehouden met de ene en begonnen bent met de ander.

Een pot uit het schap is wel makkelijk als je aan 1 zo'n pot genoeg hebt.



Dan heb je nog wat kleine spullen nodig:

Een kwast voor verf op waterbasis om de randjes mee te verven. Deze heb je van heel klein tot heel groot. Een middenmaatje is prima.

Een roller speciaal voor muurverf. Zo'n grote is dat.

Een beugel voor de roller. Let goed op dat je de beugel en de roller in dezelfde maat koopt. 18 is het meest standaard.

Een bak voor je verf. Let op dat je roller hier in past.

Oude kranten of plastic om je vloer af te dekken.

Deze spullen kan je prima bij de action kopen, schilderstape ook.

De verf kan het beste bij de bouwmarkt.



Als je alle randen hebt afgeplakt en de vloer hebt bedekt, kan je gaan verven.

Eerst de verf goed doorroeren met zi'n houten stokje. Deze krijg je meestal bij de kassa bij de bouwmarkt en anders ff om vragen, zijn gratis namelijk

Dan een beetje verf in je bakje gieten, in de gladde kant.

Dan met de gewone kwast de randjes gaan verven. Mocht de schilderstape niet breed genoeg zijn en je knoeit toch op je plafond kan je dit met een oude vochtige doek gewoon weghalen.

Als je klaar bent met de randjes kan je de rest opvullen met de roller.

Doe de roller in je verfbakje in de verf. Rol hem uit over het geribbelde deel van het verfbakje. De eerste paar keten moet je dit een paar keer doen zodat de roller zich goed vol zuigt met verf.

Daarna rustig van boven naar beneden met de roller over de muur. Regelmatig nieuwe verf op je roller doen.

Zo de hele muur inkleuren met verf.

Als je klaar bent, de schilderstape weer weghalen, je zult dan redelijk strakke lijnen hebben.

De gewone kwast en het verfbakje kan je prima afspoelen met water, dan kan je ze hergebruiken.

Met de roller kan dit niet, daar zit veel te veel verf in.

Wel kan je de roller strak in plastic verpakken, dan kan je hem een paar dagen later nog een keer gebruiken. Of strak in plastic en dan in de vriezer, dan kan je hem (na ontdooien) zelfs een jaar later nog gebruiken!

De rest van de verf goed afgesloten bewaren, zodat je altijd nog wat kan bijwerken als je nog een stukje vergeten bent, of beschadigingen bijwerken.



Als je nog vragen hebt, laat maar weten!

Succes en veel plezier met je nieuwe muur!
Ohja, plastic of latex handschoentjes zijn ook fijn, dan worden je handen niet zo vies.

Oude kleren aantrekken.

En om te berekenen hoeveel verf je nodig hebt, moet je de oppervlakte van je muren uitrekenen. Op de verpakking van de verf staat hoeveel vierkante meter je met 1 liter of 1 pot kan verven.

Als je geen gladde muren hebt maar van die korrelige muren moet je er rekening mee houden dat je meer verf nodig hebt
Da's al heel erg uitgebreid Spaanse Slof. Ik heb een paar aanvullingen:

Op de pot staat hoeveel vierkante meter je kunt verven met de inhoud. Reken dit van tevoren uit, lengte van de muur x hoogte. Standaard is de hoogte tussen de 2.40 en 2.60.

En kijk uit met afplakken: als je muur al gekleurd is, wil je niet dat er nog randjes in de oude kleur zichtbaar zijn. En, als je muur of plafond te grof is, kan de verf onder de tape gaan.
Alle reacties Link kopieren
Wat een fijne handleiding, Spaanse Slof. Ik heb bijna zin om ook mijn muren te gaan verven.

Nog een aanvulling op het afplakken als je structuurverf op de muur hebt: bezuinig niet op tape. Je hebt hele goedkope tape, maar die plakt minder goed.
Winter is coming...
Alle reacties Link kopieren
Nou, dat is al heel uitgebreid. Hier nog mijn tips:

- vraag in de bouwmarkt ook om advies, dat geven ze dagelijks

- de meeste mensen gebruiken te weinig verf. Ben dus niet bang om lekker dik op te zetten op je roller.

- koop je schilderstape echt niet bij de Action, maar bij de bouwmarkt. Je moet niet van die witte hebben, maar gele.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Het is beter de muren eerst te ontvetten met amoniak. 1 deel amoniak en 5 delen water erbij in een bak. Spons erin en over de muren halen. Daarna verven. Zo houdt t beter.
Alles komt goed..........
Action heeft ook gele schilderstape. Irts duurder dan die papiertape.

Muren ontvetten gaat ook goed met StMarc, ruikt lekkerder dan ammoniak.
Alle reacties Link kopieren
Op YouTube staan ook instructiefilmpjes, misschien ook fijn. Ik vind t in ieder geval altijd fijn om iets daadwerkelijk te zien.
Alle reacties Link kopieren
Voordat je gaat schilderen zou ik eerst een flinke kleurstaal maken. Dat doe ik altijd door een stuk behang van 100 x 50 cm te verven. Je kan trouwens ook proefflesjes kopen waar maar een klein beetje verf in zit. Die staal plak je met tape op de wand en laat die op je inwerken, Je ziet dan ook hoe die combineert met de andere kleuren op de beoogde plek.



Ikzelf zou een gerenommeerd merk kopen als Histor of Flexa. Goedkope verf dekt meestal niet goed en dan moet je meerdere keren verven waardoor je voordeel weer weg is.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:honingbijtje schreef op 01 december 2016 @ 07:44:

Action heeft ook gele schilderstape. Irts duurder dan die papiertape.

Muren ontvetten gaat ook goed met StMarc, ruikt lekkerder dan ammoniak.



Ja geweldig spul dat StMarc.

Goede ontvetter.
Laat je adviseren in de bouwmarkt of ergens anders.

Zo moeilijk is het in feite niet.

Ik gebruik meestal niet eens afplaktape meer( kost veel tijd ), gewoon voorzichtig met een dunnere kwast langs de randen gaan om de eerste zet te zetten en dan rollen maar.
Alle reacties Link kopieren
Zelf gebruik ik liever geen tape, maar een klein kwastje. Omdat ik ook schilder als hobby (kunst dan) heb ik altijd wel een oud penseel liggen. Mijn ervaring is dat dat veel strakker wordt dan met tape, waar de verf toch vaak onder kruipt. Zeker als de muur die schoon moet blijven niet glad is (of dat deel waar geen verf op mag komen).

Als je plinten hebt dan is het handiger om die weg te halen, maar die kun je wel goed afplakken want die zijn meestal wel glad.
Koop goede verf, niet de goedkoopste. En wees niet bang om te proberen, in het ergste geval moet je er gewoon weer overheen schilderen. Soms is één lag voldoende, maar ik denk dat je bij roze over blauw twee lagen nodig hebt. Latex/muurverf kun je gelukkig gewoon met water verwijderen, dus als je per ongeluk toch wat morst op plint of vloer, is dat geen ramp als je het meteen met water weghaalt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven