Algemeen "zwarte" pietentopic

24-10-2016 18:52 1497 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,



In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het "zwarte" pieten onderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.



Het "zwarte" pietenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.



Met vriendelijke groet,



Het Moderatorteam
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
quote:barbaracartland schreef op 03 december 2016 @ 20:49:

[...]





Ik kijk wel link uit. Collega hield een oratie over deze kwestie, ik zei: "Oh ja, zo kun je er ook over denken, ik denk er anders over, maar kijk, koffie!" Ik moet je zeggen dat ik in deze kwestie me in het dagelijks leven erg beheerst opstel, maar dat dat nog niets veranderd heeft aan de felheid van de Pro-pieters in mijn omgeving. Alleen zeggen dat je er anders over denkt, is bijkans al een reden om aan je nekvel de grens overgegooid te worden.Ik had een cursus waarin je een stelling moest verdedigen om iets te leren. Doe maar niets met zwarte piet, vaccineren of vluchtelingen zei de juf. Dat heeft nogal de neiging om uit de hand te lopen.
quote:OmeHenk schreef op 03 december 2016 @ 21:05:

[...]





Ik had een cursus waarin je een stelling moest verdedigen om iets te leren. Doe maar niets met zwarte piet, vaccineren of vluchtelingen zei de juf. Dat heeft nogal de neiging om uit de hand te lopen.Juf had een punt. Met mijn man en mijn vrienden kan ik nog wel eens fijn discussieren zonder dat er gedoe is, maar voor de rest houd ik mijn snuit maar.
quote:barbaracartland schreef op 03 december 2016 @ 21:10:

[...]





Juf had een punt. Met mijn man en mijn vrienden kan ik nog wel eens fijn discussieren zonder dat er gedoe is, maar voor de rest houd ik mijn snuit maar.Zelfs dat is gevaarlijk met deze onderwerpen.
Alle reacties Link kopieren
quote:barbaracartland schreef op 03 december 2016 @ 20:49:

[...]





Ik kijk wel link uit. Collega hield een oratie over deze kwestie, ik zei: "Oh ja, zo kun je er ook over denken, ik denk er anders over, maar kijk, koffie!" Ik moet je zeggen dat ik in deze kwestie me in het dagelijks leven erg beheerst opstel, maar dat dat nog niets veranderd heeft aan de felheid van de Pro-pieters in mijn omgeving. Alleen zeggen dat je er anders over denkt, is bijkans al een reden om aan je nekvel de grens overgegooid te worden.Op zich een prima reden natuurlijk en gezien jou woonplaats ook geen groot logistiek probleem
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:hollebollegijs schreef op 03 december 2016 @ 21:32:

[...]





Op zich een prima reden natuurlijk en gezien jou woonplaats ook geen groot logistiek probleem De benzine is er ook nog goedkoper.
quote:Blondie456 schreef op 03 december 2016 @ 20:13:

Ik mag dan toch ook blij zijn dat meer dan 70% van de Nederlandse bevolking zwarte piet niet als racisme ziet en het dus daarom niet aan past. Dan zijn we toch goed bezig want ik ben ook tegen racisme en met mij vele anderen. Eigenlijk is het aleen maar positief, mensen zijn gaan nadenken . Als ze tot de conclusie waren gekomen dat het wel rasistisch is dan waren er nu niet meer zwarte pieten dan aangepaste.

Ik denk dat je een te rooskleurig beeld hebt.

30% heeft echt geluisterd naar de kritiek op Zwarte Piet en is bereid tot compromis.

10% heeft echt geluisterd naar de kritiek op Zwarte Piet en is desondanks niet bereid tot compromis.



60% heeft niet geluisterd naar de kritiek op Zwarte Piet en is gelijk gaan schelden op de allochtonen die overal racisme in zien en ons land afpakken en de negerzoen ook al verboden hebben en de Coentunnel van naam willen doen veranderen en hun handje ophouden en wij maar geven en geven en zij maar nemen en nemen en Sylvana Simons gaan we uitzwaaien en de Zeurpiet van de VN en Piet is Zwart van roet maar een Roetveegpiet is absurd, en, en, en, en,..



Jippiejee.
Alle reacties Link kopieren
quote:barbaracartland schreef op 03 december 2016 @ 21:34:

[...]





De benzine is er ook nog goedkoper.Maar zal je toch wel missen
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:hollebollegijs schreef op 03 december 2016 @ 22:05:

[...]





Maar zal je toch wel missen
quote:YellowDiamond schreef op 03 december 2016 @ 22:09:

[...]



Niet zo jaloers he
Alle reacties Link kopieren
quote:YellowDiamond schreef op 03 december 2016 @ 22:09:

[...]







OEPS



Jij was toch een weekendje naar je ouders
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 03 december 2016 @ 19:04:

Nou ja- als ze jaarlijks in elke Nederlandse gemeente ter ere van de Heilige Roodkapje een wolf zouden slachten (al dan niet na er eerst een dame van 65+ in te hebben gestopt) zou ze het wel zo kunnen benoemen.Roodkapje is niet heilig,zij bracht alleen iets naar haar oma. En er hoeft geen wolf worden geslacht, niet ter ere voor Roodkapje, en niet voor het sinterklaasfeest.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:Carabosse schreef op 03 december 2016 @ 19:45:

[...]



Ik zou blij zijn als Sint en Piet de kindjes middels Sinterklaasjournaal uit zouden leggen dat Piet niet meer zwart is om zo gepeste kindjes een groot cadeau te geven. Want welke Sint of Piet wil op het grootste kinderFEEST van Nederland nou een kind met verdriet? Geen één! Toen deze traditie ontstond zaten er nog geen kinderen op school met een gekleurde huidskleur, alleen maar witte, daarom werd daar toen geen rekening mee gehouden. 30% is een mooie stap in de goede richting.Heb jij ooit mee gemaakt dat een kind verdriet had bij het sintfeest? Piet doet niet aan pesten, ik heb het in alle jaren nog nooit meegemaakt dat er 'gepest werd/word met zwarte Piet.. Iedereen wou juist Piet zijn. Hoewel de huidige Pieten soms "sullige" Pieten zijn. Daar kunnen ze beter iets aan veranderen.



Waarom zou Piet dan zeggen "ik pest jou niet, en daarom krijg jij een groot cadeau, en de witte kindjes krijgen een klein cadeau"



Waarom??
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 03 december 2016 @ 20:04:

[...]





Ik had eind jaren '60/begin jaren '70 al meerdere kinderen met een donkerdere huidskleur in de klas. En die stonden te dansen bij Zwarte Piet. En hun ouders vonden het feest ook geweldig. Glinsterende oogjes, pret, gespannen verwachting voor de pakjes, en meer niet.dit
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:missie_m schreef op 04 december 2016 @ 00:19:

[...]





Heb jij ooit mee gemaakt dat een kind verdriet had bij het sintfeest? Piet doet niet aan pesten, ik heb het in alle jaren nog nooit meegemaakt dat er 'gepest werd/word met zwarte Piet.. Iedereen wou juist Piet zijn. Hoewel de huidige Pieten soms "sullige" Pieten zijn. Daar kunnen ze beter iets aan veranderen.



Waarom zou Piet dan zeggen "ik pest jou niet, en daarom krijg jij een groot cadeau, en de witte kindjes krijgen een klein cadeau"



Waarom??Het is hier al vaker geschreven: zwarte Piet wordt door sommige mensen gebruikt/misbruikt om zich rasistisch uit te laten. En daarnaast is er nog de kwestie van het karikatuur.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 04 december 2016 @ 00:33:

[...]





Het is hier al vaker geschreven: zwarte Piet wordt door sommige mensen gebruikt/misbruikt om zich rasistisch uit te laten. En daarnaast is er nog de kwestie van het karikatuur.Vind je dit zelf ook niet idioot?!. Omdat "sommige" mensen zich racistisch uitlaten mbt zwarte Piet/ onze gekleurde medemens, moet zwarte Piet maar verdwijnen?!.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 04 december 2016 @ 00:33:

[...]





Het is hier al vaker geschreven: zwarte Piet wordt door sommige mensen gebruikt/misbruikt om zich rasistisch uit te laten. En daarnaast is er nog de kwestie van het karikatuur.Precies. dat kan ik ook zeggen. Zwarte Piet wordt door sommige mensen gebruikt/misbruikt om iets te kunnen roepen, waarom? Ik zou het niet weten, misschien omdat het van oorsprong een christelijke feest is, te westers misschien, of misschien om beschuldigingen te uiten richting 'witte Nederlanders'.



Wie het weet mag het zeggen.



Als jij graag Mega Mindy speelt voor bussen schoolkinderen, en ik zou daar een hekel aan hebben kan ik het zo ver drijven dat ik verdrietig word van mega Mindy en er een trauma aan heb overgehouden en generatie die ná mijn komt is bij voorbaat al de dupe daarvan. Dan haken allemaal anti-mega-mindy's aan om mijn verhaal te 'gebruiken' voor hun anti-Mindy-gevoel.

LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:OmeHenk schreef op 03 december 2016 @ 20:43:

[...]





Die heb ik drie keer moeten lezen, jij denkt heel anders dan ik Dat is nou het hele punt in onze maatschappij. Mensen denken anders over zaken dan andere mensen. En dat mag.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
...
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 03 december 2016 @ 20:04:

[...]





Ik had eind jaren '60/begin jaren '70 al meerdere kinderen met een donkerdere huidskleur in de klas. En die stonden te dansen bij Zwarte Piet. En hun ouders vonden het feest ook geweldig. Glinsterende oogjes, pret, gespannen verwachting voor de pakjes, en meer niet.Bij ons was 1 op de 3 kinderen "zwart", midden jaren '70. Nooit gemerkt, pas toen iemand dat constateerde toen ik als volwassene schoolfoto's liet zien.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 02 december 2016 @ 14:49:

[...]



Zucht, we hoeven die discussie niet opnieuw te voeren, dan gaan we weer jaren terug. Zelfs de meest fervente voorstanders van ZP hier hebben al toegeven dat ZP zoals we hem nu kennen oorspronkelijk een negerkarikatuur is.

Nou, heel heel diep zucht, inderdaad. Kadanz, dit valt me echt van je tegen. Ik had nog zo gedacht dat we een beetje constructieve discussie hadden gevoerd en dan kom je weer hier mee aanzetten.



Nee, nee, nee en nog 1000 maal nee. Oorspronkelijk is Zwarte Piet absoluut geen negerkarikatuur, maar een symbool dat de strijd tussen goed en kwaad verbeeldt. Dat, en niets anders, is de oorsprong van Zwarte Piet en zijn zwarte kleur. Alles over schoorstenen en negers is later bedacht en toegevoegd, maar aan de oorsprong van Zwarte Piet zit werkelijk geen vleugje racisme.
Spreuken 18:2
Alle reacties Link kopieren
Ik vond dit wel een heldere column: http://www.historien.nl/de-strijd-om-zwarte-piet/



Geen racistische oorsprong, maar wel flexibel genoeg om te veranderen. Lijkt me een mooie conclusie.
Alle reacties Link kopieren
Of lees het boek van iemand die er serieus onderzoek naar heeft gedaan:



https://www.rtvnh.nl/nieu ... zwarte-piet-is-geen-neger
Spreuken 18:2
quote:Satchel schreef op 05 december 2016 @ 09:25:

Of lees het boek van iemand die er serieus onderzoek naar heeft gedaan:



https://www.rtvnh.nl/nieu ... zwarte-piet-is-geen-neger



Leuke suggestie. Misschien dat ik het nog een keer ga lezen.

Er was ook iemand met een verzameling pakpapier voor Sinterklaas. Via google vind je die niet.

Die zat ooit in Man zoekt bijt hond. Dat zou nog ergens op Internet staan. Niet meer aan gedacht.

Ik heb hier ook nog een oude rol gevonden met een dikke kat verkleed als Piet met pakjes op een dak.

Vooral in de maand december kwamen daar aparte mensen voorbij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Satchel schreef op 05 december 2016 @ 09:25:

Of lees het boek van iemand die er serieus onderzoek naar heeft gedaan:



https://www.rtvnh.nl/nieu ... zwarte-piet-is-geen-negerIk heb het stuk effe gequote want ik wil een paar regels aanhalen. Ik meende dat Sint zwarte Piet had vrijgekocht en Piet bleef uit dankbaarheid bij Sint. Dat verhaal hieronder van 'goed en kwaad' wist ik niet maar het klopt wel bij het Sintverhaal zoals het vroeger werd gesproken over lieve én stoute kinderen. Stoute kinderen werden door Piet mee genomen. Piet had een roe. Geen enkele slaaf heeft een roe. Klopt ook dat Piet in zijn nek én onder zijn witte handschoenen blank was. Kroes haar zei me ook niks, Piet had vroeger altijd een grote pofmuts met veer op zijn hoofd met een grote waaierkraag. Ik denk dat Piet zwart werd gemaakt om het verhaaltje geloofwaardig te houden omdat anders de personen werden herkent. Als ome Henk zwarte Piet speelde was hij onherkenbaar als zijn huid donker was gemaakt. (Stoute kinderen waren braaf met Piet in de buurt, en vast niet als ze wisten dat ome Henk het was)

Sint was sowiezo al niet herkenbaar met zijn baard en snor.



En de regel die ik als laatste heb zwart gemaakt is inderdaad dom. Hoezo roetveeg-Pieten? Donkere kindjes kunnen dan nooit roetveeg-Piet spelen.



NH Nieuws



Castricummer schrijft boek over historie Sinterklaasfeest: "Zwarte Piet is geen neger"

donderdag 10 november 2016 | 19:20



CASTRICUM Sinterklaas is nog niet in het land, maar de zwartepietendiscussie is al maanden bezig. Voor Peter van Trigt uit Castricum een van de redenen om het boek '1000 jaar Sinterklaas...en nu het ware verhaal van St. Nicolaas en zijn knecht' te schrijven. ''Zwarte Piet is nooit een neger geweest.''



Om het echte verhaal achter Sint en zijn geheimzinnige knecht te ontrafelen dook Peter van Trigt in zijn rijke verzameling ansichtkaarten, foto’s en prenten. Hij stoort zich aan de discussie over Zwarte Piet. "Dat je een fatsoenlijke discussie voert is logisch maar dat je tijdens een intocht schreeuwt vind ik ontzettend kinderachtig."



Duivel

Want Sinterklaas is volgens Van Trigt alles behalve een slavendrijver. Oorspronkelijk was Zwarte Piet de duivel. Dat is te zien in het topstuk van zijn verzameling, een brief uit 1840, het oudste document over Sinterklaas.



Daarin is de knecht van Sinterklaas de duivel die geketend door de schoorsteen komt. "De Sint is het goede en de zwarte knecht het kwaad. Maar je hoeft niet bang te zijn want Sinterklaas heeft de duivel in z’n macht."



Want Sinterklaas is behalve beschermheilige van de kinderen ook een bruggenheilige die bescherming bood tegen de verdrinkingsdood. In het donkere water loerde onder het oppervlak een demoon, een zwarte duivel die zijn slachtoffer liet verdrinken. Vandaar dat Sinterklaas die duivel aan een ketting met zich meevoerde.



Roetveegpiet



Later veranderde het uiterlijk van de knecht van Sinterklaas. Maar een racistische karikatuur van de zwarte mens is volgens de schrijver klinkklare onzin. Dat blijkt uit oude foto’s en prenten.



"Zwarte Piet is geen neger. Het gezicht was wel zwart maar je zag vroeger altijd aan de nek dat het een blanke was. En zwarte Piet had ook al roetvegen. Dat is stokoud en het idiote aan deze discussie."



Lees ook: Toch donkere pieten bij intocht Heemstede



Van Trigt pleit dan ook voor een roetveegpiet, witte en zwarte pieten. "Alleen roetveegpieten is enorm dom want dan sluit je gekleurde kinderen die dolgraag zwarte Piet willen spelen uit." Bovendien moeten we volgens Van Trigt ook af van de kroeshaarpruiken en oorringen. ''Die waren er vroeger nooit.''



Vooral het sprookje is iets dat Van Trigt fascineert. "Het is een spel en jong en oud hebben respect voor de Sint. Ik ben helemaal niet katholiek maar alles wat met hem verbonden is, is gewoon interessant."
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pumps_italiaans schreef op 05 december 2016 @ 12:11:

[...]





Leuke suggestie. Misschien dat ik het nog een keer ga lezen.

Er was ook iemand met een verzameling pakpapier voor Sinterklaas. Via google vind je die niet.

Die zat ooit in Man zoekt bijt hond. Dat zou nog ergens op Internet staan. Niet meer aan gedacht.

Ik heb hier ook nog een oude rol gevonden met een dikke kat verkleed als Piet met pakjes op een dak.

Vooral in de maand december kwamen daar aparte mensen voorbij. Klopt, dat was een vrouw. Een leuke vrouw en zeker géén racist.



https://youtu.be/JUr4R-_K3zo Man Bijt Hond (2004) - sinterklaaspapier



https://youtu.be/HScza4Z5m60 Man Bijt Hond (2008) - sinterklaaspapier



https://youtu.be/Hpoc1-wa4zQ De Wereld Draait Door (2012) - sinterklaaspapier GEWELDIG deze vrouw en haar hobby.
LOEP ME MAAR aub.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven