Werk & Studie alle pijlers

Wie wil helpen met sollicitatiebrief?

05-12-2016 14:03 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik werk al meer dan 20 jaar bij hetzelfde bedrijf en heb van mijn leven nog geen sollicitatiebrief geschreven.

Nu is het zo dat ik ook een totaal andere kant op wil. Namelijk in de uitvaartbranche.

Ik heb nu onderstaande brief gemaakt maar het lijkt gewoon nergens op en ik kom er niet uit. Willen jullie mij wat tips geven? Ik heb wat zinnetjes vervangen door puntjes ivm herkenbaarheid. Alvast bedankt.



Geachte mevrouw ..........,





Na het zien van uw vacature op facebook besloot ik meteen te reageren.



Mijn hart en passie heeft altijd gelegen in de uitvaarbranche. De belangstelling die ik heb bij een uitvaart is overweldigend en voel sterk de behoefte om dit gevoel uit te breiden.

Ik wil er graag voor zorgen dat een overledene een zo’n mooi mogelijk afscheid krijgt en dat de nabestaanden hier tevreden over zijn, zodat ook zij op een mooie manier afscheid kunnen nemen.

Ik ben me er van bewust dat je voor dit beroep sterk in je schoenen moet staan, maar weet zeker dat ik fysiek heel sterk ben en dit geen probleem zal zijn.



In mijn huidige functie werk ik als communicatiemedewerker bij ????.

Samen met 2 andere collega's zorgen wij er voor dat ..........

Ik benader en bezoek bedrijven en doe een ....... Hierdoor heb ik goede communicatieve vaardigheden ontwikkeld.

Dit werk doe ik al jaren met veel plezier, maar ben toe aan een andere uitdaging.

Het lijkt mij een enorme mooie uitdaging om bij u aan de slag te gaan.



Zoals u ziet, ben ik erg gemotiveerd om in uw uitvaartonderneming aan de slag te gaan.

En hoop dat u mij uit zult nodigen voor een sollicitatiegesprek, zodat ik mij aan u voor kan stellen en mijn passie verder toe kan lichten
facebook > Facebook

hart en passie heeft > hart en passie hebben

ik wil er graag voor zorgen > ik zorg er graag voor

er van > ervan

fysiek sterk???? Moet je met kisten gaan dragen?

2 > twee

er voor > ervoor

enorme mooie uitdaging > enorm mooie uitdaging

uit zult nodigen, voor kan stellen, toe kan lichten > zult uitnodigen, kan voorstellen, kan toelichten



Niet elke zin op een nieuwe regel.



Ik heb vrijwel alleen op je taalgebruik gereageerd, inhoudelijk laat ik aan anderen over.
Alle reacties Link kopieren
Er staan veel taalfouten in zoals "een zo'n" en een komma en maar achter elkaar. Zorg dat de brief foutloos is.



"de belangstelling die ik heb is overweldigend" dat is een rare zin, alsof je zelf compleet overweldigd bent en nergens meer toe in staat bent. Ik denk dat juist je nuchterheid en je organisatietalent naar voren moet komen in de brief.

Een overledene hoeft geen afscheid, die is namelijk dood. Richt je op de nabestaanden en dan een tikje zakelijk. Fysiek sterk moet volgens mij mentaal sterk zijn.



Verder is het tegenwoordig belangrijk om in een brief bewijzen aan te leveren. Waaruit blijkt jouw organisatietalent en jouw mentale kracht?

Kun je dit bewijzen met zinnen als "tijdens mijn huidige werkzaamheden kom ik regelmatig in contact met..... waardoor ik competentie X heel goed kan gebruiken en ik de opdracht tot een goed eind kan brengen" ?

Zoiets.
...
Alle reacties Link kopieren
UitvaarT geen uitvaar. Het is een matige brief. Ik zou een voorbeeld online zoeken en die aanpassen.
Alle reacties Link kopieren
De belangstelling die ik heb bij een uitvaart is overweldigend en voel sterk de behoefte om dit gevoel uit te breiden --> kun je dit eens nader uitleggen, waarom voelt dit overweldigend (dat is nogal veel en heftig he) en waarom zou je dat willen uitbreiden?
Alle reacties Link kopieren
Snowfall- Bedankt voor de verbeterde tekst en ja het kisten dragen hoort hier ook zeker bij.

De hoofdzaak is wel om de overledene te verzorgen tot in de kist.

Rooss4.0- Bedankt voor de tips

Yoshe- Ik wil mijn passie zeg maar niet alleen bij een uitvaart die ik zelf bezoek laten, maar er zelf iets mee doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook aangeven dat je bereid bent om een cursus te gaan volgen. Er zijn er meerder in de uitvaartverzorging. Laat zien dat je bereid bent om te investeren en dat je serieus bent. Dit laat ook zien dat je een idee hebt wat er allemaal speelt. Want waar wil je op solliciteren? (Financiele) Administratie, agendabeheer, klantencontact, postmortale zorg, etc.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik vind dit: Mijn hart en passie heeft altijd gelegen in de uitvaarbranche. ook een gekke zin. Altijd? Maar je hebt toch nog nooit in deze branche gewerkt? Hoezo altijd dan? Of ga je in je vrije tijd naar uitvaarten van onbekenden? Ik denk dat je veel concreter in je brief moet zijn, en minder grote termen en woorden moet gebruiken.
Probeer meteen achter deze zin: Na het zien van uw vacature op facebook besloot ik meteen te reageren. conreet aan te geven wáárom je besloot te reageren, wat spreekt je aan? En benoem vervolgens meteen duidelijk waarom je daar geschikt voor bent.
Alle reacties Link kopieren
Inhoudelijk: Analyseer de vacature. Zet op rij welke vaardigheden specifiek gevraagd worden. Bedenk waar jij die vaardigheden eerder toegepast hebt. Bedenk welke karaktereigenschappen bij de vaardigheden horen (efficiënt, doelgericht e.d.). Denk breder na over het takenpakket.

Begin niet met 'Ik zag de vacature en besloot meteen te reageren'. Hou het zakelijk: 'Met belangstelling las ik uw vacature voor.... Graag kom ik in aanmerking voor deze functie'.

Laat je brief nalezen door iemand die goed is in taal en grammatica. Ik zie veel fouten en slordigheden. En eens met de opmerkingen van mijn voorgangers.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
quote:Verkje schreef op 05 december 2016 @ 14:25:

Yoshe- Ik wil mijn passie zeg maar niet alleen bij een uitvaart die ik zelf bezoek laten, maar er zelf iets mee doen.

Maar wát is je passie dan. Even plat gezegd, er zitten huilende en rouwende mensen om af scheid te nemen van hun dierenbare. Wat is daar "leuk" aan?

Wat is dan je passie? Dat je dat verdriet mooi vind? Dat je iemand kan troosten? Dat je een mooi afscheid wilt geven? Dat je een mooie speech kunt geven? Dat je een arm om mensen heen slaat. Wat is dat dan, wat je zo trekt?
Alle reacties Link kopieren
quote:Ik ben me er van bewust dat je voor dit beroep sterk in je schoenen moet staan, maar weet zeker dat ik fysiek heel sterk ben en dit geen probleem zal zijn.Dit impliceert dat je niet begrijpt met wat er bedoeld wordt met sterk in je schoenen staan.
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
Mijn passie is om de nabestaanden een waardig afscheid te bieden en ze mooi op terug kunnen kijken. Het is het laatst wat jekunt doen. Dus zou daar graag aan mee willen werken om dit mogelijk te maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Verkje schreef op 05 december 2016 @ 14:57:

Mijn passie is om de nabestaanden een waardig afscheid te bieden en ze mooi op terug kunnen kijken. Het is het laatst wat jekunt doen. Dus zou daar graag aan mee willen werken om dit mogelijk te maken.Dan zou ik dat opschrijven. Maar het woord passie weglaten, dat is zn verschrikkelijk jeukwoord. Schrijf gewoon op waarom je het wilt, wat jij kunt toevoegen, wat jou geschikt maakt. Als je dat al passievol opschrijft, dan hoef je dat niet te benoemen als je passie, dan pikken ze dat er wel uit.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je om hulp vraagt. Laat ook zeker je CV door 2 a 3 anderen bekijken en beoordelen.



Ik denk dat je, naast de genoemde punten, ook nog niet duidelijk bent waarom je specifiek bij dit bedrijf wilt solliciteren. Je hebt het alleen over de branche, maar je moet kijken waarin dat bedrijf zich onderscheidt van andere bedrijven, en benadrukken waarom dat je aanspreekt.



Dat je goede communicatieve vaardigheden ontwikkelt bij een functie als communicatiemedewerker is te algemeen en te 'logisch'. Zijn er specifieke zaken die je kunt benadrukken waar je goed in bent?
Alle reacties Link kopieren
Oké dank je Yoshe.

Albie, het bedrijf onderscheidt zich niet echt van andere. Deze uitvaartondernemer is niet echt groot. Misschien dat dat iets is?

En natuurlijk heb ik wel dingen waar ik goed in ben. Bv kapsels en make up. Wat ik ook voor die functie moet verzorgen. Maar hoe schrijf je dat dan op?

Jeetje ik dacht toch een redelijke brief opgesteld te hebben maar het is dus helemaal niks. Ben blij dat ik hem hier op heb geplaatst. En ga weer opnieuw aan de slag.
Alle reacties Link kopieren
Ter aanvulling op wat anderen al schreven...



Mijn hart en passie heeft altijd gelegen in de uitvaarbranche. De belangstelling die ik heb bij een uitvaart is overweldigend en voel sterk de behoefte om dit gevoel uit te breiden.



Inhoudelijk: ik 'zie' hierbij een eerder uitbundig type. Ik weet niet of een begrafenisondernemer zo iemand zoekt. Vind de toon in de rest van de brief beter.

Taal: tweede zin: de 'brug' tussen 'ik' en het stuk 'voel sterk' etc. is nogal groot, waardoor dat tweede deel naar mijn gevoel een beetje in het ijle zweeft. Ik zou die 'ik' daarom herhalen: 'overweldigend, en ik voel'.



...zodat ook zij op een mooie manier afscheid kunnen nemen.

Ik blijf hangen aan die 'ook'. Wie neemt er naast zij die achterblijven nog afscheid op een dusdanige manier dat jouw inbreng een verschil maakt? De overledene zal er helaas niet veel meer aan hebben, dus die valt af.



Ik ben me er van bewust dat je voor dit beroep sterk in je schoenen moet staan...

Zoals al impliciet gezegd is: deze uitdrukking heeft niets te maken met lichamelijke kracht; ze verwijst naar mentale sterkte. Je kan de twee delen van deze zin (voor en na de 'maar') dus niet op deze manier met elkaar verbinden. Lijkt me wel een interessant idee om er wat over te schrijven dat je wel degelijk die mentale stabiliteit hebt om dit werk goed aan te kunnen.



Samen met 2 andere collega's zorgen wij er voor dat...

Ik kan het niet echt uitleggen, maar ik vind 'zorg ik ervoor dat' hier logischer. Misschien omdat de brief verder helemaal om jouw competenties draait.



Dit werk doe ik al jaren met veel plezier...

Taalkundige mierenneukerij: er zijn taalkundigen die vinden dat 'dit' vooruitwijzend is, en 'dat' terugwijzend. Je verwijst naar het werk dat je in de vorige zin beschreven hebt; misschien toch liever 'dat', dus. Voor het geval de begrafenisondernemer toevallig een hogere studie taalkunde gedaan heeft. :p



...maar ben toe aan een andere uitdaging.

Het lijkt mij een enorme mooie uitdaging...

Probeer te vermijden dat je in opeenvolgende zinsdelen/zinnen twee keer hetzelfde woord gebruikt. Zoek dus liever een synoniem voor 'uitdaging'.



En hoop dat u mij uit zult nodigen voor een sollicitatiegesprek...

Begin in formele teksten geen zinnen met 'en'.



'Bij mijn huidige baan word ik vaak ingezet om kapsels en make-up (met koppelteken!) te verzorgen. Dat vind ik een leuk onderdeel van mijn werk, en ik kijk ernaar uit mijn vaardigheden op dat vlak bij u verder toe te passen.'



Ben nu wel benieuwd bij wat voor communicatiefunctie je ook aan haarverzorging doet. :-)
Je taalgebruik is wel echt heel mager.





Geachte mevrouw ..........,





Na het zien van uw vacature op facebook besloot ik meteen te reageren. Waarom?



Mijn hart en passie heeft altijd gelegen in de uitvaarbranche.



De belangstelling die ik heb bij een uitvaart is overweldigend en voel sterk de behoefte om dit gevoel uit te breiden.

Deze zin is niet compleet. En ik snap er niks van. Je hebt een overweldigende belangstelling voor uitvaarten? Je wil een gevoel uitbreiden?



Ik wil er graag voor zorgen dat een overledene een zo’n mooi mogelijk afscheid krijgt en dat de nabestaanden hier tevreden over zijn, zodat ook? wie nog meer? zij op een mooie manier afscheid kunnen nemen.



Ik ben me er van bewust dat je voor dit beroep sterk in je schoenen moet staan, maar weet zeker dat ik fysiek heel sterk ben en dit geen probleem zal zijn.



Sterk in je schoenen en fysiek sterk zijn niet hetzelfde. Waarom zal het geen probleem zijn? Wat is een probleem?



In mijn huidige functie werk ik als communicatiemedewerker bij ????.

Samen met 2 andere collega's zorgen wij er voor dat ..........

Ik benader en bezoek bedrijven en doe een ....... Hierdoor heb ik goede communicatieve vaardigheden ontwikkeld.



Waarom zijn communicatieve vaardigheden bruikbaar bij deze functie?



Dit werk doe ik al jaren met veel plezier, maar ben toe aan een andere uitdaging.



Deze zin is niet compleet. En waarom ben je op zoek naar een andere uitdaging? En wat heeft de nieuwe functie dan te bieden dat de oude functie niet biedt?



Het lijkt mij een enorme mooie uitdaging om bij u aan de slag te gaan.



Waarom?



Zoals u ziet, ben ik erg gemotiveerd om in uw uitvaartonderneming aan de slag te gaan.



Je zegt 2x hetzelfde 'ik wil bij u aan de slag gaan'.





En hoop dat u mij uit zult nodigen voor een sollicitatiegesprek, zodat ik mij aan u voor kan stellen en mijn passie verder toe kan lichten.



Passie voor de dood? Voor uitvaarten?
Ha, vlaamsevink en ik hadden hetzelfde idee.
Alle reacties Link kopieren
Oei, jeetje. Het is inderdaad geen goede brief. Ik zou helemaal overnieuw beginnen met een voorbeeldbrief van internet.



Je zinnen lopen niet, je brief hangt aan elkaar van cliché`s en voor de hand liggendheden. Je begin ook vaak met 'ik', en je begint steeds nieuwe regels. Je hoort pas een nieuwe regel te beginnen als je een nieuwe alinea begint. Daarom ziet het er erg rommelig uit.



Fysiek sterk zijn die opmerking, is echt vreemd, de zwaarte zit hem met name in het emotionele, maar ik vind dat je in je brief hier eigenlijk niks over hoeft te zeggen, dat is voor in een gesprek.



Hou het bij wat jij denkt te kunnen bijdragen aan een waardig uiteinde voor de overledene en de nabestaanden.



Goed dat je hulp vraagt bij je brief.
Alle reacties Link kopieren
O jeetje voel me echt een lompe koe zeg.

Heel erg bedankt allemaal voor de tips.

Ik ga ze allemaal na en dan moet er toch op den duur wel een goede uitkomen.



En ze vragen om een fysiek sterk persoon. Mentaal lijkt me in dit vak ook niet verkeerd.
Alle reacties Link kopieren
Kun je de vacaturetekst hier neerzetten? Dan kunnen we iets beter meedenken.
quote:Verkje schreef op 05 december 2016 @ 16:16:

O jeetje voel me echt een lompe koe zeg.

Heel erg bedankt allemaal voor de tips.

Ik ga ze allemaal na en dan moet er toch op den duur wel een goede uitkomen.



En ze vragen om een fysiek sterk persoon. Mentaal lijkt me in dit vak ook niet verkeerd.



Inderdaad, mentaal en fysiek moet je sterk zijn. Fysiek want veel staan, kisten dragen, lopen e.d. maar ook mentaal en dus 'stevig in je schoenen staan' omdat er erg veel emotie los kan komen bij zo'n uitvaart en in de voorbereiding hier naar toe die jij als uitvaartverzorger soms (en vaak onterecht) over je heen kan krijgen.

Dus laten zien dat je inderdaad bereid bent cursussen te volgen zou ik ook benoemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de eerste zin totaal anders verwoorden. 'In deze brief wil ik u mijn belangstelling kenbaar maken voor de functie als ..., ik solliciteer naar aanleiding van de vacature die op Facebook is geplaatst' is al beter, nog steeds wat cliche maar misschien kunnen andere mensen mij verbeteren. Dan zou ik beginnen met mezelf voor te stellen, vervolgens zou ik vertellen wat jou zo aanspreekt (en vermijd inderdaad het woord passie daarbij), tot slot zou ik kijken welke vaardigheden gevraagd worden. Pak er daar een paar uit die jij goed kunt onderbouwen. Sluit netjes af dat je hoopt uitgenodigd te worden op gesprek.



Verder is er altijd wel iets dat een bedrijf uniek maakt, spit hun site eens door zou ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Formuleer er iets in dat je eraan wil bijdragen dat de nabestaanden op een waardige manier kunnen afscheid nemen van hun dierbare opdat ze hier, ondanks hun grote verdriet, met een goed gevoel op kunnen terugkijken. Dat je je realiseert dat je een afscheid niet over kunt doen en dat je daarom alles in het werk wilt stellen om dit op een zo goed mogelijke respectvolle manier te doen,



Geef daarnaast ook aan dat je je realiseert dat het een emotioneel belastende functie kan zijn en dat jij denkt dat je hiermee goed kunt omgaan
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven