Werk & Studie alle pijlers

Vakantie en re-integratie

08-12-2016 18:36 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het kort: ik heb me ziek gemeld en ben inmiddels bezig met re-integreren. Mijn werkgever wil mijn reeds goedgekeurde vakantie intrekken omdat dit het re-integratieproces zou verstoren. Dit dreigt een conflict te worden, wat nu?



*Ik geef in de post hieronder meer informatie. Dit zodat ik mijn info eventueel kan wijzigen.*
Alle reacties Link kopieren
En uiteraard neem ik voor de volledige vakantie mijn vakantie uren op!
Alle reacties Link kopieren
Welterusten!



Neem in overweging of je je reïntegratie traject dusdanig kunt aanpassen dat de vertraging minimaal is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gele_Suikerspin schreef op 08 december 2016 @ 21:20:

TO is toch al ziek gemeld met geldige reden en is alweer aan het reïntegreren. De bedrijfsarts weet dus al lang de echte reden van de ziekmelding.



Ik zou dus totaal niet bang zijn dat de bedrijfsarts in eens gaat geloven dat het een arbeidsconflict is, na weken of maanden.



Na ziekmelding volgt wel vaker, eerder regel als uitzondering, een conflict omdat het om een contract gaat en geld.

Zie het als een huwelijk wat niet lekker loopt, daar krijg je ruzie van.



Ik zou als ik weer begin klachten had en me echt ziek voel me zeker wel ziek melden.

Ook tijdens ziekte en reïntegratie kun je zieker worden, van gewoon de griep tot andere lichamelijke klachten. Of doordat reïntegreren te snel gaat.

Of ook omdat er een onhoudbare situatie is ontstaan. Er kan dan mediation ingezet worden. Zodat het conflict wat is ontstaan tijdens ziekte opgelost kan worden.



De echte reden van ziekmelding is bekend ja, maar extra ziekmelden vanwege arbeidsconflict mag niet.

En mediation wil, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, geen reden om dan alles maar te laten vallen en te wachten of uit te stellen tot mediation effect heeft. Mediation is hard werken, tijdens het werken in dit geval.
Karma is like 69, you get what you give
Alle reacties Link kopieren
Traject aanpassen gaat niet lukken, want daar voel ik me nog te slecht voor. Dit heb ik ook al aangegeven voordat dit vakantieverhaal ging spelen.



@ Goddelijkeres: Dank je. Ik wil me eigenlijk ook niet hierom ziek melden, maar het draagt niet bij aan hoe het met me gaat helaas. Lastig hoor. Ik denk dat ik het gewoon ga proberen volgende week.
quote:Filodeeg schreef op 08 december 2016 @ 20:44:

Dank je Flashy!

Jij ook Bgb, maar ik heb niet echt het gevoel dat het aan te pakken is als iedereen meedoet of zich afzijdig houdt

Je situatie klinkt als onoplosbaar binnen de organisatie. Maar de werkgever laten bloeden is ook een vorm van aanpakken.



Sterkte!
Kreeg je die goedkeuring van je vakantie tijdens je ziekteperiode of daarvoor?
Alle reacties Link kopieren
Ver daarvoor Bambi.
Op welke manier zou het je re-integratieproces verstoren, volgens je leidinggevende?

Hoeveel uren bouw je nu op en voor hoeveel uur is je contract?



Als de bedrijfsarts er geen enkel bezwaar in ziet, het wellicht juist je herstel enigszins kan bespoedigen door even eruit te zijn en hij/zij ook geen belemmering ziet in het re-integratieproces (en dat ook op papier zet) dan zou ik zelf echt mijn poot stijf houden, in jouw situatie.





Vervelend dat het zo moet, zeg.
Alle reacties Link kopieren
Omdat ze willen dat ik mij volledig richt op zo snel mogelijk volledig aan de slag te gaan. Ik werk normaliter 40 uur maar nu 4x2.
Alle reacties Link kopieren
Jij hebt niet zelf bedacht dat je naar de bedrijfsarts moest toch?

Laat je baas het met de bedrijfsarts uitvechten.

Dat zal niet kunnen, zo werkt het natuurlijk niet of misschien wel, maar als jij het met een advies van de bedrijfsarts - waar je verplicht heen moet- eens bent, waarom zou jij dan daar tegen in gaan?



Ah, ik lees je net je reactie net boven die van mij.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Er is een wet, volgens mij uit 2015?, die zegt dat mensen die ziek zijn vakantie dagen op blijven bouwen en ze ook op mogen nemen logischerwijs.



Je bouwt vakantie dagen op. Dan moet je ze ook op kunnen nemen.



Gewoon niet in mee gaan met je werkgever.

Je hebt al vrij gekregen, als zij dat terug willen draaien doen ze dat maar via uwv beoordelings iets of via iets juridisch.



Jij staat gewoon in je recht.



Jij hebt ook geen probleem, je werkgever ervaart het als probleem. Ze proberen het probleem bij jou neer te leggen.



Maar het is hun probleem, een werknemer mag gewoon vakantie dagen opnemen. Je hebt nota bene al geboekt, dus de goedkeuring was er.



Lekker bij hun laten liggen. Ze komen maar met juridisch bewijs dat het niet mag.



Achterover leunen. Hun probleem.

Je gaat op vakantie!! Yoehhh!

Lekker van genieten.

Het moet zelfs een zwaarwegende reden zijn.



Op de site van Arbounie staat dit:



Toestemming voor vakantie intrekken mag niet zomaar

Een eenmaal gegeven toestemming voor vakantie mag u niet zomaar terugdraaien. In uitzonderlijke gevallen mag dat wel. Denk aan een situatie waarin het bedrijf op het punt staat een grote order binnen te halen waarbij de werknemer een sleutelpositie heeft. In dit soort gevallen zal u als werkgever wel de schade moeten vergoeden die de werknemer lijdt doordat zijn vakantie niet door kan gaan. Bijvoorbeeld vliegtickets en hotelkosten.



Zonder toestemming op vakantie kan leiden tot ontslag op staande voet

Wanneer een werknemer zijn werkgever vlak voor zijn vakantie overvalt met de mededeling dat hij kort daarop voor vier weken op vakantie gaat, oordeelde de Hoge Raad in 1995 dat het ontslag op staande voet terecht was. De rechter beoordeelde het zonder toestemming op vakantie gaan als werkweigering. Volgens jurisprudentie mag een werkgever dus onder bepaalde omstandigheden de gevraagde toestemming voor vakantie in redelijkheid weigeren.
Alle reacties Link kopieren
Super bedankt allemaal! Ik heb nog wat informatie ingewonnen en wat die vakantie betreft moet het wel goed komen. Hoe het zich verder gaat ontwikkelen zal de ik de komende tijd merken. Ik vrees weinig positiefs, maar we gaan het zien
Succes en fijne vakantie!
Geen andere tips dan die al gegeven zijn, maar wel even een voor je.



Wat enorm naar zeg dat je met de stress die je al hebt die stress er nog bij kado krijgt. Er staan goede tips bij, Hopelijk helpen ze en sterkte voor jou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven