Lijf & Lijn alle pijlers

Glutenvrij dieet ---> altijd honger

10-08-2016 09:54 205 berichten
Vanwege mijn darmziekte ben ik op doktersadvies overgestapt op een volledig glutenvrij dieet. Dit heeft enorm geholpen. Mijn ontsteking is (ook mbv Prednison) helemaal weg. Ik ben inmiddels gestopt daarmee. Ook is mijn gewicht van 59 naar 61 gegaan dus ook prima. Van mezelf ben ik lactose intolerant dus glutenvrij en lactosevrij.

Daar ligt ook het probleem. Sinds ik ook glutenvrij moet eten heb ik altijd honger. Echt de hele dag door. Fruit vult niet genoeg dus eet ik worst, komkommer, blokjes kaas, ei, genius-brood, havermout,,niks vult. Na een bord glutenvrije spaghetti heb ik na 2 uur alweer honger. Heeft er iemand "zwaardere" recepten of wellicht ern oplossing?
Alle reacties Link kopieren
quote:Dragisa schreef op 10 augustus 2016 @ 12:21:

[...]





Het enige wat ik altijd van meds lees is dat we ons allemaal vol moeten stouwen met brood, want anders gaan we gillend naar de klote van een koolhydraat en jodium tekort, gluten intolerantie bestaat niet en van een lowcard/high-fat levenswijze ga je hartstikke dood.



Overbodig te zeggen dat ik het verder volledig met je eens bent.
Alle reacties Link kopieren
quote:spell68 schreef op 10 augustus 2016 @ 12:36:

[...]



Er is geen enkel dier in de natuur dat gevarieerd eet, maar de mens zou dat dan wel nodig hebben?



en.In de echte natuur eten dieren vaak heel gevarieerd. Zelfs de planteneters eten dierlijk eiwit door de insecten ed die ze met de planten mee naar binnen krijgen.

Planteneters blijven ook niet echt op één plek van oorsprong maar gingen met de seizoenen mee of gingen in winterslaap.

De mens is een omnivoor en dient dus wel redelijk gevarieerd te eten.

Niet alleen plantaardig, niet alleen dierlijk.

Al is dat laatste ook niet helemaal waar aangezien bv de Inuit ooit wel puur op dierlijke voeding leefden.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 05 december 2016 @ 16:57:

[...]

In de echte natuur eten dieren vaak heel gevarieerd. Zelfs de planteneters eten dierlijk eiwit door de insecten ed die ze met de planten mee naar binnen krijgen.

Planteneters blijven ook niet echt op één plek van oorsprong maar gingen met de seizoenen mee of gingen in winterslaap.

De mens is een omnivoor en dient dus wel redelijk gevarieerd te eten.

Niet alleen plantaardig, niet alleen dierlijk.

Al is dat laatste ook niet helemaal waar aangezien bv de Inuit ooit wel puur op dierlijke voeding leefden.



Ik ben er altijd vanuit gegaan dat een omnivoor in staat is om zowel dierlijk als plantaardig voedsel te verteren, niet dat dat ook per definitie betekent dat ze ook dierlijk en plantaardig moeten eten.



Ik zorg ervoor dat ik alle essentiële voedingsstoffen binnenkrijg. Nu kan ik vitamine C ook via vlees binnen krijgen, maar dan moet ik er 20 kg per dag van eten, dat is niet zo efficiënt, dan is het handiger om daarvoor groenten te eten, maar theoretisch is dat niet nodig en daarom zijn koolhydraten ook niet essentieel. Maar 95% van mijn cal komen uit dierlijke eiwitten en vetten. Ik draai er prima op en ik kan zoveel eten als ik wil, zonder echt aan te komen. Voor mij het bewijs dat ik metabool prima functioneer.
Hoi Liubi, ik was het glutenvrij blad aan het lezen, van de patiëntenvereniging NCV, en daar stond een stuk in over de darmflora en het ontstaan van chronische ziekten. Er is een onderzoek gedaan naar voeding en de darmflora en bij een stukje moest ik gelijk aan jou denken:



We ontdekten dat tijdens de glutenvrije periode een kleine verschuiving optreedt in de samenstelling van de darmflora: een bepaalde bacteriesoort die zetmeel verteert, was in mindere mate aanwezig. Deze bacteriesoort wordt in verband gebracht met het ontstaan van lichte ontstekingen. Misschien is de reductie van deze bacterie een verklaring waarom sommige mensen met het prikkelbare darmsyndroom baat ondervinden bij een glutenvrij dieet.



Misschien is dit waarom je nu geen ontstekingen meer hebt (al waren die van jou niet licht) en dat glutenvrij eten voor jou geen onzin is.



P.S

(Ik snap dat er staat misschien en dat dit dus nog niet wetenschappelijk vastgesteld is)
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 29-11-2017 15:43
Reden: ivm spam
99.06% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven