Op huizenjacht, wie nog meer?

15-07-2015 11:22 3123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn vriend willen al een tijdje een koophuis, maar door mijn ZZP-bestaan was een hypotheek de afgelopen twee jaren geen optie (te kort bezig). Onlangs hebben we een positief gesprek gehad bij de bank en dat betekent vooralsnog groen licht. We plannen wel nog een aantal gesprekken bij andere verstrekkers. Dus nu begint het serieuze Funda-struinen, ritjes maken door leuke wijken en bezichtigingen plannen.



Wie is er nog meer op huizenjacht? Lijkt me leuk om te lezen hoe jullie het ervaren, wat voor soort huis je zoekt, welke prijsklasse, welke drempels zijn er, hoe gaan de bezichtigingen. En voor de mensen die onlangs iets hebben gekocht: hoe ging de zoektocht en hoe verliep de koop van je nieuwe huis? Moeilijkheden tegengekomen?

Wij zoeken een huis in een middelgrote stad buiten de Randstad met een budget van 225 (ruimte voor verbouwen) tot 325 (helemaal af). Voorwaarden: tuin, minstens 100 vierkante meter (of mogelijkheid tot uitbouw) en op max 10 min fietsen van stadscentrum.



Voor ons is de eerste teleurstelling er al: vrijdag een bezichtiging gepland, blijkt het huis alweer te zijn verkocht.
Alle reacties Link kopieren
Spannend Tiramisuusje! Hoe staat het er nu voor?? En ik zou toch inderdaad wel bezichtigen, in ieder geval 1 van jullie. Toch even voelen hoe het huis en de omgeving aanvoelt. Ik heb weleens een huis bezichtigd en daarvan dachten we echt dat het een kanshebber was zo op de foto's. Maar uiteindelijk voelde het niet prettig, omgeving voelde donker aan. Ik zou het een erg groot risico vinden om zonder te kijken iets te kopen.



Hier druk met verhuizen dochter haar kamer is af en vandaag wordt de woonkamer geschilderd. Dan is het klussen af! Alleen nog een kast in elkaar zetten in de woonkamer en vandaag dochter haar bed ook al verhuizen. De keuken is ook al bijna helemaal ingericht, heb nog een paar dingen in het oude huis die ik nog nodig heb. Het gaat qua planning helemaal goed dus!
Super dat het schilderen ook gelukt gaat lukken dan is jullie huis echt af voor de verhuizing.



Tiramisuusje ik ben het eens met belle. Ik zou toch even gaan kijken.
Update: ik heb man kunnen overtuigen dat tenminste een van ons moest bezichtigen. Dus afspraak gemaakt met de makelaar voor een bezichtiging komend weekend. Vliegticket geboekt en de volgende dag kregen we bericht dat er een bod lag van een koper. Ze mogen niet met twee mensen tegelijk onderhandelen, dus we kregen een kans om een eenmalig bod te doen via een blinde bieding en dan zouden ze die avond beide biedingen open maken en een keuze maken.

Super vervelend dus. Het huis was al een tijd op de markt, er was een veiling geweest waarbij het niet verkocht was, en nu ineens een andere koper. Ik dacht nog even dat het wel een makelaars truc zou zijn (al is dat hier verboden hierover te liegen). Uiteindelijk hebben we dus alsnog halsoverkop binnen 6 uur een bod gedaan (ongezien dus), maar de andere kopers hadden een hoger bod. Helaas pindakaas dus voor ons.



Vandaag wel contract met verkoopmakelaar getekend voor ons huidige huis. Dat komt na kerst op de markt. Ook wel weer spannend!



Wat fijn Belle, dat het nu bijna klaar is! Fijn kerst straks in je nieuwe huis! Heb je dan ook alles al meteen uitgepakt en ingeruimd en zo, of doe je daar - zoals ik- dan nog weken lang over?
Alle reacties Link kopieren
Is tijdelijk huren geen optie Tiramusuusje?
Alle reacties Link kopieren
Tiramisuusje : wat vervelend zeg! Dat zagen jullie natuurlijk niet aankomen wat gaan jullie nu dan komend weekend doen? Toch 1 die kant uit?



Ik hoop met kerst wel het meeste uitgepakt te hebben ja ik ben nu al begonnen met wat dozen uitpakken. Ik verhuis naar een huis in dezelfde wijk, op loopafstand, dus ik neem continu al wat dozen mee en ruim dat in het nieuwe huis alvast op. Dochter haar bed is helemaal gelukt vandaag. Ze heeft zo'n soort bedstee-huisje zeg maar, dus dat was wel een grote klus om te verhuizen. En de woonkamer is ook 2 keer geschilderd vandaag en dus af! Ben er erg blij mee. Er zat gewoon wit op de muur en heb het nu meer crème/beige (ral9001). Past ook beter bij de plinten die ook meer die kleur zijn. Geeft meteen een wat warmer gevoel
Ja poolparty, dat gaan we doen als we nog geen huis gekocht hebben tegen de tijd dat mn nieuwe baan begint. We hebben nog een paar maanden hoor, dus we hebben nog even de tijd.



Gelukkig hadden we extra betaald voor een ticket waarvan de je datum mag veranderen. Dus wellicht kunnen we het nog een keer gebruiken als we weer een huis zien. We zitten net een beetje in een lastig segment waarin er niet zo veel huizen zijn in die regio. Er zijn er heel veel met een slaapkamer minder dan we willen, en de andere huizen zijn meteen weer gigantisch, groter dan we nodig hebben. Ik neig nu om liever te groot dan te klein te kopen, maar dat zijn vaak de wat oudere statige slecht geisoleerde huizen en dan moet dat natuurlijk ook nog allemaal verwarmd worden, onderhouden en schoongemaakt. En je betaalt natuurlijk ook voor die ruimte die je niet nodig hebt... andere optie, een huis kopen dat eigenlijk te klein is en dan aanbouwen zie ik weer niet zo zitten. Wij zijn echt geen klussers en ik zie ons al maanden in de troep zitten... Man neigt wel meer naar die optie.



Een bedstee huisje Belle, daar droomde ik als kind altijd van! Fijn dat het nu allemaal geschilderd is en dat je lekker doos voor doos kunt overhuizen. Ik kijk nu al uit naar dat heerlijke gevoel straks! Hoe lang hebben jullie nog de sleutel van jullie oude huis?
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat het ticket nog omgezet kan worden, dat scheelt! En lastige keus, kleiner of groter. Aanbouwen zou ik ook niet zien zitten. Wij zijn ook totaal geen klussers. Beetje schilderen lukt nog, maar metselen enz echt niet. Maar te groot schiet dan ook niet op. Zeker niet als er achterstallig onderhoud is en je dan alsnog moet klussen. Vervelend dat er zo weinig in jullie segment is.



We hebben de sleutel nog tot eind volgende week. Dus een werkweek om alles af te ronden zeg maar vind het wel raar hoor. Dit is toch het huis waar onze dochter is opgegroeid, van waaruit man en ik zijn getrouwd en sowieso ons eerste koophuis. Maar we gaan het in ons nieuwe huis ook heerlijk hebben, dus op naar nieuwe herinneringen!
Zou je sowieso niet eerst wat huren Tiramisuusje? Ik heb gemerkt dat het toch lastig is om op afstand te bepalen waar je wilt wonen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Mag ik met jullie meeschrijven?



Wij hebben net gehoord dat we ons huurhuis uit moeten en hebben besloten om ons eerste huis te gaan kopen! Ik vind het superspannend maar kijk er ook echt naar uit. Tot nu toe valt het me wel wat tegen, het aanbod is niet heel groot en het gaat razendsnel. Daarbij is het moeilijk om afspraken te maken voor bezichtigingen, omdat mijn man sinds vorige week een nieuwe baan heeft en doordeweeks overdag dus heel erg lastig is. Makelaars zijn daarin ook weinig flexibel heb ik gemerkt, 's avonds of in het weekend is eigenlijk nergens een optie.



Ik ga de (eerste) bezichtigingen voor nu dus maar alleen doen, en dan maar hopen dat het niet zó snel gaat dat we achter het net vissen voordat we voor een tweede keer kunnen bezichtigen. Er staan nu in elk geval drie bezichtigingen gepland. Spannend!
Leuk Drackie, welkom! In mijn ervaring is het prima als er maar een bezichtigt, zo lang je maar goed van elkaar weet wat je belangrijk vindt. Ik zou zeker naar wat bezichtigingen gaan. Ook als het niet lukt bij deze huizen helpt het om voor jezelf duidelijk te krijgen wat er te koop is en voor welke prijs.

Klinkt alsof je in een behoorlijk drukke markt zoekt, is het Amsterdam?
Zecora, man is zeer specifiek in zijn wensen van waar hij wil wonen. Ik ben wat flexibeler, maar we hebben dus best een duidelijk idee al. We hebben er ook veel familie wonen en zijn er dus al best bekend. Voor de kinderen zou ik het het fijnst vinden als we maar 1 keer hoeven verhuizen, maar als dat niet lukt gaan we zeker huren.
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Ik ben ook op zoek naar m'n eerste koopwoning.



Laat ik even ordinair klagen:

Tot zover vind ik de woningmarkt echt vreselijk. Ik had ergens de illusie dat 'de huizenjacht' een super leuke periode in je leven vol bezichtigingen en open armen zouden zijn. 9 van de 10 keer is het huis verkocht voordat ik überhaupt kon bezichtigen.

En hoewel ik het prima vindt dat ik alleen naar appartementjes kan kijken, schrik ik er toch een beetje van dat 'een tweede slaapkamer' een ware luxe is voor mijn budget. En de bedragen die de Vereniging van Eigenaren soms van je vraagt....



Verder wens ik iedereen veel succes met hun huizenjacht, hopelijk hebben jullie iets meer geluk
Hi allemaal!



Na echt enorm veel huizen te hebben bekeken hebben we nu toch echt een droomhuis gevonden én vorige week getekend! Ok, ik weet dat het officieel dus niet kwalificeert om mee te schrijven met dit topic, maar heb wel de gekte van de huizenmarkt mee mogen maken (met 20 stellen binnen 1 uur huis bekijken, uiteindelijk voor het einde van het uur 30.000 euro boven de vraagprijs verkocht) en zitten nu middenin het notaris/hypotheek/nadenken-over-de-verbouwing gedeelte. Ben benieuwd hoe jullie zoektocht gaat? Nog gekke dingen gezien of mooi panden gespot? Hier loopt morgen de bedenktijd af, dus moet de notaris inschakelen. Allemaal nog steeds even spannend!
Hmm, we hebben een kanshebber huis gespot. Althans, man is fan, ik weet het zo net nog niet. Qua indeling en tuin en locatie en zo is het een goed huis. Een slaapkamer te weinig, maar een garage te veel aan het huis vast, dus die zouden we tot slaapkamer kunnen verbouwen. Verder moeten de badkamers vernieuwd worden (vloerbedekking in de badkamer, gadverdamme!) Maar dat kunnen we incalculeren. Mijn grote maar is dat ik het huis echt heel erg lelijk vindt, van binnen en van buiten. Compleet jaren 70 met dingen als van dat oranje-achtige hout overal, houten schrootjes, nep-natuurstenen facades tegen de muren geplakt binnen en buiten. En om dat allemaal aan te pakken zou echt veel te veel werk zijn...

Ik zou dus de 'lelijkheid' van een jaren 70 huis moeten accepteren, en dat terwijl ik eigenlijk juist van jaren 30 of eerder houd... Maar dat is dan ook het enige dat mis is met het huis. Ik vind het lastig.
Konijntje, welkom! Het is je dus al gelukt, gefeliciteerd! Hoe is het jullie uiteinde!ijk gelukt de andere kopers te verslaan? Gewoon hoog geboden, of heb je nog tips en tricks?



Ricubaru, ook welkom! Vervelend om in zo'n markt koper te zijn. Kan echt zo frustrerend zijn! Misschien heeft konijntje nog tips voor je . Wat de VvE betreft zou ik daar niet te zwaar aan tillen. Kijk, je moet het wel overmaken iedere maand, maar zo'n VvE bijdrage is gewoon een potje voor groot onderhoud. Als het bedrag laag is heb je kans dat je ineens onverwacht een hele hoge rekening krijgt als het dak vervangen moet worden of zo. Dan kun je m.i. beter een hoge VvE bijdrage hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ricubaru, toen wij ons eerste huis kochten in 2009 was de markt ook zo. Heel vaak teleurgesteld, omdat het huis inderdaad al verkocht was voordat we de bezichtiging hadden. Het huis dat we uiteindelijk gekocht hebben, hebben we daardoor ook maar 1 keer bezichtigd en hebben toen snel geboden.

Heb je een aankoopmakelaar? Want dat is toch wel handig in deze markt. Die weet namelijk wat eerder wat er op de markt komt. Ons huis stond destijds nog niet op funda en de makelaar wist dat het te koop kwam, omdat het via hen verkocht werd. Wij waten toen de eerste die het gingen bekijken. Dat is wel het voordeel van de aankoopmakelaar heel veel succes in ieder geval en je vind vast wel iets!



Konijntje, gefeliciteerd met de aankoop! Nu alle papierhandel regelen sterkte ermee



Tiramisuusje, lastig lijkt me het om op deze manier een huis te kopen. Je kan niet even snel bezichtigen en foto's zegen ook niet alles. Jaren 70 zou ik ook niet echt op zitten te wachten. Ik hou totaal niet van klussen enzo, dus bij schrootjes zakt bij mij de moed al in de schoenen



Hier de verhuizing achter de rug en al redelijk ver op orde! De meeste dozen zijn uitgepakt en dochter haar kamer, keuken, gang, woonkamer, onze slaapkamer, kledingkamer, badkamer en garage zijn al op orde vanavond de zolder doen en morgen schoonmaken in het oude huis. Donderdag de sleuteloverdracht daarvan!
Goedemorgen allemaal!



Oke, de huis-kopen-in-een-compleet-overspannen-markt volgens Konijntje . Kan niet garanderen dat dit je een huis oplevert of je niet knettergek maakt. Oh en het is ongetwijfeld totaal niet van toepassing als je niet in een gebied woont waar de huizen zo belachelijk snel gaan. Disclaimer: ik ben totaal geen expert en dit is alleen gebaseerd op eigen ervaring!



- Stel een Funda alert in en check de nieuwe huizen die echt passen in jouw budget/criteria/locatie. Zit daar iets leuks tussen? Bel voor 9 uur om een bezichtiging in te plannen.

- Laat je niet gek maken! Spreek per week een dagdeel af dat de bezichtigingen ingepland kunnen worden met je partner. Als je in een bepaalde regio zit kan je er wel 3 op een ochtend inplannen. Als dit betekent dat je bepaalde huizen niet kan bekijken dan moet dat maar. (Mijn vriend werd knettergek van het constant vrij moeten nemen van werk )

- Check ook eens de huizen die langer dan een maand geleden op Funda zijn gekomen. Ga er eens voor zitten en blader door al die pagina's. Dan stel je je in op heel wat belletjes en teleurstellingen (veel van de huizen zullen al verkocht zijn), maar de huizen die nog wel te koop zijn kan je ook rustiger bekijken en daar is nog wat aan de prijs te doen!

- Wees bereid om snel te schakelen. Wij wilden ook niet bieden na een bezichtiging en het is ontzettend moeilijk om snel te beslissen over een huis in een dorp/regio die je nog niet kent. Neem dus de tijd om je target area wat te ontdekken - ook los van bezichtigingen. Is dit een plek waar je wilt wonen? Waar voelt het prettig aan? Waar liggen de voorzieningen? Wanneer je dan een bezichtiging hebt kan je meteen bedenken hoe de randvoorwaarden van de ligging zijn.

- Laat je niet gek maken 2! Houdt je hoofd koel en schakel mogelijk een aankoopmakelaar in voor de onderhandelingen en al het gedoe om de aankoop heen. Je moet het huis op een gegeven moment weer verkopen en angst voor te laag bieden is een slechte raadgever. Denk maar aan het appartement in Amsterdam Oost (65m2) dat te koop stond voor 260 en verkocht werd voor 340 na een bezichtiging. Kick dat je het hebt gekocht als eerste huis? Jup. Praktisch richting de toekomst? Waarschijnlijk niet. Een aankoopmakelaar kan zonder emotie kijken naar het huis en er het meeste voor je uithalen.

- Houdt het leuk met je partner. Kopen in deze markt is echt niet leuk. Je moet snel schakelen, de een zegt ja, de ander wil nog een keer kijken (terwijl daar simpelweg geen tijd voor is). Je hoort dat er al een bod is gedaan en hebt het gevoel weer achter het net aan te vissen of staat in het zoveelste huis dat er fantastisch uitzag op de foto's maar in het echt enorm tegenvalt... Blijf met elkaar lachen, ga niet 's ochtends kijken zonder koffie gehad te hebben en blijf realistisch over je eigen tijd en geld restricties.



Zoiets? Wij hebben iets gekocht dat al langer te koop stond en ook nog wat van de prijs af weten te halen.



Tiramisu, is er niet iets aan de stijl aan de binnenkant te veranderen? Of is dat te duur?



Belle wat heerlijk! Jullie verhuizing klinkt echt soepel! Moet er nog veel gebeuren in het nieuwe huis?
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je huis Konijntje! Ben je in één van de genoemde steden terecht gekomen of meer er tussenin? Is een lastige regio natuurlijk...



Tiramisuus, hoeveel haast hebben jullie? Aan schroten is natuurlijk wel wat te doen, (en koop dan meteen een houtkachel, kun je flink op je stookkosten besparen, sprak de ervaringsdeskundige ) maar als je het hele huis niks vindt.. Aan de andere kant heb ik het grootste deel van mijn leven in huurhuizen gewoond die ik vreselijk lelijk vond, was geen probleem, maar een lelijk huis kopen, ik had het niet gekund.

Zijn jullie specifiek op zoek naar een huis met meer badkamers? Dat is hier in NL natuurlijk vrij ongewoon, ik kan me voorstellen dat dat de spoeling meteen wel dun maakt.. Lastig hoor.
Konijn en moose, interieur is wel wat aan te doen, Ik weet alleen niet of wij daar de juiste personen voor zijn... Man en ik zitten wat betreft heel veel dingen op een lijn, maar als het op interieur aankomt hebben wij nooit (echt nooit!) dezelfde smaak. meestal eindigt dat dan in een halfslachtig compromis waar niemand echt blij mee is :'-). Dus eigenlijk koop ik liever iets dat goed genoeg is, zodat we de hele fase van stress, ruzie en compromissen kunnen overslaan.



We zoeken niet specifiek naar 2 badkamers, dat was toevallig bij dit huis zo. We zoeken ook niet in Nederland trouwens



Ik denk dat het probleem is dat dit ons 'forever home' moet worden. Voorheen altijd in dure hoofdsteden gewoond en dan ben je blij met wat je je kunt veroorloven. One eerste huisje was 53m2 in een achterbuurt zonder centrale verwarming. En nu gaan we naar een regio waar we ons meer kunnen veroorloven dan we nodig hebben en dan moet het gevoelsmatig ook echt perfect zijn, wat het natuurlijk nooit helemaal is. Op de een of andere manier maakt dat het veel moeilijker.
Alle reacties Link kopieren
Konijntje : het meeste hebben we gedaan voor de verhuizing. Dochter haar kamer is behangen en geverfd, woonkamer ook en verder de gebruikelijke kleine dingen zoals lampen ophangen, plankjes en schilderijen ophangen enz. Maar inmiddels is de zolder ook redelijk op orde. Het logeerbed staat aan de ene kant, dan een 5x5 kallax als roomdevider en dan man zijn bureau. Mijn ouders wonen 300km hier vandaan, dus vandaar het logeerbed

Verder willen we de badkamer over een jaar of 2-3 wel doen, maar voor nu is hij prima. Geen grote klussen hoeven doen dus. Er ligt een hele mooie plavuizen vloer beneden, keuken is mijn smaak en heel groot en verder is alles prima qua muren enz. Wij zijn sowieso niet van het echte klussen, dus hebben het huis er wel een beetje op uitgezocht.

Ons huis stond trouwens ook al wat langer te koop, maar zat ook in een net wat duurder segment. Hier gaan de huizen tot 230 echt heel hard. Daarboven wat minder.
Alle reacties Link kopieren
Hoi!



Ook wij zijn aan het kijken voor een koophuis. Wonen nog niet enorm lang samen (huur, 8 maanden ongeveer) maar dit was voor ons vooral om te kijken hoe het samenwonen ging, zonder direct aan een hypotheek en dus grote geldbedragen vast te zitten. Gelukkig bevalt het allemaal goed en zijn we dus bij 2 hypothekers langs gegaan om te kijken wat we kunnen lenen. Een we afspraak staat nog. Vind meerdere afspraken vooral fijn om zo ook meer te leren over hoe een hypotheek werkt en wat het allemaal inhoud, aangezien we hier beide weinig verstand van hebben.

Kunnen 249 lenen, dus zijn gericht aan het zoeken. Hebben bepaalde plaatsen waar we zouden willen wonen en daar dus aan het kijken.

Op 2 huizen al gereageerd om een bezichtiging bezichtiging plannen en ja hoor.. allebei al verkocht. Zo te lezen hier zal ons dit nog wel vaker gaan gebeuren. Nog een aanvraag voor bezichtiging open staan, als ik morgen nog geen reactie heb gekregen bel ik ze op.

Vind het wel vervelend dat de huizenmarkt momenteel zo 'heftig' is, wil goed na kunnen denken over zo'n beslissing die toch als het goed is gaat over heel wat jaren in je leven, maar heb niet het idee dat dit kan nu..

Aan wat voor bedrag moet ik denken bij het inhuren van een aankoopmakelaar?
Lettering, ik zou sowieso altijd even bellen om een bezichtiging te plannen. Dan heb je direct persoonlijk contact, herinnert de makelaar je zich beter, en kun je ook meteen nog wat vragen stellen over dingen die niet uit de advertentie blijken.

Waar zoeken jullie precies?
Alle reacties Link kopieren
Het is bij ons wat lastig, want ons eigen huis stond in de verkoop bij hen en ons nieuwe huis ook. We hebben dus zelf de onderhandelingen gedaan enzo en uiteindelijk van hen als aankoopmakelaar niet echt gebruik gemaakt.

Ons 1e huis hebben we ook dezelfde aankoomakelaar gehad en die zijn met een aantal bezichtigingen mee geweest enzo. En uiteindelijk hebben we ook een huis gekocht dat bij hen in de verkoop stond, dus toen ook alles zelf gedaan verder. We hebben hen toen ook niet hoeven betalen verder, want voor de uiteindelijke aankoop hebben ze niet geholpen.
Alle reacties Link kopieren
@tiramisuusje: Wij willen graag wonen in een dorp, maar wel in de buurt van een stad. Een tussenwoning of tweekapper maakt ons niet direct uit, het gaat ons meer om de grootte. Liefst boven de 110m2, minimaal 3 slaapkamers, een tuin waar je als het ware meer dan 3 stappen in moet kunnen zetten tot je al bij het einde bent, graag een bad in de badkamer en willen liever niet (tot weinig) klussen in het nieuwe huis. Houden beide van een moderne stijl en zoeken dus ook huizen die zijn gerenoveerd of nog niet lang geleden gebouwd zijn.

Nu ik dit allemaal zo lees, ga ik inderdaad maar meteen bellen ja..



@Belle: Oké, hebben ze bij jullie geen geld in rekening gebracht voor het meegaan naar andere woningen? Dat is wel aardig!



Tijdens het bezichtigen wat is verstandig om allemaal naar te kijken?
Alle reacties Link kopieren
Oh Tiramisuus, grappig, ik dacht dat je in het buitenland woonde en terug naar Nederland kwam. Tja, echt lastig. Je legt er veel druk op natuurlijk, als je je forever after-huis moet zijn. Als je dat echt wilt zou ik toch het 2 keer verhuizen voor lief nemen, eerst gaan huren en de tijd nemen..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven