Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 5

19-10-2016 16:19 3009 berichten
Happy new topic!! ;)



Links over besparen, consuminderen etc:



Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)

www.In10jaarfo.blogspot.nl

www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl

www.Spaarolifantje.wordpress.com

www.Jongengeld.nl

http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/

http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index

http://geld-is-tijd.blogspot.nl/





Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)



Mis je nog een link? Graag via PB
Alle reacties Link kopieren
En heavenorhell: gefeliciteerd! En dan nu een consuminderwaardige bruiloft organiseren
Gefeliciteerd HoH, wat een leuke verrassing!



Nijevelt dat is echt het verschil in mindset he, wij voelen ons lekkerder als het op de spaar staat, een ander voelt zich lekkerder bij het uitgeven. Leuk om te leen, vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Verschil in mindset is het zeker. Ik heb namelijk absoluut niet het idee dat ik mezelf dingen heb ontzegd afgelopen jaar en toch kom ik na een snelle rekensom op niet meer dan 60 euro pppm. Doe er nog 10 euro bij voor uitgaven die me ontschoten zijn. Dus 140 euro totaal per maand. In vergelijking met de bedragen in dat topic is dat vrij weinig.

Toch zijn we dan samen een paar keer uit eten geweest, heb ik 15 nieuwe boeken gekocht, heb ik regelmatig op terrasjes gezeten, ben ik naar de kapper geweest (keer of drie, met lang haar hoeft dat niet zo vaak), heb ik af en toe een leuk bloemetje op tafel én een tijdschriftabonnement.
Heaven gefeliciteerd!!



Zakgeld hebben wij niet maar uitgaven voor onszelf natuurlijk wel.

Ik weet zo niet uit mijn hoofd wat ik uitgeef aan onszelf. Is ook niet elke maand gelijk.

Wel een leuke om eens naar te kijken.

Maar 500 pppm ..... dat geven we echt niet uit.
Ik moet bekennen dat de 125 per maand bij mij bestaat uit 50 sparen, en 75 uitgaven . Dat komt inderdaad bij jou in de buurt, Nijevelt. Het spaardeel gaat eens in de zoveel tijd op aan de gekke uitgaven: een weekend weg met vriendinnen, een mooie winterjas, nieuwe naaimachine, wat dan ook. Dat soort uitgaven.
Dat bedrag per maand, is dat incl of excl vakantie?

Incl kom ik denk ik ook wel aardig in die richting

En ook zonder zijn er best wel eens maanden dat ik daaraan kom (nwe laptop).

Maar ik ben niet het type dat maandelijks 500 euro aan make up uitgeeft ofzo.

Maar ik zou vooral kijken naar wat ik uit zou willen geven. Of beter gezegd. Eerst kijken naar wat ik zou willen sparen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik merk dat ook, van het bedrag dat ik over heb na vaste lasten en sparen, spaar ik uiteindelijk nog veel.... Na het betalen van de vaste lasten en het sparen is er bij mij nog ongeveer 250 euro over op mijn rekening om 'uit te geven' maar in feite geef ik daarvan nog niet veel uit. Ik ga een paar keer per jaar 'los' met kopen voor mijn hobby en geef dan bijvoorbeeld 100 euro uit aan stoffen, garens en of naaimachinevoetjes en dan kan ik een hele tijd vooruit. Ik vergeet soms dat sommige mensen dat uitgeven aan een avond uit :D De laatste maanden lukt het niet meer zo goed ivm drukte, maar voorheen gingen we wel maandelijks uit eten. Naast een keer een klosje garen, een paar sokken of een loempia in de stad was dat voor mij de grootste vaste maandelijkse kostenpost.



Aan de andere kant kan ik dan wel veel geld uitgeven aan kwaliteit. Ik kan zo een paar schoenen van 200 euro kopen, maar ik heb geen tien paar en ik draag ze ook helemaal op.



En bedankt voor de felicitaties allemaal :-) . Ook daar moet ik nog een begroting voor gaan maken. Voor ons samenlevingscontract + testamenten betaalden we 800 euro destijds, de testamenten blijven en de inhoud van het samenlevingscontract kan bijna 1 op 1 in de HV. Hoeveel betaalden jullie daarvoor? Ik ga de komende tijd een paar offertes vragen.



En wat is een normaal bedrag voor de ringen? Dat kan natuurlijk zo gek als je het zelf wil (en ik zie ook veel gekheid als ik het zoek op google....) maar ik draag normaal bijna geen sieraden en durf nog niet zo goed een juwelier binnen te lopen zonder precies te weten wat ik zoek. Maakt het veel uit of je een titanium ring hebt, een zilveren of een witgouden? Het zal om een simpele gladde ring gaan, zonder poespas. Het hoeft geen 'setje' te zijn, de meeste standaard damesringen vind ik veel te druk. Ze hoeven zeker niet supergoedkoop te zijn, de kwaliteit is belangrijker (ik hoop hem heel lang te dragen :-) ) maar meer betalen dan nodig is hoeft natuurlijk niet.
Het hangt er toch ook vanaf hoe je 'zakgeld' definieert? Zit kleding erbij? Verzorgingsproducten? Kadootjes voor anderen? Als je met je partner uit eten gaat, betaal je dan ieder de helft van je zakgeld? Laat ik het zo zeggen: ik zou niet zo goed weten wat ik per maand uitgeef dat onder de noemer 'zakgeld' valt...
Alle reacties Link kopieren
ik geef mezelf niet echt zakgeld en het varieert heel sterk wat ik aan mezelf uitgeef (aan niet-noodzakelijke dingen)

wel pin ik één keer per maand 70 euro contant (voor de rest pin ik haast alles) en dat gaat op de één of andere manier altijd wel op aan kleine dingetjes die ik niet goed op mijn netvlies heb. Weglekgeld, noem ik het voor mezelf
Ik heb even gekeken wat er overblijft nadat alle vaste lasten zijn betaald er gereserveerd is voor rekeningen die niet elke maand komen, het tanken en het sparen.

Dan blijft er ca 800 euro over. De boodschappen waren gemiddeld over afgelopen 3 maanden 420 euro.

Dus dan is er ca 380 over.

Dat geven we uit aan hele verschillende dingen. Ik heb even gekeken naar de afgelopen 3 maanden.

Niet de beste maanden met een verjaardag en sinterklaas maar goed.



De onderdelen waar we geld aan uit gaven de afgelopen 3 maanden: Aantal kleine klusjes in huis (grote gaan van de spaar), dagje ameland incl boottocht, fietsen huren en lunch en uit eten) schoolfoto's, nieuwe theedoeken met vaatdoekjes en nieuwe vazen, parkeren (veel bij het ziekenhuis), kadootjes (veel deze maanden), ov kaart voor onze dochter en opwaarderen, hobby manlief, kapper 6x (de heren elk 2 keer en de dames elk 1x), regelmatig eten gehaald/laten bezorgen ivm gemak, nieuwe standaard en zadel voor de fiets, 1x lunch moeder/dochter, kaarten voor de tocht van morgen (toneel achtig iets op ijs met de familie, elk betaald eigen kaarten, dus 4stuks voor ons)

Het ging elke maand op. En ik heb gisteren 150 terug geboekt van de spaar omdat het gewoon op is. (iets te enthousiast met kadootjes, heb voor mijn vader en broertje ook wat extra's gekocht voor sinterklaas).



Dus laten we zeggen ca 400 euro pm. Maar daar zitten dus ook dingen voor de kinderen in dus pp een bedrag is niet echt handig. Gewoon 400 voor ons gezin van 4 personen.
Ik heb ook geen zakgeld. Ik weet wat ik per maand moet betalen aan vaste lasten, dat reserveer ik. Daarna maak ik elke maand een vast bedrag over naar de spaarrekening. En het bedrag dat ik overhoud daar doe ik het mee. En blijkbaar is dat genoeg, want eens in de paar maanden loopt het op en stort ik extra naar de spaar.

Het begrip "zakgeld" dat houd voor mij ook een beetje in dat je het doet om jezelf te begrenzen, omdat je anders nog meer uitgeeft. Dus geeft je jezelf een bedrag en dat mag je dan uitgeven. Wat volgens mij ook sneller helemaal opgaat als je er zo in gaat.



Ik heb echt moeten opzoeken wat ik overhoud na vaste lasten en sparen en dat is toevallig €300. Maar daar koop ik ook dingen voor de kinderen voor en als het zo uitkomt een keertje boodschappen als ik de andere pas thuis heb liggen. Daar houd ik dus van over.

Ik ben blij dat wij het niet zo ingewikkeld doen met zakgeld enzo. We kopen wat we willen (of nodig hebben) en dat is blijkbaar niet zoveel. Daarom zit op dit topic.



Oja, dit geldt voor mijn rekening. Man heeft een eigen rekening + spaarrekening maar die beheer ik ook Dat vind ie wel zo makkelijk.
Bubbelwijn, ik moest het dus ook echt opzoeken!



Als jullie kleding missen in mijn vorige stukje, dat klopt, dat gaat van de kinderbijslag. Gemiddeld genomen redden we dat er prima mee. En zo niet dan schuif ik een beetje met het geld, ook goed!
Alle reacties Link kopieren
Nu de jongste ook net van Kdv naar Bso is hebben we ons "zakgeld" verhoogd van 150 naar 200 euro. Bij mij is dat 50 euro beleggen in groot risico fondsen, 50 euro sporten, 20 uitjes, 20 telefoon abo +sparen nieuwe telefoon, 20 kleding/schoenen/alles wat in de toekomst kleding kan worden, 5 kapper, 15 kadootjes/feestdagen. Soms gaan mijn beleg projecten fantastisch en teek ik er een paar 100 euro uit. Soms gaan ze dramatisch maar an heeft mijn gezin er in ieder geval geen last van.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moondancer schreef op 05 december 2016 @ 15:30:

Cybermeisje, zou je het recept van je vegan baklava willen delen? Ben ik erg benieuwd naar :-)

Hij staat in een kookboek, ik zal even kijken of het morgen in kan scannen @ werk en dan kan ik het eventueel wel mailen. Kun je me je e-mail adres in een PB sturen?
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Heaven, wat leuk, proficiat!



Ik had het zakgeld topic ook al gelezen en gereageerd. Dat ik het vreemd vind jezelf zakgeld te geven en vervolgens geld tekort te komen. Maar inderdaad, mindset. Het hele idee van zakgeld komt niet in me op, een bedrag dat ik mag opmaken, zit niet in mijn systeem.



Vriendin van me verbaasde zich erover dat ik geen zakgeld heb. Dus je kunt helemaal losgaan vandaag (dagje winkelen) en partner vindt dit goed?

Zij heeft continu het gevoel te worden beperkt, het gevoel dat ze meer verdient, en ik voel me alsof ik kan doen wat ik wil. Mindset.



Wat ik verder opmerkelijk vind in dat topic is dat sommige mensen lunch van thuis meenemen en niet roken als een besparing zien. Viel me ook al op in het topic waarin mensen proberen te gaan sparen stap voor stap.
Ik kan ook geen lunch meenemen naar werk, maar dan heb ik de hele dag niets te eten. He dat zou pas een besparing zijn! Nee hoor, hier gaan elke dag de bammetjes mee naar het werk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de luxe dat we altijd samen lunchen met de collega's en daar elke dag boodschappen voor doen. Tot op zekere hoogte kunnen we alles kopen waar we zin in hebben.
Wij hebben vooral zakgeld omdat we het nog niet redden om het los te laten, dat laat onze financiële situatie niet toe . We sparen beide van ons 'zakgeld', en het komt dan ook niet op. Maar het geeft ons wel de alertheid dat we soms individueel voor dingen moeten sparen, en dat is fijn
Alle reacties Link kopieren
quote:Bloemetjesolifant schreef op 05 december 2016 @ 21:18:

Wij hebben vooral zakgeld omdat we het nog niet redden om het los te laten, dat laat onze financiële situatie niet toe . We sparen beide van ons 'zakgeld', en het komt dan ook niet op. Maar het geeft ons wel de alertheid dat we soms individueel voor dingen moeten sparen, en dat is fijn Zo zitten wij er ook in inderdaad. Tot een jaar of 5 geleden had ik nog niet eens spaargeld en een lening. Een aantal jaar geleden waren we klaar met afbetalen na 12 jaar (stomste beslissing ooit die lening) en mijn man kreeg een erfenisje van zijn vader. Helaas hebben we daar toen iets teveel leuke dingen van gekocht/gedaan dus bleef er minder over dan ik wilde maar desondanks is het makkelijker te sparen met een beginnetje en nu heb ik verschillende spaarpotjes en is het ons afgelopen jaar gelukt om een 3 weekse vakantie naar Zuid-Afrika bij elkaar te sparen. Best trots op mezelf maar dit topic inspireert me nog meer. Las al een tijdje mee nl.
Ik vind het ook bijzonder/interessant hoe het voor iedereen anders werkt wat mensen in een relatie willen op het gebied van hun geld/rekeningen/uitgaven. Ik denk ook niet dat het een per definitie slechter of beter is dan het ander, of onverstandiger is.



Zakgeld vind ik persoonlijk heel raar. Heb je eerst dertig jaar je eigen rekeningen gehad en dan beslis je met je partner ineens: neenee, vanaf nu is het eigenlijk niet meer de bedoeling dat je er een jas van bedrag x voor jezelf van koopt, terwijl je al jaaaaren over je eigen uitgaven besliste.



Alles op een grote hoop vind ik ook niks. Dat je ineens discussie gaat krijgen of er (bijv in korte tijd) het geld niet wel heel snel doorheen gaat...



Dus blijft over voor ons: eigen rekeningen behouden en rekening openen voor de vaste lasten. Zal ook niet voor iedereen als het meest ideale voelen.

Maar trakteren op een etentje of een kadootje kopen voor een ander voelt daarmee wel meer als echt trakteren. Iets voor jezelf kopen voelt prettiger als je weet dat je de ander er niet mee in de weg zit.



Blijft als nadeel over: dat je af en toe iets met elkaar verrekent als het een grote of dure uitgave is. Maar dat komt niet wekelijks of maandelijks voor en het hoeft ook niet tot op de cent. Gaat hier vaak van: betaal/boek jij de vakantie dan bel ik de schilder en regel ik verf.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Heaven, wat een leuke verrassing!
quote:NYC schreef op 05 december 2016 @ 21:45:

Ik vind het ook bijzonder/interessant hoe het voor iedereen anders werkt wat mensen in een relatie willen op het gebied van hun geld/rekeningen/uitgaven. Ik denk ook niet dat het een per definitie slechter of beter is dan het ander, of onverstandiger is.



Zakgeld vind ik persoonlijk heel raar. Heb je eerst dertig jaar je eigen rekeningen gehad en dan beslis je met je partner ineens: neenee, vanaf nu is het eigenlijk niet meer de bedoeling dat je er een jas van bedrag x voor jezelf van koopt, terwijl je al jaaaaren over je eigen uitgaven besliste.



Alles op een grote hoop vind ik ook niks. Dat je ineens discussie gaat krijgen of er (bijv in korte tijd) het geld niet wel heel snel doorheen gaat...



Dus blijft over voor ons: eigen rekeningen behouden en rekening openen voor de vaste lasten. Zal ook niet voor iedereen als het meest ideale voelen.

Maar trakteren op een etentje of een kadootje kopen voor een ander voelt daarmee wel meer als echt trakteren. Iets voor jezelf kopen voelt prettiger als je weet dat je de ander er niet mee in de weg zit.



Blijft als nadeel over: dat je af en toe iets met elkaar verrekent als het een grote of dure uitgave is. Maar dat komt niet wekelijks of maandelijks voor en het hoeft ook niet tot op de cent. Gaat hier vaak van: betaal/boek jij de vakantie dan bel ik de schilder en regel ik verf.Daar zit denk ik wel een verschil in achtergrond: man en ik zijn bij elkaar sinds we 18 en 21 zijn, en wonen samen sinds 19/21. We hebben dus de eerste jaren allebei evenveel ingebracht (want beide nog stufi en bijbaantjes), en sinds we getrouwd zijn en ik een baan heb ben ik kostwinner, omdat hij nog bezig is met afstuderen. Dat betekent dat hij sowieso z'n eigen rekeningen niet betaalt, of ik moet van hem verwachten dat hij een lening neemt voor deze periode, terwijl ik (in dat geval) riant leef van mijn eigen salaris. Daarom hebben wij ook de keuze gemaakt om alles op 1 hoop te gooien - en dat verklaart waarschijnlijk ook het zakgeld, want dat zorgt er bij ons ook voor dat hij (ondanks het feit dat ik alleen verdien) wel het gevoel heeft dat het 'OK' is om geld uit te geven aan dingen voor zichzelf.
quote:NYC schreef op 05 december 2016 @ 21:45:

Ik vind het ook bijzonder/interessant hoe het voor iedereen anders werkt wat mensen in een relatie willen op het gebied van hun geld/rekeningen/uitgaven. Ik denk ook niet dat het een per definitie slechter of beter is dan het ander, of onverstandiger is.



Zakgeld vind ik persoonlijk heel raar. Heb je eerst dertig jaar je eigen rekeningen gehad en dan beslis je met je partner ineens: neenee, vanaf nu is het eigenlijk niet meer de bedoeling dat je er een jas van bedrag x voor jezelf van koopt, terwijl je al jaaaaren over je eigen uitgaven besliste.



Alles op een grote hoop vind ik ook niks. Dat je ineens discussie gaat krijgen of er (bijv in korte tijd) het geld niet wel heel snel doorheen gaat...



Dus blijft over voor ons: eigen rekeningen behouden en rekening openen voor de vaste lasten. Zal ook niet voor iedereen als het meest ideale voelen.

Maar trakteren op een etentje of een kadootje kopen voor een ander voelt daarmee wel meer als echt trakteren. Iets voor jezelf kopen voelt prettiger als je weet dat je de ander er niet mee in de weg zit.



Blijft als nadeel over: dat je af en toe iets met elkaar verrekent als het een grote of dure uitgave is. Maar dat komt niet wekelijks of maandelijks voor en het hoeft ook niet tot op de cent. Gaat hier vaak van: betaal/boek jij de vakantie dan bel ik de schilder en regel ik verf.Wij doen het ook zo NYC, gewoon een gezamenlijke rekening voor alle gezamenlijke kosten, en een privérekening voor je eigen uitgaven. Als er eens iets duurs wordt gekocht voor ons samen, denk ik dat we allebei wat extra storten op die rekening, mocht dat nodig zijn, ipv het te verrekenen met elkaar. Maar we wonen nog maar net samen natuurlijk, we moeten de kosten nog even uitvogelen.
Alle reacties Link kopieren
Wij doen wel aan 'zakgeld', maar dat zit niet ver af van jouw systeem NYC. Eigenlijk is het idee erachter vrijwel hetzelfde, namelijk dat je vrij je uitgaven voor jezelf kunt doen. We hebben net als jullie een gezamenlijke rekening en twee privé rekeningen, dat is juist het idee bij zakgeld. We laten de salarissen storten op de gezamenlijke rekening, omdat meer dan 90% van onze uitgaven bestaat uit gezamenlijke dingen (hypotheek, kinderopvang, verbouwing, spullen voor huis of tuin, vakanties en gezamenlijke uitjes, reparaties aan de auto, voedsel, spullen/kleding voor de kinderen, gwe, belasting, krant, etc). En omdat we ook de beschikking over 'eigen geld' willen hebben, zonder daar enige verantwoording voor af te hoeven leggen (of het zo te voelen) storten we elke maand automatisch 100 euro naar onze privé-rekeningen, waar ook het gespaarde geld van ons op staat van voor we trouwden/samenwoonden. Voor onze eigen kleding, eigen telefoonabonnement, een boek dat we heel graag willen hebben, cadeautjes voor elkaar (die dan ook echt een cadeautje zijn inderdaad), of een uitje dat we los van elkaar met vrienden ondernemen. Die 100 euro is heel ruim voor ons, want we hebben weinig wensen voor onszelf. Maar die jas van X euro die kan dus juist omdat we dat zakgeld hebben. En ik hoef me ook niet bezwaard te voelen als ik een jas van 500 euro zou kopen en mijn man een van 50. Daarnaast hoeven we nooit dingen te verrekenen of te overleggen omdat alle gezamenlijke uitgaven van de gezamenlijke rekening gaan.
quote:Marana_ schreef op 05 december 2016 @ 22:03:

[...]



Wij doen het ook zo NYC, gewoon een gezamenlijke rekening voor alle gezamenlijke kosten, en een privérekening voor je eigen uitgaven. Als er eens iets duurs wordt gekocht voor ons samen, denk ik dat we allebei wat extra storten op die rekening, mocht dat nodig zijn, ipv het te verrekenen met elkaar. Maar we wonen nog maar net samen natuurlijk, we moeten de kosten nog even uitvogelen.Dat doen we inderdaad ook wel, niet met elkaar "verrekenen" maar gewoon allebei een bedrag naar de gezamenlijke betaalrekening overmaken en het dan vanaf die rekening betalen. Gaat al vijf jaar goed zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven