100 dagen zonder alcohol

07-12-2016 10:17 155 berichten
100 dagen zonder alcohol. Vandaag de zevende dag zonder alcohol.

Mijn problemen onder ogen zien en niet naar de fles grijpen. Ik dronk elke dag een fles wijn en geregeld meer dan dat. Geen katers meer nu, een fris hoofd.

Ik hoop dat er op het forum meer mensen komen mee schrijven die ook zo slecht met alcohol kunnen omgaan. Ik heb me redelijk vaak gewoon klem gedronken en me overal al voor schut gezet.

Na een naar voorval is de knop nu om. Dit moet anders!



Kritiek is ook welkom hoor. Ik sta open voor alle reacties!

Groetjes Seven
@djengaz, ik kan ook twee drankjes drinken. Maar bij drankje 4 of 5 sla ik door. Wil ik doorgaan.



Iemand vroeg me of ik een bepaalde controle wil behouden over mijn leven. Ik heb daar op nog niet echt een antwoord. Aan de ene kant denk ik van wel, aan de andere kant kan ik zo los gaan.



@alice82, ja. Ik denk ik ook dat ik negatieve reacties krijg. Ik denk ook niet dat ik iedereen een verklaring schuldig ben.

Afhankelijk, ja dat gevoel. Dat ik moet! Dat beheersde gevoel. Het wint al een week niet. Lange weg te gaan, maar het begin is er.
Alle reacties Link kopieren
wat is dat nare voorval?
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
quote:NO-seven schreef op 07 december 2016 @ 21:06:

@djengaz, ik kan ook twee drankjes drinken. Maar bij drankje 4 of 5 sla ik door. Wil ik doorgaan.



Iemand vroeg me of ik een bepaalde controle wil behouden over mijn leven. Ik heb daar op nog niet echt een antwoord. Aan de ene kant denk ik van wel, aan de andere kant kan ik zo los gaan.



@alice82, ja. Ik denk ik ook dat ik negatieve reacties krijg. Ik denk ook niet dat ik iedereen een verklaring schuldig ben.

Afhankelijk, ja dat gevoel. Dat ik moet! Dat beheersde gevoel. Het wint al een week niet. Lange weg te gaan, maar het begin is er.



Ja dat heb je, ik ga het niet mooier maken dan het is, maar hou vol want het is het waard. Alleen je lijf gaat je alleen al heel erg dankbaar zijn. ( En je portemonnee ook)



Pb me als je het moeilijk hebt en maak zo'n afleidingslijstje!
quote:ladygaga_xx schreef op 07 december 2016 @ 21:11:

wat is dat nare voorval?Een heftige confrontatie. Wat bij mij veel los heeft gemaakt.
@alice82, dankje. Ik kruip zo mijn bed in, ik zal je zeker een pb sturen. Ik heb vanavond een radler0,00% op. Best goed te doen

Niet dat ik echt een op alcohol lijkende vervanging nodig heb, maar het is lekker voor de afwisseling.
Goedemorgen, heerlijk geslapen. Ik vind de energie die ik over heb heerlijk. Ik had niet altijd een kater, maar wel vaak zo suf of vermoeid. Achteraf merk je dan pas het verschil. Ik ben mijn huisje gezellig aan het maken voor kerst, heb de zolder gisteren flink geruimd.

Om me heen zie ik veel mensen afglijden door alcohol. Daar wil ik geen voorbeeld aan nemen. Een kennis van mij is redelijk ver heen alcoholist, zijn kinderen krijgen er veel van mee, het is naar. Ik wil dat niet voor mijn kinderen. Ik was aardig op weg diezelfde kant op te gaan als die kennis. Wat dat betreft voel ik me ook niet beter dan hem ofzo.

En een familielid die eigenlijk ook niet meer at, en uiteindelijk is overleden mede doordat er alleen nog maar wijn het lichaam binnen kwam. Niet goed.

Ik ben zo blij dat ik dit patroon nu aan het doorbreken ben. Blij met het topic en alle reacties zijn welkom, om mee te schrijven als je er iets in herkent, maar ook om tips of commentaar te geven.

Groetjes Seven
Alle reacties Link kopieren
Goed van je Seven!! Dat fijne gevoel 's ochtends is voor mij ook wel een goede motivatie.



Moet wel zeggen dat de avonden voor mij nog wel moeilijk zijn. Dat 'stuiterbal' waar Alicemorgan het over had herken ik heel goed. Weet me af en toe echt geen raad met die heftige emoties. Piekeren is mn nieuwe vijand geworden!! Hopelijk gaat dat over een tijdje beter.
Pivot! PIVOT!!!
quote:KitKeller schreef op 08 december 2016 @ 11:27:

Goed van je Seven!! Dat fijne gevoel 's ochtends is voor mij ook wel een goede motivatie.



Moet wel zeggen dat de avonden voor mij nog wel moeilijk zijn. Dat 'stuiterbal' waar Alicemorgan het over had herken ik heel goed. Weet me af en toe echt geen raad met die heftige emoties. Piekeren is mn nieuwe vijand geworden!! Hopelijk gaat dat over een tijdje beter.

Herkenbaar, maar daar kan je mee om leren gaan, bijvoorbeeld door meditatie. (Ik raad de applicatie smilingmind aan of headspace)

Fijn topic dit, ook voor mij als inmiddels ervaren niet-praktiserende alcoholist

Met al dat onbegrip zijn lotgenoten fijn.



Dat fris en fruitig blijven is idd erg lekker. Ik heb een vrij zwak maagje en ik werd zo misselijk van die rotzooi...

Echt niet leuk, dat mis ik totaal niet...
Ik hou mezelf ook goed bezig op het moment. Hoewel ik pas in de avond dronk ben ik gewoon lekker in de weer. Ook 's avonds, misschien is dat ook de onrust nog. Maar het levert wel een opgeruimd en voldaan gevoel op (me nuttig maken/resultaat zien).

Ik heb maar aan een paar mensen vertelt hoe ik me voel ten op zichte van alcohol. Het makkelijkst is te zeggen dat ik me nu rot voel en dat alcohol daar ook geen oplossing aan bijdraagt, dus dat ik daar maar mee ben opgehouden.

Verder stel ik voorop dat ik gezond wil eten en dus ook gezond drinken. Ik beloon mezelf dan ook met lekker vers geperste sinaasappelsap. (a 3 euro per liter, tot voorkort vond ik dat duur, maar het kost ongeveer net zo veel als een fles wijn...)



Meditatie ga ik nog naar kijken. Het klinkt mij niet te zweverig hoor!
Alle reacties Link kopieren
Ben bang dat meditatie voor mij niks is. Ik heb vanuit mijn therapie ook diverse ontspanningsoefeningen e.d. ik merk alleen dat ik me door de drukte in mijn hoofd niet kan focussen. Mijn gedachten gaan alle kanten op waardoor ik me niet (meer) goed op de oefeningen kan concentreren.

Ik ga op 1 of andere manier juist meer piekeren als ik probeer mijn hoofd leeg te maken.
Pivot! PIVOT!!!
Ik merk dat ik er meteen een stuk frisser uit zie. Of het zit tussen mijn oren hoor, en kan ik gewoon met een frissere blik naar mezelf kijken :-) ik hou van een beetje tutten, en ik wil er ook graag beter uit zien. Dus wat extra aandacht voor mezelf op de tijden dat ik "niks" te doen heb.



@kitkeller, ik heb ook nog nooit gemediteerd maar ik heb het ook nooit een kans gegeven. Ik weet het dus ook niet.
Of meditatie wat is weet je pas als je het probeert... ;)

Meditatie houdt enkel in: je op je adem focussen ipv op gedachten.

Is heel ontspannend hoor... ik val regelmatig ervan in slaap
Alle reacties Link kopieren
quote:Alicemorgan82 schreef op 08 december 2016 @ 15:55:

Of meditatie wat is weet je pas als je het probeert... ;)

Meditatie houdt enkel in: je op je adem focussen ipv op gedachten.

Is heel ontspannend hoor... ik val regelmatig ervan in slaap Misschien dat ik het ooit nog goed leer te doen. Maar elke keer dat ik het tot nu toe geprobeerd heb lukt het me niet me los te maken van mijn gedachtestroom. En op het moment dat dat niet lukt, wordt het alleen maar erger. Heel frustrerend.
Pivot! PIVOT!!!
Kitkeller misschien helpt het als je mediteert op iets auditiefs. Dus muziek of een stem. Puur alleen de focus op ademhaling vind ik ook lastig omdat daarmee de kans groot is dat je gedachten met je aan de haal gaan.



Ik herken de emoties in de avond ook. Ook nog het gevecht met mezelf en boosheid naar anderen. Ik ben ook nog eens gestopt met roken sinds 3 weken en het besef dat ik eigenlijk ook niet om kan gaan met alcohol en daar iets mee moet maakt dat mijn emoties nogal labiel zijn.



Wel fijn om te lezen dat jullie dezelfde ervaringen hebben
@djengaz, emoties labiel, dat herken ik zo. Ik zit momenteel in een depressie. Zuipen is dan makkelijk. Beter wordt het er niet op. Als ik ga drinken word ik alleen maar gefrustreerder. Niet eens rustiger. Overdag ben ik dan geen flikker waard van de avond er voor. Dan voelen mijn emoties ook negatief, de gedachten van de avond er voor spoken dan nog door mijn hoofd. Ik wil ook van die depressie af, me fijn voelen, blij zijn. Daarom is het zoveel beter voor mij om die emoties nuchter de baas te kunnen zijn. En ook dat is moeilijk maar dat helpt me nu al. Frisser in mijn hoofd.



Ik drink lekker warme kruidenmelange van de reformwinkel. Best lekker.
quote:KitKeller schreef op 08 december 2016 @ 16:05:

[...]





Misschien dat ik het ooit nog goed leer te doen. Maar elke keer dat ik het tot nu toe geprobeerd heb lukt het me niet me los te maken van mijn gedachtestroom. En op het moment dat dat niet lukt, wordt het alleen maar erger. Heel frustrerend.

Ha das een echte beginners-denkfout, je hoeft namelijk gedachten bij meditatie helemaal niet uit te zetten. Dat kan ook niet, denken is wat het hoofd doet... net als dat je ogen kijken.

Probeer de app 'smiling mind' of 'headspace', die zijn echt fijn!
quote:djengaz schreef op 08 december 2016 @ 20:44:

Kitkeller misschien helpt het als je mediteert op iets auditiefs. Dus muziek of een stem. Puur alleen de focus op ademhaling vind ik ook lastig omdat daarmee de kans groot is dat je gedachten met je aan de haal gaan.

Nogmaals dit is volkomen normaal, dat kun je simpelweg niet uitzetten en dat hoeft ook helemaal niet.
Goedemorgen Alice, hoe jij mediteren het zo "promoot" maakt mij wel nieuwsgierig. Ik ga er zeker mee aan de slag.

Ik ben blij met dit topic en alle reacties.

Ik probeer me echt aan 7 a 8 uur slaap te houden ipv de korte nachten met wijn van een uur of 5.

Het is dag 9 alcoholvrij. Het klinkt voor velen vast suf. Ik voel me al zo'n stuk beter ondanks mijn depressie. Het weekend staat weer voor de deur. Weekend is geen reden meer om het er lekker van te nemen. Als ik bier begon te drinken te drinken met mijn man ging ik ook steeds sneller drinken en haalde ik hem ook vaak in.

Vandaag weer wat werk verzetten met frisse energie. (volgens mij val ik in herhaling maar het is erg fijn om van me af te schrijven).
Alle reacties Link kopieren
quote:Alicemorgan82 schreef op 09 december 2016 @ 06:51:

[...]



Ha das een echte beginners-denkfout, je hoeft namelijk gedachten bij meditatie helemaal niet uit te zetten. Dat kan ook niet, denken is wat het hoofd doet... net als dat je ogen kijken.

Probeer de app 'smiling mind' of 'headspace', die zijn echt fijn!



Dat snap ik, het is mijn hoofd dat het doet

Maar wat ik probeer uit te leggen is dat meditatie op 1 of andere manier op mij een hele averechtse uitwerking heeft; ik word er nog onrustiger van. Dat ik het verkeerd doe lijkt me duidelijk. Maar na het diverse malen geprobeerd te hebben, ook onder begeleiding tijdens mijn behandeling, ben ik bang dat dit (voor nu in ieder geval) niks voor mij is. Die onrust, of 'drukte in mijn hoofd' zoals ik het noem, moet ik eerst leren onder controle te krijgen.
Pivot! PIVOT!!!
Goedemorgen, 11e alcoholvrije dag. Het afwennen van de gewoonte is soms wel een beetje lastig. Normaal gesproken op zaterdagavond thuis film kijken met biertjes of wijntjes. Gisteren 0,0 radlers gedronken. Toch voel ik soms een soort onrust, maar niet genoeg om overstag te gaan.

Vanmiddag een feestje, ik neem m'n eigen radlers mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga meedoen! Na de feestdagen maar nu al afbouwen. Belangrijkste reden: kwaliteit van het leven.

Ergens ben ik dol op de roes van het loslaten maar de katers zijn het mij al lange tijd niet meer waard. En aangezien ik met 2 drankjes al een enorme kater kan hebben is stoppen beter.



Moet wel eerlijk zeggen dat ik op dit moment nog wel heel veel plezier aan drankjes beleef. De mensen om mij heen worden, net als ik, vrolijker, blijer en intiemer. De gesprekken worden ook persoonlijker en er valt geen moment stilte. Hoop dat ik dat nuchter ook kan aanleren.
Alle reacties Link kopieren
En hoe ging het op je feestje? Laat je niet ontmoedigen door de onrust! Je hoeft er niet aan toe te geven. Denk gewoon 'ok ik voel onrust, gaat wel weer weg' en ergens anders op focussen.
quote:NO-seven schreef op 11 december 2016 @ 12:19:

Goedemorgen, 11e alcoholvrije dag. Het afwennen van de gewoonte is soms wel een beetje lastig. Normaal gesproken op zaterdagavond thuis film kijken met biertjes of wijntjes. Gisteren 0,0 radlers gedronken. Toch voel ik soms een soort onrust, maar niet genoeg om overstag te gaan.

Vanmiddag een feestje, ik neem m'n eigen radlers mee.

Is normaal.

Je bent pas net begonnen om een ingesleten gewoonte te veranderen, je dronk best veel dus volkomen normaal dat je ff onrustig bent.

Nogmaals zoek afleiding op dat soort momenten..



Slim om je eigen drank mee te nemen.
@ qwerdy, fijn, schrijf gerust mee. Ik ben 13 dagen zonder alcohol verder. Ik las dat een maand alcohol al zoveel rust in je lichaam brengt, je lever kan dan herstellen etc.



Het feestje was leuk, het eindigde heel stom, ruzie gehad. Niks gedronken daar behalve thee maar wat was ik kwaad toen ik thuis kwam. Ik had wel trek in een wijntje, niet gedaan, want niet in huis. Er stonden nog twee blikken bier van mijn man maar ik ben er afgebleven.

Het feestje begon al vroeg, rond theetijd, kwam wijn alcohol voorbij, dat kwam later wel.

Ik zag de wijn maar ik vond het veel te zwaar aanvoelen om te drinken.

Trots op mezelf.

Groetjes Seven
Er komen steeds meer gezonde dingen in huis. Meer fruit, lekker verse groenten. Net een bak frambozen en blauwe bessen gehaald. Water met citroen en munt is eigenlijk ook gewoon zo lekker en gezond.

Ik doe mijn best gezonder te eten. Ik had vaak geen puf om te koken dus het vaak kiezen voor de makkelijkste weg. Ik hoop dat ook mijn aanblik frisser wordt. Gezonder, minder wallen, niet brak, mooiere huid. Ben ook lekker aan het smeren met crèmes en scrub.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven