Algemeen "zwarte" pietentopic

24-10-2016 18:52 1497 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,



In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het "zwarte" pieten onderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.



Het "zwarte" pietenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.



Met vriendelijke groet,



Het Moderatorteam
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
quote:tanteslankie schreef op 02 december 2016 @ 08:53:



[...]





Dus eigenlijk zijn de voorstanders van zwarte piet dommies en mogen ze blij zijn dat ze nu bewustwording wordt bijgebracht zodat ze eindelijk doorkrijgen dat zwarte piet rasicsme is en ze zich zouden moeten schamen dat ze zo lang een kinderfeest hebben gevierd wat eigenlijk één groot rasistisch gebeuren is met black face, onderdrukking en slavernij... Mensen die dachten dar er helemaal geen racisme bestond in Nederland, en dan nu eindelijk dankzij de discussie wakker worden...Jouw woorden, absoluut niet de mijne!
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 02 december 2016 @ 10:12:

[...]



Ik geloof direct dat er geen racistisch motief is. Ik geloof jou ook direct als je zegt dat je echt denkt dat Zwarte Piet zwart is door roet. Wat er wel over blijft is de negerkarikatuur. Die karikatuur op zich is aanstootgevend. Daar kan ik niks aan doen, het is gewoon de geschiedenis, de hele wereld herkent die karikatuur voor wat het is: een domme neger. Wij hebben er een kindervriend van gemaakt, de rest van de wereld is die geschiedenis niet vergeten en ziet Zwarte Piet gewoon voor wat het is.



Dus de vraag of het nodig is om verandering te brengen moet je beantwoorden met de vraag: hoe graag wil je eigenlijk een van oorsprong racistische karikatuur blijven gebruiken als symbool tijdens een kinderfeest, te meer omdat er mensen in je samenleving zijn die die karikatuur nog niet vergeten zijn.



Nogmaals voor alle duidelijkheid. Als je je niet bewust bent van de beladen karikatuur, dan valt je niets te verwijten. Jij bent geen racist omdat je jarenlang Sinterklaas hebt gevierd. Maar nu je weet dat er een historisch fout luchtje aan die karikatuur kleeft, nu je je ervan bewust bent, kun je dan nog heel eerlijk zeggen dat je onbevangen naar Zwarte-Piet-oude-stijl kijkt?



Negerkarikatuur? Hoe bedoel je? Ik zie in zwarte piet geen centimeter mijn negroïde buurman hoor.



En hoezo "nu je je ervan bewust bent, nu je weet dat er een historisch fout luchtje aan die karikatuur kleeft"? Omdat een paar mensen dat vinden, dan is het zo?
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Gisteren sprak een collega met mij over deze kwestie. Voor hem was het simpel, Piet was zwart van het roet uit de schoorsteen. Hij had geen antwoord op de vraag waarom het pak van Piet dan zo blinkend schoon was. Dat zijn dan van die dingen.
quote:barbaracartland schreef op 02 december 2016 @ 14:08:

Gisteren sprak een collega met mij over deze kwestie. Voor hem was het simpel, Piet was zwart van het roet uit de schoorsteen. Hij had geen antwoord op de vraag waarom het pak van Piet dan zo blinkend schoon was. Dat zijn dan van die dingen.Dat pak van roetveegpieten die roetvegen van de schoorsteen hebben is natuurlijk net zo blinkend schoon dus hoe kan dat dan?
quote:tanteslankie schreef op 02 december 2016 @ 13:53:

[...]





Negerkarikatuur? Hoe bedoel je? Ik zie in zwarte piet geen centimeter mijn negroïde buurman hoor.



En hoezo "nu je je ervan bewust bent, nu je weet dat er een historisch fout luchtje aan die karikatuur kleeft"? Omdat een paar mensen dat vinden, dan is het zo?Zucht, we hoeven die discussie niet opnieuw te voeren, dan gaan we weer jaren terug. Zelfs de meest fervente voorstanders van ZP hier hebben al toegeven dat ZP zoals we hem nu kennen oorspronkelijk een negerkarikatuur is.
Alle reacties Link kopieren
quote:tanteslankie schreef op 02 december 2016 @ 08:53:



[...]





Dus eigenlijk zijn de voorstanders van zwarte piet dommies en mogen ze blij zijn dat ze nu bewustwording wordt bijgebracht zodat ze eindelijk doorkrijgen dat zwarte piet rasicsme is en ze zich zouden moeten schamen dat ze zo lang een kinderfeest hebben gevierd wat eigenlijk één groot rasistisch gebeuren is met black face, onderdrukking en slavernij... Mensen die dachten dar er helemaal geen racisme bestond in Nederland, en dan nu eindelijk dankzij de discussie wakker worden...Mensen die actief pro of anti zijn originele dommies, niks beters te doen
Alle reacties Link kopieren
http://www.brekend.nl/201 ... -een-nuchter-perspectief/

Ik blijf het grappig vinden, ze begrijpen het ook niet in de VS.

Dom volk.
Alle reacties Link kopieren
quote:barbaracartland schreef op 02 december 2016 @ 14:08:

Gisteren sprak een collega met mij over deze kwestie. Voor hem was het simpel, Piet was zwart van het roet uit de schoorsteen. Hij had geen antwoord op de vraag waarom het pak van Piet dan zo blinkend schoon was. Dat zijn dan van die dingen.



Nou, al die cadeautjes zijn natuurlijk heel duur. Om dat te kunnen betalen moest de Goed Heiligman natuurlijk ergens op besparen. Dus kocht hij de de drogist wel wasmiddel, maar had hij niet genoeg chocolade-munten meer voor douchegel?



Je moet íéts verzinnen...
quote:ardni schreef op 02 december 2016 @ 15:56:

http://www.brekend.nl/201 ... -een-nuchter-perspectief/

Ik blijf het grappig vinden, ze begrijpen het ook niet in de VS.

Dom volk.Ze hebben het ook altijd weer over slavernij, bah.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er wel klaar mee. Met die grachtengordelfiguren die nu Zwarte Piet proberen te koppelen aan zaken waar Zwarte Piet nooit mee te maken had, noch in historisch, noch in elke ander opzicht. Puur omdat ze hun eigen punt willen maken. En die mensen zitten dan in de praatprogramma's heel zielig te doen over hun bet-bet-bet-overgrootmoeder die op een plantage werkte. En dat ze daar nog stééds last van hebben, elke dag. Terwijl ze ondertussen in een appartement van een miljoen wonen. En merkkleren dragen die heden ten dáge door kinderen van 10 in elkaar worden genaaid, ergens in een héél ver land. Maar goed, dat maakt dan niet uit natuurlijk, want het gaat niet over het nu, het gaat over 1850, en dan moet jij gewoon een hele onschuldige traditie om zeep kunnen helpen vanwege een verleden dat allang erkend is, als (in huidige ogen) als misstand is erkend, en waar we godzijdank van geleerd hebben. Het gaat nergens over en ik snap ook echt niet dat die mensen een platform krijgen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:barbaracartland schreef op 02 december 2016 @ 14:08:

Gisteren sprak een collega met mij over deze kwestie. Voor hem was het simpel, Piet was zwart van het roet uit de schoorsteen. Hij had geen antwoord op de vraag waarom het pak van Piet dan zo blinkend schoon was. Dat zijn dan van die dingen.Wat denk je van de wasmachine? Zo heet kan je je gezicht niet wassen hoor.
quote:watdachtjehiervan schreef op 02 december 2016 @ 19:53:

[...]





Wat denk je van de wasmachine? Zo heet kan je je gezicht niet wassen hoor.



Maar als je tijd hebt om je pak te wassen, dan heb je toch ook wel even tijd voor een washand?

Ik vind dat hele concept roet sowieso ingewikkeld én ook nog eens erg slecht voor de luchtwegen.
Alle reacties Link kopieren
quote:YellowDiamond schreef op 02 december 2016 @ 14:46:

[...]



Dat pak van roetveegpieten die roetvegen van de schoorsteen hebben is natuurlijk net zo blinkend schoon dus hoe kan dat dan?Omdat het een fantasiefiguur is. Behorende bij een kinderfeest. Ze passen ook niet in de schoorsteen en het paard van de Sint kan echt niet op een dak lopen.
Ik las net dat ruim 70% van de scholen in Nederland zwarte piet niet aangepast hebben en dus alleen maar zwarte pieten hebben. Ik word daar blij van!
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 03 december 2016 @ 08:47:

Ik las net dat ruim 70% van de scholen in Nederland zwarte piet niet aangepast hebben en dus alleen maar zwarte pieten hebben. Ik word daar blij van!



Je was toch ruimdenkend, vertel je ons in het Sylvana topic op 27/11 om 19.16 uur?

Vooralsnog merk ik daar niet veel van.
Alle reacties Link kopieren
quote:Manonna schreef op 03 december 2016 @ 00:14:

[...]





Omdat het een fantasiefiguur is. Behorende bij een kinderfeest. Ze passen ook niet in de schoorsteen en het paard van de Sint kan echt niet op een dak lopen.Precies. En sinterklaas is ook echt geen 300 jaar oud hoor. Als je dat echt gelooft na je 10de dan ben je wel van het padje.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
quote:amarna schreef op 03 december 2016 @ 11:39:

[...]





Je was toch ruimdenkend, vertel je ons in het Sylvana topic op 27/11 om 19.16 uur?

Vooralsnog merk ik daar niet veel van.







Blondie zit nog in de jaren 50, dus misschien voor die tijdsgeest wel.
quote:Manonna schreef op 03 december 2016 @ 00:14:

[...]





Omdat het een fantasiefiguur is. Behorende bij een kinderfeest. Ze passen ook niet in de schoorsteen en het paard van de Sint kan echt niet op een dak lopen.Echt niet ?!
quote:tanteslankie schreef op 03 december 2016 @ 13:11:

[...]





Precies. En sinterklaas is ook echt geen 300 jaar oud hoor. Als je dat echt gelooft na je 10de dan ben je wel van het padje.Wat zeg je me daar nou?
quote:Manonna schreef op 03 december 2016 @ 00:14:

[...]





Omdat het een fantasiefiguur is. Behorende bij een kinderfeest. Ze passen ook niet in de schoorsteen en het paard van de Sint kan echt niet op een dak lopen.Echt niet. Wie is dit dan? Sinterklaas!
Alle reacties Link kopieren
quote:barbaracartland schreef op 02 december 2016 @ 14:08:

Gisteren sprak een collega met mij over deze kwestie. Voor hem was het simpel, Piet was zwart van het roet uit de schoorsteen. Hij had geen antwoord op de vraag waarom het pak van Piet dan zo blinkend schoon was. Dat zijn dan van die dingen.





Even serieus, ga je nu collega op het werk overtuigen van zijn ongelijk?

Of was het werk gerelateerd?



Leven en laten leven zou ik zeggen..........

Als een collega van mij een gele Piet wil voor zijn kinderen prima, ik vier het op mijn manier.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 03 december 2016 @ 08:47:

Ik las net dat ruim 70% van de scholen in Nederland zwarte piet niet aangepast hebben en dus alleen maar zwarte pieten hebben. Ik word daar blij van!JIj wordt daar blij van?? Meen je dat nou?
Alle reacties Link kopieren
quote:Walvis schreef op 03 december 2016 @ 17:40:

[...]





JIj wordt daar blij van?? Meen je dat nou?Ik word daar ook blij van. Want ik vind het volkomen idioot om te zwichten voor de argumenten van een aantal mensen in de samenleving die op geen enkele manier een relatie hebben met de werkelijkheid. En dat zij dingen op een bepaalde manier "voelen" terwijl er geen enkele grond van waarheid in zit, is dan hun probleem. Ik voel ook wel eens wat. Maar dat resulteert er dan echt niet in dat ik anderen hun gebruiken ga ontzeggen, laat staan dat ik zou vinden dat daarom een al eeuwenlang bestaand onschuldig kinderfeest om zeep moet worden geholpen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 03 december 2016 @ 17:56:

[...]





Ik word daar ook blij van. Want ik vind het volkomen idioot om te zwichten voor de argumenten van een aantal mensen in de samenleving die op geen enkele manier een relatie hebben met de werkelijkheid. En dat zij dingen op een bepaalde manier "voelen" terwijl er geen enkele grond van waarheid in zit, is dan hun probleem. Ik voel ook wel eens wat. Maar dat resulteert er dan echt niet in dat ik anderen hun gebruiken ga ontzeggen, laat staan dat ik zou vinden dat daarom een al eeuwenlang bestaand onschuldig kinderfeest om zeep moet worden geholpen.Ik ook. Sprak met leerkrachten en ze vinden het BELACHELIJK, te zot voor woorden dat een vrolijk kinderfeest zo verziekt word. In eens hebben mensen last van 'iets'.

Ik voel inderdaad ook wel eens wat. Ik vind namelijk de burka pas echt discriminatie, onderdrukking, mishandeling en racisme, maar vreemd genoeg zijn het juist die anti-Piet-mensen die daar weer alle begrip voor hebben. Als ik mijn hondje een zwart laken over zijn kop zou trekken zou ik worden aangeklaagd voor dierenmishandeling en misschien werd ik wel opgesloten, maar als vrouwen onder een zwart laken lopen (omdat ze dan een parel zouden zijn) mag je daar niks van vinden. Ammahoela.

ps het merendeel (75 of 86 %) van alle Nederlanders ziet zwarte Piet NIET als racisme.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:barbaracartland schreef op 02 december 2016 @ 14:08:

Gisteren sprak een collega met mij over deze kwestie. Voor hem was het simpel, Piet was zwart van het roet uit de schoorsteen. Hij had geen antwoord op de vraag waarom het pak van Piet dan zo blinkend schoon was. Dat zijn dan van die dingen.

En de boze wolf at grootmoeder in een schrok op. Toen roodkapje arriveerde vroeg

Roodkapje aan oma "grootmoeder, wat heeft u grote oren? " .En de wolf die zich had vermomd als grootmoeder zei 'dan kan ik beter horen mijn kind'. En roodkapje vroeg weer "Maar grootmoeder wat heeft u een grote ogen?" Dan kan ik je beter zien mijn kind antwoordde de wolf.



enz.enz.enz.

en de jager haalde grootmoeder weer uit de buik van de wolf.



Dat zijn van die dingen, dat heb je wel eens met sprookjes. Marianne Thieme van de partij v.d.dieren zou dan ook niet het woord 'dierenmishandeling' roepen omdat de jager oma uit de wolf haalde, want dat zijn van die dingen wat gebeuren in kindersprookjes.
LOEP ME MAAR aub.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven