Bewust kinderloos zorgt voor verwijtende moeder

05-12-2016 16:13 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Omdat ik niemand in mijn omgeving heb die net als ik, bewust kinderloos is, hoop ik hier mijn ei even kwijt te kunnen.

Ik heb geen kinderwens, nooit gehad ook. Mijn omgeving weet dit en dat zorgt wel eens voor scheve gezichten. Prima mee te dealen totdat ik recent de volgende opmerking van mijn moeder kreeg: "ik ben zo jaloers, mijn zus wordt wel oma" en dat op een enorm verwijtende toon. Ik heb altijd mijn woordje klaar maar wist even niet wat ik hier op moest zeggen. Voel me enorm naar over haar woorden.
Alle reacties Link kopieren
Heb je het je moeder ooit verweten dat je enig kind bent?
Alle reacties Link kopieren
'Mam, ik ben zo jaloers op mijn vriendinnen die wel zussen hebben'.
quote:Happy3482 schreef op 05 december 2016 @ 17:00:

[...]





Het is niet zo dat we het hier nog nooit over hebben gehad. Maar haar opmerking past niet bij de gesprekken in het verleden. Echt uit het niets leek dit te komen.

Misschien is het wel een soort van oergevoel, door willen leven in volgende generaties.

Of zoiets.

Want waarom wil iemand moeder worden, is ook niet uit te leggen.
Mijn moeder zei het tegenovergestelde toen wij klaar waren voor kinderen: 'ik wil nog geen oma worden!' Die had dan totaal geen besef hoe leuk ze het ging vinden om oma te zijn.



Zelf lijkt het me heel leuk, maar als mijn kinderen het niet willen dan houdt het op natuurlijk. Mijn latere levensgeluk hangt niet van mijn kinderen en hun nazaat af namelijk. Zou die druk dan ook nooit op mijn kinderen willen leggen. Ik begrijp het dan ook niet zo dat moeders dat zo van hun kinderen verlangen. En met name van hun dochters.
Ik begrijp ook niet zo goed waarom het zo'n Issue is bij vrouwen met volwassen kinderen en dan ook nog met een competitie-element erin, is me al vaker opgevallen. Zou het kunnen dat je tante een beetje een triomfantelijke opmerking naar je moeder heeft gemaakt dat ZIJ wel enzovoort?
Alle reacties Link kopieren
Competitie herken ik wel. De zus van mijn moeder, mijn tante dus, uitte eens naar mijn moeder dat ze het wel mooi vond dat ik geen kinderen kon krijgen. Mijn moeder vertelde haar dat helaas mijn laatste ivf poging was mislukt en daarbij alle kansen waren verkeken op een zwangerschap. Mijn tante zei tegen mijn moeder dat ze niet moest zeuren want ze had al vijf kleinkinderen (van mijn broers) en zij had maar 3 kleinkinderen.



Totaal geen empathie naar mij ... want ik zal nooit moeder worden, laat staan oma..
Here I am - now what are your other two wishes...
Alle reacties Link kopieren
Scheve gezichten van je omgeving, serieus? En dat terwijl het juist per definitie altijd een egoïstische keuze van de mens is om per gezin tig kinderen op de wereld te zetten voor hun eigen geluk..

En hoe je moeder reageert is ook erg jammer, het is toch logisch als je ervoor kiest om gewoon lekker op jezelf te blijven. Je laat juist zien dat je gelukkig bent met jezelf en niemand anders nodig hebt om een leegte op te vullen. Respectabel juist!
Ik heb ook geen kinderwens en ik heb altijd geroepen dat ik geen kinderen van mezelf wil en ik wel geniet van kinderen van een ander. Ik krijg er eigenlijk geen scheve gezichten door en mijn ouders maken er grapjes over mijn mijn broertje die wel kinderen wil.



Ik snap dat ze het mist want als ik zie hoe gek mijn ooms en tantes zijn met de kinderen van mijn neef/nichtjes gun ik dat iedereen maar om daarvoor nou zelf aan kinderen te beginnen? Nee. Vind ook niet dat je dat van je kind kan verwachten.
Achja mensen zijn nou eenmaal vaak heel egoïstisch. Niks van aantrekken en pal achter je keuze blijven staan. Een kind maak je nooit voor het vermaak van een ander.
ik snap het wel. maar het is echt haar probleem, jij bent geen broedkip van je moeder
quote:ShamRock schreef op 05 december 2016 @ 17:29:

Competitie herken ik wel. De zus van mijn moeder, mijn tante dus, uitte eens naar mijn moeder dat ze het wel mooi vond dat ik geen kinderen kon krijgen. Mijn moeder vertelde haar dat helaas mijn laatste ivf poging was mislukt en daarbij alle kansen waren verkeken op een zwangerschap. Mijn tante zei tegen mijn moeder dat ze niet moest zeuren want ze had al vijf kleinkinderen (van mijn broers) en zij had maar 3 kleinkinderen.



Totaal geen empathie naar mij ... want ik zal nooit moeder worden, laat staan oma..

Maar waarom vond die tante het wel mooi dat jij geen kinderen kon krijgen?

Wat was daar mooi aan dan?
Alle reacties Link kopieren
quote:ShamRock schreef op 05 december 2016 @ 17:29:

Competitie herken ik wel. De zus van mijn moeder, mijn tante dus, uitte eens naar mijn moeder dat ze het wel mooi vond dat ik geen kinderen kon krijgen. Mijn moeder vertelde haar dat helaas mijn laatste ivf poging was mislukt en daarbij alle kansen waren verkeken op een zwangerschap. Mijn tante zei tegen mijn moeder dat ze niet moest zeuren want ze had al vijf kleinkinderen (van mijn broers) en zij had maar 3 kleinkinderen.



Totaal geen empathie naar mij ... want ik zal nooit moeder worden, laat staan oma..
Alle reacties Link kopieren
Je kunt het verdriet van je moeder toch ook erkennen zonder dat je meteen het gevoel hebt dat je keuze onder druk wordt gezet of af wordt gekeurd? Ze kan heel goed je keuze accepteren en respecteren én daar toch verdrietig over zijn. Het zou je sieren als je het op kan brengen om een arm om haar heen te slaan en te zeggen: "mam, ik vind het ook verdrietig voor jou dat ik geen kinderen wil." Daar hoef je niks aan toe te voegen in de trant van 'maar ik ga voor jou toch echt niet baren'.



Respect gaat twee kanten op.
Alle reacties Link kopieren
Je weet niet écht hoe je moeder het bedoelde he. Misschien doelde ze op je broertje of is ze zo overtuigd van jouw afwezige kinderwens dat ze denkt dat het je niets doet. Aan de andere kant laat het zien dat jij het naar vindt dat je moeder de dupe is van jouw keuze, wat alleen maar lief is.



Ik zou haar op een niet-verwijtende toon zeggen dat het je kwetst, dat je het vervelend vindt voor haar, en dat je het vervelend vindt voor jezelf omdat je nu het gevoel hebt aan een stereotype te moeten voldoen.



Overigens heeft mijn moeder een hele hoop kleinkinderen, maar die ene zus die geen kinderen heeft, krijgt het steeds weer te horen... Vooral omdat mijn ouders bang zijn dat ze er spijt van krijgt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Happy3482 schreef op 05 december 2016 @ 16:23:

Ik snap haar gevoel, maar ze accepteert mijn keuze niet. Vrouwen baren kinderen.

Ik heb overigens nog een broertje die wel kinderen wil. Dus het is niet zo dat haar kans om oma te worden verkeken is.



*hoe pas ik topicsectie aan?

Dat heeft mijn moeder ook wel eens tegen mij gezegd.

En ik snap haar wel. Ze zou een geweldige oma zijn.



Maar ja, zowel mijn zus als ik willen geen kinderen.



En kan .en heel goed voorstellen dat ze soms jaloers is op vriendinnen die wel oma zijn.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Waarom ga je niet met mensen om die dichter bij jou levenswijze staan?

Ik als bewust kindvrije, heb bijzonder weinig raakvlakken met vaders/moeders.
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zo'n tante en ik ben heel blij dat ze mijn tante en niet mijn moeder is. Ze was ook not amused toen mijn vader opa werd en zij nog geen oma is, terwijl haar kinderen ouder zijn.
Alle reacties Link kopieren
Het wordt pas leuk als jij een relatie krijgt (ooit) met iemand die wél kleinkinderen heeft.



Mijn schoonloeder kan heel denigrerend doen over één van haar schoondochters. Die heeft namelijk een flinke voorraad kleinkinderen, mijn zwager valt op oudere dames. En die oudere dame heeft dus méér kleinkinderen (+een achterkleinkind) dan mijn schoonloeder.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:ShamRock schreef op 05 december 2016 @ 17:29:

Competitie herken ik wel. De zus van mijn moeder, mijn tante dus, uitte eens naar mijn moeder dat ze het wel mooi vond dat ik geen kinderen kon krijgen. Mijn moeder vertelde haar dat helaas mijn laatste ivf poging was mislukt en daarbij alle kansen waren verkeken op een zwangerschap. Mijn tante zei tegen mijn moeder dat ze niet moest zeuren want ze had al vijf kleinkinderen (van mijn broers) en zij had maar 3 kleinkinderen.



Totaal geen empathie naar mij ... want ik zal nooit moeder worden, laat staan oma..
Alle reacties Link kopieren
quote:ShamRock schreef op 05 december 2016 @ 17:29:

Competitie herken ik wel. De zus van mijn moeder, mijn tante dus, uitte eens naar mijn moeder dat ze het wel mooi vond dat ik geen kinderen kon krijgen. Mijn moeder vertelde haar dat helaas mijn laatste ivf poging was mislukt en daarbij alle kansen waren verkeken op een zwangerschap. Mijn tante zei tegen mijn moeder dat ze niet moest zeuren want ze had al vijf kleinkinderen (van mijn broers) en zij had maar 3 kleinkinderen.



Totaal geen empathie naar mij ... want ik zal nooit moeder worden, laat staan oma..Ongelooflijk, die had van mij (danwel mijn moeder) stante pede het pand mogen verlaten
Alle reacties Link kopieren
quote:ShamRock schreef op 05 december 2016 @ 17:29:

Competitie herken ik wel. De zus van mijn moeder, mijn tante dus, uitte eens naar mijn moeder dat ze het wel mooi vond dat ik geen kinderen kon krijgen. Mijn moeder vertelde haar dat helaas mijn laatste ivf poging was mislukt en daarbij alle kansen waren verkeken op een zwangerschap. Mijn tante zei tegen mijn moeder dat ze niet moest zeuren want ze had al vijf kleinkinderen (van mijn broers) en zij had maar 3 kleinkinderen.



Totaal geen empathie naar mij ... want ik zal nooit moeder worden, laat staan oma..
Alle reacties Link kopieren
quote:Zebraa schreef op 05 december 2016 @ 18:35:

Waarom ga je niet met mensen om die dichter bij jou levenswijze staan?

Ik als bewust kindvrije, heb bijzonder weinig raakvlakken met vaders/moeders.Ik ga met allerlei mensen om, ook wel kinderloze gaykoppels. Maar dit is toch anders dan een bewust kinderloze vrouw in je omgeving. Die kom ik gek genoeg nooit tegen. Ik heb ook niks tegen mensen met kinderen. Al is dat wel vaak de aanname die mensen maken.
Tja, ik denk dat mijn moeder het ook erg jammer zou vinden als ik geen kinderen zou willen (en mijn vader trouwens ook). Alleen zou ze me dat niet verwijten. Als jouw moeder je echt verwijten maakt, zou ik daar ook problemen meehebben. Maar als ze gewoon even dit gevoel kwijt wil, iets waar ze ook verdrietig over is, dan vind ik dat je daar ook best begrip voor mag hebben. Ik vind de post van patchouli wat dat betreft heel mooi.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je moeder heel goed. Ikzelf heb ook besloten geen kinderen te "nemen" maar het idee dat ik daardoor nooit oma kan worden en mijn zussen wellicht wel vind ik wel jammer.

Nu dus maar duidelijk gemaakt aan neefje van 14 dat zijn eventuele kinderen ook mijn kleinkinderen worden. Dat begreep hij.

Ga dat ook zeggen tegen mijn andere neefje en nichtje dus schat mijn kansen positief in.



Eerlijk ik zou ook echt teleurgesteld zijn als ik kinderen zou hebben en ik zou geen oma worden. Waarom mag ze dat gewoon niet uitspreken naar jou?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ik snap je moeder wel, ik zou het ook jammer vinden als mijn kinderen besluiten geen kinderen te willen.

Maar ik denk dat het echt haar gevoel is en dat voor jou als een verwijt voelde. Kun je er niet gewoon eens even kort over praten.

Jouw moeder heeft recht op haar gevoel, net zoals jij recht hebt op je keuze.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven