Aankoop huis

01-12-2016 12:59 22 berichten
Ik ben benieuwd, hoe is het bij jullie in het werk gegaan? Was het liefde op het eerste gezicht, of hebben jullie veel tijd genomen eer jullie overgingen tot de aankoop?

Als je op zoek bent heb je steeds een plaatje in je hoofd van hoe het er ongeveer uit moet zien. Woon je nu in dat plaatje of is het toch totaal iets anders geworden?

Laat maar horen die verhalen!
TO trapt niet af, want TO is nog zoekende
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen nu wel in het plaatje. Heeft lang geduurd, we wilden allebei niet zomaar in een huis wonen die het eigenlijk net niet, tja. je moet toch concessies doen, is.
afvinklijst van kenmerken welke in het huis moest zitten. (onder andere het gebied waar het moest staan, en dat was ongeveer 1km2, dus dan vallen heel veel huizen af.



Weinig tijd om samen met partner te bezichtigen, dus op een gegeven moment dag geprikt en alle huizen die aan de kenmerken voldeden op 1 dag bezichtigd, keuze gemaakt en gekocht voor de prijs die wij in ons hoofd hadden.



(wij zijn beide nogal zwart wit denkers, en daardoor is iets of geweldig maar meestal kut op vastgoed gebied).
Wij hebben de afgelopen tijd best wat huizen bekeken, maar we zitten in een moeilijke markt waar je snel keuzes moet maken. Nu iets gekocht dat al langer te koop stond, maar waar nog wel het eea aan gedaan moet worden. Heeft ons wel tijd en kopzorgen gekost voordat we dit vonden, maar het gevoel was meteen goed bij dit huis.
Alle reacties Link kopieren
We hadden beide een lijstje gemaakt met zaken die we belangrijk vonden aan een huis.



Vervolgens anderhalf jaar lang op zoek geweest op funda en ik schat een stuk of 10 huizen bekeken voordat we HET huis tegenkwamen (2,5 jaar geleden nu gekocht). Iedere dag genieten we daar nog van.



We kennen mensen die het eerste de beste huis hebben gekocht en wij kunnen ons daar nies bij voorstellen... alles aan het huis moet goed voelen rationeel maar ook zeker emotioneel.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden best een hoop eisen, die niet heel makkelijk te combineren waren (man vond andere dingen belangrijk dan ik). We hadden dus wel een ideaalplaatje, maar wisten ook dat dat lastig zou zijn. In totaal hebben we denk ik meer dan 20 huizen bekeken die meestal niet aan alle eisen voldeden, maar wel in de hoop dat het goede gevoel er zou zijn als we het bekeken. Uiteindelijk hebben we een best wel perfect huis gevonden en daar ook heel snel de knoop bij doorgehakt. Toen het op Funda kwam wisten we eigenlijk allebei al bijna zeker dat dat het wel moest zijn, nog voor we er geweest waren. Feitelijk was er heel veel aan te merken op het huis (slecht onderhoud, indeling klopte niet etc), maar daar keken we allebei dwars doorheen. Er was een flinke verbouwing nodig, maar nu wonen we dus toch in het kloppende plaatje!
B
Ons wensen lijstje.

- grote buiten ruimte

- gelijkvloers

- meerdere slaapkamers

- badkamer met bad

- vide

- veel glas

- energie neutraal/nom

- nieuwbouw of vrij nieuw

- net buiten de stad

- garage



Uiteindelijk geschikte 2 woningen gevonden:



1 eengezinswoning (180m2):

- grote buiten ruimte - Tuin van 6m2 bij 12m2

- gelijkvloers - 3 verdiepingen

- meerdere slaapkamers - 5 slaapkamers

- badkamer met bad - check!

- vide - helaas niet

- veel glas - helaas niet

- energie neutraal/nom - energieneutraal

- nieuwbouw of vrij nieuw - nieuwbouw

- net buiten de stad -check!

- garage - helaas niet wel een carpoort



penthouse (138m2):



- grote buiten ruimte - balkon van 17m2, dakterras van 40m2 en een grote gezamenlijke tuin met boomgaard en moestuin

- gelijkvloers - gelijkvloers maar ook nog een entresol met vide

- meerdere slaapkamers - 2 slaapkamers, voor ons net aan, het liefst 3 slaapkamer gehad.

- badkamer met bad - 2 badkamers waarvan 1 met bad

- vide - check!

- veel glas - de hele gevel is van glas

- energie neutraal/nom - energie neutraal

- nieuwbouw of vrij nieuw - nieuwbouw

- net buiten de stad - check!

- garage - check, en nog een extra berging



Het penthouse was een ton duurder dan de eengezinswoning. Uiteindelijk na wikken en wegen toch voor het penthouse gegaan.Wij waren in eerste instantie toch echt opzoek naar een eengezinswoning. Nooit gedacht dat het een appartement zou gaan worden.
Ik heb jaren gezocht en in die tijd zijn mijn zoekcriteria 180 graden gedraaid: van een klusboerderij in het buitengebied naar een nieuwbouwappartement in het centrum. Als ik ging kijken in een huis en vroeg: "waarom verkoopt u?" dan was het antwoord wel eens: "huis is te groot en te veel onderhoud". Oftewel: verstand ging het bij mij winnen van het hart. Nu loop ik naar het werk, trein en winkels.
Alle reacties Link kopieren
Wij waren nog niet echt actief op zoek maar wisten wel dat als we zouden kopen we eventueel 20/30 jaar in dat huis wilde blijven omdat we geen zin hadden iedere 10 jaar te verhuizen. We hadden wel een aantal dingen waar we ons in het huurhuis waar we woonde aan irriteerde (zowel omdat dingen er wel als niet waren, ligging etc). Verder niet echt een idee wat er in onze prijsklasse was maar totaal ook geen haast. We woonde prima in ons eerste huisje. Uit nieuwsgierigheid wel beetje gaan rondkijken wat er in onze prijsklasse stond en voor de grap een afspraak voor een bezichtiging gemaakt. Eerste keer was echt niks dus we wilde voor een realistisch beeld nog een ander huis bekijken. Toen we binnenstapte wisten we beide: dit is het, hier voelen we ons thuis.



Ik vind echt dat het gevoel goed moet zijn. Het is je basis waar je altijd terug komt. Niet alleen het huis maar ook locatie/ omgeving moet kloppen. We hebben door verschillende redenen afgelopen half jaar weer een beetje georiënteerd wat de mogelijkheden zijn om te verhuizen maar de conclusie is dat we qua prijs, locatie, wat er aan moet gebeuren, indeling etc geen huizen zijn die zo goed voelen als dit huis.blijven dus lekker wonen en stapje voor stapje verder verbouwen
Alle reacties Link kopieren
Wij wilden eigenlijk nog geen huis kopen.

Wel wisten we dat een jaar later het appartement van mijn vriend in de verkoop zou gaan en daarna samen een huis kopen. Ondertussen wel beetje op funda aan het rond kijken wat we dan zouden willen waar we zouden willen wonen.

Tevens ook gekeken wat we in de maand max zouden willen betalen. We kwamen bij het zoeken ook 2 nieuwbouwprojecten tegen 1 in een klein dorp en 1 in een middelgroot dorp. Bij 1 project zat de financiering "gratis" bij in en hier kon je ook een orienterend gesprek aanvragen. Dat gedaan en ook bij onze eigen financieel adviseur.We kwamen er toen snel achter met wat we wilden lenen de maandlasten veel lager waren dan verwacht en konden hierdoor een duurder huis kopen dan gedacht. Hierdoor werd het ene nieuwbouwproject wel interessant. De locatie lag voor ons op de ideale plek en doordat het nieuwbouw was konden we alles naar onze eigen smaak meteen maken. Gesprek gevraagd bij de makelaar en dezelfde dag een optie genomen en 2 dagen later gekocht :)(ons eigen appartement toen meteen in de verkoop gedaan). Verder ook nooit een ander huis bezichtigd.
Alle reacties Link kopieren
Er waren een paar dingen die voor mij een must waren en verder heb ik gewoon praktisch gedacht. Als ik een droomhuis had gewild waaraan alles klopte en naar wens was, had ik wat tonnen extra moeten hebben.

De voor mij belangrijkste eisen heb ik in mijn huis gevonden, op een paar andere dingen heb ik concessies gedaan en weer andere dingen pas ik beetje bij beetje naar wens aan.

Al met al ben ik heel tevreden met mijn huis en heb ik een prima huis gekocht voor de prijs die ik betaald heb.
Alle reacties Link kopieren
Wij wilden pas kopen als ons eigen huis verkocht was. Dit gebeurde binnen twee weken! Van af toen veel op Funda gekeken en verschillende huizen bekeken. Ons lijstje was: een bad én een douche, dus niet douchen in het bad, een redelijke tuin, logeerruimte voor de kleinkinderen en niet te veel kluswerk. Wij hebben ons verbaasd over de staat waarin sommige huizen te koop werden aangeboden, bedroevend slecht onderhouden!

Het huis dat wij nu gekocht hebben en waar wij in februari naartoe verhuizen voldoet aan al onze wensen! We kwamen binnen en we wisten direct beiden dat dit ons huis was, het gevoel bij dit huis klopt aan alle kanten.
Wij hadden eigenlijk überhaupt niet zoveel eisen, behalve dat we wat groter wilden wonen en wat kleine dingen heel graag wilden. We zijn al veel verhuisd in ons leven dus weten waar we op moeten letten. Omdat de markt razendsnel ging eind vorig jaar/begin dit jaar hebben we veel huizen bekeken. Ook de locatie eromheen was voor ons belangrijk (denk aan supermarkt en ov.) Er was 1 huis net door onze vingers weggeglipt die ons wel goed leek, maar uiteindelijk gingen we helemaal overstag met het huis waar we nu wonen. Aan het einde van de eerste bezichtiging hebben we meteen een openingsbod gedaan, zo goed voelde het. Er moet nog veel gebeuren maar dat vinden we juist een leuke uitdaging. Het is mooi om het stukje bij beetje te zien opknappen. Veel succes TO!
Alle reacties Link kopieren
Ongeveer anderhalf jaar de woningmarkt in de gaten gehouden, waarvan ongeveer een jaar serieus (bezichtigingen).



Ons eisenlijstje:

Grote benedenverdieping (boven maakt minder uit)

Tuin op het zuiden/westen

Minimaal 3 slk

Bergruimte voor fietsen ed

Locatie (een beperkt aantal wijken)

Geen nieuwbouw

Niet teveel kluswerk



Ons wensenlijstje:

Garage

Bad

Grote leefkeuken





Op de garage na is alles gelukt. We hebben wel een schuurtje. We hadden al 1x eerder op een huis geboden, achteraf blij dat dat niet is doorgegaan. Ik had er geen supergoed gevoel bij, ondanks dat alles wat we op het lijstje hadden staan erin zat.



Bij ons huidige huis waren we allebei verkocht, puur op gevoel. We keken elkaar aan tijdens de bezichtiging en wisten allebei genoeg. De straat waar het huis staat was ons al eerder opgevallen 'als daar toch eens iets te koop staat..' Toen bleek dat alles qua eisen en bijna alle wensen ook ok waren hebben we een bod gedaan.

We wonen er met heel veel plezier.
Alle reacties Link kopieren
We hadden ongeveer dit stappenplan:

Oriënteren op Funda

Een lijst met potentiële huizen en buurten gemaakt

Met de auto rondrijden door de uitgekozen buurten voor een algemene indruk, sommige buurten en huizen zijn hierdoor afgevallen.

Daarna hebben we meerdere huizen bezichtigd in de 2 buurten die ons het meest aanspraken en 1 ervan hebben we gekocht.



In totaal heeft het ongeveer een half jaar geduurd vanaf oriëntatie tot het tekenen van het koopcontract. Een huis hoeft voor ons ook niet perfect te zijn, het moet globaal aan onze wensen voldoen. De badkamer en keuken zijn bijvoorbeeld niet onze smaak, maar wel neutraal genoeg om ze voorlopig zo te houden.



Wat we niet hebben gedaan en ik eigenlijk best dom vind: aanbellen bij de buren om te kijken waar je potentieel naast gaat wonen. Je kan veel aan je huis veranderen, maar niet de buren. Wij werden echt gek van de buren van ons vorige huis, vandaar dat ik het echt geen snuggere actie van mezelf vind.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Alle reacties Link kopieren
Het plaatje niet te veel op gericht want dat was in ons zoekgebied boven budget ( nml garage...2 onder 1 kap , aan het water)



Belangrijkste was toch de lokatie, de reden voor verhuizen.

Huis moest binnen ons budget vallen en dat was lastig met de eisen in ons zoekgebied:



- tuin op zuiden/ zuidwesten

- grote tuin

- grote beneden verdieping

- 4 (slaap) kamers

- badkamer met bad

- groen in omgeving

- modern/ comfort



De bestaande bouw binnen ons budget viel af. Alles incl kk binnen ons budget was te klein en/of zoveel aan te passen waardoor boven budget.



Nu hebben we nieuwbouw, woonkamer met uitbouw, 4 slaapkamers ( +nog een kleine extra kamer),tuin op zuidwesten van 5,4 × 10,20 (groot voor hier), badkamer met bad,aan groen hofje en op 50 meter van water ????

En natuurlijk omdat het nieuwbouw is veel comfort en alles onze smaak!
Alle reacties Link kopieren
quote:Curley schreef op 01 december 2016 @ 15:07:

Wat we niet hebben gedaan en ik eigenlijk best dom vind: aanbellen bij de buren om te kijken waar je potentieel naast gaat wonen. Je kan veel aan je huis veranderen, maar niet de buren. Wij werden echt gek van de buren van ons vorige huis, vandaar dat ik het echt geen snuggere actie van mezelf vind.Tsja, onze nieuwe buren leken op het eerste gezicht ook hele aardige en redelijke mensen. Maar ik word inmiddels gek van hun geschreeuw tegen elkaar en tegen hun kinderen. Toppunt was hun ruzie over of ze wel of niet in relatietherapie moesten gaan
...
Eisenlijstje:



De woonplaats moest minstens een school hebben met leerlingenaantal 200

Leuk ogende straat/buurt-

Direct woonklaar/geen kluswerk of verbouwingen nodig het eerste jaar (behalve een lik verf)

Minstens 3 slaapkamers

Bad

Tuin met (redelijk) beschutte ligging



We hebben enkele andere huizen bezocht waar we een directe nee voelden, een aantal huizen waar we er na enige aarzeling toch niet voor kozen, en enkele huizen waar we wel een positief gevoel over hadden maar ook enkele bezwaren maar voor we goed en wel konden nadenken waren die al aan een ander verkocht.

Bij het huis wat we gekocht hebben redelijk snel de knoop doorgehakt en bij de eerste bezichtiging direct een tweede bezichtiging laten inplannen.
Alle reacties Link kopieren
We hadden een aantal eisen en een lange lijst met wensen

belangrijkste was de prijs, we wisten wat onze maximale hypotheek kon zijn en daar wilden wij nog een heel stuk onder blijven.



Best wel een aantal huizen gezien, toen we bij ons huidige huis gingen kijken voelde het direct goed. Voldoet wel aan onze eisen maar lang niet aan alle wensen. Maar wel het beste compromis voor ons budget, op de goede locatie.



Nu na ruim 10 jaar ben ik nog steeds blij met ons huis. Natuurlijk mis ik de open haart en nog wat dingen. Maar ik heb nog geen huis gezien voor ons budget waarmee ik wil ruilen.



Wanneer ik de jackpot win, dan ga ik verder kijken.



Mijn advies, weer vooral realistisch, het is onmogelijk dat al je eisen en wensen worden ingewilligd.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik heb er achteraf te lang over gedaan. Ik was best kritisch, waardoor ik leuke huizen heb laten gaan. Later trok de markt zo hard aan dat ik niet meer kieskeurig kon zijn. Toch ben ik erg blij met mijn huis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven