Nederland verandert. Hoe merk jij dat?

02-12-2016 22:21 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi mede-forummers,



Ik woon al bijna 10 jaar in het buitenland en ben inmiddels behoorlijk aangepast aan het leven in mijn nieuwe thuisland. Ik merk daardoor dat mijn visie op Nederland, Nederlanders en alle gewoonten en tradities die daar bij horen is veranderd. Ik vind het eigenlijk wel een leuk bijverschijnsel van het immigratieproces. Er wordt me een spiegel voorgehouden die vaak confronterend maar ook vermakelijk is.



Tegelijkertijd heb ook wel het idee dat niet alleen mijn blik op Nederland, maar ook het land en de inwoners zelf zijn veranderd in de laatste 10 jaar. Dat is ook logisch natuurlijk; de tijd is niet stil blijven staan sinds mijn verhuizing.



Daarom de vraag, hoe zien jullie als Nederlanders in Nederland (maar ook Nederlanders in het buitenland indien aanwezig) ons heerlijke kikkerlandje veranderen in het dagelijks leven?



Ik heb het dan niet over de grote politieke veranderingen zoals de verrechtsing van de maatschappij of de jaarlijkse terugkerende zwarte pieten discussie (ik wil hier absoluut geen reltopic van maken), maar de kleine dingetjes die positief of negatief anders worden in je dagelijks leven.



TO trapt af:

veramerikanisering: starbucks, subway, koffie on the go en heel veel engels woordgebruik. Dit is natuurlijk altijd al wel aan de orde geweest, maar als taalpurist vind ik met name het gebruik van Engelse termen (als er een volledig gangbaar Nederlands alternatief bestaat) storend, vooral als het journaal daar aan mee gaat doen.Nederlanders worden losser en durven meer buiten de lijntjes te tekenen. Het "doe maar gewoon, doe maar gek genoeg" is nog steeds duidelijk aanwezig, maar merk wel dat het iets meer geaccepteerd wordt om je kop boven het maaiveld uit te steken.Er begint langzamerhand eindelijk een goede eetcultuur te ontstaan. Geen ma t/m vri AGV!Wat vinden jullie?
quote:Nicol87 schreef op 02 december 2016 @ 23:25:

Ik weet niet of het iets Nederlands is, maar ik stoor me aan de huidige mentaliteit. Vriendinnen, kinderloos, willen niet fulltime werken, maar 32 uur want meer tijd voor leuke dingen.

Wel promotie maken, een dik huis kopen en de nieuwste kleding willen hebben.

En dat is allemaal vanzelf sprekend.



Waar slaat dit nou weer op?

Van jou moeten we allemaal baren ofzo? En verplicht 40 uur werken terwijl 32 uur genoeg is?

Raar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nicol87 schreef op 02 december 2016 @ 23:25:

Ik weet niet of het iets Nederlands is, maar ik stoor me aan de huidige mentaliteit. Vriendinnen, kinderloos, willen niet fulltime werken, maar 32 uur want meer tijd voor leuke dingen.

Wel promotie maken, een dik huis kopen en de nieuwste kleding willen hebben.

En dat is allemaal vanzelf sprekend.En als dat allemaal kan met 32 uur is dat prima. Je hebt maar één leven, waarom zou je dat niet zo aangenaam mogelijk maken als het kan.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
quote:Nicol87 schreef op 02 december 2016 @ 23:25:

Ik weet niet of het iets Nederlands is, maar ik stoor me aan de huidige mentaliteit. Vriendinnen, kinderloos, willen niet fulltime werken, maar 32 uur want meer tijd voor leuke dingen.

Wel promotie maken, een dik huis kopen en de nieuwste kleding willen hebben.

En dat is allemaal vanzelf sprekend.



Ik vind dit juist een enorme vooruitgang.

genoeg verdienen met minder werken en ook nog promotie maken.



Wat is er in vredesnaam mis met meer tijd voor leuke dingen.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
quote:Rhae schreef op 02 december 2016 @ 23:28:

[...]



Wat is daar in godsnaam mis mee? Als je in 32 uur voldoende kunt verdienen voor een leuk huis, leuke kleren en voldoende werkt voor een promotie dan is dat toch alleen maar lekker? Niks mis met die mentaliteit. Dat is pas mis als je jezelf niet kunt onderhouden of moppert over te weinig geld.Amen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zo het idee dat Nicol niet heel tevreden is over haar financiele situatie en werkuren
quote:mamavanf schreef op 02 december 2016 @ 23:13:

Het steeds meer vervagen van normen en waarden. En het steeds minder tolerant worden ten opzichte van elkaar.Onzin. Maar jij mag dat denken hoor
quote:Bugs_Bunny schreef op 02 december 2016 @ 23:41:

[...]



Onzin. Maar jij mag dat denken hoorWat tolerant!
quote:liubi schreef op 02 december 2016 @ 23:21:

Ah dus als je al heel lang wegbent uit NL mag je ook geen mening meer hebben? TypischJe mag overal een mening over hebben. En daar mag ik weer een mening over hebben
quote:Rhae schreef op 02 december 2016 @ 23:42:

[...]



Wat tolerant!
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk te zeggen eigenlijk. Er zal vast een hoop veranderen maar is niet echt objectief te beoordelen. Ondertussen veranderen we zelf ook en onze perceptie en focus van zaken is inmiddels anders dan 10 jaar geleden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tickel schreef op 02 december 2016 @ 23:36:

[...]



En als dat allemaal kan met 32 uur is dat prima. Je hebt maar één leven, waarom zou je dat niet zo aangenaam mogelijk maken als het kan.



+1



Ik irriteer me aan mensen die zich daar aan storen. Get a life. Wat is er verkeerd aan willen genieten van het leven. Wat een afgunst zeg...
* sensoren in het wegdek waardoor verkeerslichten reageren als er geen kip op de weg is;

* een leuk koningspaar;

* Sushi restaurants;

* Netflix
- Toen ik 12 was, kocht ik pakjes sigaretten voor mijn moeder. ID laten zien? Welnee.



- Alcohol drinken vanaf je 16e.



- Shoppen bij de V&D.
De gemoedelijkheid van de jaren 70 en 80 is helemaal weg. Iedereen staat al gauw op zijn achterste poten. En sinds het internet scheldt iedereen elkaar maar uit, sneaky anoniem.
quote:emmetje2 schreef op 03 december 2016 @ 00:41:

De gemoedelijkheid van de jaren 70 en 80 is helemaal weg. Iedereen staat al gauw op zijn achterste poten. En sinds het internet scheldt iedereen elkaar maar uit, sneaky anoniem.Ik wilde het positief benaderen, maar je hebt gelijk. Fb en sommige andere vormen van social media vind ik geen aanwinst. Het viva forum vind ik wel een aanwinst, ook social media
Alle reacties Link kopieren
Er wordt veel meer gezeken. Wat al eerder genoemd werd. Vrouwen zonder kinderen die 32 uur per week willen werken. Vrouwen met kinderen die werken. Vrouwen met kinderen die niet werken. Het koningshuis. Salarissen van mensen die ineens openbaar zijn. Roken, drinken en vet eten. Een wind laten in een stiltecoupé. Dan is daar ook nog Zwarte Piet wat uitmondt in het afzeiken van Sylvana Simons en het afschilderen van Nederlanders als racisten en slavenhandelaars. En zo komen we bij de excusescultuur die al jaren leeft. Te pas en te onpas moeten er excuses gemaakt worden aan jan en alleman. Een dag niet gezeken is een dag niet geleefd lijkt het wel.
De gemoedelijkheid van de jaren 80. Geweldig hoe het menselijk geheugen werkt
Misschien is er ook iets mis met mijn geheugen. Ik vond het vroegâh toch wat gezelliger en gemoedelijker als nu.



Sigaretjes op tafel, ome Kees met zijn jenevertje, wel mét een schep suiker (anders was ie niet te pruimen, die oom ) Dat waren nog eens tijden!
Alle reacties Link kopieren
quote:Potato schreef op 03 december 2016 @ 01:31:

Misschien is er ook iets mis met mijn geheugen. Ik vond het vroegâh toch wat gezelliger en gemoedelijker als nu.



Sigaretjes op tafel, ome Kees met zijn jenevertje, wel mét een schep suiker (anders was ie niet te pruimen, die oom ) Dat waren nog eens tijden!Nun ben jij de ome Kees
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
quote:DidiRidi schreef op 03 december 2016 @ 01:40:

[...]



Nun ben jij de ome Kees Oh, hou op.. ik word oud
Alle reacties Link kopieren
quote:Potato schreef op 03 december 2016 @ 01:44:

[...]





Oh, hou op.. ik word oud Neem een jenevertje, om het te vergeten.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
De hamka's smaken niet meer zo lekker. Tsja..
Auto's lijken nu allemaal op elkaar. Vind ik dan he. Je ziet heel veel dezelfde modellen, ongeveer. Veel winkels zijn verdwenen. Er wordt veel meer online geshopt. Je hebt de powerfoodtrend die nog steeds blijft hangen. (niet te vreten soorten vogelzaad wat ze voedsel noemen).



O je mag nergens meer roken en mensen staan dus buiten met hun peukje. In de horeca leverde dat klachten over zweet en andere luchtjes op. Zo grappig. Nou de jongeren zijn natuurlijk veeeeeel erger geworden, zoals altijd eigenlijk.



Verder niet veel veranderd hoor. En de meeste eten gewoon elke dag AGV volgens mij. Afgewisseld met chili con carne en macaroni. Nou ja okee op dit forums zitten wel mensen die meer dan dat koken. Het lijkt of er meer veganisten bij zijn gekomen maar dat lijkt maar zo, ze hebben gewoon een iets grotere mond gekregen. En dat noemen ze dan vegan, nou, ik spreek gewoon het hele woord nog uit hoor. Da's vast weer over in een paar jaar tijd.
Alle reacties Link kopieren
Vroegah mocht je vanaf je 16e op een scootert rijden zonder certificaat, werd je als jonge meid langs de c1000 gestuurd om een pakje shag te halen voor mama, moest je door weer en wind 7 km naar school fietsen, bestonden de echte lik koekjes nog, had je van die zakken met dino chipjes, mocht je zonder gordel op de achterbank en kreeg je als traktatie op school een dropveter ketting met ronde nibbit chips er aan geregen.



Oh ja! De vuilniswagen haalde losse vuilniszakken op en de hele familie zong mee met de intro van GTST.
Nederland verandert en daar ben ik blij om of blij mee.



Ik had meer kansen en mogelijkheden dan mijn moeder, mijn dochter heeft weer meer kansen en mogelijkheden dan ik. De emancipatie is nog lang niet klaar en toch wordt het steeds beter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven