Hardlopen deel 5

02-05-2016 12:55 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor alle hardlopers.

Beginners, gevorderden, opnieuw-beginners, semi-professionals: iedereen is welkom.



Deel hier je ervaringen, tips en vragen over alles wat met hardlopen te maken heeft: wedstrijden, rust, trainingen, schoenen, eten, kleding, muziek, blessures, etc.



Deel 4 vind je hier



Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat

The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.

8 Hardloopapps voor android Gratis apps die je begeleiden bij het opbouwen van je conditie en/of die je gelopen afstanden, snelheid en routes bijhouden. Met o.a. het beginnersprogramma van Evy Gruyaert.

5 apps voor iPhone

Runinfo handig voor het samenstellen van schema's

Couch to 5k (Engels) oftewel: vanaf de bank naar 5 km lopen. Uitgeschreven schema met drie trainingen per week op de pagina, met onderaan een link naar de app.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
quote:anky schreef op 25 november 2016 @ 19:12:

Hier al twee dagen de trainingen overgeslagen. Ik ben echt niet fit, ik denk dat zoon mij aangestoken heeft. Even afwachten ik zondag nog kan lopen.Hier ook, al heb ik wel meer trainingen overgeslagen. Ik denk dat ik in de afgelopen drie weken samen drie keer ben geweest... Heel slecht en ik wil ook echt wel, maar ik rol van griep naar buikgriep naar zware verkoudheid. Heel frustrerend. Zaterdag ben ik nog geweest en hoewel het me conditioneel niet tegen viel (ik was daarvoor al ruim een week niet meer geweest) liep ik niet echt lekker. Ik werd er erg misselijk van. Nu toch maar even een pas op de plaats maken en braaf mijn sinaasappeltjes eten.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Balen maar ziek is ziek en dan kun je gewoon niet trainen. Evengoed heel frustrerend.



Heb helemaal geen spierpijn of andere pijntjes van de marathon van gisteren. zelfs niet stram en stijf. Vanmiddag nog een rondje van 9km uitgelopen en dat ging goed. Zelfs de eerste km's gingen gelijk vrij soepel. Morgen wel een extra rustdag om het spierherstel niet in de weg te zitten.
Dat zal niet iedereen je nazeggen, denk ik, Baukje. Fijn dat je de marathon zo soepel verteerd hebt.



Balen Maechtje, dit is altijd een lastige periode met al die vissen.



Zo lopen, ik ben benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
@Baukje: gefeliciteerd met je marathon jubileum! Rustig aan doen en dan 3h39 lopen, ik zou willen dat ik ooit zo'n tijd op de marathon kon lopen!



@Meachtje: Beterschap, doe rustig aan!



@Anky: Jammer dat je niet kon lopen! Hopelijk blijf je nu weer fit zodat je de draad weer op kunt pikken!

Ik had vorige week bij de zevenheuvelenloop niet echt last van de drukte. In ieder geval niet zo erg als bij de dam tot dam. Het was wel druk maar ik kon wel gewoon mijn eigen tempo lopen. Alleen bij de drankposten ging iedereen voor mijn neus wandelen terwijl ik gewoon door wilde rennen.



@Plantje: Toen ik begon met hardlopen had ik goedkope schoenen gehaald omdat ik dacht dat het toch niet echt uitmaakte. Toen kreeg ik steeds last van m'n knieen. Uiteindelijk heb ik toch maar geinvesteerd in een goed paar, en de pijn in m'n knieeen was weg! Dus ik geloof dat het wel echt uitmaakt, maar het zal ook van je voeten/houding afhangen.



@Tyche: Fijn dat het meeviel met je knie!



@Cerulli: Raar zeg, opeens geen kracht meer! Misschien inderdaad iets onder de leden wat niet heeft doorgezet, gelukkig gaat het nu weer beter.



Ik heb zaterdag mee gedaan aan een 25 km wedstrijd door de duinen. Zooooo mooi! We hadden prachtig weer, het begon al 's ochtends vroeg en zagen de zon in de duinen op komen. Prachtig. En het was heerlijk rustig, er deden ook maar 250 mensen mee, dus het was lekker kleinschalig. Heerlijk gelopen, ik heb echt genoten. Ik liep niet op tempo omdat ik de zevenheuvelenloop nog in de benen had, maar uiteindelijk toch een tempo van 5:30 gemiddeld gelopen. Viel me erg mee!

Het was alleen wel KOUD! Tijdens het lopen had ik er niet zo'n last van, alleen was een van mijn handen heel koud geworden en die kreeg ik niet meer warm. Gelukkig was er thee na de finish en kon ik opwarmen. Nu ben ik wel snotverkouden, dat zal daar wel door komen. De komende dagen dus maar even rustig aan doen!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Gioia dat is dan toch een behoorlijk snel tempo voor 25km in de duinen. de zevenheuvelen is ondanks de heuvels feitelijk een vrij snel parcours omdat e behalve vals plat omhoog ook veel vals plat naar beneden hebt.. Dus met 10km langer en in de duinen maar 25sec/km toegeven vind ik heel weinig, zeker niet een week na die 15km.
Alle reacties Link kopieren
Dames, ik ga jullie verlaten. Veel plezier met hardlopen.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Alle reacties Link kopieren
Oh wat jammer Mother, waarom? Veel succes in ieder geval met je baan, je sportieve kinderen en met het hardlopen natuurlijk!



@Baukje: Ja het was zeker geen snel parcours, soms ging het fietspad over een plat stuk terwijl er een zandpad naast liep met allemaal heuveltjes, en dan moesten wij natuurlijk dat zandpad op. Dus als je het zo bekijkt is 25 seconden inderdaad best weinig. Misschien dat die marathon onder de 4 uur dan toch eindelijk gaat lukken dit jaar!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Mother: wat jammer dat je niet meer meeleest/schrijft. Wel blijven lopen hoor, gewoon je eigen tijd blijven pakken!



Goia: ben jij niet meer een najaarsloper? Dat de voorjaarsmarathons voor je net iets te warm zijn? Misschien moet je je in 2017 richten op het najaar: dan gaan de trainingen in de zomer misschien lastiger, maar de marathon moet je echt onder de 4 uur kunnen aftikken.



Baukje: heldin. velen trainen voor een marathon een heel jaar en jij doet het zonder spierpijntjes of stramheid een beetje tussen neus en lippen door. heerlijk!



Anky: Hoe ging het lopen weer?



maechtje: met een verkoudheid kan het lopen inderdaad wel wat zwaar vallen. Je hebt gewoon maar de helft van de lucht tot je beschikking en je bent nog herstellende. Er zijn veel zieken op dit moment heb ik het idee



hier een korte update van de try-atleet: ik zwem aardig, kom vooruit op de mountainbike en ik loop tussendoor ook nog. In mijn ogen is het allemaal langzaam aanmodderen, maar het was wel confronterend toen ik van mijn zoon hoorde: " mama, wanneer is jouw rustdag dan?" ik loop op maandag, zwem op dinsdag of woensdag, loop op donderdag, fiets op vrijdag, zwem en loop op zaterdag en fiets op zondag weer. Dat lijkt meer dan het is ("slechts" een uurtje of 8 in de week), maar het is allemaal volledig gecontrolleerd door mijn trainer. Volgend jaar september staat de halve triatlon van Almere in het jaarplan.
Alle reacties Link kopieren
Mother wat jammer. Hoe komt het dat je niet meer mee wil schrijven?

Hopelijk blijf je wel lekker lopen en zien we je op termijn hier toch weer verschijnen.



Gioia volgens mijn zit dat er echt wel in hoor die tijd. En zo weinig verval op een veel zwaarder parcours geeft ook aan dat het op zich met je duurvermogen wel goed zit.



Anke dat zal mij ook niet altijd lukken hoor en als ik echt op tempo had gelopen zou het een heel ander verhaal zijn geweest. En ik heb deze belastbaarheid natuurlijk door de jaren heen opgebouwd. Maar inderdaad fijn om te ervaren dat het inderdaad zo werkt en ik besef ook dat het niet een ieder gegeven is zijn lichaam voor die afstanden genoeg belastbaar te krijgen. Dus ik heb er zelf hard voor gewerkt maar ik draag ook die geluksfactor met mij mee.

Ja dat is het lot van een tri atleet, dan moet je behoorlijk aan de bak. Maar als de trainingen goed op elkaar afgestemd zijn hoeft dat geen probleem te zijn. Ik denk dat ik ook zo'n 8 uur in de week train maar dan enkel hardlopen en over maar 5 dagen verdeeld. En het fietsen wat ik daarnaast doe mag bij mij geen trainen heten. Het zwemmen kost relatief denk ik nog de meeste tijd en planning omdat e dan van een zwembad afhankelijk bent die waarschijnlijk niet direct naast de deur ligt en maar beperkt beschikbaar zal zijn.

spannend hoor die halve triatlon. Stoer ook. Ik heb ontzettend veel respect voor tri atleten, meerkampers ed. Dat zijn in mijn ogen de echte sporters. Maar dan hebben we dus alle bij ons hoofddoel voor volgend jaar in september. Voor zoverre het voor jou natuurlijk je hoofddoel is.



Ik heb in jan. weer een trail weekend in de Ardennen. Kwam gisteren op mijn pad. Hoopte al dat er weer zoiets voorbij zou komen.
Alle reacties Link kopieren
Pfft... Ik ga jullie voorlopig ook even verlaten. Naast alle griep-, buikgriep- en verkoudheidsepisodes heb ik nu een slijmbeursontsteking in mijn knie en mag een paar weken niet lopen. Kan ik straks natuurlijk weer opnieuw beginnen. tegen die tijd kom ik wel weer voor tips, maar in de tussentijd: veel plezier met lopen dames. Ik lees nog steeds met veel bewondering dat jullie even een halve marathon lopen of door rul zand rennen. Petje af en ga zo door!
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Oh Maechtje, wat een pech. En pijnlijk ook zo'n slijmbeursontsteking. Eerst maar zorgen dat de ontsteking weg is.



Gioia, wat een supertijd op zo'n zwaar parkoers. Dan moet die sub 4 toch mogelijk zijn! Petje af hoor.



Anke, leuk de halve van Almere! Ik ben daar vroeger heel vaak wezen kijken en aanmoedigen. En die 8 uur per week is echt wel goed te doen hoor, mits je ernaast voldoende rust neemt. Ik zou je wel ter overweging willen geven om 1 vaste rustdag in de week te plannen (misschien doe je dit al wel hoor).



Nou, het lopen maandag ging hier weer prima, alleen liep er maandagnacht iets mis, wat me 2 nachten all-inclusive in het ziekenhuis opleverde. Ik vrees dat ik mijn geplande 5 km van zaterdag ook maar moet afzeggen. Ik ben wel weer redelijk hersteld, maar de ervaring leert me dat ik na dergelijke dingen altijd even pas op de plaats moet maken. Ik had wel de mooiste kamer ooit: 1 persoons, met grote badkamer en dakterras (!) en helemaal aan het einde van de gang, dus heel rustig.
Alle reacties Link kopieren
Jammer Mother! Succes met je werk, misschien zien we je in de toekomst weer terug.



Maechtje, jij ook uit de running... Balen zeg. Beterschap! Het zal best frustrerend zijn als je weer begint, maar meestal gaat dat een tweede (of derde) keer al makkelijker en sneller dan de eerste keer! Maar eerst goed herstellen.



baukje, die marathon doe je er zo even tussendoor dus. Wat fijn zeg dat je merkt dat je lijf dit zo goed aankan en snel herstelt.



anke: ik vind het heel interessant om te lezen over je voorbereidingen op de (halve) triatlon!



anky, wat heb een tegenslag heb jij toch. Hoe voel je je nu?



Ik heb dinsdag een uur in het bos gelopen (10,8 km), en vandaag in de duinen en over het strand. Het stuk over het strand ging heel lekker, niet zo gek met de wind in de rug en laag water dus lekker stevig zand. Ik ben daarom een paar kilometer extra doorgelopen omdat ik dacht te weten hoe ik vanaf een verder punt weer terug zou komen bij mijn fiets. Niet dus. In plaats van de geplande 9 km heb ik 70 minuten gelopen, bij elkaar net geen 13 km.

Achteraf zag ik dat ik er echt heel dichtbij was maar een verkeerde afslag nam ergens.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Maechtje het houdt ook niet op he. En slijmbeursontsteking klinkt helemaal niet als iets wat zo weer over is. Hoop dat je toch snel weer in de running bent en dat we je hier dan weer terugzien.
Alle reacties Link kopieren
Anky klinkt niet best. Ik weet natuurlijk helemaal niet wat je problemen zijn maar is het sowieso wel verstandig zo kort na de ziekenhuis opname een wedstrijd te willen lopen? Hopelijk ben je snel weer helemaal de oude.

Ha ha tyche herkenbaar dat je loopje ineens eens stuk langer uitpakt. Waarom denk je dat ik destijds lange afstanden ben gaan lopen........ was gewoon altijd de weg kwijt.

Gisterenavond een interval training op de baan. Ook de series 400tjes op pittig tempo ware geen probleem. Dus tenzij het dan glad is of het weer bar en boos is maar anders ga ik dus inderdaad over twee weken al weer voor de volgende marathon.
Oh Tyche, dit klinkt weer erg herkenbaar .



Baukje, het is inderdaad niet verstandig en ik ga ook niet lopen morgen: in het ziekenhuis op een bed voelde ik me wel weer redelijk, maar zo thuis merk ik dat ik even gas terug moet nemen. Nu weer rustig op gaan bouwen en er komen wel weer nieuwe wedstrijden.
Alle reacties Link kopieren
Slim anky. Hopelijk ben je snel weer helemaal de oude.



Vanmorgen een rustige duurloop van 20km gedaan in het bos. Mooi zo die rijp met de zon erop. De bruggetjes in het bos waren alleen erg glibberig. Morgen een lange duurloop met tempblokken.
Mooi hè Buiten! Echt genieten!!
Heerlijk, ik ben jaloers. Hier nog even rust, ik ben nog duidelijk niet de oude. Binnenkort weer lekker trainen!
Alle reacties Link kopieren
Vanmorgen weer zo heerlijk gelopen. Koud maar ook nu weer volop zon. Vandaag dus met tempblokken. 5x3km op 4min40-4minn45km. In totaal 23,4km in 1hr53.

Gisteren mezelf nog een nieuw racevest cadeau gedaan. Als et goed is komt die morgenavond binnen. Heb ik ook een sinterklaas cadeautje.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook zo genoten vanochtend. 40 minuten (7,5 km) door het bos, toen gauw naar huis om het Sinterklaasgedicht af te maken.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Hoi



Ik leef nog maar loop momenteel niet zo hard omdat ik fanatiek met vechtsporttrainingen bezig ben, en drie keer per week ver lopen daarbij wat te veel is. Niet veel boeiends te melden op loopgebied: twee keer per week een kilometer of 7/8 met af en toe een intervaltraining.



Beterschap voor iedereen die zich niet top voelt momenteel!
Alle reacties Link kopieren
beterschap Anky. Dat je maar weer gauw de kou in mag (waar je niet van houdt geloof ik)



baukje: hoe doe je dat als je tempoblokken moet lopen? Stel je dat in op je horloge of ken je je eigen tempo zo goed dat je dat vast kunt houden?



tyche: dat gedicht lukt echt beter met wat kms in de benen. ook meer bloed in de hersenen gepompt nl: helpt echt. als ik puzzels moet oplossen, bedenk ik na de run ineens woorden waar ik dagen naar heb gestaard.



ik was vanmorgen eerst vrijwilliger bij de wedstrijd(en) van mijn club. onderliggende reden: ik zag het echt niet zitten om met/tegen die giganten van mijn eigen vereniging 10km op wedstrijdtempo te gaan lopen. ik hou ze in de training al niet bij... Dus ben ik daarna naar huis gelopen: fijn mijn eigen tempo, geen druk, maar na 1km (die ging al lekker) dacht ik: wat zou dat wedstrijdtempo dan zijn.... Dus volgden er nog 9 kms op tempo. En wat denk je? Ik had al die 'giganten' er uitgelopen en was in de dames top10 gekomen als snelste van de club! Fysiek dan, want mentaal had ik de druk niet aangekund en had ik veel minder geslapen en veel meer stress gehad.
Alle reacties Link kopieren
@Anke: Wat is het toch jammer dat je zo'n wedstrijdstress hebt! Niet zozeer omdat je dan een langzamere tijd tijdens wedstrijden loopt, maar vooral voor je eigen plezier!

Ik heb trouwens nog nooit een voorjaarsmarathon gelopen (je vroeg of ik niet meer een najaarsloper was). Volgens mij maakt het bij mij niet zoveel uit, het belangrijkste is dat ik niet geblesseerd raak. En ik ken mijn lichaam wat dat betreft wel steeds beter!



@Baukje: Leuk, een racevest voor Sinterklaas! Ik heb hardloophandschoenen gekregen van Sinterklaas, die kan ik goed gebruiken met het koude weer!



@Tyche: Haha, voor mij ook heel herkenbaar! Het scheelt wel dat ik vaak m'n telefoon mee heb, dan kan ik even spieken.



@Anky: Beterschap, hopelijk mag je snel weer!



Ik heb afgelopen week rustig aan gedaan, ik merkte wel aan m'n benen dat ik 2 weken achter elkaar een wedstrijd had gelopen! Dinsdag had ik een rondje uitgelopen van 5 km maar toen voelden m'n hamstrings nog erg moe dus de dagen erna heb ik niet gelopen. Zaterdag heb ik weer een rustig rondje van 5 km gelopen en toen voelde het weer prima, dus gisteren heb ik met m'n vriend 12 km gelopen op een redelijk tempo. Vandaag voel ik m'n hamstrings weer een beetje, dus morgen wordt weer een rustig kort rondje!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Anke ik stel nooit iets van te voren in. eb het schema in mijn hoofd en werk dan met de lap toets. Voor de tempoblokken heb ik richttijden. In dit geval was het 4min50>4min45/km Dat tempo probeer ik dan op gevoel in te schatten. Tussendoor spiek ik wel een keer op mijn horloge of ik ongeveer goed zit. Maar meestal kan ik het aardig inschatten. En het gevoel is belangrijker dan de precieze tijd in deze. Voorheen zou ik naar hartslag gekeken hebben. Maar dat gaat dus niet meer . Nu is dat vertaald naar richttempo. Ben ik in vorm en zit het weer mee dat zal het tempo wat hoger liggen. Zit de wind tegen , is het heel warm dan zal het tempo wat lager liggen. Hoewel ik de slechte gewoonte heb altijd niet iets sneller dan de richttijd te willen lopen. En ja ik weet dat sneller lopen in een training niet altijd beter is. maar zo heeft een ieder zijn afwijkingen........

Ik heb ook zo'n last van wedstrijd stress hoor. Wat mij nu lijkt te helpen is een aantal wedstrijden gewoon als training te lopen. En zo stom dan moet je niet denken dat ik relaxed aan de start sta. Maar dan is het goed beheersbaar. Ik loop ook liever buiten mijn eigen regio dan in mijn eigen regio. Maar dat heeft er ook wel met het commentaar achteraf te maken de keren dat ik onwel geworden ben.

Ik vind een najaars marathon prettiger. In de zomer is het misschien zo nu en dan warm om te trainen maar je hebt de lange zomeravonden om te lopen. En vroeg opstaan voor een training is ook gemakkelijker als het al licht is. Daarnaast ben je bij een najaars marathon aan de warmte gewend. dus is het nog vrij warm dan is het geen probleem en is het een stuk kouder dan is het een extra meevaller . Bij een voorjaars marathon zit je met de trainingen in de winterperiode. Ben je toch vaker ziek, kun je soms je plande trainingen niet uitvoeren vanwege gladheid en dan wordt het maar weer een duurloopje in het bos terwijl de planning anders was. vaak in het donker trainen wat zeker met lange trainingen toch echt niet prettig is. En je loopt het risico dat het vanuit de koude winter op de wedstrijd dag zomaar ineens tien graden warmer is. Waar je dan nog helemaal niet aan gewend bent.
Oh, Anke, wat ontzettend zonde dat die wedstrijdstress je de lol van het lopen van een wedstrijd ontneemt. Zou een sessie bij een sportpsycholoog je kunnen helpen?

Zelf heb ik geen last van wedstrijdstress (behalve als mijn kinderen moeten lopen ), maar ik heb wel een tijdje echt last gehad van angst voor koud weer tijdens de wedstrijden. Tegenwoordig start ik gewoon niet als het te koud is, maar vroeger heeft mij dat een tijdje echt belemmerd en de lol in wedstrijden ontnomen. Ik heb toen een keer goede tips gehad van een bevriend sportpsycholoog.

Belangrijkste is denk ik dat je niet naar anderen kijkt (wat maakt het nu uit dat je de anderen in de training niet bijhoudt, je sport voor je zelf) en je leert enige mate van spanning ook als iets positiefs te zien (en niet alleen als iets wat je belemmert in de wedstrijd).

Maar goed, ik zou er echt een keer een sessie aan wagen met een sportpsycholoog: die kan je echt een paar handvatten en tips geven.



Haha, marathon lijkt mij sowieso de gruwel, maar voorjaarsmarathon lijkt me ontzettend irritant om voor te trainen, om de redenen die Baukje al noemt. Ik kan goed tegen warmte, maar zo vanuit het niets 20 graden zou mij ook niet goed bekomen.



Ik heb nu een week rust gehouden (eigenlijk, op 1 training na al bijna 2 weken) en ik wil heel misschien morgen weer eens een klein stukje gaan lopen. Maar eerst maar eens kijken hoe het morgen voelt, eten staat mij nog steeds een beetje tegen. Nu eerst alles klaar maken voor een aantal buren die komen eten vanavond. Was al gepland, maar is zo ongeveer het laatste waar ik zin in heb vanavond.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven