Werk & Studie alle pijlers

Scenario voor mezelf beginnen

05-12-2016 12:31 68 berichten
Ik ga begin 2017 beginnen met cursus boekhouden en calculatie. Daarna ga ik door voor praktijkdiploma boekhouden en daarna (is het plan) om moderne bedrijfsadministratie te doen.

Ik ga me omscholen, vandaar deze cursussen.



Nu zijn we een beetje aan het kijken, dromen, plannen, bespreken... Wat als scenario's...

Nu is 1 van de scenario's dat ik naast mijn huidige baan een administratiekantoor op ga starten en deze ga uitbreiden zodat ik uiteindelijk mijn baan kan opzeggen.

Iets waar we het nooit eerder over gehad hebben, maar iets wat me wel aanspreekt.

Met het oog op eventuele kinderen in de nabije toekomst is het mogelijk wat makkelijker te combineren, denk ik.

Ik ga uiteraard überhaupt eerst de cursussen doen en zorgen dat ik de diploma's haal voordat ik er echt aan ga denken.



Maar zijn er dingen waar ik echt op moet letten bij een eigen bedrijf opstarten? Een klantenkring opbouwen alvorens echt 1 dag in de week daaraan te werken staat uiteraard op mijn lijstje.

In het begin misschien vanuit huis? Of raden jullie dat juist af?



Ik heb wel een en ander gevonden, maar die informatie stamt uit 2010... Recentere informatie nog niet gevonden.



Hoor het graag, ook dingen die niet zo voor de hand liggen, uiteraard
Alle reacties Link kopieren
Loop eens binnen op een startersbijeenkomst van de KvK
Online beginnen, eerst vanuit huis.

En denk ook aan het volgen van marketingcursussen. of lees marketingboeken.

Heerlijk he fantaseren. Succes!
Bij een bedrijf draait het om sales. Boekhouden kunnen vrij veel mensen. Verkopen is wat lastiger. Hoe ga je dat doen?
Een goeie verzekering, want als je een fout maakt kunnen de kosten hoog oplopen.
quote:Bugs_Bunny schreef op 05 december 2016 @ 12:44:

Bij een bedrijf draait het om sales. Boekhouden kunnen vrij veel mensen. Verkopen is wat lastiger. Hoe ga je dat doen?Ik zit op dit moment in de Sales, andere branche, maar verkopen in de basis kan ik
quote:fientje1982 schreef op 05 december 2016 @ 12:40:

Online beginnen, eerst vanuit huis.

En denk ook aan het volgen van marketingcursussen. of lees marketingboeken.

Heerlijk he fantaseren. Succes!



Ja, is inderdaad heerlijk!

En misschien blijft het wel bij fantaseren hoor, heb er nooit over nagedacht, maar ineens kwam het boven.
quote:-jolijn- schreef op 05 december 2016 @ 13:16:

Een goeie verzekering, want als je een fout maakt kunnen de kosten hoog oplopen.Die had ik inderdaad niet op het lijstje, staat er bij, dank je wel!
quote:Fruity-Pebbles schreef op 05 december 2016 @ 15:23:

[...]





Ik zit op dit moment in de Sales, andere branche, maar verkopen in de basis kan ikHoe ga je DEZE dienst verkopen?
quote:Bugs_Bunny schreef op 05 december 2016 @ 16:48:

[...]



Hoe ga je DEZE dienst verkopen?



Oh, zo bedoel je

Staat al op mijn lijst om een gedegen verkoopplan op te stellen, maar voor nu is het voor mij nog te vroeg om hier diep in te duiken.
quote:Fruity-Pebbles schreef op 06 december 2016 @ 09:07:

[...]





Oh, zo bedoel je

Staat al op mijn lijst om een gedegen verkoopplan op te stellen, maar voor nu is het voor mij nog te vroeg om hier diep in te duiken.

En daarom mijn vraag



"Administraties voeren" is absoluut geen onderscheidende dienst. Als je daar je brood mee wil verdienen helpt het echt te bedenken hoe je wel onderscheidend gaat zijn. Echt niet om azijn te pissen, maar ik zie zoveel mensen ploeteren en nauwelijks het hoofd boven water houden, dat moet je niet opzoeken als je dat kan voorkomen
Alle reacties Link kopieren
Je kunt in het begin ook in een beehive (bijvoorbeeld) een werkplek en zelfs locatie om met iemand te spreken per dag huren dan kun je thuis en locatie combineren. Of denk aan seats to meet.



Mag je nevenactiviteiten uitvoeren naast je huidige werk? Ik zou ongeveer hetzelfde willen in een andere branche maar ik kan niet starten omdat het tegen de regels is van mijn werkgever.



Er staan ook veel zzp klussen op internet op allerlei sites worden klussen geplaatst vaak al te vinden via google met zoek: Boekhouder zzp. Allerlei mensen van starters tot mensen die voor 20 uur per week een zzp-er zoeken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:-jolijn- schreef op 05 december 2016 @ 13:16:

Een goeie verzekering, want als je een fout maakt kunnen de kosten hoog oplopen.Maar let wel op welke verzekering en wat het dekt. Wij Nederlanders zijn een angstvolkje, die zich overal maar voor verzekerd. Maar als puntje bij paaltje komt zegt de verzekeraar gerust dat je daar niet voor gedekt ben.
Waarom denk je dat een eigen bedrijf beter te combineren is met kinderen?
quote:Bugs_Bunny schreef op 06 december 2016 @ 09:11:

[...]



En daarom mijn vraag



"Administraties voeren" is absoluut geen onderscheidende dienst. Als je daar je brood mee wil verdienen helpt het echt te bedenken hoe je wel onderscheidend gaat zijn. Echt niet om azijn te pissen, maar ik zie zoveel mensen ploeteren en nauwelijks het hoofd boven water houden, dat moet je niet opzoeken als je dat kan voorkomenSnap ik, vind het ook zeker fijn dat je het aandraagt en we nemen het zeker mee. Administratiekantoren zijn er inderdaad veel van, dus ik zal ergens onderscheidend in moeten zijn. Maar we hebben zaterdag pas eens gezegd dat ik dit misschien wel eens zou kunnen gaan doen. Dus in zoverre is het nog wel een beetje te vroeg om daar zo 1, 2, 3 een antwoord op te geven
quote:viva-amber schreef op 06 december 2016 @ 09:14:

Je kunt in het begin ook in een beehive (bijvoorbeeld) een werkplek en zelfs locatie om met iemand te spreken per dag huren dan kun je thuis en locatie combineren. Of denk aan seats to meet.



Mag je nevenactiviteiten uitvoeren naast je huidige werk? Ik zou ongeveer hetzelfde willen in een andere branche maar ik kan niet starten omdat het tegen de regels is van mijn werkgever.



Er staan ook veel zzp klussen op internet op allerlei sites worden klussen geplaatst vaak al te vinden via google met zoek: Boekhouder zzp. Allerlei mensen van starters tot mensen die voor 20 uur per week een zzp-er zoeken.



Seats to meet heb ik inderdaad van gehoord, zal er eens op zoeken. Is wel wat professioneler als ik klanten zal gaan ontvangen.



Nevenactiviteiten mag ik starten van werkgever, maar mag geen klanten meenemen. Nu werk ik in iets totaal anders, maar wel iets om juridisch even door iemand te laten checken.



Ik ga meteen google'n!
quote:Marana_ schreef op 06 december 2016 @ 11:19:

Waarom denk je dat een eigen bedrijf beter te combineren is met kinderen?



Ik heb geen idee, maar zoals wij het van het weekend erover hadden, kantoortijd van 9-17 zeg maar. Als kinderen wat groter zijn kan ik ze naar school brengen en dan direct door om te starten.

Opvang is wel nodig, maar bij huidige werkgever moet ik om 8:30 aanwezig zijn en om hier op tijd te zijn moet ik 7:15 uur in de auto zitten... Dan hebben we niet alleen naschoolse opvang, maar ook voorschoolse opvang nodig.
quote:Fruity-Pebbles schreef op 06 december 2016 @ 11:51:

[...]





Ik heb geen idee, maar zoals wij het van het weekend erover hadden, kantoortijd van 9-17 zeg maar. Als kinderen wat groter zijn kan ik ze naar school brengen en dan direct door om te starten.

Opvang is wel nodig, maar bij huidige werkgever moet ik om 8:30 aanwezig zijn en om hier op tijd te zijn moet ik 7:15 uur in de auto zitten... Dan hebben we niet alleen naschoolse opvang, maar ook voorschoolse opvang nodig.Ah kijk, dat klinkt wel goed, ik was even bang dat je dacht aan werken terwijl de kleine slaapt.
Alle reacties Link kopieren
Zoals al gezegd, administratie is niet zo spannend. Je zult een alternatief business model moeten vinden of je richten op een heel specifieke doelgroep die kan adviseren met voor hun belangrijke zaken.



Je zou eens wat boeken kunnen kopen over bedrijven of ondernemers die succesvol zijn geworden door het totaal anders aan te pakken. Nu hoef je niet direct de nieuwe Jeff Bezos of Elon Musk te worden maar hun manier van denken en doen is wel inspirerend om iets nieuws te verzinnen. En iedere branche kan worden opgebroken door het op een andere manier te gaan doen.
quote:Marana_ schreef op 06 december 2016 @ 12:00:

[...]



Ah kijk, dat klinkt wel goed, ik was even bang dat je dacht aan werken terwijl de kleine slaapt.Ik heb nog geen kinderen, maar maak me niet de illusie dat dat kan
quote:viva1966 schreef op 06 december 2016 @ 12:14:

Zoals al gezegd, administratie is niet zo spannend. Je zult een alternatief business model moeten vinden of je richten op een heel specifieke doelgroep die kan adviseren met voor hun belangrijke zaken.



Je zou eens wat boeken kunnen kopen over bedrijven of ondernemers die succesvol zijn geworden door het totaal anders aan te pakken. Nu hoef je niet direct de nieuwe Jeff Bezos of Elon Musk te worden maar hun manier van denken en doen is wel inspirerend om iets nieuws te verzinnen. En iedere branche kan worden opgebroken door het op een andere manier te gaan doen.



Dank je voor de tip! Ga zeker op zoek naar dat soort boeken.

Ook al gaan we het misschien niet eens doen, vind het toch interessant
Alle reacties Link kopieren
Ik wil je niet uit je droom helpen, maar met de opleidingen die je noemt heb je echt niet genoeg kennis om zelfstandig een administratiekantoor te runnen, dat zijn echt basisniveau opleidingen. Boekhouden gaat zowat volautomatisch, een document scannen en de software doet de rest.



Ik denk echt dat je de benodigde kennis voor een administratiekantoor zwaar onderschat. Op een echt accountants kantoor werken meerdere mensen aan 1 administratie. Assistenten voor het simpele werk en dat is dus het samenstellen van de jaarrekening, de accountant controleert of de jaarrekening goed is samengesteld en of deze voldoet aan de wetgeving en fiscale normen. Daarnaast hebben ze fiscalisten die de fiscale positie controleren en de aangiften opstellen en belastingadvies geven. Met de opleiding moderne bedrijfsadministratie zou je bij een klein accountantskantoor alleen het assistentenwerk mogen doen. Bij een groot kantoor wordt je niet aangenomen omdat je te laag bent opgeleid en anders zijn die functies wel vervallen door automatisering of outsourcing. No way dat je financiële coaching of belastingadvies zou mogen geven en dat is wel het werk dat mensen tegenwoordig verwachten van zo’n kantoor.



Aan particulieren valt bijna niks te verdienen met dank aan de introductie van de vooraf ingevulde aangifte op de site van de Belastingdienst. Blijft over de ondernemers: grote bedrijven mag je niet als klant hebben omdat je geen echte accountant bent. Kleine ondernemers zou kunnen, maar die verwachten dus wel dat je ze met alles kan helpen. Wat doe je als je klant een conflict krijgt met de Belastingdienst, kan je ze dan bijstaan met een bezwaarschrift of een beroepsprocedure bij de rechtbank? Als je ze moet doorverwijzen naar iemand die dat wel kan dan ben je die klant gelijk kwijt.



Ik ken genoeg mensen in deze branche die best een stapje terug zouden willen doen in verband met de kinderen. Maar zelfs die mensen met 10+ jaar werkervaring durven het niet aan vanwege alle bijkomende risico’s. Fouten zijn snel gemaakt en dan loop je het risico op torenhoge boetes voor je cliënt en jezelf want voor belastingaangiftes geldt bijvoorbeeld medeaansprakelijkheid. Een administratiekantoor hebben is meer dan om kunnen gaan met Exact.



Degenen die het wel aandurven lopen tegen een ander probleem op: de tarieven in deze branche staan al jaren onder druk. Dat betekent dat je veel meer uren moet draaien om een fatsoenlijk inkomen over te houden. 40+ uur in loondienst op kantoor betekent al gauw 60+ uur als zelfstandige, daar gaat je plan om meer tijd over te hebben voor je gezin.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
quote:Curley schreef op 06 december 2016 @ 13:35:

Ik wil je niet uit je droom helpen, maar met de opleidingen die je noemt heb je echt niet genoeg kennis om zelfstandig een administratiekantoor te runnen, dat zijn echt basisniveau opleidingen. Boekhouden gaat zowat volautomatisch, een document scannen en de software doet de rest.



Ik denk echt dat je de benodigde kennis voor een administratiekantoor zwaar onderschat. Op een echt accountants kantoor werken meerdere mensen aan 1 administratie. Assistenten voor het simpele werk en dat is dus het samenstellen van de jaarrekening, de accountant controleert of de jaarrekening goed is samengesteld en of deze voldoet aan de wetgeving en fiscale normen. Daarnaast hebben ze fiscalisten die de fiscale positie controleren en de aangiften opstellen en belastingadvies geven. Met de opleiding moderne bedrijfsadministratie zou je bij een klein accountantskantoor alleen het assistentenwerk mogen doen. Bij een groot kantoor wordt je niet aangenomen omdat je te laag bent opgeleid en anders zijn die functies wel vervallen door automatisering of outsourcing. No way dat je financiële coaching of belastingadvies zou mogen geven en dat is wel het werk dat mensen tegenwoordig verwachten van zo’n kantoor.



Aan particulieren valt bijna niks te verdienen met dank aan de introductie van de vooraf ingevulde aangifte op de site van de Belastingdienst. Blijft over de ondernemers: grote bedrijven mag je niet als klant hebben omdat je geen echte accountant bent. Kleine ondernemers zou kunnen, maar die verwachten dus wel dat je ze met alles kan helpen. Wat doe je als je klant een conflict krijgt met de Belastingdienst, kan je ze dan bijstaan met een bezwaarschrift of een beroepsprocedure bij de rechtbank? Als je ze moet doorverwijzen naar iemand die dat wel kan dan ben je die klant gelijk kwijt.



Ik ken genoeg mensen in deze branche die best een stapje terug zouden willen doen in verband met de kinderen. Maar zelfs die mensen met 10+ jaar werkervaring durven het niet aan vanwege alle bijkomende risico’s. Fouten zijn snel gemaakt en dan loop je het risico op torenhoge boetes voor je cliënt en jezelf want voor belastingaangiftes geldt bijvoorbeeld medeaansprakelijkheid. Een administratiekantoor hebben is meer dan om kunnen gaan met Exact.



Degenen die het wel aandurven lopen tegen een ander probleem op: de tarieven in deze branche staan al jaren onder druk. Dat betekent dat je veel meer uren moet draaien om een fatsoenlijk inkomen over te houden. 40+ uur in loondienst op kantoor betekent al gauw 60+ uur als zelfstandige, daar gaat je plan om meer tijd over te hebben voor je gezin.TO, dit bericht is zeker voor 60% correct , als je deze kant op gaat is het wel goed uit te zoeken welke 60%
Alle reacties Link kopieren
wat is je achtergrond, to?
Alle reacties Link kopieren
quote:Bugs_Bunny schreef op 06 december 2016 @ 13:44:

[...]



TO, dit bericht is zeker voor 60% correct , als je deze kant op gaat is het wel goed uit te zoeken welke 60%



Een soort raadje plaatje maar dan anders



Ik heb wel 1 situatie iets positiever geschetst dan de signalen die ik om mij heen hoor en dat heeft te maken met digitalisering.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven