welk fototoestel?

04-12-2016 20:54 75 berichten
Wij willen graag een nieuw fototoestel vanwege een mooie reis naar Maleisie die we komende zomer gaan maken.

Hebben nu een sony cybershot van 120 euro:

https://www.bol.com/nl/p/ ... 68678938-9200000023963744



Nu zijn we op zoek naar een toestel met wat meer mogelijkheden qua zoom en qua kleurinstellingen (achtergrond vervagen bijvoorbeeld)

Richtprijs 250-300 euro. Iemand een idee? Zie door de bomen het bos niet. Ga volgend weekend langs bij een fotospeciaalzaak hier in de buurt; wellicht kan ik de info die jullie me geven dan meenemen.
Alle reacties Link kopieren
Achtergrond vervagen heeft te maken met diafragma ;) en niet mer kleurbewerking



Sony. Nikon of canon heeft verschillende modellen. Ga idd langs speciaalzaak en laat he goed informeren
Alle reacties Link kopieren
Hoi Bloesem,



Ik heb voor de vakantie een Panasonic DMC-TZ57 aangeschaft, ook met de eis van meer instellingsmogelijkheden zoals sluitertijd en diafragma. Het scherm kun je omhoog draaien zodat je ook heel gemakkelijk laag bij de grond foto's kan maken zonder dat je plat op je buik hoeft te liggen en als je 'm 180 graden draait gaat hij automatisch in de selfie-stand (als je afdrukt gaat hij na 3 sec. ongeveer af), misschien dat je dat handig vind. Hij maakt mooie foto's. Heb zelf alleen bijna geen gebruik gemaakt van alle instelmogelijkheden! (omdat mede-vakantiegangers niet zo'n geduld hebben als ik foto's maak) Maar goed, hij kan het dus wel allemaal. Hoop dat je er iets aan hebt!
[quote]poldervrouw schreef op 04 december 2016 @ 21:00:

Achtergrond vervagen heeft te maken met diafragma ;) en niet mer kleurbewerking



Haha, zo zie je, complete leek :-)
quote:meid-27 schreef op 04 december 2016 @ 21:02:

Hoi Bloesem,



Ik heb voor de vakantie een Panasonic DMC-TZ57 aangeschaft, ook met de eis van meer instellingsmogelijkheden zoals sluitertijd en diafragma. Het scherm kun je omhoog draaien zodat je ook heel gemakkelijk laag bij de grond foto's kan maken zonder dat je plat op je buik hoeft te liggen en als je 'm 180 graden draait gaat hij automatisch in de selfie-stand (als je afdrukt gaat hij na 3 sec. ongeveer af), misschien dat je dat handig vind. Hij maakt mooie foto's. Heb zelf alleen bijna geen gebruik gemaakt van alle instelmogelijkheden! (omdat mede-vakantiegangers niet zo'n geduld hebben als ik foto's maak) Maar goed, hij kan het dus wel allemaal. Hoop dat je er iets aan hebt!Dank je, ga zo meteen kijken.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook dit jaar alvast nieuw toestel gekocht voor onze verre reis volged jaar. Bewust wat eerder, om vast wat te oefenen.



Wij kochten een Sony dsc HX60V, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik nog niet zo enthousiast ben. Ik kan er gewoon nog niet goed mee uit de voeten. Heb de hele gebruiksaanwijzing al gedownload maar snap het niet.

Ik krijg de flitser bijv niet aan. In donkere hoek nog steeds geen goede foto.

En ook heel irritant, bij het transporteren naar de pc, komen de foto's niet erop zoals ik ze genomen, dus niet staand of liggend. Dan wil ik dus vervolgens de afbeelding draaien, maar dat kan niet via mijn afbeeldingen. Die functie is dan grijs dus niet aktief.

Het lukt wél als ik het speciale fotoprogramma dat ik moest downloaden open, maar die vind ik niet fijn en dat programma kan ik ook weer niet openen als ik een fotoalbum bij Hema wil maken. Gedoe dus.

Ook moet je de foto's via WiFi gemakkelijk kunnen versturen, maar hóe? Geen idee.

En we wilden juist een gemákkelijk toestel...



Kortom, we gaan maar een keer terug naar de fotozaak want ik vind em nog niet gebruikersvriendelijk. Of iemand hier moet me wat tips toevallig kunnen geven.



On topic, kies dus liever niet dit toestel...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben heel blij met de Nikon Coolpix S9900, vooral het kantelbaar scherm is erg fijn om foto's te maken zonder dat je jezelf in een vreemde houding hoeft te buigen. Het formaat is trouwens ook fijn, de camera past gewoon in je jaszak (bij mij past ook mijn portemonnee of telefoon er nog naast in de jaszak).
anoniem_121608 wijzigde dit bericht op 04-12-2016 21:46
Reden: toevoeging
% gewijzigd
quote:mamaonbekend schreef op 04 december 2016 @ 21:26:

Wij hebben ook dit jaar alvast nieuw toestel gekocht voor onze verre reis volged jaar. Bewust wat eerder, om vast wat te oefenen.



Wij kochten een Sony dsc HX60V, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik nog niet zo enthousiast ben. Ik kan er gewoon nog niet goed mee uit de voeten. Heb de hele gebruiksaanwijzing al gedownload maar snap het niet.

Ik krijg de flitser bijv niet aan. In donkere hoek nog steeds geen goede foto.

En ook heel irritant, bij het transporteren naar de pc, komen de foto's niet erop zoals ik ze genomen, dus niet staand of liggend. Dan wil ik dus vervolgens de afbeelding draaien, maar dat kan niet via mijn afbeeldingen. Die functie is dan grijs dus niet aktief.

Het lukt wél als ik het speciale fotoprogramma dat ik moest downloaden open, maar die vind ik niet fijn en dat programma kan ik ook weer niet openen als ik een fotoalbum bij Hema wil maken. Gedoe dus.

Ook moet je de foto's via WiFi gemakkelijk kunnen versturen, maar hóe? Geen idee.

En we wilden juist een gemákkelijk toestel...



Kortom, we gaan maar een keer terug naar de fotozaak want ik vind em nog niet gebruikersvriendelijk. Of iemand hier moet me wat tips toevallig kunnen geven.



On topic, kies dus liever niet dit toestel...Ai, dat is vervelend Mamaonbekend! Inderdaad, het moet wel een gebruiksvriendelijke toestel zijn en ook snel te bedienen zijn. Wil niet tig knopjes moeten indrukken voor ik een keer een foto kan maken. Lastig..
quote:lushcooking schreef op 04 december 2016 @ 21:45:

Ik ben heel blij met de Nikon Coolpix S9900, vooral het kantelbaar scherm is erg fijn om foto's te maken zonder dat je jezelf in een vreemde houding hoeft te buigen. Het formaat is trouwens ook fijn, de camera past gewoon in je jaszak (bij mij past ook mijn portemonnee of telefoon er nog naast in de jaszak).Dank voor de tip! Ik ga kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een nikon d3300 en ben zeer tevreden! In het begin veel op automatisch en half automatisch gefotografeerd en nu ben ik bezig de handmatige functie onder de knie te krijgen. Ik vind de nikon gebruikersvriendelijk en hij schiet mooie plaatjes. Wat wil een mens nog meer
Ik lees mee!

Krijg voor verjaardag+kerst een camera, en heb wel iets in gedachten. Heb bij 2 vrienden een Sony gezien die ik wel wat vond. Qua grootte een spiegelreflex maar echt heel simpel in gebruik, niet teveel opties. Zal morgen even navragen welk model het precies is.
Ik heb deze gehad, voor ik overstapte naar een spiegelreflexcamera. Fijne compactcamera met veel mogelijkheden.



https://www.kieskeurig.nl ... c-lumix-dmc-fz200/prijzen
Alle reacties Link kopieren
quote:lushcooking schreef op 04 december 2016 @ 21:45:

Ik ben heel blij met de Nikon Coolpix S9900, vooral het kantelbaar scherm is erg fijn om foto's te maken zonder dat je jezelf in een vreemde houding hoeft te buigen. Het formaat is trouwens ook fijn, de camera past gewoon in je jaszak (bij mij past ook mijn portemonnee of telefoon er nog naast in de jaszak).



Sinds september hier ook de Coolpix S9900 en erg tevreden.

Maakt mooie foto's en is handig in gebruik.

Heeft een groot zoombereik, 30x en is supersnel.

Ik heb hem speciaal voor de snelheid en de grote zoom gekozen en daar geen spijt van.

Accu gaat lang mee.



Bij rondreizen zou ik zeker kiezen voor een snelle camera met een grote zoom.

Je ziet een leuk straattafereel en hebt geen tijd om op je gemak een foto te schieten, voor je het weet is het tafereeltje voorbij, dus fijn als de camera snel scherp stelt.

Het kantelbare scherm is handig als je bijvoorbeeld je camera laag bij de grond of hoog in de lucht moet houden. Je kunt dan nog steeds zien wat je doet.

Ook bij veel zon op het scherm is het handig om een beetje te kantelen zodat je meer op je scherm kunt zien.
Alle reacties Link kopieren
MWat jij zoekt, heet een travelzoom camera. Daar kun je op googelen als je meer info en reviews en testen zoekt.

Voor vakanties vind ik het gewicht heel belangrijk. 50 of 70 gram lijkt niks, maar maakt een hoop verschil in je tas. Ik heb twee camera's en gebruik vooral de kleinste, ook al is de andere beter.

De Coolpix S9900 is een prachtige camera en relatief licht, maar ik vind hem eigenlijk al te zwaar

Ik neem mijn zwaardere camera trouwens ook mee op vakantie, maar draag hem niet continu bij me.
.
Alle reacties Link kopieren
Foto's maken met een vage achtergrond zal trouwens met geen enkele compact camera goed lukken, en al helemaal niet als je een zoomcamera wil. Dat gaat gewoon niet samen, helaas. Als je serieus wil spelen met scherptediepte, dan moet je een grotere camera kopen.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:bloesem1977 schreef op 04 december 2016 @ 21:22:

[quote]poldervrouw schreef op 04 december 2016 @ 21:00:

Achtergrond vervagen heeft te maken met diafragma ;) en niet mer kleurbewerking



Haha, zo zie je, complete leek :-)



Volgende wat ik ga zeggen klinkt misschien heel lullig maar is echt niet zo bedoeld:

Als je een complete fotografie leek bent kan je ook prima met je smartphone foto's maken.

Heb je een iphone dan koop je voor 5euro de procamm app en maak je mooiere foto's dan met de gemiddelde compactcamera.

De camera's op de nieuwste samsungs maken mooie foto's met de ingebouwde camera



Mooie effecten die je achteraf met een bewerkingsapp
Wie wind zaait zal storm oogsten
quote:impala schreef op 05 december 2016 @ 09:39:

Foto's maken met een vage achtergrond zal trouwens met geen enkele compact camera goed lukken, en al helemaal niet als je een zoomcamera wil. Dat gaat gewoon niet samen, helaas. Als je serieus wil spelen met scherptediepte, dan moet je een grotere camera kopen.



Tegenwoordig heb je wel goede compact camera's in het hogere segment en hier kan je zeker wel spelen met je scherpte diepte.



Alleen lever je bij een zoo camera wel in op kwaliteit.



Dit zijn op dit moment de top compact camera's:



Canon PowerShot G1 X Mark II

Canon PowerShot G5 X

Canon PowerShot G7 X Mark II

Canon PowerShot G9 X

Fujifilm X30

Panasonic Lumix DMC-LX10

Panasonic Lumix DMC-LX100

Panasonic Lumix DMC-ZS100/TZ100

Sony Cyber-shot RX100

Sony Cyber-shot RX100 II

Sony Cyber-shot RX100 III

Sony Cyber-shot RX100 IV

Sony Cyber-shot RX100 V



De prijzen liggen alleen wel iets hoger als 300 euro. Als je een oudere versie koopt kan het wel aanzienlijk schelen in de prijs.



Bij de Sony Cyber-shot RX100 ipv de Sony Cyber-shot RX100 IV
Alle reacties Link kopieren
Als je geen DSLR wilt, maar wel serieus mooie foto's wil maken, overweeg dan eens een bridge camera. Zeker merken als Nikon en Canon hebben goede camera's in dat segment
Alle reacties Link kopieren
quote:Madelief1987 schreef op 05 december 2016 @ 12:29:

[...]





Tegenwoordig heb je wel goede compact camera's in het hogere segment en hier kan je zeker wel spelen met je scherpte diepte.



Alleen lever je bij een zoo camera wel in op kwaliteit.



Dit zijn op dit moment de top compact camera's:



Canon PowerShot G1 X Mark II

Canon PowerShot G5 X

Canon PowerShot G7 X Mark II

Canon PowerShot G9 X

Fujifilm X30

Panasonic Lumix DMC-LX10

Panasonic Lumix DMC-LX100

Panasonic Lumix DMC-ZS100/TZ100

Sony Cyber-shot RX100

Sony Cyber-shot RX100 II

Sony Cyber-shot RX100 III

Sony Cyber-shot RX100 IV

Sony Cyber-shot RX100 V



De prijzen liggen alleen wel iets hoger als 300 euro. Als je een oudere versie koopt kan het wel aanzienlijk schelen in de prijs.



Bij de Sony Cyber-shot RX100 ipv de Sony Cyber-shot RX100 IVIk heb de Canon Powerhot g7x. Dat is een van de beste compact camera's en kost ca 550 euro. Niet veel zoom maar wel aan de top qua scherptediepte. En ik vind het teleurstellend, wat hij kan. Niet te vergelijken met systeemcamera of spiegel.
.
Alle reacties Link kopieren
Deze dure camera maakt -ook bij minder licht- nauwelijks betere foto's dan mijn oude superkleine Lumix DMC FX35. Alleen zoomt die nóg minder.
.
Voor op reis wil je veel zoom, compact, en een correct kleurenspectrum.

Ik ben voor een Canon Powershot SX710 gegaan, was destijds het goedkoopst op Amazon.de én ook nu nog binnen je budget.
Alle reacties Link kopieren
quote:Girlybraiding schreef op 04 december 2016 @ 22:45:

Ik heb een nikon d3300 en ben zeer tevreden! In het begin veel op automatisch en half automatisch gefotografeerd en nu ben ik bezig de handmatige functie onder de knie te krijgen. Ik vind de nikon gebruikersvriendelijk en hij schiet mooie plaatjes. Wat wil een mens nog meer Ik heb een iets andere Nikon D5200. Ik kan er ook mee filmen. Ik wil en kan daarmee professionele foto's maken. En dan heb je schitterende foto's. Er zweren meer mensen bij Nikon, en ik geloof dat er veel fans zijn.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 05 december 2016 @ 09:39:

Foto's maken met een vage achtergrond zal trouwens met geen enkele compact camera goed lukken, en al helemaal niet als je een zoomcamera wil. Dat gaat gewoon niet samen, helaas. Als je serieus wil spelen met scherptediepte, dan moet je een grotere camera kopen.Het valt mij op dat dergelijke foto's tegenwoordig ook te maken zijn met smartphones. Die lijken steeds beter te worden. Ik blijf echter fototoestellen (en vooral digitale spiegelreflexen) toch het leukst en het handigst vinden.
World of Warcraft: Legion
quote:impala schreef op 05 december 2016 @ 16:20:

[...]





Ik heb de Canon Powerhot g7x. Dat is een van de beste compact camera's en kost ca 550 euro. Niet veel zoom maar wel aan de top qua scherptediepte. En ik vind het teleurstellend, wat hij kan. Niet te vergelijken met systeemcamera of spiegel.



Vervelend dat je niet tevreden bent, vooral als je er zoveel geld aan uitgegeven hebt.



Ik heb twee maanden geleden gefotografeerd met een Canon powershot G1x en hier was ik juist aangenaam door verast. Ik zie geen verschil tussen foto's die genomen zijn met mijn spiegelreflexcamera of met deze compact camera.
Wat fijn zoveel reacties. Vanwege pakjesavond en werk vandaag geen tijd gehad er naar te kijken. Morgenavond ga ik alles bekijken. Enorm bedankt alvast in elk geval.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven