Geld & Recht alle pijlers

Zouden jullie hier melding van maken?

03-12-2016 20:50 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Geen idee of ik goed zit, maar had geen idee waar het eigenlijk het beste past, vond recht wel logisch.



Ik zie regelmatig mijn buurmeisje van net 15 rond rijden op een scooter en dan niet even een blokje om het huis, maar echt de openbare weg op.



Ik vind dit onverantwoord, ze rijdt dus zonder rijbewijs en is dus ook niet verzekerd. Ik heb daar al eens een opmerking overgemaakt naar haar ouders, maar die vinden het geen probleem en vinden dat ik me niet druk moet maken.



Nu vind ik eigenlijk dat ik de politie in moet schakelen, zou ik ook doen alleen volwassene met een auto de weg op zo gaan als hij geen rijbewijs heeft, maar aan de andere kant vind ik het misschien ook wel een beetje overdreven.



Wat zouden jullie doen?
Such a beautiful place to be with Friends.
quote:MinkeDeWit schreef op 04 december 2016 @ 14:46:

In sommige gebieden is het heel 'normaal' dat jongere kinderen op brommers rondrijden. Tot een paar jaar geleden had je daar ook helemaal geen rijbewijs voor nodig. Volgens mij bestaat het examen ook alleen maar uit theorie.

Waarmee ik nog geen vraag heb beantwoord Maar ik vind het dus niet zo schokkend en zou het erbij laten.



Hier in België heb je voor de "traagste" soort (tot 25 km per uur) nog altijd geen rijbewijs nodig.

De enige voorwaarde is dat je 16 bent en een helm draagt.
Alle reacties Link kopieren
quote:mary57 schreef op 04 december 2016 @ 10:53:

[...]





Echt? Omdat je buren hun kinderen iets niet verbieden wat jij belangrijk vindt, worden ze 'afgeschreven'. Een beetje hypocriet lijkt me. Wie heeft er niet eens iets stoms gedaan in zijn puberteit?Dat een puber zijn/haar kans grijpt zou ik zeker begrijpen. Dat volwassen mensen, de ouders in kwestie, dit prima vinden gaat er bij mij niet in. Wat is daar hypocriet aan dat je van volwassenen meer mag verwachten qua gezond verstand? Is toch heel iets anders dan ouders die hun kinderen op eigen erf met quads en brommers laten rondrijden.
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:MinkeDeWit schreef op 04 december 2016 @ 18:22:

[...]



Dat is allemaal vrij recent hoor. Kan ook 10 jaar zijn want de tijd gaat snel, maar vroeger kon je na je 16e direct op een brommer.Kan allemaal wel zijn, maar voor mij zou een belangrijk argument zijn dat dat meisje onverzekerd is.
Alle reacties Link kopieren
quote:SallySpectra schreef op 04 december 2016 @ 20:25:

[...]



Kan allemaal wel zijn, maar voor mij zou een belangrijk argument zijn dat dat meisje onverzekerd is.

Precies, als zij een ongeluk veroorzaakt is ze onverzekerd: dat wil zeggen dat een eventueel slachtoffer dus hemel en aarde moet bewegen om bijvoorbeeld letselschade vergoed te krijgen. En een ongeluk veroorzaken kan iedereen overkomen zelfs als je erg voorzichtig rijdt.

Dus wat mij betreft zou dat niks te maken hebben met of ze wel of niet een goede verkeersdeelnemer is op haar 15de, dat zou best kunnen.
quote:MinkeDeWit schreef op 04 december 2016 @ 18:22:

[...]



Dat is allemaal vrij recent hoor. Kan ook 10 jaar zijn want de tijd gaat snel, maar vroeger kon je na je 16e direct op een brommer.



Precies

En toen dat niet meer mocht kon iedereen van voor een bepaald geboortejaar een tijdje gewoon bij, ik meen het postkantoor, een brommerrijbewijs kopen.

Dus als je iemand boven de pakweg 45 ziet brommer rijden kun je die ook preventief aangeven want dikke kans dat diegene het rijbewijs gewoon heeft gekregen zonder enig examen.

Kan ook heel gevaarlijk zijn.

Eigenlijk kun je iedereen wel preventief aangeven. Weet jij veel of ze verzekerd zijn if dat hun ouders goed verzekerd zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Het-groepje schreef op 04 december 2016 @ 20:34:

[...]





Precies

En toen dat niet meer mocht kon iedereen van voor een bepaald geboortejaar een tijdje gewoon bij, ik meen het postkantoor, een brommerrijbewijs kopen.

Dus als je iemand boven de pakweg 45 ziet brommer rijden kun je die ook preventief aangeven want dikke kans dat diegene het rijbewijs gewoon heeft gekregen zonder enig examen.

Kan ook heel gevaarlijk zijn.

Eigenlijk kun je iedereen wel preventief aangeven. Weet jij veel of ze verzekerd zijn if dat hun ouders goed verzekerd zijn.Van een meisje van 15 weet je zeker dat ze onverzekerd rondrijdt. Heb je enig idee hoeveel ellende dat een eventueel slachtoffer kan opleveren, naast de ellende van een aanrijding?
quote:Iphi schreef op 04 december 2016 @ 20:42:

[...]



Van een meisje van 15 weet je zeker dat ze onverzekerd rondrijdt. Heb je enig idee hoeveel ellende dat een eventueel slachtoffer kan opleveren, naast de ellende van een aanrijding?Precies. En er is geen verzekering die dit dekt, dus ook de ouders kunnen niet verzekerd zijn tegen dit soort dingen. Áls er iets gebeurt, zullen ze waarschijnlijk wensen dat iemand ze had 'verlinkt'.
Alle reacties Link kopieren
Probleem is dat ze, zelfs als je anoniem zou melden, waarschijnlijk zullen vermoeden dat het van jou komt, aangezien je al eens met hen bent gaan praten.



Geen idee wat ik zou doen, weet zelfs niet of ik had durven gaan praten. Zo'n held ben ik dan wel weer.
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.
quote:Iphi schreef op 04 december 2016 @ 20:30:

[...]



Precies, als zij een ongeluk veroorzaakt is ze onverzekerd: dat wil zeggen dat een eventueel slachtoffer dus hemel en aarde moet bewegen om bijvoorbeeld letselschade vergoed te krijgen. En een ongeluk veroorzaken kan iedereen overkomen zelfs als je erg voorzichtig rijdt.

Dus wat mij betreft zou dat niks te maken hebben met of ze wel of niet een goede verkeersdeelnemer is op haar 15de, dat zou best kunnen.Het stukje over het niet verzekerd zijn klopt niet hoor. Een wa-verzekeraar mag het slachtoffer nooit tegenwerpen dat de bestuurder geen rijbewijs had. Oftewel, als er een wa-verzekering door de ouders afgesloten is, betaalt deze gewoon. Uiteraard wordt de schade wel verhaald op de ouders. Maar het slachtoffer krijgt zonder problemen zijn geld.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pieps2016 schreef op 03 december 2016 @ 21:05:

Ik zou er niets aan doen maar het zou wel mijn kijk op de buren veranderen, en ook de band zou veranderen. Als je 15 bent heb je nog geen idee van de problemen die je krijgt als er een ongeluk gebeurd, je weet dan nog niet dat er echt ongelukken gebeuren ook als je goed uitkijkt. Van het buurmeisje begrijp ik het wel maar van de ouders niet.Ik was op mijn 15e helemaal niet zo debiel niet te weten dat ik door verkeersfouten mensen de dood in kon jagen of zelf wat akeligs oplopen. Natuurlijk wist ik niets van jarenlang slepende rechtszaken en ziekteprocessen, maar dat is ook totaal niet nodig. Notie van veilig verkeer is voldoende, toen en nu.
quote:vis28 schreef op 04 december 2016 @ 22:35:

[...]





Het stukje over het niet verzekerd zijn klopt niet hoor. Een wa-verzekeraar mag het slachtoffer nooit tegenwerpen dat de bestuurder geen rijbewijs had. Oftewel, als er een wa-verzekering door de ouders afgesloten is, betaalt deze gewoon. Uiteraard wordt de schade wel verhaald op de ouders. Maar het slachtoffer krijgt zonder problemen zijn geld.



Dus we hopen allemaal maar dat er niets gebeurt en als er wat gebeurt krijgt ze in ieder geval geen ongeluk waarin óns kind in is verongelukt.



Draai het om: onverzekerde puber rijdt jouw kleuter dood. Iedereen wist er van niemand deed iets. Zou jij dan zeggen ja hoor is goed, rij maar over m'n oma of over m'n kind heen.

Niemand heeft ooit iets gemeld. Want dan ben je een klikspaan. En zon vaart zal t niet lopen. Zelf niet anoniem gemeld.

Met het rijbewijs worden ze tenminste 1 keer gedwongen om de regels door te nemen.

Als je daarmee 1 dode peuter kunt voorkomen.

Of een arbeidsongeschiktheid waar de tegenpartij oeps niet verzekerd blijkt.

Zijn de mensen die niet eens anoniem zouden melden dan ook zo mans om te denken ja mijn oma heeft nu haar heup gebroken, bejaardentehuis in plaats van zelfstandig wonen. Ja kan gebeuren, dat hoort er bij, bij jong zijn.

Of dat je kind botst en in een rolstoel belandt. Ja jammer.

Dan baal je er (op z'n minst) toch van dat niemand ooit tegen dat kind heeft gezegd: joh dat mag niet. Zo ben je bovendien onverzekerd. Doe het niet.
Alle reacties Link kopieren
Wij reden vanaf een jaar of 10 al op brommers en vanaf 14 met oude auto's nu was dat wel op de prairie en niet in de bebouwde kom.

Als iemand daar de politie over had gebeld hadden ze een fijne oudejaarsavond gekregen........................
quote:linjmh schreef op 04 december 2016 @ 23:33:

[...]





Dus we hopen allemaal maar dat er niets gebeurt en als er wat gebeurt krijgt ze in ieder geval geen ongeluk waarin óns kind in is verongelukt.



Draai het om: onverzekerde puber rijdt jouw kleuter dood. Iedereen wist er van niemand deed iets. Zou jij dan zeggen ja hoor is goed, rij maar over m'n oma of over m'n kind heen.

Niemand heeft ooit iets gemeld. Want dan ben je een klikspaan. En zon vaart zal t niet lopen. Zelf niet anoniem gemeld.

Met het rijbewijs worden ze tenminste 1 keer gedwongen om de regels door te nemen.

Als je daarmee 1 dode peuter kunt voorkomen.

Of een arbeidsongeschiktheid waar de tegenpartij oeps niet verzekerd blijkt.

Zijn de mensen die niet eens anoniem zouden melden dan ook zo mans om te denken ja mijn oma heeft nu haar heup gebroken, bejaardentehuis in plaats van zelfstandig wonen. Ja kan gebeuren, dat hoort er bij, bij jong zijn.

Of dat je kind botst en in een rolstoel belandt. Ja jammer.

Dan baal je er (op z'n minst) toch van dat niemand ooit tegen dat kind heeft gezegd: joh dat mag niet. Zo ben je bovendien onverzekerd. Doe het niet.





Stel dat je de politie tipt dat je buurmeisje van 15 op een brommer rijdt. Denk je echt dat er regelmatig een politieagent in je straat gaat surveilleren om dat kind te betrappen?

Ik acht de kans daarop 0%. Iedereen weet dat ook.

Ik denk dat dat mede een reden is om de politie hiervoor helemaal niet te bellen.
quote:Iphi schreef op 04 december 2016 @ 20:42:

[...]



Van een meisje van 15 weet je zeker dat ze onverzekerd rondrijdt. Heb je enig idee hoeveel ellende dat een eventueel slachtoffer kan opleveren, naast de ellende van een aanrijding?Wa verzekering betaald en ouders betalen dat weer aan de verzekering dacht ik?
quote:linjmh schreef op 04 december 2016 @ 23:33:

[...]





Dus we hopen allemaal maar dat er niets gebeurt en als er wat gebeurt krijgt ze in ieder geval geen ongeluk waarin óns kind in is verongelukt.



Draai het om: onverzekerde puber rijdt jouw kleuter dood. Iedereen wist er van niemand deed iets. Zou jij dan zeggen ja hoor is goed, rij maar over m'n oma of over m'n kind heen.

Niemand heeft ooit iets gemeld. Want dan ben je een klikspaan. En zon vaart zal t niet lopen. Zelf niet anoniem gemeld.

Met het rijbewijs worden ze tenminste 1 keer gedwongen om de regels door te nemen.

Als je daarmee 1 dode peuter kunt voorkomen.

Of een arbeidsongeschiktheid waar de tegenpartij oeps niet verzekerd blijkt.

Zijn de mensen die niet eens anoniem zouden melden dan ook zo mans om te denken ja mijn oma heeft nu haar heup gebroken, bejaardentehuis in plaats van zelfstandig wonen. Ja kan gebeuren, dat hoort er bij, bij jong zijn.

Of dat je kind botst en in een rolstoel belandt. Ja jammer.

Dan baal je er (op z'n minst) toch van dat niemand ooit tegen dat kind heeft gezegd: joh dat mag niet. Zo ben je bovendien onverzekerd. Doe het niet.



Nee hoor ik zeg helemaal niets over dat ik het goed zou vinden. Ik zeg alleen dat het stukje over het niet verzekerd zijn tov het slachtoffer niet klopt.

Overigens zou ik hiervoor ook niet de politie bellen. Tenzij ik zelf zie dat er gevaarlijke situaties ontstaan. Ouders aanspreken zou ik voldoende vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er een melding van maken. Als dat meisje tegen jouw auto aanrijdt zit jij met de gebakken peren. En mensen die zeggen "ach, ze rijdt toch veilig, waarom haar verlinken" en "heb jij nooit eens iets gedaan wat niet mocht in je leven" even dit: waar trekken we dan de grens? Ik had vroeger een vriendje die met 10 jaar op een vrachtwagen kon rijden en ook wel eens buiten het erf op de openbare weg kwam. Ouders vonden het goed en ik vond het prachtig. Maar hoe denken we er dan nu over?
Het verbaast mij echt hoeveel mensen er hun schouders voor ophalen. 'Niet mijn verantwoordelijkheid' is een zeer asociale instelling. Het is wél jouw morele verantwoordelijkheid als je er van af weet en er niets tegen onderneemt. Bel de wijkagent, dat is het redelijkste wat je kunt doen.
quote:stereodave schreef op 07 december 2016 @ 09:35:

Ik zou er een melding van maken. Als dat meisje tegen jouw auto aanrijdt zit jij met de gebakken peren. En mensen die zeggen "ach, ze rijdt toch veilig, waarom haar verlinken" en "heb jij nooit eens iets gedaan wat niet mocht in je leven" even dit: waar trekken we dan de grens? Ik had vroeger een vriendje die met 10 jaar op een vrachtwagen kon rijden en ook wel eens buiten het erf op de openbare weg kwam. Ouders vonden het goed en ik vond het prachtig. Maar hoe denken we er dan nu over?Er rijden hier nogal wat kinderen met een hoverboard op de openbare weg, mag niet. Er wordt 's avonds al volop vuurwerk afgestoken, mag niet. De politie zou denk ik achterover vallen van het lachen als ik steeds blijf bellen.
Alle reacties Link kopieren
quote:LoveDobby schreef op 04 december 2016 @ 14:37:

[...]



Zag vanmiddag op FB een filmpje langskomen, dat ze gefilmd heeft terwijl ze reed, dus verantwoordelijk rijdt ze iig niet helaas.

Dit zou de reden zijn, waarom ik haar zou aangeven bij de politie, maar niet te opvallend, dus achter haar rug om.



Ik ben al bijna geraakt door twee mobielpiraten, zoals ik ze noem, omdat ze meer aandacht hebben voor hun mobiel dan voor de persoon die voor hen fietst, ik dus. Als de mobielpiraat een scooterrijder is, zou ik er - voordat ik er erg in heb - er zomaar onder kunnen liggen.



De politie beslist verder wel of ze er een heisa van maken of niet. Als ik haar plotseling niet meer op een scooter zie, zal er wat gebeurd zijn tussen de politie en haar...
World of Warcraft: Legion
Ik had kinderen in de buurt die echt dagelijks veel geluidsoverlast veroorzaakten op hun brommertjes en ze waren 13-14. Ik had er meerdere keren met buren over gehad en uiteindelijk politie gebeld. Ik was het zat en het was gevaarlijk. Hielp tijdelijk, daarna nog een paar keer gebeld. Ik voelde me een verrader maar was wel blij met het effect!
quote:mary57 schreef op 05 december 2016 @ 09:23:

[...]





Stel dat je de politie tipt dat je buurmeisje van 15 op een brommer rijdt. Denk je echt dat er regelmatig een politieagent in je straat gaat surveilleren om dat kind te betrappen?

Ik acht de kans daarop 0%. Iedereen weet dat ook.

Ik denk dat dat mede een reden is om de politie hiervoor helemaal niet te bellen.De wijkagent komt hiervoor wel aan huis voor een gesprekje met ouders en kinderen. Dat was hier in ieder geval zo
Alle reacties Link kopieren
quote:Foodsandbeats schreef op 07 december 2016 @ 20:38:

Ik had kinderen in de buurt die echt dagelijks veel geluidsoverlast veroorzaakten op hun brommertjes en ze waren 13-14. Ik had er meerdere keren met buren over gehad en uiteindelijk politie gebeld. Ik was het zat en het was gevaarlijk. Hielp tijdelijk, daarna nog een paar keer gebeld. Ik voelde me een verrader maar was wel blij met het effect!



op welke manier moeten die kids zich dan vermaken?

werken mogen ze niet.

en als ze 16 jaar zijn mag 't wel en is het geen geluidsoverlast meer?
Alle reacties Link kopieren
quote:ted63 schreef op 07 december 2016 @ 21:05:

[...]





op welke manier moeten die kids zich dan vermaken?

werken mogen ze niet.

en als ze 16 jaar zijn mag 't wel en is het geen geluidsoverlast meer?

Ten eerste mag je vanaf 13 jaar al sommige baantjes hebben.

En volgens mij kan je, je ook vermaken zonder andere tot last te zijn.
Such a beautiful place to be with Friends.
quote:ted63 schreef op 07 december 2016 @ 21:05:

[...]





op welke manier moeten die kids zich dan vermaken?

werken mogen ze niet.

en als ze 16 jaar zijn mag 't wel en is het geen geluidsoverlast meer?



Serieus? Er zijn duizenden manieren om je te vermaken in plaats van rondjes om het blok te rijden met je brommertje die teringgeluid maakt. Als je kind dat niet heeft geleerd, ben je je wel een heel beperkte opvoeder. En als ze 16 zijn, durven ze hopelijk een stukje verder van huis zodat je niet elke 2 minuten ze knetterend voorbij hoort rijden uren achter elkaar elke dag.



Je mag trouwens vanaf je 13e werken in Nederland, dus dat is ook geen argument.
Alle reacties Link kopieren
quote:Foodsandbeats schreef op 07 december 2016 @ 20:38:

Ik had kinderen in de buurt die echt dagelijks veel geluidsoverlast veroorzaakten op hun brommertjes en ze waren 13-14. Ik had er meerdere keren met buren over gehad en uiteindelijk politie gebeld. Ik was het zat en het was gevaarlijk. Hielp tijdelijk, daarna nog een paar keer gebeld. Ik voelde me een verrader maar was wel blij met het effect!

Je zou verwachten dat motorrijders en vrachtwagenchauffeurs meer kabaal maken dan bromfietsen, maar niets is minder waar, althans voor mij. Het geluid van een motorfiets door een woonwijk vind ik meevallen. Op de snelweg maken ze meer herrie.



Ik woon in een buurt waar veel kinderen wonen en weinig jongeren. Er rijdt daardoor weinig verkeer door de straat, ook weinig auto's; wat dat betreft is mijn buurt erg rustig.
World of Warcraft: Legion

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven