Fondue - Wat vooraf?

05-12-2016 00:03 42 berichten
Met Kerstavond is het hier voor 9 personen fondue.



Maar wat serveer ik daarbij als voorgerecht of hapje bij 't aperitief*?



Iemand leuke - en niet té ingewikkelde - ideeën?

De standaard zalm-met-kruidenkaas-rol heb ik al te vaak geserveerd.

En kerstomaten en andere rauwe groenten kan ik mijn schoonfamilie ook niet eeuwig doen eten.





*Lees: Normaal is het hier eerst hapjes en dan een voorgerecht, maar gezien het dit jaar fondue is, zal het één van de twee worden.
Alle reacties Link kopieren
Soep zou ik trouwens niet doen. Iets kouds en fris als tegenhanger, met vis of garnalen.
.
Oooooh, fonduen! Wat leuk!!! Ik zou zelf een garnalencocktail vooraf serveren. Superfeestelijke combinatie!
Alle reacties Link kopieren
Op een of andere manier zijn die twee onlosmakelijk verbonden: Vleesfondue en garnalencocktail Voor mij ook. Ik zou wel een lichte versie maken. Zoiets als eerder voorbij kwam, met avocado en citroen of limoen.
.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vind ik altijd dat je geen voorgerecht moet eten als je wil dat het hoofdgerecht goed smaakt. Vooral omdat er toch wel wat tijd tussen zit. Als je alles achter elkaar naar binnen kon schrokken dan zou dat wel weer kunnen maar dat is niet de usance.



Ik zou een voorgerechtje 's middags geven bij de borrel en daarna enige uren niets.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Zonde van het vlees om het in bouillon te doen. Zo smaakt al het vlees een beetje hetzelfde. Ik zou wat kleine hapjes serveren bij de borrel en geen voorgerecht. Lijkt me te veel worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:retrostar schreef op 05 december 2016 @ 09:23:

Persoonlijk vind ik altijd dat je geen voorgerecht moet eten als je wil dat het hoofdgerecht goed smaakt. Vooral omdat er toch wel wat tijd tussen zit. Als je alles achter elkaar naar binnen kon schrokken dan zou dat wel weer kunnen maar dat is niet de usance.



Ik zou een voorgerechtje 's middags geven bij de borrel en daarna enige uren niets.In principe is een voorgerecht mij ook vaak teveel, maar vleesfondue eet je sowieso al langzaam en dan vind ik het juist wel lekker om niet echt honger meer te hebben, anders gaat het me té langzaam en wil ik wel drie vorkjes tegelijk in de pan doen
.
quote:impala schreef op 05 december 2016 @ 09:07:

Op een of andere manier zijn die twee onlosmakelijk verbonden: Vleesfondue en garnalencocktail Voor mij ook. Ik zou wel een lichte versie maken. Zoiets als eerder voorbij kwam, met avocado en citroen of limoen.



Vleesfondue (olie) heb ik geloof ik nog maar één keer in mijn leven gedaan, bouillonfondue twee keer, eenmaal bij een Vietnamees studiegenootje en een keer met vrienden op vakantie. Van die laatste keer herinner ik me vooral dat het langzaam ging en ik maar honger bleef hebben.



Vroeger kaasfondueden wij eigenlijk vooral. Dat was echt een enorm feest altijd! Niet per se gebonden aan de feestdagen trouwens, volgens mij gingen we dan ook wel ooit gourmetten. Kaasfondue lust mijn vrouw helaas niet en hoewel ik een eenpersoons setje heb ga ik dat dus niet snel alleen doen. Voor gourmetten wil ze dat de kinderen ouder zijn. Garnalencocktail lust ze helaas ook niet, maar dan zou ik bijv ook een kipversie kunnen maken want het lijkt me zo ontzettend leuk om dat nog ooit te eten. Ik zie het in restaurants nooit meer op de kaart staan..
Alle reacties Link kopieren
Ik hou persoonlijk ook totaal niet van bouillonfondue. Ging er eigenlijk automatisch van uit dat het met olie zou zijn, daarom het heftige. Ik ben zelf dol op kaasfondue, maar ben ook al heel lang vegetariër en dat is dan ook lekkerder.



Ik vind de tip van Eleonor eerder een hele goede. Of toch gewoon aperitief vooraf met brood en dan hoofdgerecht en nagerecht belangrijker maken. Wat is het nagerecht eigenlijk, heb ik daar overheen gelezen?
Wij zetten ook wel eens een pan vleesfondue en kaasfondue tegelijk op tafel. Wij vinden het ook lekker om af en toe het gare vlees nog even in de kaas te soppen. Is wel heel zwaar hoor.
quote:Yavanna schreef op 05 december 2016 @ 14:31:

Ik hou persoonlijk ook totaal niet van bouillonfondue. Ging er eigenlijk automatisch van uit dat het met olie zou zijn, daarom het heftige. Ik ben zelf dol op kaasfondue, maar ben ook al heel lang vegetariër en dat is dan ook lekkerder.



Ik vind de tip van Eleonor eerder een hele goede. Of toch gewoon aperitief vooraf met brood en dan hoofdgerecht en nagerecht belangrijker maken. Wat is het nagerecht eigenlijk, heb ik daar overheen gelezen?



Mijn schoonfamilie zweert bij zo'n Vienneta-ijstaart als dessert.

Makkelijk zat en geen werk aan .



(We hebben ooit een ander dessert geprobeerd en dat werd niet aangeraakt wegens "geen honger meer". Schoonmoeder haalt 5 minuten later "haar" ijstaart boven en daar werd op gevlogen. IJstaart it will be dus.)



En daarna koffie en thee met koekjes en pralines.
Kaasfondue wordt het overigens niet.

Ik lust geen kaas.

1 keer gedaan met ons 2 om man te plezieren, maar ik vond het echt niets.



En ik ga geen dingen op tafel zetten die ik zelf absoluut niet eet.

Het voordeel van de boel zelf te organiseren .
Alle reacties Link kopieren
quote:Mietrot schreef op 05 december 2016 @ 00:39:

Iemand overigens ideeën met scampi of garnalen? (Andere dan een witlofblad met garnalen of garnalen-scampi-cocktail)



2 neefjes en mijn schoonmoeder zijn gek op scampi .Spiesjes?

Of gewoon in een bakje met lekker van de olie en veel knof en dan stokbrood er bij.
Alle reacties Link kopieren
Je huis gaat wel vreselijk stinken van vleesfondue. Je kan het beter bij iemand anders eten
.
quote:impala schreef op 05 december 2016 @ 16:48:

Je huis gaat wel vreselijk stinken van vleesfondue. Je kan het beter bij iemand anders eten Of in een vakantiehuisje.
Alle reacties Link kopieren
Ben bang dat je dan je borg kwijt bent
.
Alle reacties Link kopieren
Mango en avocado in kleine stukjes snijden, wat peper en van die paarse ajuintjes erbij mengen en dan een gebakken coquille
quote:impala schreef op 05 december 2016 @ 16:48:

Je huis gaat wel vreselijk stinken van vleesfondue. Je kan het beter bij iemand anders eten



Daar hebben ze geurstokjes en wierook voor uitgevonden .



Ik hoor het vaker, maar vind het bij ons meestal wel meevallen en vrij snel wegtrekken.



Ik blijf overigens meelezen ...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven