Eerste huis kopen, wie ook?

07-12-2016 20:35 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een paar weken geleden gehoord dat we onze huurwoning moeten verlaten. Dat kwam rauw op ons dak vallen, maar inmiddels hebben we besloten dat we op zoek gaan naar onze eerste koopwoning.



Een spannend maar superleuk proces! Gisteren zijn we bij de hypotheekadviseur geweest en dat gesprek was positief dus we gaan nu echt op huizenjacht.



Vandaag heb ik gebeld om een paar verschillende huizen te bezichtigen en dat bleek lastiger dan gedacht: 3 van de 4 woningen die ik op het oog had, zijn al (zo goed als) verkocht! Een andere woning is alleen te bezichtigen tijdens kantoortijden, wat voor mijn man echt onmogelijk is. De eerste bezichtiging is dus gepland zonder mijn man.



Ik ben benieuwd of er nog meer mensen bezig zijn met de aankoop van een eerste huis. Misschien is het leuk om hier een kletstopic van te maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:neerlandicus schreef op 07 december 2016 @ 23:20:

[...]





En wat als het vinden van een nieuwe woning niet lukt binnen een half jaar? Ik zou ook onderzoeken of je huurdersbescherming hebt:

https://www.rijksoverheid ... het-huurcontract-opzeggenDie heb ik vast, maar we zijn hiermee akkoord gegaan in ons huurcontract en de verhuurder is een kennis van ons waarmee we graag op goede voet willen blijven. Ik ga er vanuit dat een half jaar wel moet lukken. M'n schoonzusje heeft net hetzelfde aan de hand gehad (maar dat was onder de leegstandwet) en die had zelfs maar drie maanden.
Alle reacties Link kopieren
quote:gordijn87 schreef op 08 december 2016 @ 08:00:

Zeker in de randstad denk ik niet dat je het gaat redden met een vaste ochtend per week. De markt is zo dat je meteen moet handelen en bereidt moet zijn per direct te kijken en beslissingen te nemen. Als je belt voor bezichtiging week van tevoren heb je grote kans dat je vooraf al afgebeld wordt. Ik denk dat je man toch vrij moet regelen. Of blind moet vertrouwen op jouw expertise. Zeker woningen waar je niks aan hoeft te doen zijn gewild kluswoningen zit iets meer rek op maar instapklaar zijn gewoon warme broodjes.



Je spreekt overigens over een half jaar alsof jullie tijd genoeg hebben maar bedenk dat je voor aankoop van een woning met hypotheken en overdracht met beetje pech al 4 maanden zoet bent. Dus kijk ook naar alternatieve mogelijkheden voor juni.Het alternatief is tijdelijk op zolder bij mijn schoonouders vrees ik.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag meer succes! Er staan nu drie bezichtigingen gepland waarvan ééntje onder voorbehoud voor a.s. zaterdag. Dat is meteen ook mijn favoriet, dus ik hoop echt dat het wat wordt!
Alle reacties Link kopieren
Spannend joh! Ik verhuis zometeen met mijn 30 weken zwangere buik, dus weet alles van deadlines haha! ;)



Dat het je allemaal veel vrije dagen kost, is echt iets wat je er voor over moet hebben. En dat wordt alleen maar erger zodra er een bod op een huis gedaan is. Notaris, eventueel bouwrapport, afspraak met de hypotheek(adviseur), taxateur, tekenen van (voorlopig) koopcontract en zo natuurlijk de verhuizing/verbouwing etc. zelf. Kost wat (tijd), maar dan heb je ook wat. Ik vond de huizenjacht in het begin heel leuk en spannend, maar op een gegeven moment was het echt routine en keek ik heel objectief naar een huis. Het is echt een vervelende periode als koper.
Alle reacties Link kopieren
Maar voor iedere bezichtiging een halve dag vrij nemen is gekkenwerk, dat kan gewoon niet. Hij is vorige week begonnen bij zijn nieuwe baan, waar moet hij die vrije dagen vandaan halen? Die komen niet uit de lucht vallen ofzo. Ik doe de bezichtigingen dus maar alleen en als ik het echt wat vind gaat hij mee. Dat vind ik al lastig, want ik studeer en ik moet nu komende week al twee lessen skippen waarvan eentje echt vervelend is dat ik daar niet bij ben. Gelukkig heb ik bijna vakantie. Hypotheekadviseur kan trouwens gelukkig gewoon op zaterdag, dat scheelt. Voor de rest gaan we zoveel mogelijk afspraken op dezelfde dag proberen te plannen.



Bezichtiging zaterdag gaat niet door, het komt niet uit voor de huurders. Wat een gedoe.
Alle reacties Link kopieren
Dat half jaar is echt niet zo ruim hoor. Wij hadden eind juni besloten te verhuizen en hebben nu dus net de sleutel. En bij ons is het erg snel gegaan, want ons eigen huis is binnen 4 weken verkocht. Maar met alle papierhandel, bouwtechnische keuring enz verlies je toch best veel tijd. Dus verkijk je daar echt niet op

En je ziet het nu al met die bezichtiging. Dit ga je nog wel vaker meemaken waarschijnlijk. Kost ook allemaal weer tijd helaas.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Belle- schreef op 08 december 2016 @ 06:26:

[...]



Heb je het huis ook helemaal leeg gezien? Of heb je schilderen enzo wel meegerekend in "bijna niets hoeven doen"? Wij gingen ook uit van weinig werk, maar toen het eenmaal leeg was zagen we toch wel vieze muren enzo. Hebben de woonkamer en slaapkamers dus toch maar geschilderd hou daar dus wel rekening mee qua werk. Meestal is het toch wel nodig.Nee dat niet inderdaad! Maar het is 3 maanden geleden wel helemaal geschilderd voor de verkoop en er hangt maar 1 schilderij. Dus ik heb nog hoop.
Alle reacties Link kopieren
quote:Daenerys1994 schreef op 08 december 2016 @ 20:06:

[...]





Nee dat niet inderdaad! Maar het is 3 maanden geleden wel helemaal geschilderd voor de verkoop en er hangt maar 1 schilderij. Dus ik heb nog hoop. Ow, dan zou ik me er niet te druk om maken nee hier viel het toch een beetje tegen dus. Maar uiteindelijk was het ook niet heel veel extra werk. Heeft ons een dag gekost om de woonkamer 2 keer te schilderen, dus ging prima in de planning.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven