Mode & Beauty alle pijlers

Roaccutane/ Isotretinoine, ervaringen delen

21-11-2016 22:12 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hello,



Ik (v, 31) kon alleen een forum vinden van 5 jaar geleden over roaccutane.

Ik zit naar het doosje te kijken dat naast mijn laptop staat.



Ik heb geen mega mega acne, wel altijd minstens een of twee puistjes (zelden enorm) en vaak een rood(achtig) hoofd. Maar door alle horrorverhalen (alles droog, uitbarstgingen, haarverlies, permanente schade aan lijf), ben ik een beetje bang dit doosje te openen en een pil te slikken.



Wie heeft ervaring of staat ook op het punt te beginnen?
quote:CleopatraVII schreef op 27 november 2016 @ 17:14:

[...]





Zelfmoord is ook een van de mogelijke bijwerkingen, staat in de bijsluiter.



Daarom mag je het ook niet slikken als je depressief bent (geweest).



En je mag ook niet zwanger raken tijdens het slikken van de kuur, anders verplicht abortus. Dus gewoon zorgen dat je niet zwanger raakt.

Verplicht abortus? Dat lijkt me sterk.

On topic. Ik heb het meer dan 25 jaar geleden een paar maanden gebruikt. Afgezien van een zeer droge huid had ik weinig last van bijwerkingen. Nu, op mijn zoveelenveertigste, heb ik nog steeds wel last van puistjes, maar dan een of twee. Daar zou ik dus niet zo'n paardenmiddel voor gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Desime schreef op 27 november 2016 @ 17:29:

[...]





Vreselijk dat dit zomaar mag alleen voor financieel gewin.Niet alleen voor financieel gewin, maar ook om mensen te helpen met extreme acne waarbij verder niets helpt. Het is niet zomaar een van de vele middelen die je kunt gebruiken, maar een laatste redmiddel in de hoop dat dat wel werkt.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 27 november 2016 @ 18:55:

[...]



Verplicht abortus? Dat lijkt me sterk.

On topic. Ik heb het meer dan 25 jaar geleden een paar maanden gebruikt. Afgezien van een zeer droge huid had ik weinig last van bijwerkingen. Nu, op mijn zoveelenveertigste, heb ik nog steeds wel last van puistjes, maar dan een of twee. Daar zou ik dus niet zo'n paardenmiddel voor gebruiken.Jawel, daar moet je ook en formulier voor ondertekenen. Omdat je anders een zwaar misvormd kind krijgt.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Verplicht abortus en zelfmoord als bijwerking?! Ik weet niet in welk tijdperk jullie roaccutane hebben geslikt, maar in ieder geval niet vanaf 2000 en nu. Wat een sensatie zoekerij zeg.



Er staat in de bijsluiter dat depressieve en/of suicidale gedachtes een bijwerking kán zijn. Die kans is niet groot. als je de bijsluiter van paracetamol goed leest schrik je je ook te pletter van alle bijwerkingen die het mogelijk kan hebben.



Verplichte abortus heb ik nooit van gehoord. De waarschuwingen omtrent zwangerschap ken ik wel. Ik moest verplicht aan de anticonceptie, maar ik heb niks hoeven ondertekenen.



Ik heb over een periode van ruim 7 jaar roaccutane geslikt. De eerste keer was de acne enorm heftig. Na 2 maanden werd het heel snel minder. Helaas kwam het weer terug na een paar maanden, dus nieuwe kuur. Zo is het jaren doorgegaan. Nu ben ik er 6 jaar vanaf en is het pas de laatste 4 jaar echt helemaal weg.



Bijwerkingen die ik kreeg waren alleen droge slijmvliezen en mijn huid is nog steeds gevoeliger voor zon. Maar dat was het me allemaal waard, wanr extreme acne is totale horror. Ik zie mensen van mijn leeftijd er nog mee lopen en dan denk ik: man man, slik toch gewoon die pillen!
Ik vind het trouwens héél raar dat to dit voorgeschreven heeft gekregen voor 2 puistjes. Een dermatoloog schrijft zoiets pas voor als er echt niets anders meer werkt en de oorzaak overduidelijk van binnen zit en niets met hormonen te maken heeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:Coco87 schreef op 27 november 2016 @ 21:54:

Ik vind het trouwens héél raar dat to dit voorgeschreven heeft gekregen voor 2 puistjes. Een dermatoloog schrijft zoiets pas voor als er echt niets anders meer werkt en de oorzaak overduidelijk van binnen zit en niets met hormonen te maken heeft.



Ik had ook niet veel acne, maar wel hardnekkig.

Continue 2-3 echte ontstekingen in mijn gezicht.

Dermatoloog vond het vooral erg jammer dat ik er zolang mee had rondgelopen voordat ik bij hem kwam.

Ik dacht ook dat dit te weinig was om naar de dermatoloog te gaan, maar die ontstekingen/puisten waren echt geen pretje...

Ik ben blij dat die man er serieus mee omging!
My way or the highway!
Alle reacties Link kopieren
Iemand ervaring met biodermal pcle creme of litteken creme voor de rode vlekjes die achterblijven na een puistje?
Alle reacties Link kopieren
quote:Coco87 schreef op 27 november 2016 @ 21:52:

Verplicht abortus en zelfmoord als bijwerking?! Ik weet niet in welk tijdperk jullie roaccutane hebben geslikt, maar in ieder geval niet vanaf 2000 en nu. Wat een sensatie zoekerij zeg.



Er staat in de bijsluiter dat depressieve en/of suicidale gedachtes een bijwerking kán zijn. Die kans is niet groot. als je de bijsluiter van paracetamol goed leest schrik je je ook te pletter van alle bijwerkingen die het mogelijk kan hebben.



Verplichte abortus heb ik nooit van gehoord. De waarschuwingen omtrent zwangerschap ken ik wel. Ik moest verplicht aan de anticonceptie, maar ik heb niks hoeven ondertekenen.



Ik heb over een periode van ruim 7 jaar roaccutane geslikt. De eerste keer was de acne enorm heftig. Na 2 maanden werd het heel snel minder. Helaas kwam het weer terug na een paar maanden, dus nieuwe kuur. Zo is het jaren doorgegaan. Nu ben ik er 6 jaar vanaf en is het pas de laatste 4 jaar echt helemaal weg.



Bijwerkingen die ik kreeg waren alleen droge slijmvliezen en mijn huid is nog steeds gevoeliger voor zon. Maar dat was het me allemaal waard, wanr extreme acne is totale horror. Ik zie mensen van mijn leeftijd er nog mee lopen en dan denk ik: man man, slik toch gewoon die pillen!



Ik slik momenteel roaccutane. In mijn bijsluiter staat toch echt bij de mogelijke bijwerkingen zelfmoord. En pas daarna depressies. Dus zelfmoord echt als apart iets. Ik zei overigens ook niet dat de kans groot is dat je deze bijwerking krijgt/uitvoert. Het is een van de mogelijke bijwerkingen. Bij het eerste gesprek wordt ook nadrukkelijk gezegd dat je het niet mag slikken als je al eerder depressieve gedachten hebt of hebt gehad.



Ook heb ik een formulier waarop staat dat je abortus moet plegen als je zwanger raakt tijdens de kuur. Daarom test het ziekenhuis ook of je zwanger bent of niet. Mijn dermatoloog doet dit overigens niet elke maand want ze vindt dat ik daar zelf op moet letten. Maar in de bijsluiter staat dat je elke maand een bloedonderzoek moet doen. Mannen moeten 1 keer in de 3 maanden bloedonderzoek doen om te kijken of alle waardes nog goed zijn. Ik moet ook 1 keer in de 3 maanden komen. Toen ik bij de dokter kwam om een verwijsbriefje te vragen zei de dokter overigens ook al dat je niet zwanger mag worden tijdens de kuur. Dit werd tijdens het gesprek met de dermatoloog natuurlijk ook gezegd + formulier dus.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
@RosaSous ben je al begonnen met de kuur?
Alle reacties Link kopieren
Ik slikt het ook zo een 16 a 17 geleden omdat ik de wanhoop nabij was. Zoveel acne als tiener en niks hielp. Ik was een jaar of 16/17.

Behalve zeer droge lippen had ik verder geen bijwerkingen. Ik stond ook niet stil bij evt bijwerkingen want ik wilde zo graag van mijn ernstige acne af.

Op mijn 26 heb ik het nog een maand geslikt omdat het weer terug kwam.

Na een maand of 2 gestopt te zijn, raakte ik zwanger. Ik was als de doods voor een misvormd kind.

Gelukkig was er niks aan de hand met mijn dochter maar ik besloot het nooit meer te nemen omdat ik het risico niet meer wilde nemen.

Ik heb na de laatste kuur gelukkig geen acne meer gehad maar ik zou het in de toekomstnooit meer nemen omdat ik me nu meer bewust ben van de bijwerkingen dan toen.



Oja voor zo weinig puistjes zou ik er echt niet aan beginnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven